Kartoffel-salat på en ny måde ...
Fra : Karsten Murning

Dato : 16-05-01 19:22

Hej Mester-kokke ...

Da jeg er en lille amatør kok, som elsker at ekspermentere med
naturens afgrøder, har jeg valgt at lave en kartoffelsalat på en ny
måde.

Jeg kunne godt tænke en kartoffel-salat med pasta og persille.
Pasta'en går den ekstra sund, og med mere energi, og persillen giver
den en ekstra sommerlig smag.

Jeg fandt en lille opstrift i en bog "Tapas, 100 uimodståelige
småretter fra spanien", som kunne minde lidt om den (Men ikke den helt
rigtige)

Ingredienser:
1/2 Kg kartofler
1 spsk purerede ansjoser eller ansjospata (Hvor kan amn få det henne?)
60 ml mayonnaise
2 tsk. persille, hakket
½ tsk friskkværnet sort Peber

Det med anjoser passede ikke rigtigt.

Er der nogen som kan én bedre??????

Karsten Murning
e-mail: karsten@murning.com

Fra : Peter Westh

Dato : 16-05-01 19:40

"Karsten Murning" <karsten@murning.dk> skrev i en meddelelse
> 1 spsk purerede ansjoser eller ansjospata (Hvor kan amn få det henne?)

Du kan i hvert fald få ansjospasta hos Supermarco, www.supermarco.dk. Man
skulle tro det var billigere end at købe dem hele, men det er det ikke.

MVH

Peter

Fra : Karsten Murning

Dato : 16-05-01 19:43

Allright Pete!!!...

Har du også en ny opskrift?
(Det lader til at du er Guru'en i denne NG!!)

Fra : Peter Westh

Dato : 16-05-01 19:53

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> "Karsten Murning" <karsten@murning.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du kan i hvert fald få ansjospasta hos Supermarco, www.supermarco.dk. Man
> skulle tro det var billigere end at købe dem hele, men det er det ikke.

Nååh, nu forstår jeg - ansjospasta er altså ikke en form for pasta, men
simpelthen mosede ansjoser på tube.

Du må have lavet en søgning på "pasta" og "kartofler". Prøv evt. at søge på
"pasta" og "Potato" i stedet. Her er en enkelt hurtig henvisning:

http://www.cdkitchen.com/recipes/pa/salad/pa-sal037.shtml

MVH

Peter

Fra : Kvan

Dato : 17-05-01 11:18

karsten@murning.dk (Karsten Murning) writes:

> Jeg kunne godt tænke en kartoffel-salat med pasta og persille.
> Pasta'en går den ekstra sund, og med mere energi, og persillen giver
> den en ekstra sommerlig smag.

Ekstra sund? Hvordan er pasta sundere end kartofler?

- Kvan.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-05-01 15:08

Kvan skrev:

> Ekstra sund? Hvordan er pasta sundere end kartofler?

Mon ikke der kan være tale om proteinkomplementering?

Så vidt jeg er orienteret, vil proteinerne i rugbrød og kartofler
komplementere hinanden, således at man opnår en mere hensigtsmæssig
fordeling af aminosyrerne. Måske er det samme tilfældet for pasta
og kartofler?

// Klaus

Fra : JHR

Dato : 17-05-01 17:34

Klaus Alexander Seistrup <kas@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9g7mpa.65f.kas@zigzag.magnetic-ink.dk...
> [...]
> komplementere hinanden, således at man opnår en mere hensigtsmæssig
> fordeling af aminosyrerne. Måske er det samme tilfældet for pasta

Proteiner? Kartofler og pasta er da næsten udelukket stivelse (eller
carbohydrater hvis det skal være pseudovidenskabeligt).
Mvh
Jeppe.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-05-01 19:49

JHR skrev:

> Proteiner? Kartofler og pasta er da næsten udelukket stivelse
> (eller carbohydrater hvis det skal være pseudovidenskabeligt).

Jeg ved ikke med kartofler, men på en pose pastaskruer i mit spise-
kammer står der at de indeholder 14 g protein pr 100 g. Det er da
ikke at kimse ad.

I øvrigt faldt jeg lige over et indlæg på Mad & Sundhed, hvor der
bl.a. står:

»Kartofler indeholder kun små mængder af aminosyrerne methionin
og tyrosin. Methionin og tyrosin findes i f.eks. rug, ris og
majs. Derfor vil du opnå en god aminosyre-sammensætning i din
samlede kost ved at kombinere kartofler med f.eks. rugbrød.«

Se <URL:http://www.madogsundhed.dk/artikler/a0000244.htm> for den
fulde ordlyd.

// Klaus

Fra : JHR

Dato : 18-05-01 02:32

Klaus Alexander Seistrup <kas@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9g8788.65f.kas@zigzag.magnetic-ink.dk...

> [...]
> majs. Derfor vil du opnå en god aminosyre-sammensætning i din
> samlede kost ved at kombinere kartofler med f.eks. rugbrød.«

OK Du har ret ang. pasta, men kartoflerne er jo så hovedsageligt stivelse.
Mvh
Jeppe.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-05-01 07:14

JHR skrev:

> Du har ret ang. pasta, men kartoflerne er jo så hovedsageligt
> stivelse.

Sikkert, men da kartofler er levende organismer, indeholder de også
proteiner. Er der nogen der har en tabelværdi med kartoflens indhold
af protein, fedt og kulhydrat?

// Klaus