Ægteskab
Fra : Jan Pedersen

Dato : 07-11-04 00:30

Hvis to mennesker indgår ægteskab uden ægtepagt og manden har 7 millioner
inden ægteskabets indgåelse...skal denne formue så deles mellem parterne ved
evt. skilsmisse ? HAn havde jo pengene inden ægteskabet

Fra : Kim

Dato : 07-11-04 09:18

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev >
> Hvis to mennesker indgår ægteskab uden ægtepagt og manden har 7 millioner
> inden ægteskabets indgåelse...skal denne formue så deles mellem parterne
> ved evt. skilsmisse ? HAn havde jo pengene inden ægteskabet

Umiddelbart ja, afhængig af hvor lang tid man har været gift,
børn osv.
Prøv at spørge her: http://www.foreningenfar.dk/forum/

Mvh Kim

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-11-04 09:33

"Kim" <No@SpaM.dk> skrev

> "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev >

Ja, de skal deles, hvis de stadig er der, når hans gæld er trukket fra.

> Umiddelbart ja, afhængig af hvor lang tid man har været gift,
> børn osv.

Hvorfor det? Som udgangspunkt skal bodelene opgøres hver for sig og
"slutresultatet" deles efter fratrækning af passiver. Ægteskabets varighed,
børn osv har intet at sige omkr. bodeling. Men derimod stor betydning i en
sag om evt. ægtefællebidrag.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-11-04 12:53

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ved
> evt. skilsmisse ? HAn havde jo pengene inden ægteskabet

Det er flintrende ligegyldigt - i et ægteskab har hver part gensidig
forsørgerpligt over for hinanden. Hvis man vælger at hustruen skal gå hjemme
og manden skal gå på arbejde, så er det den form for "forsørgelse" de har
aftalt, men det betyder jo ikke at de så er helt fri for hinanden, hvis
manden finder sig en yngre kone. Det må naturligvis være sådan at de i
skilsmisse står lige - og det gør de ifølge ægteskabsloven: boet deles lige
over, hvis de ikke kan blive enige om en anden fordelingsnøgle - kun ved
ægtepagt stiller sagen sig anderledes.

--
ahw

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 08-11-04 11:41

> [...]
> over, hvis de ikke kan blive enige om en anden fordelingsnøgle - kun ved

Kan vi ikke få en jurist på banen ?

For da jeg læste HA og vi havde jura, der var dette oppe.
Vores jurist som normalt arbejede i landsretten og havde ført mange af
disse sager, havde masser af eksempler på hvor man ikke delte
ligeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 13:37

ronnie gasseholm wrote:

> Kan vi ikke få en jurist på banen ?

Det kunne være rart. Men du må indtil videre nøjes med en stud.

> [...]
> Vores jurist som normalt arbejede i landsretten og havde ført mange af
> disse sager, havde masser af eksempler på hvor man ikke delte

Selvom bodeling ved ægteskabs opløsning er 50/50, er det bestemt ikke en
"simpel" forretning. For det er den enkelte parts bodel, der skal deles på
den måde - og det er efter fratrækning af passiver. Derfor ser det "udefra"
ofte ud som en skævdeling.

Eksempel af simpleste skuffe (virkeligheden er langt mere kompliceret):

Peter og Helle er gift. Peter har 2 millioner kroner på bankbogen, men
skylder 4,6 millioner væk, fordi han er fanatisk samler af gamle biler.
Helle har ingen særlig formue, men har dog en lille opsparing på 30.000 fra
før ægteskabet. Hun har ingen gæld. I dette tilfælde er Peters bodel
negativ, så han "slipper for at slippe" penge til Helle. Til gengæld er
Helle nødt til at give Peter halvdelen af de 30.000, da henes bodel er
positiv og derfor skal deles ligeligt.

Hårdt, men sandt

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : alexbo

Dato : 08-11-04 15:10

"Kevin Edelvang" skrev

> Peter og Helle er gift. Peter har 2 millioner kroner på bankbogen, men
> skylder 4,6 millioner væk, fordi han er fanatisk samler af gamle biler.

Hvad blev der af bilerne ved den bodeling?

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 15:29

alexbo wrote:

> Hvad blev der af bilerne ved den bodeling?

Hehe, godt spørgsmål. Lad os sige, de gik til ved det totalt uforudsete
jordskælv, der for første gang i historien ramte deres hjemby Hanstholm kort
før skilsmissen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : alexbo

Dato : 08-11-04 15:37

"Kevin Edelvang" skrev

> Lad os sige, de gik til

I så fald er der jo ikke dækning for din bemærkning, "Hårdt, men sandt"

Det er jo ikke hårdt for konen, hun går fra ægteskabet med 15.000 kr,
mens han sidder tilbage med en gæld på 2,585.000 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-11-04 22:31

alexbo wrote:

> [...]
>
> Det er jo ikke hårdt for konen, hun går fra ægteskabet med 15.000 kr,
> mens han sidder tilbage med en gæld på 2,585.000 kr.

Er det ikke fælles gæld, hvis lånene er blevet optaget mens de var gift,
eller hvordan er det?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter

Dato : 10-11-04 07:49

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er det ikke fælles gæld, hvis lånene er blevet optaget mens de var gift,
> eller hvordan er det?

Kun hvis de begge har skrevet under som hæftende debitorer. Ellers ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com