F12 i Tiger?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-11-04 12:51

Hejsa.

Er der nogen der ved hvad der sker med tastaturerne på iBooks/PowerBooks,
når Tiger kommer. Har bruges F12 jo til Dashboard-funktionen - den bruges nu
som eject-knap til cd-drevet...?

Mvh. Rasmus Nielsen.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-11-04 13:54

Rasmus Nielsen <postmaster@FJERNDETTErasmusn.dk> wrote:

> [...]
> når Tiger kommer. Har bruges F12 jo til Dashboard-funktionen - den bruges nu

Jeg bruger da ejectknappen!
(12" Alu Powerbook)

Hvad er Dashboardfunktionen?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-11-04 14:31

> Jeg bruger da ejectknappen!
> (12" Alu Powerbook)

På iBook er den knap F12. Den får i Tiger en anden funktion:

> Hvad er Dashboardfunktionen?

http://www.apple.com/dk/macosx/tiger/dashboard.html

Mvh. Rasmus Nielsen.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-04 15:08

> På iBook er den knap F12. Den får i Tiger en anden funktion:

> http://www.apple.com/dk/macosx/tiger/dashboard.html

Det ser ud som den type småprogrammer, som man fik fat i gennem
æblemenuen i præ-7 MacOS, og som altid lå i RAM.
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-11-04 15:19

> På iBook er den knap F12. Den får i Tiger en anden funktion:

Synd for iBookejerne.
Noget skal vi andre vel have for pengene

> http://www.apple.com/dk/macosx/tiger/dashboard.html

Nååå, den.
Den findes jo allerede og hedder jo Konfabulator hos mig
<http://www.ravnekrogen.dk/07112004desktop.jpg>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-11-04 15:44

Rasmus Nielsen <postmaster@FJERNDETTErasmusn.dk> wrote:

> På iBook er den knap F12. Den får i Tiger en anden funktion:

Nu har de fleste F-knapper på en iBook ekstra funktioner som lys.
kontrast og lyd. For at bruge dem som F-taster skal du holde fn-tasten
nede når du bruger F-tasterne, og det er vel det samme hvis man skal
bruge F12 til andet end eject.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-11-04 15:31

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Synd for iBookejerne.

Jeg ved ikke om min ibook er speciel på det punkt (US-keyboard), men
jeg har ikke nogle problemer med at bruge F12. Jeg har derimod
problmer med F9, F10 og F11 fordi OS X griber dem og (mis)bruger dem til
Exposé

For at trykke F1-F6 og F12 skal man dog trykke fn-F1 - fn-F6 og fn-F12.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-11-04 15:36

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
> Jeg har derimod
> problmer med F9, F10 og F11 fordi OS X griber dem og (mis)bruger dem til
> Exposé

Slå dem fra eller modificer dem i Systemindstillinger/Expose.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-11-04 18:33

> [...]

> jeg har ikke nogle problemer med at bruge F12. Jeg har derimod
> problmer med F9, F10 og F11 fordi OS X griber dem og (mis)bruger dem til

det kan deaktiveres.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-04 19:28

In article <Q_njd.1206$l54.1090@news.get2net.dk>,
> [...]

> iBooks/PowerBooks, når Tiger kommer. Har bruges F12 jo til
> Dashboard-funktionen - den bruges nu som eject-knap til cd-drevet...?

Hvad skal man med en eject-knap? Hvis drevet har en skuffe, så skal man
selvfølgelig bruge den til at åbne skuffen. Men alle ny Mac'er har jo
slot-loading drev. Når man vil smide en cd eller dvd ud, trækker man den
jo til papirkurven eller vælger "Skub ud" på den kontekstuelle menu. På
ældre Mac'er med en eject-knap, virker den jo alligevel ikke, hvis der
er en disk i. Man skal skubbe disken ud i software. Så hvad vil du med
en eject-knap?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-11-04 20:10

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> [...]
> jo til papirkurven eller vælger "Skub ud" på den kontekstuelle menu. På
> ældre Mac'er med en eject-knap, virker den jo alligevel ikke, hvis der

Det er da voldsomt meget lettere at trykke på en knap end at finde et
eller andet ikon og trække det et eller andet sted hen eller at finde
en eller anden menu et eller andet sted henne. Begge dele giver jo
musearm.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-04 00:06

In article <87ekj5v5kv.fsf@xyzzy.adsl.dk>,
> [...]

