Farlige vejbump
Fra : Henrik Larsen

Dato : 16-05-01 19:00

Nu blev jeg altså nysgerrig efter at se de der motorcykel vælteanordninger
der har været skrevet om de sidste par dage. Så jeg gik en tur op til P.
Knudsensgade og tog et par billeder af dem. De er lagt i

Henrik
GSX750F

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 16-05-01 19:14

Jeg kan ikke se dk.binaer.motor er den skriver den ikke er tilgængelig er
der en anden muglighed?

mvh
Lasse

Fra : Thomas

Dato : 16-05-01 19:29

Jeg har endnu ikke selv haft æren af de bump, men at dømme efter billedet og
beskrivelsen fra tidligere, så er det ganske lavt, og ikke særlig stort i
fladen heller.. hvad er problemet?
Ligger de lige i et sving, eller hvad?
Jeg ville da tro at affjedringen nok skulle kunne klare et bump af den
tykkelse, men..??

Fra : Henrik Larsen

Dato : 16-05-01 19:39

"Thomas" <feeling@home.now> wrote in message
> [...]
> fladen heller.. hvad er problemet?
> Ligger de lige i et sving, eller hvad?
> Jeg ville da tro at affjedringen nok skulle kunne klare et bump af den

De ligger på en lige strækning hvor man må køre 50 (eller er det 60?) og de
er ganske rigtigt ikke ret høje men de er lidt svære at få øje på og jeg kan
forestille mig at det er ret ubehageligt at ramme en af de skrå sider, især
i regnvejr.

Henrik
GSX750F

Fra : Thomas

Dato : 16-05-01 21:01

> [...]
kan
> forestille mig at det er ret ubehageligt at ramme en af de skrå sider,

Heh.. ja, det vil jeg tro du har ret i, men direkte farlige?
Hvis man skal tale om tumpede ting på vejene, så kommer hvide striber,
forgængerfelter og krydsende cykkelbaner mere i mine tanker.

Men ok.. spekulerede bare over hvor slemme de egentlig var.. skal måske
prøve en tur over en før jeg kan udtale mig med nogen sikkerhed

desuden er vejene til biler og ikke mc.. bare spørg bilisterne :-/

Fra : Morten Juel

Dato : 16-05-01 20:25

umiddelbart synes jeg heller ikke at de ser slemme ud, men de er nok fæle
som overraskelse ;o(

Mvh
Morten

Fra : Michael Haahr

Dato : 16-05-01 21:08

> umiddelbart synes jeg heller ikke at de ser slemme ud, men de er nok fæle
> som overraskelse ;o(

De er være end de ser ud, synes faktisk også de gør rent ondt at cykle over
Kommunen havde engang nogen opsat her i Haderslev hvor jeg bor.

Fra : Per Emborg

Dato : 16-05-01 22:31

I Skanderborg var der nogen for en uge siden men de er væk nu , først troede
vi at det var KÆMPE myredåser :))

--
Per Emborg
kvikkerten@email.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-01 22:42

Per Emborg wrote:

> I Skanderborg var der nogen for en uge siden men de er væk nu , først
> troede vi at det var KÆMPE myredåser :))

*HAVEGRILL*
De ligner dem sgu
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Eg Egemarke

Dato : 17-05-01 01:28

De er bestemt ingen fornøjelse at køre over forestil dig at køre over en
lille kantsten med 50-60 km/h så har du nogenlunde den rigtige oplevelse og
hvis du ydermere ikke har set denne "kantsten" kan du sikkert sagtens
forestille dig hvordan den så opleves

MCh Eg

--
Interreseret i Russiske Mc´er som jeg der kører på Izh Planeta 5
så kig her:

Fra : Anders Winther

Dato : 17-05-01 09:34

De er også på Vesterbrogade.. Jeg så 2 af dem.. Kom til at køre over den
første...
Jeg fik da en overraskelse, men jeg væltede ikke.. Jeg synes ikke de er så
slemme.. Og jeg ser ikke rigtig formålet med dem.. Når der bliver sat bump
op er det da i første omgang bilisterne man vil bremse ned.. Og bilisterne
bliver da ikke påvirket af den anordning..?!

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Michael Haahr

Dato : 17-05-01 12:05

"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op er det da i første omgang bilisterne man vil bremse ned.. Og bilisterne
> bliver da ikke påvirket af den anordning..?!

De er som sagt heller ikke sat op for at sætte farten ned, men for at tælle,
hvor mange biler der kommer forbi, og sikkert også for at regne ud hvor
hurtigt der køre i gn.

Mvh.

Michael H.

