Kirkelig Fornyelse
Fra : Mr. D

Dato : 08-11-04 18:09

Jeg fandt en artikel på en hjemmeside, jeg ellers af princip ikke læser. Her
er et lille uddrag. Jeg undrede mig over, om "Kirkelig Fornyelse" skulle
være specielt katolsk orienteret. Så meget vidste jeg ikke om bevægelsen. Er
den det?

"Den katolske kirke ønsker gradvist at indføre katolsk filosofi, teologi og
liturgi i protestantiske kirkesamfund. Her i Danmark, arbejder en række
statskirkepræster igennem en eksklusiv og lukket broderskabs loge (Kirkelig
Fornyelse), på at indføre dette i den danske folkekirke. Ekstra Bladet
fortæller tirsdag d. 22. februar 1994, at de indrømmer at de i hemmelighed
har skrevet under på en aftale om, at de skal missionere for den katolske
tro, i den danske folkekirke. I logens formålsparagraf står der, at
hensigten med logen er at udbrede katolsk tro igennem intern,
holdningsskabende påvirkning, og ved at tydeliggøre den danske kirkes sande
katolske arv i lære, tro og ordning - og lighederne er jo ikke få. I
interviewet fortæller sognepræst Peter Østerby Jørgensen i Erslev, at han
ikke bare arbejder for katolsk overtagelse af den danske statskirke, men at
han selv er katolik."

Mr. D

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-04 18:27

I news:418fa801$0$46844$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> Jeg fandt en artikel på en hjemmeside, jeg ellers af princip ikke
> læser. Her er et lille uddrag.

Hvad med et link til hele artiklen, så man kan danne sig et
helhedsindtryk af artiklen, og den hjemmeside, du "af princip ellers
ikke læser"?

Der er jo ikke rigtig særlig meget at vurdere på ud fra dit lille
citat.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Vidal

Dato : 08-11-04 22:44

http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=323

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 23:07

Vidal wrote:

> http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=323

hehe, så er jeg mere rolig. Mage til useriøs tone finder man vist
udelukkende blandt sindsforstyrrede fundamentalister.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 09-11-04 00:18

"Kevin Edelvang" <erer> skrev i en meddelelse

> hehe, så er jeg mere rolig. Mage til useriøs tone finder man vist
> udelukkende blandt sindsforstyrrede fundamentalister.

Jeg vidste ikke, at din medstrider i troen, Jacob Munck var en
sindsforstyrret fundamentalist?

Mr. D

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 00:20

Mr. D wrote:

> Jeg vidste ikke, at din medstrider i troen, Jacob Munck var en
> sindsforstyrret fundamentalist?

Hvis du ikke vidste det, så læs på hans egen side og blive klogere:
www.ansgar.dk (husk for Guds skyld, at siden ikke har noget som helst med
den katolske kirke at gøre).

Fundamentalist kan man vel næppe kalde ham i hans egenskab af katolik. Men
han er helt sikkert langt ude. MEGET langt ude. Faktisk så langt ude, at den
danske katolske biskop så sig nødsaget til i Kristeligt Dagblad at tage
afstand fra ham.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 10-11-04 02:06

> Hvis du ikke vidste det, så læs på hans egen side og blive klogere:

Jo, jeg vidste godt, hvad han står for, og selvfølgelig mener jeg ikke, at
han er din medstrider. Jeg er ved privat henvendelse på det strengeste
blevet gjort opmærksom på, at min bemærkning var over stregen. Men sådan er
det jo ofte for os smileyminimalister, og vores liv i evig risiko for
misforståelse.

Nå, men du skrev:
"Mage til useriøs tone finder man vist *udelukkende* blandt sindsforstyrrede
(protestantiske?) fundamentalister.

Jeg mente blot at have fundet en omend mere useriøs tone i en anden lejr. Så
de findes nok mange steder og ikke *udelukkende* et sted.

Mr. D

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-11-04 08:51

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

>Nå, men du skrev:
>"Mage til useriøs tone finder man vist *udelukkende* blandt sindsforstyrrede
>(protestantiske?) fundamentalister.

