Frysning af ølkage og boller!
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 12:42

Er der nogen der har prøvet at fryse en ølkage? Jeg ville også gerne fryse
en gang "fødselsdags-boller", er der nogen der ved om de bliver tørre eller
om de bare er som de var inden de kom i fryser, regner med at de lige skal
varmes lidt inden servering...Eller så modtager jeg gerne opskrifter på
boller der holder sig friske i fryseren...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Heidi

Dato : 08-11-04 17:01

thomse wrote:
> [...]
> med at de lige skal varmes lidt inden servering...Eller så modtager
> jeg gerne opskrifter på boller der holder sig friske i fryseren...

Ølkage har jeg aldrig selv prøvet at lave, men disse teboller har jeg
flere gange lavet, med succes (læs=de blev rost!). Sidste gang havde de
ligget i fryseren inden servering, og det synes jeg ikke de blev
dårligere af:

10 boller

2½ dl håndvarmt vand
50 g gær
½ tsk. salt
1 æg
75 g sukker
75 g margarine
1 tsk. kardemomme
ca. 550 g mel

Gæren opløses i vandet, kom salt, sukker, æg og margarine i, bland melet
og kardemomme og kom det i lidt ad gangen.
Æltes godt, dejen skal være lind, blød og smidig. Hviler 2 gange 15 min.
æltes forsigtig hver gang.
Formes til ret store boller der hæver 15 min.
Pensles med sammenpisket æg, bages ved 200° i ca. 15 min.
Dejen er også velegnet til kringle, horn, kanelhorn og vanillehorn.
Er fryseegnet.

--
Heidi

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-11-04 17:59

"thomse" <t snabel a gjortz com> skrev i en meddelelse

Jeg ville også gerne fryse
> en gang "fødselsdags-boller", er der nogen der ved om de bliver tørre
> eller om de bare er som de var inden de kom i fryser, regner med at de
> lige skal varmes lidt inden servering...

Hvis du fryser dem, så snart de er kølet af og evt. lige stænker bollerne
(ligesom strygetøj), inden du kommer dem i en varm ovn, smager de som
nybagte.
Uanset opskrift.

Hilsen Inger