Fra : Anders Winther

Dato : 17-05-01 13:36

> De er som sagt heller ikke sat op for at sætte farten ned, men for at
tælle,
> hvor mange biler der kommer forbi, og sikkert også for at regne ud hvor
> hurtigt der køre i gn.
Ok.. Den detalje havde jeg ikke lige opfanget..
Sorry..

-Anders

Fra : Thomas Makro

Dato : 17-05-01 13:59

On Thu, 17 May 2001 10:33:45 +0200, "Anders Winther"
<anders@cybercity.dk> wrotE:

> [...]
>første...
>Jeg fik da en overraskelse, men jeg væltede ikke.. Jeg synes ikke de er så

Prøv at forestille dig, at de var opsat således at hjulene i bilernes
ene side ramte disse. Så ville nogle bilister himle op, og det ville
komme i aviserne, i TV2-nyhederne, osv. "Glatte vejbump uden
skiltning... hvorfor skilter man med fartbump på villaveje, hvor man
ikke kører særlig stærkt, når man ikke gør med disse 'bump' på
hovedveje...".
Men nu hvor det er en mineoritet det går ud over (motorcyklisterne),
er der ikke meget interesse i den historie.

Humlen er, at det kan være farligt for en motorcykel at ramme en af
disse. Sålænge det er på en lige strækning, hvor man ikke kører ret
stærkt, slipper man med skrækken. Men hvad med den dag bilisten foran
pludselig bremser op. Motorcyklisten gør det samme, men rammer i det
samme et af disse bump. Så er bremseafstanden ikke længere lang nok.
BANG!

Jeg ser muligvis mere alvorligt på disse 'vejbump' end flertallet af
denne NGs læsere. De af jer der mener at bumpene er så små, at de ikke
er værd at beskæftige sig med, bør selv prøve at køre over sådan et
med 60 km/t, som er den tilladte hastighed på P.Knudsens Gade. Prøv
derefter at køre over det næste bump med den hastighed I kører med når
I tager en hyggetur ad de små veje. Bagefter vil I nok være glade for,
at der ikke (endnu) er opsat den slags 'bump' i sving.

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Søren L Hansen

Dato : 17-05-01 14:11

Thomas Makro <Makro@CyberFJERNjunkie.dk> wrote in article
<60i7gtcsre5phlkrk39b3v0308o2v0qlsv@4ax.com>...
> [...]
> I tager en hyggetur ad de små veje. Bagefter vil I nok være glade for,
> at der ikke (endnu) er opsat den slags 'bump' i sving.

Jeg sendte noget i går, men jeg kan ikke se det, så jeg sender det lige
igen:

Det står jo her i færdselslovens kapitel 14:

"Kapitel 14
Hindringer på vej
Forurening af vej m.v.
§ 87. Der må ikke på vej henkastes eller efterlades noget, der kan være til
fare eller ulempe for færdslen.
Stk. 2. Såfremt der fra køretøj tabes eller spildes noget på vej, der kan
være til fare eller ulempe for færdslen, skal dette straks fjernes. Kan
dette ikke ske, skal andre, indtil faren eller ulempen er fjernet, ved
afmærkning eller på anden lignende måde gøres opmærksom på forholdet.
Stk. 3. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om anbringelse af
beholdere og lignende genstande på vej. Trafikministeren kan endvidere
fastsætte bestemmelser om afmærkning af vejmaterialer på vej. "

Spørgsmålet er så om ministeren har bestemt at de skal ligge der, men så
kan man jo klage til ombudsmanden hvis det overtræder stk. 1.

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Anders Winther

Dato : 17-05-01 16:05

[Snip-snap]
> [...]
> I tager en hyggetur ad de små veje. Bagefter vil I nok være glade for,
> at der ikke (endnu) er opsat den slags 'bump' i sving.

Jeg tror bare de fleste i NG'en er vant til Danmarks dårlige vejbelægning..
Der findes mange flere steder hvor der er huller og buler i asfalten end der
er af de få omtalte bump.. Disse ujævnheder er endnu sværer at få øje på, da
de jo er en del af vejen.. Og de kan også være farligere.. Jeg vil meget
gerne bakke op om at dette skal forbedres.. Men jeg ser ikke de omtalte bump
som et problem i forhold til asfaltens dårligdom.. Og så vidt jeg har
forstået er de bump der kun midlertidigt til at måle hvor mange biler der
køre på den pågældende vej..

Lige min mening..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Adam Christensen

Dato : 18-05-01 11:00

"Thomas Makro" <Makro@CyberFJERNjunkie.dk> wrote in message

> [...]
> pludselig bremser op. Motorcyklisten gør det samme, men rammer i det
> samme et af disse bump. Så er bremseafstanden ikke længere lang nok.