Jeg kan godt forstå, at du forstod det sådan, fordi fundamentalisme (i
kristen kontekst) oftest er noget, der hægtes på protestanter, men
spørgsmålet er, hvor rimeligt det er.

Oprindeligt var fundamentalismen jo ganske vist en (bestemt)
protestantisk bevægelse, men efterhånden har ordet fået en videre
anvendelse og bruges nu generelt om særligt reaktionære, nærmest
fanatiske religiøse grupperinger eller personer. I den forstand blev den
gruppering, som Mel Gibson og hans fader tilhører, også i medierne
omtalt som "katolske fundamentalister" (eller lign.). Det forekommer mig
oplagt, at begrebet i denne videre betydning kan bruges om såvel
katolikker som protestanter - og særligt oplagt at det ville passe godt
på Jakob Munck, at dømme efter hvad han tidligere har skrevet her i
gruppen.

>Jeg mente blot at have fundet en omend mere useriøs tone i en anden lejr. Så
>de findes nok mange steder og ikke *udelukkende* et sted.

Det var det nu heller ikke mit indtryk, at Kevin mente.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Der blev grinet en del over Atlanten den aften..."

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 20:53

Mr. D wrote:

> Jo, jeg vidste godt, hvad han står for, og selvfølgelig mener jeg
> ikke, at han er din medstrider.

Tak.

> Jeg er ved privat henvendelse på det
> strengeste blevet gjort opmærksom på, at min bemærkning var over
> stregen. Men sådan er det jo ofte for os smileyminimalister, og vores
> liv i evig risiko for misforståelse.

Over stregen og over stregen... Bestemt ikke i forhold til hvad man ellers
møder på usenet. Men måske lige under bæltestedet i forhold til, hvad jeg
normalt venter at finde fra dig. Jeg ser dig gerne som en, der står fast ved
sine meninger, somme tider er lidt provokativ, men altid er lødig. Det kan
man ikke kalde inddragelsen af Jakob Munck her.

> Nå, men du skrev:
> "Mage til useriøs tone finder man vist *udelukkende* blandt
> sindsforstyrrede (protestantiske?) fundamentalister.

Som Rasmus skriver, dækker ordet fundamentalister snart mange slags. Jeg har
ingen illussioner om, at der kun findes vanvittige mennesker i den
protestantiske kirke. Jeg møder dagligt flere i min egen, der er lidt ude på
et sidespor

Jeg vil ikke kalde Jakob Munck for en fundamentalist. Hvis han er det, er
det i sine egne forstokkede holdninger. For katolsk lære er hans galde
sjældent forbundet med.

> Jeg mente blot at have fundet en omend mere useriøs tone i en anden
> lejr. Så de findes nok mange steder og ikke *udelukkende* et sted.

Bevares, vi er da helt enige.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 10-11-04 22:41

> [...]
>
> Jeg vil ikke kalde Jakob Munck for en fundamentalist. Hvis han er det, er
> det i sine egne forstokkede holdninger. For katolsk lære er hans galde

....og her slår du lige hovedet på sømmet. Jeg er fundamentalist og stolt af
det. Poul Hoffmann er fundamentalist og stolt af det. Din sætning; "Mage til
useriøs tone finder man vist udelukkende blandt sindsforstyrrede
fundamentalister" er et godt udtryk for den generelle tendens, der er, til
at proppe alle mulige sindsyge mennesker og trosgrundlag ned i sækken til os
under samlebetegnelsen "fundamentalister".

Nu forsvarer du den gamle katolske tro ved at påstå, at Jacob ikke er
katolsk fundamentalist. Derved siger du vel, at der findes en
fundamentalistisk katolsk tro, der er seriøs og består i troskab mod de
gamle katolske læresætninger.

