Afrensning og pleje af lyst læder
Fra : Sophus Vørsing

Dato : 08-11-04 08:25

Håber gruppen er nogenlunde rigtig, kunne kun finde en markedsgruppe med
møbler.

Jeg har fået en stol med lyst læder hvor der er nogle pletter på (ved ikke
hvad det er). Havde tænkt mig at lave en grundig afrensning og derefter give
noget plejemiddel. Hvad skal man bruge både til afrensningen og til den
efterfølgende pleje?

Mvh Sophus

Fra : Froggy

Dato : 08-11-04 21:44

In news:Sophus Vørsing <sophus.vorsing@FJERNMIGtiscali.dk> typed:
> [...]
> derefter give noget plejemiddel. Hvad skal man bruge både til
> afrensningen og til den efterfølgende pleje?

Det er svært, når du ikke ved, hvad pletterne er kommet af, og du skal
ikke regne med at kunne få alle pletter helt væk, men nedenstående
fremgangsmåde vil hjælpe og gi' læderet et mere uplettet udseende. Læder
må efter min mening gerne se lidt brugt ud, og naturlæder vil altid
blive mørkere med tiden.

Hvis det er fedtpletter, og hvis læderet ikke har fået kunstig farve -
altså hvis det er rigtig naturlæder - er det bedst at starte med
'rense-benzin' og mange rene bløde klude - husk rygning forbudt - og
helst i gennemtræk eller udendørs. Når benzinen ikke kan fjerne mere,
kan du gnide lædet godt med talkum eller kartoffelmel på en blød klud -
lad det sidde et døgns tid - og støvsug med en blød børste. Det kan være
nødvendigt at gøre det flere gange, hvis pletterne er slemme.

Efter tørrensningen kan du bruge saddelsæbe, som fås i velassorterede
lædervareforretninger og i butikker, der handler med udstyr til heste -
og måske hos jagt- og fiskeri-butikker.
Hvis rigtig saddelsæbe er umulig at få fat i, kan du muligvis bruge
sæbespånevand eller mild uparfumeret hårshampoo, som piskes til skum og
smøres på stolen med en svamp, men det har jeg dog aldrig selv prøvet på
læder - fjern sæben med bløde klude opvredet i lunken vand. (Brug
endelig ikke varmt vand - det vil gøre læderet stift).

Når stolen er helt tør, kan du gi' den en ordentlig omgang læderfedt,
det skal sidde og trække nogle timer - og så 'pudses' efter med rene
bløde klude, til den ikke længere føles fedtet. Det er hårdt arbejde,
men det betaler sig. Læderfedtet gør stolen en smule mørkere, men til
gengæld vil nye pletter være lettere at fjerne - samtidig forhindrer det
læderet i at tørre ud og sprække, så din nye stol kan holde i mange år.

Go' arbejdslyst

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 09-11-04 08:01

">
> Go' arbejdslyst
>
> --
> Froggy

Tak for inputtet!

Mvh Sophus

Fra : Froggy

Dato : 09-11-04 15:07

In news:Sophus Vørsing <sophus.vorsing@FJERNMIGtiscali.dk> typed:
> ">
>>
> Tak for inputtet!

Det var så lidt - håber du ku' bruge det