Nvidia GeForce FX 5200 Ultra og DVI
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-04 17:19

Er der nogen herinde som har en G5 med et Nvidia GeForce FX 5200
Ultra koblet på en TFT-skærm via DVI ?

Jeg har for nylig købt en dual 1.8 Ghz G5 med sådan et kort, men
skærmbiledet står og hopper, når min Viewsonic VP201s-TFT er koblet
til kortet via DVI (kører 1600 x 1200 pixels, som er den opløsning
skærmen er bygget til). Er det koblet til analogt (D-SUB) hopper
billedet ikke, men det står meget uskarpt, når skærmen er koblet
til kortet analogt, så Nvidia-kortets RAMDAC er vist noget værre
skrammel.

Kan en dual 1.8 Ghz egentlig trække et ATI-kort magen til det der
sidder i den store 2.5 Ghz? Det burde den vel kunne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 07-11-04 18:52

On 07/11/04 17:18, in article cmlle3.3r8.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan en dual 1.8 Ghz egentlig trække et ATI-kort magen til det der
> sidder i den store 2.5 Ghz? Det burde den vel kunne.

Hej Thomas

Det er faktisk et kendt problem med DVI indgangen på Viewsonic VP201 serie,
at den kan hoppe. Det skyldes et timing problem såvidt jeg husker. Hvis du
har mulighed for det, så prøv at tilslutte den til en anden computer med DVI
indgang. Hopper billedet også der, skal du have nyt "motherboard" i din
skærm. Det løste mit problem på min VP201b. Husk der er 3 års "garanti" på
skærmen.

Hvornår er din skærm produceret ?

Prøv evt. at kigge i news gruppen: dk.edb.hardware.skaerm og søg på
Viewsonic VP201.

MVH

Tommy

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-04 21:56

Tommy Bernholm skrev:

> Det er faktisk et kendt problem med DVI indgangen på Viewsonic
> VP201 serie, at den kan hoppe.

Jeg er godt klar over at flere har oplevet det problem med
den skærmmodel, men den hopper ikke når den er koblet til mit
Matrox Parhelia-kort i min PC, så det understøtter min teori
om, at skærmen ikke har hele skylden. Det tyder kraftigt på
at være en uheldig kombination af grafikkort og skærm.

I øvrigt er jeg meget utilfreds med billedkvaliteten på det
Nvidia-kort. Hvis jeg kobler Mac'en på min gamle CRT-skærm,
hvis anbefalede opløsning er 1920 x 1200 (Sony GDM-FW900),
er det nærmest umuligt at se hvad der står, fordi teksten
står meget uskarp. Hvis jeg kobler den til min TFT-skærm via
den analoge indgang og stiller opløsningen til 1600 x 1200,
er tekst også helt ulden.

Med Matrox-kortet derimod har jeg knivskarp tekst både via DVI
og analog. Faktisk er det meget svært at se forskel imellem
DVI og analog på Matrox-kortet og kobler jeg det til min CRT,
står billedet også meget skarpere end Nvidia-kortet.

> Hvornår er din skærm produceret ?

July 2003 så det er den første udgave af VP201s med et 25ms-
panel. Siden er der jo kommet en ny udgave med samme navn, men
med et 16 ms-panel.

> Prøv evt. at kigge i news gruppen: dk.edb.hardware.skaerm og
> søg på Viewsonic VP201.

Tak for tippet, men den gruppe kender jeg godt i forvejen og
har også fulgt med i den gennem længere tid. Faktisk så er der
pt. en der påstår i gruppen, at Nvidia 5200 ikke understøtter
1600 x 1200 via DVI, men det undrer mig nu, for jeg mener at
det selvsamme kort trækker en Apple 23" med en opløsning på
1920 x 1200 på jobbet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 07-11-04 23:23

On 07/11/04 21:55, in article cmm5la.35s.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> 1600 x 1200 via DVI, men det undrer mig nu, for jeg mener at
> det selvsamme kort trækker en Apple 23" med en opløsning på

OK, din skærm er sikkert ok.

Mon dit kort kan være defekt, for det FX 5200 Ultra der er indbygget i den
iMac jeg sidder på nu, fungerer fint ?

MVH

Tommy

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-04 23:50

Tommy Bernholm skrev:

> Mon dit kort kan være defekt, for det FX 5200 Ultra der er
> indbygget i den iMac jeg sidder på nu, fungerer fint ?