Men havde Jacob været protestant, havde jeg ikke haft den mulighed. Så var
han pr. definition fundamentalist uanset hvad.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 23:15

Mr. D wrote:

> [...]
> generelle tendens, der er, til at proppe alle mulige sindsyge
> mennesker og trosgrundlag ned i sækken til os under samlebetegnelsen

Jeg foreslår, du kalder dig noget andet. Fundamentalist har altid været et
skælsord, og i dag må betydningen siges at have udvidet sig. Jeg ser ordet
som negativt ladet.

> Nu forsvarer du den gamle katolske tro ved at påstå, at Jacob ikke er
> katolsk fundamentalist.

Nej, jeg mener bare ikke, Jakob kan siges at være katolsk fundamentalist.

> Derved siger du vel, at der findes en
> fundamentalistisk katolsk tro, der er seriøs og består i troskab mod
> de gamle katolske læresætninger.

Hmm... Jeg bryder mig ikke om fundamentalisme. Og indenfor den katolske
kirke, er det især problematisk med fundamentalister. I hvert fald
bibelfundamentalisme, som er noget af det fjerneste man kommer fra den snart
2000 år gamle, katolske kristendom.

> Men havde Jacob været protestant, havde jeg ikke haft den mulighed.
> Så var han pr. definition fundamentalist uanset hvad.

Tja, tjo... Det ved jeg nu ikke. I øvrigt skrev jeg *sindsforstyrrede*
fundamentalister. Jeg kender selv flere fundamentalister, som jeg
respekterer og ikke ville kalde sindsforstyrrede, men de ville til gengæld
heller aldrig fylde en artikel med så meget vrøvl, som der var i den
omtalte.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 12-11-04 08:59

> Mr. D wrote:
>
> Jeg foreslår, du kalder dig noget andet.

Hvad? Bibeltro? Evangelisk? Jeg kan ikke kalde mig Bibeltro, for så får jeg
alle andre mindre Bibeltro kristne på nakken, der også ønsker den betegnelse
skrevet på panden. Og om de evangeliske ved ethvert blot lidt oplyst
menneske, at det er dem, der er fundamentalister.

> Fundamentalist har altid været et skælsord,

Det vidste jeg ikke.

> og i dag må betydningen siges at have udvidet sig. Jeg ser ordet som
> negativt ladet.

Ja, det er sandt nok

> Nej, jeg mener bare ikke, Jakob kan siges at være katolsk fundamentalist.

Hvis vi et øjeblik bruger ordet i katolsk betydning på samme måde, som vi
gør det blandt protestanterne, kan jeg ikke være enig med dig i det.

For det første er Jacob netop den type, der blandt protestanterne ville få
betegnelsen. For det andet synes jeg, hans artikler bærer præg af et forsvar
af den katolske tro og praksis. Selvom langtfra alt, hvad han skriver om
forskellige protestantiske bevægelser er rigtigt, så går han jo ikke kun
efter dem. Han sammenligner "sand" katolsk tro og praksis med
protestanternes lære, og viser derved sin vilje til at stå fast på den gamle
katolske tro mod andet udefrakommende.

> [...]
> bibelfundamentalisme, som er noget af det fjerneste man kommer fra den
> snart 2000 år gamle, katolske kristendom.

Derfor betegnede jeg også en evt. katolsk fundamentalisme som en troskab mod
de
gamle katolske læresætninger, og ikke som Bibelfundamentalisme.

> Tja, tjo... Det ved jeg nu ikke. I øvrigt skrev jeg *sindsforstyrrede*
> fundamentalister. Jeg kender selv flere fundamentalister, som jeg
> respekterer og ikke ville kalde sindsforstyrrede,

Det er jo netop det! (og tak for komplimenten)

I en evt. fundamentalistbegrebssæk i den katolske kirke ville man putte
paven, Giuseppe Ricciotti, Hutton Gibson og Jacob Munc, og ryste den godt.

> men de ville til gengæld heller aldrig fylde en artikel med så meget
> vrøvl, som der var i den omtalte.

Sandt nok

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-04 19:11

Mr. D wrote:
> [...]
> ikke bare arbejder for katolsk overtagelse af den danske statskirke, men at

Det er da forhåbentlig løgn!