> eller andet ikon og trække det et eller andet sted hen eller at finde
> en eller anden menu et eller andet sted henne. Begge dele giver jo

Øøøh, vi taler da om en Mac her, gør vi ikke? Man kan sagtens diskutere
det fornuftige i dit synspunkt, men fakta er da, at det ikke virker. Der
sker i hvert fald ikke noget, hvis jeg trykker på eject-knappen på nogle
af de Mac'er, vi har her i huset. Hvis der sidder en disk i, og den er
mountet, så kommer den altså ikke ud, ligegyldigt hvor meget jeg trykker
og trykker på knappen. Men så snart jeg trækker diskens ikon til
papirkurven eller vælger "Skub ud" på den kontekstueller menu, eller
klikker på "eject-symbolet" i et Finder-vindue, så kommer disken ud. Og
jeg vil give dig ret i, at det er bøvlet at trække. Jeg plejer at bruge
en af de to andre metoder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bech

Dato : 08-11-04 17:30

In article <news-518FA2.00062908112004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> det fornuftige i dit synspunkt, men fakta er da, at det ikke virker. Der
> sker i hvert fald ikke noget, hvis jeg trykker på eject-knappen på nogle

Min eMac spytter da straks cd/dvd'en ud ved et tryk på eject-knappen, og
det uanset om disken er i brug.

Hilsen Martin Bech

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-11-04 21:32

> [...]
> ældre Mac'er med en eject-knap, virker den jo alligevel ikke, hvis der
> er en disk i. Man skal skubbe disken ud i software. Så hvad vil du med

Hvad vil Apple med en eject-knap?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-11-04 09:18

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> Øøøh, vi taler da om en Mac her, gør vi ikke?

Jo, man kan vel gå ud fra at folk taler om Mac's i denne gruppe...

Men det er uendeligt lang tid siden jeg har haft fået data via fysiske
medier. Så det kan tænkes at jeg kun har prøvet med musik- og
film-skiver.

> huset. Hvis der sidder en disk i, og den er mountet, så kommer den
> altså ikke ud, ligegyldigt hvor meget jeg trykker og trykker på
> knappen.

Det er altså antagelsen 'den er mountet' der er forkert.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-04 17:16

Peter Makholm wrote:

> Det er altså antagelsen 'den er mountet' der er forkert.

Hvordan vil du bære dig ad med at trække et ikon for en cd, der ikke er
mounted til Trash?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-04 18:49

In article <CYMjd.4006$2W6.787@news.get2net.dk>,

> Hvordan vil du bære dig ad med at trække et ikon for en cd, der ikke
> er mounted til Trash?

Men, når man putter en cd i drevet, så bliver den da mountet. Og når man
unmounter den, så bliver den spyttet ud. Sådan har mine Mac'er da altid
virket. Er det, hvis noget går galt undervejs, man har brug for eject?
Det er ikke for at kværulere. Jeg undrer mig bare, for jeg bruger aldrig
en eject-knap, bortset fra til at åbne det ene drev med skuffe, som vi
har, når det er tomt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-04 19:33

> Men, når man putter en cd i drevet, så bliver den da mountet.

Netop! Så hvordan kan det være lettere, at trykke på en knap end af
finde et ikon og trække det til Trash, når antagelsen 'den er mountet'
var forkert?

Måske bruger PM et andet OS?

Jeg bruger heller ikke eject-knappen mere under MacOS. Jeg er begyndt at
bruge den extension Erik Richard omtalte for et stykke tid siden:
OpenTray (G3) og fandt den her:

http://www.macally.com/techsupport/drivers/OpenTray15.hqx

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-11-04 19:51

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

> Hvordan vil du bære dig ad med at trække et ikon for en cd, der ikke
> er mounted til Trash?

Jeg vil helst undgå at trække noget som helst. (Command-E virker
heldigvis når man har bøvlet sig ned til ikonet)

Nu lykkedes det mig at umount'e en dvd, men eject-knappen virker
ikke. Gad vide hvad man så gør?

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-11-04 20:05

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Nu lykkedes det mig at umount'e en dvd, men eject-knappen virker
> ikke. Gad vide hvad man så gør?

Man dræber lige diskarbitrationd, den genstarter automatisk og mounter
dvd'en. Denne kan så ejectes med hdiutil.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-11-04 18:35

Rasmus Nielsen wrote:
> [...]
> når Tiger kommer. Har bruges F12 jo til Dashboard-funktionen - den bruges nu

Det var da ligodt Codan's som man kan diskutere hvordan man får en CD ud
af en Mac.
Som jeg ser det, er der på nogle modeller en eject knap som kan bruges,
virker denne ikke, ja så er der pillet eller installeret noget som
skaber problemet. Hvorfor skulle Apple ellers montere "Eject" knapper på
modellerne.
På nogle modelle beskriver Apple at man kan bruge F12 hvis der ikke er
et keybord med eject, så er det vel det da gælder eller der er igen
pillet ??? F12 virker på min iMac DV

Har nogen af jer for øvrigt kigget jeres manualer ?? Ellers tag et
hurtigt kig her ! http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/ejectmac.pdf