Provokerende spørgsmål:
Har man da kørt efter forholdene?
Har man holdt tilstrækkelig bremseafstand?

--
Adam
(der i øvrigt er enig i at de omtalte vejbump skaber unødvendig risiko for

Fra : Adam Christensen

Dato : 17-05-01 08:26

"Per Emborg" <kvikkerten@email.dk> wrote in message

> I Skanderborg var der nogen for en uge siden men de er væk nu , først
troede
> vi at det var KÆMPE myredåser :))

Og forestil jer så størrelsen på myrerne der evt. skulle lade sig lokke =

--
Adam

Fra : Henrik Larsen

Dato : 17-05-01 15:54

> troede
>
> Og forestil jer så størrelsen på myrerne der evt. skulle lade sig lokke
=

> --
> Adam

Ja føj da, de ville være ligeså farlige og garanteret ret ulækre at køre
over.

Henrik

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 17-05-01 06:50

Så nu kan jeg også være med ,tak for mailen med billedet Henrik.Når der nu
er fartbegrænsning kører man jo automatisk tættere ( jeg ved godt man skal
holde afstand) på hinanden så jeg kan da godt forestille mig at få et chock
når der ligepludselig er sådant et bump.

Fra : John Thomsen

Dato : 21-05-01 13:12

On Wed, 16 May 2001 20:00:07 +0200, "Henrik Larsen" <hbl@stubnet.dk>
wrote:

>Nu blev jeg altså nysgerrig efter at se de der motorcykel vælteanordninger

Har desværre/heldigvis ikke mødt dem endnu, men en bekendt fortalte at
de var store, sorte, firkantede og glatte med en gummiagtig overflade.

Dvs. at de kan være farlige både ved et frontalt møde, hvor de slår
forhjulet op - og forskrækker føreren.

De er yderligere farlige ved et "skrå" møde, hvor de kan slå én ud af
kurs, og ikke mindst kan de være farlige at køre på kanten af, li'som
sporvognsskinner næsten.

Hvis det er rigtigt at de er sorte, kan man ikke være tilstrækkeligt
opmærksomme på dem; er formålet tælling eller andet, kunne man i det
mindste har valgt en farvemarkering.

Og er det rigtigt de er af gummi-agtigt materiale, risikerer man
yderligere at de er glatte i regnvejr.

Skulle der ikke komme svar fra myndighederne, må vi enten mobilisere
Nyhedsmedierne eller gribe til selvtægt og fjerne alle dem vi kan...
))

Venligst
John

Fra : Thomas Makro

Dato : 21-05-01 13:45

On Mon, 21 May 2001 12:11:54 GMT, sir_john@vip.cybercity.dk (John
Thomsen) wrote:

> [...]
>
>Skulle der ikke komme svar fra myndighederne, må vi enten mobilisere
>Nyhedsmedierne eller gribe til selvtægt og fjerne alle dem vi kan...

Jeg kunne ikke være mere enig! Måske lige bortset fra det med
selvtægten, men det kan jo i værste fald blive løsningen...

På nuværende tidspunkt venter jeg svar fra Vej- og parkvæsenet i Kbh.
hvor jeg bl.a. har bedt om at få at vide, hvilken godkendelse der
giver tilladelse til at placere disse farlige kasser på offentlige
veje.
De argumenter du skriver skal jeg nok få brugt...

Det er min holdning at disse "vejbump" skal helt væk fra vejene. En
skiltning er efter min mening ikke nok.

Jeg ser dagligt skilte der prøver at bilde folk ind, at 6 km/t koster
1400 skader om året i DK (eller hvor meget det nu er). Tal der
tydeligvis er fremkommet ved at vende og dreje resultater fra diverse
undersøgelser, indtil det ønskede resultat er fremkommet (det er det
smarte ved statistik, man kan altid vende og dreje tallene, til det
ønskede resultat opnås).
Med andre ord, når man kan fokusere så meget på sølle 6 km/t, at man
laver fartkontroller og kampagner på landsplan, så er det grotesk at
der samtidig opsættes disse "vejbump", der er til fare for motorcykler
og øverter.

Fra : Jonas Holt

Dato : 21-05-01 15:26

> Jeg ser dagligt skilte der prøver at bilde folk ind, at 6 km/t koster
> 1400 skader om året i DK (eller hvor meget det nu er).

Jeg så sådan et skilt i går og kan ikke forstå at myndighederne ikke plomberer
disse elektriske kørestole (eller hvad nu der kører 6 km/t) så de kun kører fx 5
km/t.

Og så vidste jeg forøvrigt ikke at de elektriske kørestole var så livsfarlige...

Jonas Holt & CBR600F2