Jeg har lige skrevet til Peter Østerby-Jørgensen for at gøre ham
opmærksom på "Tagryggens" artikel...

Nu må vi så se, om han svarer...For det lyder godt nok som noget af en
gang vanvittigt konspirationsparanoia, "tagryggen" har gang i...

Anders Peter Johnsen

Fra : JoVe

Dato : 10-11-04 09:35

meddelelse news:418fb614$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[...]
> [...]
>
> Nu må vi så se, om han svarer...For det lyder godt nok som noget af en
> gang vanvittigt konspirationsparanoia, "tagryggen" har gang i...

Hvis PØJ svarer på din henvendelse, er det interessant at høre hvad hans
svar er
?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-11-04 12:43

JoVe wrote:
> [...]
> [...]
>

> Hvis PØJ svarer på din henvendelse, er det interessant at høre hvad hans

Vi har udvekslet et par mails. Det varer lige en dag eller to, før jeg
kan præsentere hans synspunkt vedrørende Tagryggens artikel.

(Da han ikke gider at indgå i hidsig persondebat på nettet, har jeg
derfor sendt ham et udkast til et indlæg, hvori jeg kort refererer hans
synspunkter, så vidt jeg altså selv forstår dem: Dette skal han lige
have lov at godkende, så jeg ikke farer med en halv vind og fejlagtigt
tillægger ham synspunkter, som han ikke kan stå inde for.)

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-11-04 14:13

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> mælte sligt:

> [...]
>have lov at godkende, så jeg ikke farer med en halv vind og fejlagtigt
>tillægger ham synspunkter, som han ikke kan stå inde for.)

Kudos! Det var et fornemt træk af dig.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oder war es eine Predigt des Todes, dass heilig hiess,
was allem Leben widersprach und widerrieth?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-11-04 16:46

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> mælte sligt:

> Kudos! Det var et fornemt træk af dig.
>
> Venlig hilsen,
> Rasmus Underbjerg Pinnerup

Bevares, selv om - eller måske netop fordi? - jeg selv er meget skeptisk
over for økumeni (hovedsageligt på grund af de åbenlyse teologiske
principforskelle og ikke mindst Den Katolske Kirkes selvindbildte
overhøjhed over for lutherske kirkesamfund) fortjener Peter
Østerby-Jørgensen nu engang at blive gjort bekendt med tagryggens
vidtløftige påstande og komme til orde over for dette hidsige angreb på
hans person, således at eventuelle misforståelser eller deciderede
vrangfortolkninger kan blive manet i jorden - i hvert fald i dette
forum, da det nok vil være omsonst at prøve at forklare forfatteren til
Tagryggens artikel at han altså tager grumme fejl i sin stækt tvivlsomme
udlægning (som umiddelbart alene synes at bygge på noget så tvivlsomt
som Ekstra Bladet og hans egne anti-katolske OG anti-folkekirkige,
frikirkelige trosopfattelser..)

Anders Peter Johnsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 16:58

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> teologiske principforskelle og ikke mindst Den Katolske Kirkes
> selvindbildte overhøjhed over for lutherske kirkesamfund)

Jaja, du bruger jo de chancer, du får. Hvad den selvindbildte overhøjhed
skulle gå ud på, aner jeg ikke. Men det lyder da godt nok som om, den
katolske kirke er stor og ond, og så er din mission jo fuldført. Hvorfor
ryger din ellers lødige måde at debattere på altid pladask på gulvet, når
det angår den katolske kirke? Emnet virker som en rød klud for flere af jer
(senest også Simon), og jeg kan helt ærligt ikke forstå hvorfor. Er det et
ømt punkt? Vi lærer jeg ikke engang, at kun katolikker bliver frelst mere. I
den sammenhæng skulle I tage at bruge krudtet på de sekter, der lærer
"frelsen er kun hos os". Vi kan jo ikke trylle det faktum væk, at de
lutherske trossamfund brød ud af den katolske kirke og ikke omvendt. Men det
er da ikke rimeligt at straffe os for dette forhold.

