Skift fra pc
Fra : Steen B. Jensen

Dato : 06-11-04 15:50

Hej alle æblemænd - og koner.

Indenfor den næste uge modtager jeg min lille baby med posten, en iBook.

Jeg tror ikke skiftet fra mit stationære windowsbaserede monstrum bliver
særligt hårdt - dog er der én ting jeg har spekuleret over.

Hvad bruger man som newsreader på sådan en lille fyr?

Jeg bruger i øjeblikket XNews, og er meget glad for den - og jeg tror ikke
den findes til Mac.

Er der en standard newsreader indbygget i Panteren - og kan den med fordel
skiftes ud med noget bedre?

Mail har jeg kun hørt godt om, så den har jeg ikke tænkt mig at skifte
foreløbigt - jeg bruger pt. PocoMail.

Venlig hilsen

--
Steen
danmark = dk

Fra : Erik Richard

Dato : 06-11-04 16:40

Hej Steen

Steen B. Jensen wrote:
> Hej alle æblemænd - og koner.
>
> Indenfor den næste uge modtager jeg min lille baby med posten, en iBook.

Jamen velkommen i flokken...

> Jeg tror ikke skiftet fra mit stationære windowsbaserede monstrum bliver
> særligt hårdt - dog er der én ting jeg har spekuleret over.

Og skulle du komme til at 'savne' nogle bestemte Windows baserede
programmer, kan du jo anskaffe dig VirtualPC 7.x med fx. WinXP, så kan
du køre de Win-prg., du endnu ikke har fået til Mac'en - og de
programmer, der fx. endnu ikke findes til Mac...

> Hvad bruger man som newsreader på sådan en lille fyr?

Tja, hvis man spørger en bestemt gruppe herinde, så vil de 'råbe' højt
og inderligt længe - MacSoup, men der findes da heldigvis også andre..

> Jeg bruger i øjeblikket XNews, og er meget glad for den - og jeg tror ikke
> den findes til Mac.

Det gør den heller ikke. Men såvidt jeg ellers kender xNews, så er
Mt.Newswatcher X nok den, der kommer den nærmest i faciliteter. Jeg har
selv i en periode brugt classic ver. af Newswatcher, og den er rigtig
god. Alternativet må være Hogwasher X. Den ligner lidt både xNews og Mt.
Newswatcher.

> Er der en standard newsreader indbygget i Panteren - og kan den med fordel
> skiftes ud med noget bedre?

Nej, der er ingen newsklient i OS X, så der er frit valg blandt dem, du
fx. kan finde på www.versiontracker.com -> Mac OS X.

> Mail har jeg kun hørt godt om, så den har jeg ikke tænkt mig at skifte
> foreløbigt - jeg bruger pt. PocoMail.

Tja, smag og behag... Nogle er tilfredse, andre hader det program... Du
kunne jo også vælge et kombiprogram som Mozilla 1.7.x. Den har både
browser, mail og newsreader i ét. Det samme har Netscape 7.x, men
Netscape er laaaangsom i forhold til Mozilla.

Prøv evt. også at kigge på Mozillas enkeltprogrammer - Firefox og
Thunderbird, så får du både browser for sig samt mail & news for sig.

Jeg bruger selv en tysk videreudvikling af Mozilla - WaMCom 1.3.1. Den
er rigtig god og lynhurtig. Det er et kombiprogram med både browser,
mail og news. Den bruger jeg både i klassisk OS 9.x, OS X og i Windows.
- Det er helt klart en fordel, at programmet er ens på alle 3 systemtyper.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 06-11-04 20:43

In article <418cf043$0$23090$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> selv i en periode brugt classic ver. af Newswatcher, og den er rigtig
> god. Alternativet må være Hogwasher X. Den ligner lidt både xNews og Mt.

I XNews kører alt i panes inde i et vindue. I Newswatcher kører alt i
seperate vinduer. XNews har så vidt jeg husker også både offline og
online kvaliteter, så der er en verden til forskel på dem.

Ligesom Erik har jeg kun godt at sige om Newswatcher men man skal ikke
håbe at få en XNews-klon. Så skal man hellere gå til Mozilla
Thunderbird. Den er tættere på.

Når det er sagt, så bør Newswatcher absout have en uges prøvetid. Den
gror på en.

Fra : Erik Richard

Dato : 06-11-04 21:59

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> I XNews kører alt i panes inde i et vindue. I Newswatcher kører alt i
> seperate vinduer. XNews har så vidt jeg husker også både offline og
> online kvaliteter, så der er en verden til forskel på dem.

?? - Jeg er lidt usikker på, hvorvidt du mener, om det ligger i
selvstændige vinuer fordelt på skærmen? eller 'inside' i et stort
vindue? - Der er 2 forskellige versioner af Newswatcher til klassisk Mac
OS. - Den ene - (Newswatcher) - har _1_ stort vindue, mens den anden
(Mt. Newswatcher 3.3) - har seperate vinduer. - Det er ikke en fejl med
navnene. De angives faktisk med to forskellige navne, men er lavet af
samme personkreds. Jeg har begge liggende her på en partition...

