Blæserrumlestøj fra MSI Starforce GeForce ~
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 17:43

Jeg har et MSI FX5700 VTD128 hvorpå der sidder en blæser. Selve blæseren
siger ikke meget - men det er som om der alligevel forplanter sig en
"rumlen" i PC'en der lige giver en irriterende resonnans.

Jeg har strammet skruer og kommet asfaltgummi både med og uden
æggebægerformet skum på kabinetdele hvor der er plads.
PC kabinet power supply blæser siger ikke meget og ASUS P4C800 har CPU FAN
control der får CPU'en til at sige næsten ingenting - men så der er
grafikkortet tilbage.
Hvis jeg forsigtigt sætter en finger blødt på grafikblæseren går den lidt
ned i omdrejninger og så forsvinder resonnans-rumlen - deeeeejligt.

Jeg har ikke kunnet finde FAN-control-utility hos MSI dvs. det umiddelbart
ikke er muligt at kontrollere omdrejningerne med termostat (automatisk)?

Jeg kunne forestille mig at grafik-chippen har behov for full-speed køling
ved fx. DOOM3 spil men i normal "office/surf-mode" kunne lavere omdrejninger
vel forsvares? Og det er nok forsvarligt med lidt kølingsreduktion?

Har du/I forslag til enten anden blæser / yderligere støjdæmpning /
nedsættelse af omdrejninger (kører nu 12 V - findes indsætningsstik med
enten zenerdiode eller modstand?) / eller FAN-control-utility - eller andet?
Selvfølgelig kan man jo bare hive blæserstikket fra og så nyde de stille
sekunder / minutter..... meeeeeen...

Mvh. Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 09:39

Hej igen
Er der slet ikke nogen der har forslag til hvordan man kan dæmpe blæserstøj?
mvh Henrik