> [...]
> hidsige angreb på hans person, således at eventuelle misforståelser
> eller deciderede vrangfortolkninger kan blive manet i jorden

Enig. Jeg tvivler stærkt på, historien har noget på sig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 11-11-04 18:16

> Anders Peter Johnsen wrote:
>
> Emnet virker som en rød klud for flere af jer (senest også Simon),

Aj, nu må du lige...

Mr. D

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-04 00:21

Mr. D wrote:

> Aj, nu må du lige...

Hehe, det skulle man næsten have skrevet til dit første indlæg i denne tråd.
Så var vi heller aldrig kommet "herned".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 12-11-04 08:36

> Hehe, det skulle man næsten have skrevet til dit første indlæg i denne
> tråd. Så var vi heller aldrig kommet "herned".

Nu så jeg godt dit "hehe" og det er fint nok, men...

.... jeg kom med et sobert indlæg inkluderet et besynderligt uddrag fra en
besynderlig artikel med nogle besynderlige påstande. Der kom nogle sobre
besvarelser. Din reaktion var: "Mage til useriøs tone finder man vist
udelukkende blandt sindsforstyrrede fundamentalister". Mit genmæle var, at
mage til useriøs tone finder man vist også hos de sindsforstyrrede
katolikker...

Mr. D

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-04 13:36

Mr. D wrote:

> [...]
> nogle sobre besvarelser. Din reaktion var: "Mage til useriøs tone
> finder man vist udelukkende blandt sindsforstyrrede

Jeg kommer til at tænke på, om du har opfattet det som om, denne kommentar
var møntet på dig. Det er slet ikke tilfældet. Skulle jeg have givet det
indtryk (hvilket jeg kan se nu bestemt ikke er utænkeligt), beder jeg dig
undskylde. Det var ment som en (måske useriøs, men dog på sammen niveau)
kritik af Tagryggen-skribenten.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 19-11-04 11:17

> [...]
> undskylde. Det var ment som en (måske useriøs, men dog på sammen niveau)

Jeg vidste, det ikke var møntet på mig personligt. Det ville ikke være
karakteristisk for dig. Men jeg ser ordene fundamentalisme, højrekristne, og
evangeliske kristne i højere og højere grad brugt i den kontekst, du også
brugte det. Og det ville ikke være noget problem for mig, hvis det ikke lige
var fordi, at jeg selv sandsynligvis ses som en del af dem i af den nye måde
at bruge begreberne på.

Hvis nogen spørger mig om jeg er fundamentalist eller evangelisk kristen, er
jeg nødt til først at spørge dem, hvordan de definerer begreberne.

I forbindelse med DRs og TV2s dækning af den amerikanske valgkamp, har de
gjort meget ud af at portrætere den amerikanske kristendom som en
fundamentalisme, der kan sidestilles det, vi kender som muslimsk
fundamentalisme, hvilket er en umulighed. I samme udsendelser har man taget
de mest ekstreme udtryk inden for "højre-kristendommen" og sat dem som et
label på den brede evangeliske kristendom i USA, som om dette er
kendetegnende.

Det samme gør man i Danmark nu.

Netmissionær Asbjørn Asmussen (Indre Mission) fra Jesusnetsiden gør sig
bl.a. samme tanker:

http://jesusnet.dk/art/showpage.php?action=visenartikel&id=620
Højrekristne

Begrebet "højrekristne" ser ud til for alvor at være ved at bide sig fast i
vores sprog. Og det ser ud til, at det er lidt synonymt med "kristne
fundamentalister", som også er et forholdsvist nyt begreb. Jeg ville nok
ikke tænke så meget over det, hvis ikke det var fordi, at jeg åbenbart er
een af dem!

Forfatteren Egon Clausen mener, at der er ca. 200.000 "højrekristne" i
Danmark og at de er kendetegnet ved at være imod darwinisme,
homoseksualitet, islam, feminisme og ikke mindst socialisme. Han mener også
at en stor del af fx Indre Mission hører til denne fundamentalistiske
højrefløj blandt kristne.

