Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede till kritik uge 20
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 16-05-01 21:45

Hej

Det findes også i denne uge et billede til kritik på

http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Pölsemanden heder det.

Jag syntes billedet er ganske morsomt, hvad syntes i andre?

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Pia

Dato : 16-05-01 22:08

um... det er en pølsevogn. Og der sker ikke rigtig noget. Det er da en pæn
orange sløret klat som komplementerer det blå tusmørke, men... jeg griner
ikke... sorry!

:Pia

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 17-05-01 06:52

Øhh ja... Jeg har også svært ved at se det morsomme i en pølsevogn. Men
billedet savner en fair og uddybende kritik!

Jeg aner mulighederne i dette billede. Billedet dufter ganske svagt af gran!
Lyset på den orange person, som nogen her i gruppen ikke kan se hvad er, er
næsten helt juleagtigt, i hvert fald et meget varmt og stemningsfuldt lys,
omgivet af det blå aftenlys. Fin kontrast der. Og inde i vognen sidder
pølsemanden stille og roligt og varmer sig.... og så er det jo også det.

Dette billede ville have været meget mere interessant hvis der havde været
mange flere mennesker på billedet der gik rundt som varme travle udtværede
objekter, som kunne danne noget mere kontrast, til den glade pølsemand der
sidder der midt i travlheden.

Den situation ser jeg næsten hver gang jeg er i Kbh, så det skulle vel ikke
være så svært at få et lignende motiv på filmen igen.

Tim Lerche Sørensen

Fra : Knud Nielsen

Dato : 17-05-01 11:51

Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> skrev i en
> Øhh ja... Jeg har også svært ved at se det morsomme i en pølsevogn. Men
> billedet savner en fair og uddybende kritik!
>
> Jeg aner mulighederne i dette billede.

Det gør jeg også. Elementerne og farverne er der, men autor har ikke
udnyttet dem i tilstrækkelig grad.

Uden at vide, hvordan der er på stedet, er det naturligvis vanskeligt at
foreslå et andet optagestandpunkt, men jeg vover pelsen alligevel.

Jeg havde nok vadet et par skridt mod højre og var gået lidt ned i knæene
for at dække lampen i baggrunden. Pølsevognens afstand til venstre side af
billedet havde jeg halveret og på den måde slået to fluer med ét smæk. Den
orange cyklist/knallertkører ville have bedre plads/blive frigjort af vognen
og frem for alt ville jeg slippe af med det lyse område øverst oppe til
højre.

Farverne er suverænt gode og gengiver flot stemningen i den blå time men
optagelsen som den fremstår virker noget tilfældig.

mvh

Knud Nielsen
kn@pc.dk
http://kn.cjb.net

Fra : Lyrik

Dato : 16-05-01 22:05

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Det findes også i denne uge et billede til kritik på
>
> http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp
>
> Pölsemanden heder det.

Jeg regner med at du mener "Pølsevogn"?
Jeg synes at billedet er utroligt sjusket taget! Der er blåstik på det og i
forgrunden til højre et "orange objekt" som en streg i luften.
Motivet havde fortjent meget større omhu.

Jens

Fra : Erland Pillegaard

Dato : 17-05-01 15:24

Hans Peter Larsson <h.p.larsson@telia.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b02e441.1187108@news.telia.net...
> [...]
>
> http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp
>
> Pölsemanden heder det.
>
> Jag syntes billedet er ganske morsomt, hvad syntes i andre?

Hej
Jeg må sige at jeg nok ikke er enige med de andre der har givet kritk her
for jeg syntes det er et rigtigt godt billede,Ok det skulle beskæres i
venstre
side og foroven,personen give for mig liv i billedet,og så er jeg vild med
lyset
give denne dejlige stemming af blå time,jo et dejligt billede.
Men det er jeg så åbenbart ene om
MVH
Erland Pillegaard

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 17-05-01 22:43

Hej Erland og alle i andre.

On Thu, 17 May 2001 16:24:17 +0200, "Erland Pillegaard"
<pillegaard@privat.dk> wrote:

Se der, jeg opnåede hvad jeg ville, få nogen til at begynde skrive om
billedet, jeg syntes nemlig det var synd om Sonny ikke skulle få nogen
kommentarer om sit billede.

> [...]
>lyset
>give denne dejlige stemming af blå time,jo et dejligt billede.

Du er ikke ene om at syntes billedet giver en stämning, jag holder med
dig. Så föler du dig ikke så ensom.

Jeg kan også holde med i at billedet måske nok skulle beskäres lidt i
vänstre side og i modsätning til flertallet mener jeg også at den
orange mand på cykel er den som gör billedet til andet end et billede
af en pölsevogn.

Hvad også tiltaler mig er det liv i billedet som opstår genem at det
virker som pölsemanden har en konversation i gang med kunden udenfor,
noget jeg mindes mange af med gläde da jeg selv boede i Köbenhavn og
var en flittig kunde.

mvh Hans Peter Laarsson
Visby, Sverige

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 17-05-01 18:28

Wed, 16 May 2001 20:44:49 GMT, skrev h.p.larsson@telia.com (Hans Peter
Larsson) :

>Det findes også i denne uge et billede til kritik på
>
>http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp
>
>Pölsemanden heder det.
>
>Jag syntes billedet er ganske morsomt, hvad syntes i andre?

Jeg synes egentlig, at det er et dejligt stemningsfuldt billede.
Pølsevognen ligner sådan en dejlig lille varm oase midt i den kolde
storbyvinter
Jeg kan ikke lade være med at tænke på Gevalia-reklamerne ("Hvilken
kaffe byder du uventede gæster ??").
Teknisk ville jeg nok selv have skåret foroven og i venstre side, så
der ikke er så meget luft omrking pølsevognen.

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 21-05-01 15:13

Hej dk.fritid.foto,
jeg takker for de mange gode kommentarer vedrørende mit billede som
var til kritik i uge 20. De indsendte ideer og forslag vil jeg bestemt
tage til efterretning. Billedet var rigtig nok ikke teknisk nær
så godt som jeg gerne ville have det, men som stadig er tilfældet med
mange af mine nyere billeder kan jeg nogengange beslutte mig for at
beholde et billede alene fordi farverne giver en god stemning, og det
synes jeg de gjorde her. Hvis jeg skulle skyde det igen idag ville jeg
nok prøve at få et stativ på og så bruge en lang linse til at gøre
motivet større uden at virke indtrængende ... det ville også fylde
baggrunden ud med bygningen bagved, sikkert med dybde effekt. Men
jeg ville beholde de farver som der fremstår i dette billede.

Mvh.
Sonny

Fra : "Hans Chr. Sørensen"

Dato : 17-05-01 21:13

Et fint billede, med en dejlig stemming og gode farver.

Med venlig hilsen
Hans Chr. Sørensen

homepage: http://www.tune.dk/hcs
homepage: http://hcstune.subnet.dk (Billedsiden)

Fra : Kim Østrup

Dato : 22-05-01 19:36

Hej Sonny

IMO er det et godt stemningsbillede fra København. Der er gode
komplementære farver, et realistisk lys, et tydeligt motiv, lidt
ubalance (vognen vælter lidt), men den lidt skæve vogn retter det lidt
op på balancen. Alt i alt et imo godt billede.

Mvh

Kim Østrup.