udskæring i murstensvæg.
Fra : Børge Thomsen

Dato : 08-11-04 09:18

Er der nogen i gruppen der ved om der findes andet end en vinkelsliber til
at skære med ,da den støver det hele til.
Findes der på udlejningsmarkedet andre muligheder

Fra : Carsten

Dato : 08-11-04 09:34

"Børge Thomsen" <viisholm@thomsen.mail.dk> wrote in message
> Er der nogen i gruppen der ved om der findes andet end en vinkelsliber til
> at skære med ,da den støver det hele til.
> Findes der på udlejningsmarkedet andre muligheder

En bajonetsav skulle være at foretrække. Har dog aldrig prøvet sådan en
djævel...

Ellers er der jo diverse vådskærere, eller en vinkelsliber med støvsug.

Keller

Fra : anders majland

Dato : 08-11-04 12:00

> En bajonetsav skulle være at foretrække. Har dog aldrig prøvet sådan
> en djævel...

Virker fint men er dyr i savklinger. Jeg har savet nogle dørhuller op
til std mål men en leget maskine og det virker såmend fint men sviner
stadig meget. Rengøringen tog længere tid end det at skære de 3
dørhuller ... Dørhullerne var høje nok så det var den ene side der
skulle saves. Efter de ~6meter mur var klingen helt færdig og jeg mener
at den kostede omkring 350kr (mens det vist vat 1-200kr for at leje
maskinen)

Senere har jeg skåret hul til en dør i en dobbeltmur med en rundsav. Det
sviner selvfølgelig voldsomt da støvet bliver finere og bliver slynget
meget omkring - men det er altså også nemmere og hurtigere end
bajonetsaven ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Carsten

Dato : 08-11-04 13:38

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:418f6334$0$33733$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> skulle saves. Efter de ~6meter mur var klingen helt færdig og jeg mener
> at den kostede omkring 350kr (mens det vist vat 1-200kr for at leje

Det var også grunden til at jeg ikke lejede en bajonetsv til diverse
murhuller. Men jeg havde godt nok ikke regnet med at den smadrede klingen SÅ
hurtigt. Nu er hele etagen hvor jeg er ved at renovere også paktisk talt en
byggeplads, så lidt støv fra eller til gør ikke den store forskel...

> [...]
> sviner selvfølgelig voldsomt da støvet bliver finere og bliver slynget
> meget omkring - men det er altså også nemmere og hurtigere end

Der skal vel en speciel klinge til, ikke? Ellers kunne jeg da godt finde på
bare at købe en billig rundsav til den slags, da det er lidt bøvlet med
vinkelsliberen...

Keller

Fra : anders majland

Dato : 08-11-04 14:34

>Nu er hele etagen hvor jeg er ved at renovere også paktisk talt en
>byggeplads, så lidt støv fra eller til gør ikke den store forskel...

Så tag vinkelsliberen

> Der skal vel en speciel klinge til, ikke? Ellers kunne jeg da godt
> finde på bare at købe en billig rundsav til den slags, da det er lidt
> bøvlet med vinkelsliberen...

Mig der vrøvler - det var en 8" vinkelsliber. Jeg havde lavet et
"drivhus" i plastik på indersiden for at begrænse støvet. Der startede
jeg så med i blinde (Efter 2 sekunder kunne ikke se til min egen
næstetip)at skære et hul igennem muren så støvet kunne komme den vej ud.

Fra : Carsten

Dato : 09-11-04 09:38

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:418fccc7$1$33743$14726298@news.sunsite.dk...

> Så tag vinkelsliberen

Det gjorde jeg også. Har brugt den både til 3 dørhuller og udfræsning til
kabler og stikkontakter. Men hold kæft hvor bliver man støvet

Keller

Fra : MTI

Dato : 08-11-04 15:11

"Børge Thomsen" <viisholm@thomsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen i gruppen der ved om der findes andet end en vinkelsliber til
> at skære med ,da den støver det hele til.
> Findes der på udlejningsmarkedet andre muligheder

Hej Børge!

Nu skriver du ikke hvor du bor, men bor du øst for Storebælt, kan jeg da
sagtens skære et sådan hul.
med en bajonetsav og en speciel klinge.
Prisen kan vi altid finde ud af.

Hilsen
MTI

Klaus-E. Jensen

mti@tdcadsl.dk

Fra : Splitcane

Dato : 08-11-04 23:15

"Børge Thomsen" skrev d. 08-11-04 09:18 dette indlæg :
> Er der nogen i gruppen der ved om der findes andet end en vinkelsliber
til
> at skære med ,da den støver det hele til.
> Findes der på udlejningsmarkedet andre muligheder

Brug en bajonetsav (også kaldet "kaninpik").
Du skal først bore et hul gennem muren stort nok til at klingen kan
komme ind. Derefter saver du med bajontesaven. Husk at måle murens
tykkelse så du får den riigtige klinge. Og husk at vælge en klinge til
murværk.

http://www.kandu.dk/

Fra : jfo

Dato : 10-11-04 15:09

"Splitcane" <Splitcane.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> komme ind. Derefter saver du med bajontesaven. Husk at måle murens
> tykkelse så du får den riigtige klinge. Og husk at vælge en klinge til

Det undrer mig at i siger det kan lade sig gøre med en bajonetsav.
Jeg lejede engang sådan en i Silvan og købte de klinger de sagde skulle
kunne gøre det.
Det var umuligt...10 minutters kontinuerlig saven og jeg var kun kommet 1 cm
gennem den første mursten.
Gik tilbage til Silvan med klinge og det hele og fik pengene retur.
Derefter opgav jeg projektet. ?!?!?
-JFO

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 21:42

Den Wed, 10 Nov 2004 14:09:26 GMT, "jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev:

> [...]
>gennem den første mursten.
>Gik tilbage til Silvan med klinge og det hele og fik pengene retur.

Det har vel været hårdtbrændte sten.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

I can't go to Hell. They're afraid I'm gonna take over!