Egon Clausen har lavet feltstudier i en lille by i Texas, og i forbindelse
med det nyligt overståede præsidentvalg i USA, har vi tilmed fået at vide,
at "det kristne højre" er dem som støtter Bush, som går ind for private
våben, er imod abort og vil have landet styret af De 10 Bud alene.

Ja, selv i EU-toppen stikker de deres hoveder frem i skikkelse af en
italiensk katolik, som tror at homoseksualitet er synd.

Det er køn flok at være sat i bås med.

Men er det sandt? Er det sådan den kirkelige geografi ser ud? Findes der
virkelig 200.000 af slags middelalderlige, smårabiate og ortodokse
romantikere her i lille Danmark? Måske, men personligt kender jeg ikke nogen
i min indremissionske omgangskreds som kan klemmes ind i den bås.

Når vi sætter den slags etiketter på hinanden, så er det for det meste
udtryk for uvidenhed og manglende ønske om dialog. Det er et forsøg på at
holde sig andre mennesker på afstand og på at få bekræftet sine egne små
forskruede vrangforestllinger.

Det er det samme, der sker, når småkriminelle islamister på Nørrebro mener
at alle danskere er luderkarle og racister. Når nogle kristne grupper tror,
at alle dem, der ikke går i kirke sikkert også er skattesvindlere og har rod
i ægteskabet. Når bibeltroende kristne bliver regnet for "skabsterrorister".
Eller når man bliver beskyldt for at være intolerant, snævertsynet og
ukærlig fordi man tror at Gud har skabt os til sex mellem én mand og én
kvinde. Eller når man ser spøgelser.

Det er uvidenhed og ignorance. Det er hus forbi og det fastholder os blot i
de fordomme som afholder os fra en sund og konstruktiv dialog og som
forhindrer os i at gøre verden til et bedre sted at leve.

Mr. D

Simon Griis

www.amen.nu

Fra : Mr. D

Dato : 19-11-04 23:31

meddelelse news:41935045$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> JoVe wrote:

> Vi har udvekslet et par mails. Det varer lige en dag eller to, før jeg kan
> præsentere hans synspunkt vedrørende Tagryggens artikel.

Er jeg gået glip af et indlæg eller venter vi stadig?

Mr. D

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 19:52

Mr. D wrote:

> "Den katolske kirke ønsker gradvist at indføre katolsk filosofi,
> teologi og liturgi i protestantiske kirkesamfund.

Det er ikke noget, den katolske kirke i Danmark er klar over.

> I interviewet fortæller sognepræst Peter Østerby Jørgensen i Erslev, at
> han ikke bare arbejder for katolsk overtagelse af den danske
> statskirke, men at han selv er katolik."

Hvis han er præst i den danske folkekirke, som jeg forstår er tilfældet, er
han ikke katolik, uanset hvad han selv måtte mene.

Så vidt jeg kan se, er der to muligheder:

1) Historien er løgn.

2) Historien er sand, men har intet med den katolske kirke at gøre, men er
et par forvirrede protestanters forsøg på at ødelægge deres eget
trossamfund.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-11-04 23:36

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

>Jeg fandt en artikel på en hjemmeside, jeg ellers af princip ikke læser.

Med god grund, ser det ud til.

>Her er et lille uddrag. Jeg undrede mig over, om "Kirkelig Fornyelse" skulle
>være specielt katolsk orienteret. Så meget vidste jeg ikke om bevægelsen.

Jeg var i min gymnasietid selv med til et par af foreningens møder i
Århus, fordi jeg kendte Erik Bennetzen fra Mors, der var med i
bestyrelsen. Jeg har ikke fulgt bevægelsen siden, men dengang var det en
ganske tilforladelig højkirkelig bevægelse, der ønskede reform internt i
den danske folkekirke uden andet "katolsk" islæt end det, man normalt
finder hos højkirkelige.

