Størrelse på varmtvandsbeholder
Fra : Thïngmand

Dato : 07-11-04 23:02

Vi har et gammelt fyr med en 100 l indbygget vvbeholder, men er ifbm, køb af
nyt fyr blevet tilbudt en næsten ny vvbeholder på 160 l. til en billig
penge. Vi er kun to personer (+ spædbarn) og er aldrig løbet tør for varmt
vand. Er det dumt at tage sådan en stor beholder rent energimæssigt eller
vil det bare være en fordel når der kommer flere bøørn til og de bliver
store? Jeg kunne forestille mig at størrelsen på tanken, rent energimæssigt,
ikke gør stor forskel (fra 100 til 160) når vandet er blevet varmet op, men
at det er forbruget der (og dermed påfyldning af koldt vand) der tæller.
Under alle omstændigheder er den i hvert fald meget bedre isoleret end den
gamle beholder!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Karl

Dato : 08-11-04 14:17

Hvis den gamle tank ellers er OK så kan man vel blot give den lidt
mere/bedre isolering, såfremt der er plads omkring tanken, og
hvis isoleringen synes at være et problem.

Hvad koster den næsten nye beholder og hvilket mærke er den?

--
Hilsen Karl

Fra : anders majland

Dato : 08-11-04 13:36

> [...]
> der (og dermed påfyldning af koldt vand) der tæller. Under alle
> omstændigheder er den i hvert fald meget bedre isoleret end den gamle

Med en lille beholder er man nødt til at spare på vandet, da sidste mand
ellers kun får koldt vand Det er nok deri den største besparelse er.
Den smule forskel der vil være i varmetab bliver vel tildels udnyttet
til opvarmning af boligen ? Så medmindre beholderen sidder et sted hvor
varmetabet er rent spild ville jeg holde ved den lille beholder - og
sørge for at komme først i bad

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Mejer

Dato : 08-11-04 18:13

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Under alle omstændigheder er den i hvert fald meget bedre isoleret end den

mnjaaa - Lidt afhængig af prisen, ville jeg gå efter den store beholder... -
Hvordan ser anoden ud i den gamle (hvor gammel er beholder / anode?).

Hvis det er småpenge (<500), er jeg ikke i tvivl.

Fra : Olsen

Dato : 08-11-04 20:42

Peter Mejer wrote:
> "Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

For år tilbage udskiftede jeg min da den gamle var tæret.
Jeg valgte en 160 l. Der er absolut ingen varme at mærke på den så jeg
regner med meget lidt spild. Vi er 2v + 4b og vi er aldrig løbet tør,
hvilket er en fordel med store børn (15-18år).

Så køb den store.

\Olsen