Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Shuttle og x800
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 06-11-04 23:38

Hejsa,

Jeg har den nye XPC til Athlon64 socket 939... Jeg har smækket et x80XTPE i,
da jeg havde lært nogle steder på nettet at det fint kunne lade sig gøre.

Men nu opstår temperaturspørgsmålet så - hvor varme kan kortene tåle at
blive?

Mit kort når snildt 75 grader - hvorefter den pænt lukker alle programmer
Og det er UDEN chassis på...!

Så tør jeg næsten ikke tænke på hvor varmt det bliver når jeg sætter æsken

Hvad siger i? Hvor varme er jeres x800 XT PE?

// Yoc

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 07-11-04 01:40

"Søren Aaholm Møller" <yocal@60696867.dk> wrote in message
> [...]
> gøre.
>
> Men nu opstår temperaturspørgsmålet så - hvor varme kan kortene tåle at

Det kan sagtens tåle op til 90 grader.

> Mit kort når snildt 75 grader - hvorefter den pænt lukker alle programmer
> Og det er UDEN chassis på...!

1. Er det, når du kører spil eller almindelig Windowbrug.
2. Har du kontrolleret, at blæseren virker?
3. Slutter køleren helt tæt til VPU'en?
4. Hvor kraftig er din strømforsyning? AMD 64 plus et kraftigt grafikkort
kræver en rimelig kraftig strømforsyning med stabil 12V.
5. Bruger du nyeste bios?
6. Har du installeret de relevante GART/AGP drivere?

> Så tør jeg næsten ikke tænke på hvor varmt det bliver når jeg sætter æsken
> på

> Hvad siger i? Hvor varme er jeres x800 XT PE?

Har haft et X800 Pro der lå på ca. de 75 grader under load (åbent kabinet).
---
Anders

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 07-11-04 10:19

> Det kan sagtens tåle op til 90 grader.

Hm, av - det er varmt

> 1. Er det, når du kører spil eller almindelig Windowbrug.

Ved belastning. 3dmark 2005, 1600x1200, 6xAA loop første spil 3x...

> 2. Har du kontrolleret, at blæseren virker?

Well, den drejer rundt Men speeder ikke op...! Det bruger jeg ATITool
til nu... Det fungerer faktisk! Idle er gået fra 55 til 44 grader, og den
maxer ved ca. 70.

> 3. Slutter køleren helt tæt til VPU'en?

Det er umiddelbart svært at se Skal jeg demontere den og kigge, synes
du?

> 4. Hvor kraftig er din strømforsyning? AMD 64 plus et kraftigt grafikkort
> kræver en rimelig kraftig strømforsyning med stabil 12V.

Grin blot - 230W Men det skulle kunne trække det da kvaliteten ligger
væsenligt over de andre forsyninger på markedet. Det lader heller ikke til
at være det der er problemet.

> 5. Bruger du nyeste bios?

Har lige patchet ja, det fik min smartfan til at virke ordenligt

> 6. Har du installeret de relevante GART/AGP drivere?

Catalyst, de nyeste... GART?

> Har haft et X800 Pro der lå på ca. de 75 grader under load (åbent
> kabinet).

Okay Så er jeg ikke SÅ nervøs.

Installerede ATITool, og satte den til at styre fan'en på kortet. det kører
faktisk meget godt nu...! Men burde kortet ikke SELV kunne klare det?

// Yoc.

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 07-11-04 11:19

"Søren Aaholm Møller" <yocal@60696867.dk> wrote in message

(...)

> Det er umiddelbart svært at se Skal jeg demontere den og kigge, synes
> du?

Nej, lad være med at demontere den, hvis alt ser ok ud. Du skla bare
kontrollere at den slutter tæt og ikke sidder løst.

> Grin blot - 230W Men det skulle kunne trække det da kvaliteten ligger
> væsenligt over de andre forsyninger på markedet. Det lader heller ikke til
> at være det der er problemet.

Men du siger at den lukker ned efter et stykke tid. Genstarter computeren
eller bliver du dumpet tilbage på skrivebordet? Disse er typiske tegn på, at
der er et problem med at grafikkort eller CPU ikke får nok strøm under
belastning. Jeg vil anbefale mindst 20 ampere på 12V linien til dit system
og en strømforsyning på 350 watt som et absolut minimum. ATI anebefaler også
selv mindst 350 watt.

> Har lige patchet ja, det fik min smartfan til at virke ordenligt

> Catalyst, de nyeste... GART?

Jeg mener AGP drivere til dit motherboard. Disse er nødvendige, hvad enten
det er VIA eller nForce chipset du har.

> Okay Så er jeg ikke SÅ nervøs.
>
> Installerede ATITool, og satte den til at styre fan'en på kortet. det
> kører faktisk meget godt nu...! Men burde kortet ikke SELV kunne klare
> det?

Jeg mener ikke, at ATI's drivere direkte understøtter fan speed control.
---
Mvh
Anders

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 07-11-04 13:49

> [...]
> og en strømforsyning på 350 watt som et absolut minimum. ATI anebefaler

Jeg tror det var varmen der gjorde at den kastede mig ud i en genstart. Har
OC'et lidt med chassiset af, og ingen problemer det. OC må da trække lidt
ekstra power...

Desuden - i en shuttle - der har man ikke rigtig noget valg

> Jeg mener AGP drivere til dit motherboard. Disse er nødvendige, hvad enten
> det er VIA eller nForce chipset du har.

Ah, nForce-driverne? Ja, de er hvor de skal være

> Jeg mener ikke, at ATI's drivere direkte understøtter fan speed control.

What? Hvorfor i alverden sænker de så blæserhastigheden til det kritiske?
Lyder lidt mærkeligt at man skal bruge 3rd party software for at kunne holde
sit kort køligt

// Yoc.