> [...]
>statskirkepræster igennem en eksklusiv og lukket broderskabs loge (Kirkelig

Eksklusiv og lukket? Jeg husker foreningen som aldeles åben - der var da
små foldere og pamfletter og offentlige møder og alting. Det var en
ganske almindelig forening som enhver anden.

>I logens formålsparagraf

Logens? Det virker altså højst utroværdigt, det her.

>I interviewet fortæller sognepræst Peter Østerby Jørgensen i Erslev, at han
>ikke bare arbejder for katolsk overtagelse af den danske statskirke, men at
>han selv er katolik."

Jeg husker Østerby-Jørgensen fra Mors, hvor han var (og stadig er)
sognepræst. Han fik en overgang problemer med menighedsrådet, fordi han
insisterede på selv at drikke den overskydende indviede vin efter
nadveren, da man da ikke bare kunne skylle Kristi blod ned ud i afløbet
- en god gammel højkirkelig skik. Men derfra og så til at påstå, at han
skulle være katolik (oven i købet samtidig med, at han er sognepræst) -
det har jeg svært ved at tænke mig.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Helvede er gentagelsen. Træt af pis?"

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 23:40

> [...]

> nadveren, da man da ikke bare kunne skylle Kristi blod ned ud i
> afløbet - en god gammel højkirkelig skik.

Sjovt at man kan få problemer med menighedsrådet over at følge anvisninger
givet i pastoralseminariets lærebog om højmessen i den danske folkekirke.

> Men derfra og så til at
> påstå, at han skulle være katolik (oven i købet samtidig med, at han
> er sognepræst) - det har jeg svært ved at tænke mig.

Og det at være katolik, er jo i øvrigt ikke bare noget, man kan bestemme sig
for at være. Jeg er katolik, fordi jeg af kirken er blevet optaget som
sådan. Melder jeg mig ind i folkekirken eller andet trossamfund, er jeg ikke
længere katolik ifølge kirkeretten.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-11-04 23:54

"Kevin Edelvang" <erer> mælte sligt:
>Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

>Sjovt at man kan få problemer med menighedsrådet over at følge anvisninger
>givet i pastoralseminariets lærebog om højmessen i den danske folkekirke.

Jeg husker detaljerne dårligt, men jeg mener at menighedens læge
medlemmer fandt det upassende, at præsten stod og drak vin i kirken (ud
over hans tilbørlige dosis, altså).

> [...]
>sådan. Melder jeg mig ind i folkekirken eller andet trossamfund, er jeg ikke

Det kan tænkes, at der faktisk er et gran sandhed i, hvad artiklen
skriver, men at han har brugt ordet "katolik" i videre forstand, altså
"del af/i overensstemmelse med den universelle kirke".

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Debian users take pride in the fact that their distribution is always
several releases behind the latest version of the kernel, but makes up

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 00:02

> [...]

> skriver, men at han har brugt ordet "katolik" i videre forstand, altså
> "del af/i overensstemmelse med den universelle kirke".

Det kan meget vel tænkes. De fleste vil dog nok forstå en katolik som en,
der er medlem af den katolske kirke.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 10-11-04 02:10

> Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
>
> Det kan meget vel tænkes. De fleste vil dog nok forstå en katolik som en,
> der er medlem af den katolske kirke.

Jo, men nu arbejder vi i den protestantiske kirke også med begreber som
skabs-katolikker, og jeg vil tro, det er det, forfatteren mener. Har iøvrigt
selv mødt en præst for år tilbage, der var skabskatolik. Han sprang ud.

Mr. D

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 20:49

Mr. D wrote:

> [...]
> som skabs-katolikker, og jeg vil tro, det er det, forfatteren mener.
> Har iøvrigt selv mødt en præst for år tilbage, der var skabskatolik.

Ja, den slags er der jo altid. Mit indlæg om, hvad en katolik var, og især
*ikke* er, var mest ment som en præcisering af, at den katolske kirke ikke
har noget at gøre med den af Tagryggen påståede katolicering af folkekirken.

Mvh
Kevin Edelvang