Gavekort til lukket butik
Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 06-11-04 19:32

Hej

Jeg har et tilgodebevis på 399,- til en kop og kande butik der lige er
lukket.

Det er udsted d. 23/8-2004 og jeg opdagede i går at butikken er lukket.

Hvad gør jeg? Er pengene tabt eller?

Br,
Morten

Fra : Sybil

Dato : 06-11-04 20:42

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:418d188d$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> [...]
> er lukket.
>
> Det er udsted d. 23/8-2004 og jeg opdagede i går at butikken er

Du går ned i en anden Kop og Kande og bruger pengene, det har jeg aldrig
haft problemer med.

MK

P.s. Dette er ikke et juridisk svar, men en personlig erfaring

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 07-11-04 10:17

"Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote in message

> Du går ned i en anden Kop og Kande og bruger pengene, det har jeg aldrig
> haft problemer med.

Gavekort eller tilgodebevis?

(Jeg skrev forkert i overskriften)

Br,
Morten

Fra : Sybil

Dato : 07-11-04 11:03

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:418de7ff$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> "Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote in message

> Gavekort eller tilgodebevis?
>
> (Jeg skrev forkert i overskriften)
>
> Br,
> Morten

Tilgodebevis.

MK

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-11-04 20:58

Scripsit "Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid>

> Jeg har et tilgodebevis på 399,- til en kop og kande butik der lige er
> lukket.
> Det er udsted d. 23/8-2004 og jeg opdagede i går at butikken er lukket.
> Hvad gør jeg? Er pengene tabt eller?

Kop & Kande synes at være en franchise-kæde, hvor de enkelte butikker
er enkeltmandsejede og betaler kædens hovedselskab for at anvende
kædens fælles forretningskendetegn og markedsføring.

Du har derfor som udgangspunkt et krav mod indehaveren af den lukkede
forretning. Hvis alt er gået ordentligt for sig, er forretningens
fulde navn stemplet eller trykt på dit tilgodebevis, fx

Kop og Kande i Pladderballe v/ Sven-Bent Bentsvendsen

I så fald har du et krav mod Sven-Bent Bentsvendsen *personligt*, og
dit næste skridt vil være at undersøge om han er gået konkurs med
forretningen eller har lukket den i god ro og orden. Det gør du ved at
søge efter den i Statstidende på www.nettidende.dk. Hvis du finder en
konkursindkaldelse, bør du stadig kunne nå at anmelde dit krav mod
kurator, men i så tilfælde skal du ikke regne med at få meget ud af
det.

Hvis forretningen ikke er konkurs, må du undersøge hvordan du får fat
på hr Bentsvendsen for at rette dit krav mod ham. Prøv Krak, eller
måske kan kædekontoret for Kop & Kande (www.dias-danmark.dk) være
behjælpelige med at finde hans adresse. Hvis alt andet glipper, bør du
kunne få nøjere oplysninger om ejeren hos CVR, men så vidt jeg kan se
ikke gennem onlinesøgning, så det kan være at der er et gebyr der gør
den mulighed uinteressant.

Det kan også være at kæden vælger at honorere dit tilgodebevis
pr. kulance, selvom det er højst usikkert om du har noget juridisk
krav derpå. Så du bør under alle omstændigheder kontakte kædekontoret.

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 07-11-04 10:16

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> forretning. Hvis alt er gået ordentligt for sig, er forretningens
> fulde navn stemplet eller trykt på dit tilgodebevis, fx

Det er et APS der havde butikken: Cvr-nr 20-89-97-00

Det lader ikke til at være lukket, men hvordan finder jeg ejeren?

Butikken hed Ypkendanz og ifølge google brugte de ypkendanz.dk som domain.
Det domain er ejet af Lars Ypkendanz.

Skal jeg prøve at gå direkte til ham, selvom at det er et APS der ligger
bag?

Selvfølgelige først efter at jeg har prøvet en anden butik og hovedkontoret
ikke vil give mig mine penge.

Br,
Morten

Br,
Morten

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-11-04 10:42

Scripsit "Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid>

> Det er et APS der havde butikken: Cvr-nr 20-89-97-00

OK. I så fald, så glem hvad jeg sagde om enkeltmandsvirksomheder. (De
kopper og kander jeg lige kunne finde i CVR var
enkeltmandsvirksomheder, men der kan jo godt være undtagelser).

> Det lader ikke til at være lukket, men hvordan finder jeg ejeren?

Du skal ikke til ejeren når det er et ApS. Så skal du rette dit krav
mod ApS'et. Du finder dets adresse og telefonnummer på www.cvr.dk.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : alexbo

Dato : 06-11-04 21:07

"Morten Brokjær Klostergaard" skrev

> Hvad gør jeg? Er pengene tabt eller?

I følge deres hjemmeside kan kortet bruges i alle kop og kandebutikker.
http://www.kop-kande.dk/marthas/index.jsp

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-11-04 21:42

Scripsit "alexbo" <alexbo@email.dk>

> I følge deres hjemmeside kan kortet bruges i alle kop og kandebutikker.
> http://www.kop-kande.dk/marthas/index.jsp

Hvor fremgår det? Den fuldstændige tekst på den webside du henviser
til, lyder

| Kop & Kande
| en butik med oplevelser
| Bestil katalog her
| ØnskeGaven
| Brug ØnskeGaven - så undgår du dobbeltgaver og byttebesvær
| .Butikken .Kop&Kande .Tips og idéer .ØnskeGaven .Søgefunktion .Opskrifter
| FRIT LEVERET
| NYHED
| BESØG KOP&KANDEs
| NETSHOP
| KLIK HER
| BESTILLINGSVARER

Der står da ikke noget om tilgodebeviser.

(Desuden synes deres "netshop" ikke at leve op til e-handelslovens
oplysningskrav. Jeg brugte ihvertfald lang tid på uden held at lede
efter navn, adresse eller CPR-nummer med den person man handler med.)

--
Henning Makholm "The practical reason for continuing our
system is the same as the practical reason

Fra : alexbo

Dato : 06-11-04 22:37

"Henning Makholm" skrev

> Hvor fremgår det?

Søg på gavekort, jeg kunne ikke linke direkte, men regnede med at Morten
selv kunne finde det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bondemand

Dato : 06-11-04 23:22

http://www.kop-kande.dk/marthas/bodyframeset.jsp?elemID=560&catID=11

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 07-11-04 10:13

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Morten Brokjær Klostergaard" skrev

> I følge deres hjemmeside kan kortet bruges i alle kop og kandebutikker.
> http://www.kop-kande.dk/marthas/index.jsp

Gælder det også tilgode beviser?

Br,
Morten

Fra : alexbo

Dato : 07-11-04 10:53

"Morten Brokjær Klostergaard" skrev

> Gælder det også tilgode beviser?

Næppe, et gavekort er centralt styret, d.v.s. at butikken mellemregner hos
hovedfirmaet, mens et tilgodebevis er butikkens eget.

Jeg havde desværre ikke set at det egentlig var et tilgodebevis du mente,
når du skrev gavekort.

mvh
Alex Christensen