Andet multimedie
bentjuul 3670
photoshop til pdf - klargøring til tryk
Fra : Peter Holm

Dato : 08-11-04 18:41

hejsa

Jeg har et lille problem med konvertering fra Photoshop til pdf-fil som skal
bruges på trykkeri.

Når jeg har en størrelse i Photoshop, som jeg mener bør passe til feks en
A3-side, så skæres der af i både top og bund når den printes til pdf.
Mit Photoshop image size er feks. 3030x4261 jævnfør
Layout-format (arbejdsområde)-tallene på denne side:
http://www.lasertryk.dk/default.asp?link=http://www.lasertryk.dk/diverse-beskaering.asp

Men når jeg så printer med adobe destiller (har valgt A3-format, Press) så
klippes der en stor del af i både top og bund.

Hvad gør jeg forkert, eller rettere, hvordan burde jeg gøre?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 08-11-04 18:49

lige et tillægsspørgsmål...

når jeg opretter et tomt photoshop dokument som skal bruges til tryk, som
kræver min 300 dpi, er det så Resolution, Pixels/Inch der skal sættes til
300, eller har det ikke noget med dpi at gøre?

Mvh
Peter

Fra : Dennis Seide

Dato : 09-11-04 11:49

Hej Peter

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår problemet, men here goes:

Dit A3-dokument skal måle 297mm X 420mm når det kommer ud af trykken.
Der skal på hver af dokumentets 4 sider skæres 3mm væk. Derfor skal du lægge
i alt 2 X 3mm til hhv. brede og højde, så målene i alt bliver 303 X 426.

Det lyder som om problemet er i "nu-pdf'er-vi"-processen.
Hvordan gør du? Gemmer du dit dokument som *.eps og kører det igennem Adobe
destiller?

Mht tillægsspørgsmålet, så jo - det er pixels/inch, der skal sættes til 300

Mvh

Dennis Seide

--

"Jeg har Længtes mod Skibskatastrofer,
og mod Hærværk og Pludselig Død".

- Tom Kristensen

www.haervaerk.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 09-11-04 14:50

Dennis Seide wrote:
> [...]
> Der skal på hver af dokumentets 4 sider skæres 3mm væk. Derfor skal
> du lægge i alt 2 X 3mm til hhv. brede og højde, så målene i alt

ok, det er forstået.
Hvilket program laver man normalt dette i? Jeg mener, er der et program der
kan vise de to størrelser indeni hinanden, så man kan se præcist hvortil man
må placere tekst?

> Det lyder som om problemet er i "nu-pdf'er-vi"-processen.
> Hvordan gør du? Gemmer du dit dokument som *.eps og kører det igennem
> Adobe destiller?

Jeg vælger blot 'Print' i Photoshop og vælger så Adobe destiller som
printer.

> Mht tillægsspørgsmålet, så jo - det er pixels/inch, der skal sættes
> til 300

ok, thx - så er det i hvert fald på plads.
Er 300dpi også standarden til store plakater - 70x100cm ?

Mvh
Peter

Fra : Dennis Seide

Dato : 09-11-04 15:25

Hej Peter

> Hvilket program laver man normalt dette i? Jeg mener, er der et program der
> kan vise de to størrelser indeni hinanden, så man kan se præcist hvortil man
> må placere tekst?

Jeg syntes bare du skal blive ved med at bruge Photoshop, når det nu engang
er det du arbejder i.

Den nemmeste løsning er at lave dit dokument i 303mm X 426mm og så vha.
photoshops lineal markere de 3 mm marginer i hver side af dokumentet.

> Jeg vælger blot 'Print' i Photoshop og vælger så Adobe destiller som
> printer.

Ok, det kan jeg ikke vælge her hos mig - sidder du på pc eller mac?
Prøv at gemme dokumentet som en *.eps-fil og så åbne den i destiller

> ok, thx - så er det i hvert fald på plads.
> Er 300dpi også standarden til store plakater - 70x100cm ?

Standard og standard - Det kommer meget an på hvad du skal have trykt og
hvor detaljeret det skal være, men 300dpi skulle som oftets være nok.

Mvh

Dennis Seide

Fra : Peter Holm

Dato : 09-11-04 17:29

> Den nemmeste løsning er at lave dit dokument i 303mm X 426mm og så
> vha. photoshops lineal markere de 3 mm marginer i hver side af
> dokumentet.

ville man lave en stroke - altså en reel streg i dokumentet, eller hvad
mener du med 'markere' ?

> Ok, det kan jeg ikke vælge her hos mig - sidder du på pc eller mac?

pc - måske er det noget medr, at Destiller skal installeres som en printer.
Jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det.

> Prøv at gemme dokumentet som en *.eps-fil og så åbne den i destiller

ok, det prøver jeg.

Mvh
Peter

Fra : Dennis Seide

Dato : 10-11-04 08:49

in article 4190f068$0$22706$ba624c82@nntp04.dk.telia.net, Peter Holm at
phc@stofanet*REMOVE*.dk wrote on 09/11/04 17:29:

> ville man lave en stroke - altså en reel streg i dokumentet, eller hvad
> mener du med 'markere' ?

Hej Peter

Nej nej - du holder cursoren over linealen, holder venstre museknap nede
mens du hiver hjælpestregen ind på dit dokument

Mvh

Dennis Seide

Fra : Peter Holm

Dato : 10-11-04 09:14

> Nej nej - du holder cursoren over linealen, holder venstre museknap
> nede mens du hiver hjælpestregen ind på dit dokument

ahhh *s*
thx
peter