Muligheden er der. Jeg skal i hvert tilfælde have prøvet noget
andet, for det Nvidia-kort der sidder i den nu, lever ikke op
til mine forventninger.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-11-04 23:46

> [...]
> billedet ikke, men det står meget uskarpt, når skærmen er koblet
> til kortet analogt, så Nvidia-kortets RAMDAC er vist noget værre

Jeg har ingen problemer med DVI'en på min G5, ej heller med skarphed.
Jeg har dog kun prøvet den med +1280x1024 (DVI, VGA og ADC) samt
1600*1200 (VGA).
Det kunne lyde som om eneten din skærm eller dit grafikkort er defekt,
Apple har haft adskillige ombytninger af NV5200FX kortene i deres
Powermacs - oftest i forbindelse med at der laves grønne striber ved
ved DVD afspilning.

> Kan en dual 1.8 Ghz egentlig trække et ATI-kort magen til det der
> sidder i den store 2.5 Ghz? Det burde den vel kunne.

det kan den.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-11-04 16:48

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg har ingen problemer med DVI'en på min G5, ej heller med
> skarphed. Jeg har dog kun prøvet den med +1280x1024 (DVI, VGA
> og ADC) samt 1600*1200 (VGA).

Normalt plejer skillelinjen også at ligge ved de 1600 x 1200
pixels og derover.
De fleste grafikkort kan levere et skarpt billede analogt under
1600 x 1200, men ikke alle kan, når man kommer op på 1600 x 1200
og opefter.

> [...]
> kortene i deres Powermacs - oftest i forbindelse med at der
> laves grønne striber ved ved DVD afspilning.

Jeg har også min mistanke til grafikkortet, men det er nu til
selve mærket Nvidia generelt. Har haft så meget bøvl med Nvidia-
kort på PC-siden, at jeg var ret skeptisk ved at bestille en G5
med et Nvidia-kort, men tog så alligevel chancen. Det har jeg
fortrudt i dag.

Forhandleren har dog lovet at sende et nyt Nvidia-kort af samme
type, men jeg tvivler på at det gør nogen forskel overhovedet.
Hvis ikke bliver jeg nødt til at købe et ATI-kort i stedet.
Jeg ville helst have et Matrox-kort, men der er ingen drivere til
Mac OS på Matrox's hjemmeside, så det er nok ikke kompatibelt.

> det kan den.

Herligt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-04 02:01

> [...]
> De fleste grafikkort kan levere et skarpt billede analogt under
> 1600 x 1200, men ikke alle kan, når man kommer op på 1600 x 1200

Det ved jeg, Apples fx5200u burde dog ikke have problemer med
billedkvaliteten ved 1600x1200, eller for den sags skyld 2x 1600x1200.

> [...]
> kort på PC-siden, at jeg var ret skeptisk ved at bestille en G5
> med et Nvidia-kort, men tog så alligevel chancen. Det har jeg

Nvidias kort _er_ blevet langt bedre mht billedkvalitet i de senere
år, og Apples version skulle være helt ok, da de anvander RAM-DAC's af
høj kvalitet. I de fleste tests i PC kredse overraskes testerne så
meget at de fremhæver billedkvaliteten på de nvidiakort Apple leverer.
Jeg vil tror at dit kort er i udu.

> [...]
> Jeg ville helst have et Matrox-kort, men der er ingen drivere til
> Mac OS på Matrox's hjemmeside, så det er nok ikke kompatibelt.

nej, dvs der findes vist en enkelt dyr udgave som kan bruges.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-11-04 23:00

Thomas G. Madsen skrev:

> Forhandleren har dog lovet at sende et nyt Nvidia-kort af samme
> type, men jeg tvivler på at det gør nogen forskel overhovedet.

Det gjorde det desværre heller ikke, så pt. overvejer jeg, om man
skulle prøve et ATI-kort, eller om man skulle klappe hesten og
spare op til en anden skærm til Mac'en.

Pt. hælder jeg til det sidste, for jeg er bange for, at det samme
sker med ATI-kortet. Noget kunne tyde på, at min Viewsonic VP201s
kun er tilfreds, når den er koblet på Matrox-kortet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-04 23:39

> [...]
> billedet ikke, men det står meget uskarpt, når skærmen er koblet
> til kortet analogt, så Nvidia-kortets RAMDAC er vist noget værre

for de intersserede er det værd at læse denne artikkel:

<http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041129/index.html>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-11-04 17:28

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> for de intersserede er det værd at læse denne artikkel:

Tak. Jeg har indtil videre valgt at koble Mac'en på min CRT-skærm
i stedet og lader så Matrox-kortet i PC'en boltre sig på TFT'en.

På et eller andet tidspunkt køber jeg nok en ny TFT, og så vil
tiden vise, om Nvidia-kortet i Mac'en opfører sig på samme måde,
når det bliver koblet til den. Før jeg får konstateret det, vil
jeg ikke ofre penge på et ATI-kort til Mac'en.

--
Hilsen
Madsen