Jeg har ikke afprøvet X-ver., så jeg er tvivlende på, om den ligner den
ene eller anden udgave af Newswatcher.

> [...]
> Thunderbird. Den er tættere på.
>
> Når det er sagt, så bør Newswatcher absout have en uges prøvetid. Den

Jeg tror, det gælder for både Hogwacher og Mt. Newswatcher. Grunden til,
at jeg opgav dem igen, er, at der er/kan være problemer med
skrifthåndtering og at ingen af dem kan håndtere webmail/webgroups.

Fra : Christian Bech

Dato : 07-11-04 12:11

In article <418d3b1a$0$22678$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,

> [...]
> navnene. De angives faktisk med to forskellige navne, men er lavet af
> samme personkreds. Jeg har begge liggende her på en partition...

Du må huske forkert eller tænke på en anden eller meget ældre version.
Jeg har lige installeret Newswatcher 2.2.2 til OS 9 og den er magen til
MT - dvs. med seperate vinduer.

At tingene ligger i panes betyder, at det er organiseret i et vindue.

> Jeg har ikke afprøvet X-ver., så jeg er tvivlende på, om den ligner den
> ene eller anden udgave af Newswatcher.

Den ligner din beskrivelse af MT. I det hele taget er der god grund til
at advare mod Newswatcher X. Den bærer tydeligt præg af at være en
carbonisering, som er opgivet: dvs. tudegrim og langt ringere i
funktionalitet end MT. Fx kan man ikke engang sortere artikler. Desuden
har jeg kun læst dårligt om den - anbefalingerne går derimod på MT-
Newswatcher X.

> Jeg tror, det gælder for både Hogwacher og Mt. Newswatcher.

Er Hogwasher ikke død? I så fald er dne nok ikke god at gå i gang med.

> Grunden til,
> at jeg opgav dem igen, er, at der er/kan være problemer med
> skrifthåndtering og at ingen af dem kan håndtere webmail/webgroups.

Det sidste ser jeg som en stor fordel. Jeg har endnu til gode at se et
kombiprogram, der gør begge dele ligegodt. Jeg vil langt hellere finde
seperate værktøjer, der er det bedste til hver deres ting. Som regel
svarer news i en emailklient og vice versa til at lave webdesign i Word.

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-11-04 12:47

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote in news:christian.bech-
284230.12112807112004@news.net.uni-c.dk:

> Er Hogwasher ikke død?

Den ligger i hvert fald stadig til download hos tucows.

--
Steen
danmark = dk

Fra : Christian Bech

Dato : 07-11-04 13:28

In article <Xns959A82051F9AEnewzpcdanmark@62.243.74.163>,
Steen Jensen <newz@pc.danmark> wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote in news:christian.bech-
> 284230.12112807112004@news.net.uni-c.dk:

> Den ligger i hvert fald stadig til download hos tucows.

Men bliver den udviklet?

Fra : Erik Richard

Dato : 08-11-04 03:49

Hej Steen

Og sidste opd. er da fra 15.07.2004. Jeg synes altid Hogwasher har været
længe om opdateringerne, men her er download link til X-ver.:
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/449922/HW_Installer.bin>.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-11-04 23:49

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Er Hogwasher ikke d?d? I s? fald er dne nok ikke god at g? i gang med.

halvdelen af dets brugere er i al fald skifetet til PC (læs: vores
exgris).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-04 16:53

"Steen B. Jensen" <newz@pc.danmark> writes:

> Hvad bruger man som newsreader på sådan en lille fyr?

Mozilla Thunderbird er et udmærket lille program til den slags. Har
brugt det til både news og mailinglister. Sidstenævnte gør jeg nu via
gmail, da den lettere håndterer lister med stor trafik.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-11-04 17:07

Steen B. Jensen <newz@pc.danmark> wrote:

> [...]
> skiftes ud med noget bedre?
>
> Mail har jeg kun hørt godt om, så den har jeg ikke tænkt mig at skifte

MacSoup er vist temmeligt populært.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 06-11-04 17:20

> [...]

> Hvad bruger man som newsreader på sådan en lille fyr?
>
> Er der en standard newsreader indbygget i Panteren - og kan den med fordel

Hej Steen, og velkommen til vor platform, jeg håber du bliver glad for
dit valg)

Som Erik Richard ganske rigtigt kommer ind på ..... nogle æææælsker
MacSoup som newsreader, og deriblant er jeg en trofast fan.

Det er et lille shareware program, som håndterer news som de efter min
mening skal håndteres, det er enket og betjene når installationen er
foretaget kører også meget stabilt, det kan håndtere tråde m.m..

Dog ser det ikke ud af ret meget, men det er et godt program.

Du kan henet det her http://home.snafu.de/stk/macsoup/

Mange hilsner Karen

www.macbruger.dk
--
Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-11-04 17:38

Steen B. Jensen <newz@pc.danmark> wrote:

> Hvad bruger man som newsreader på sådan en lille fyr?

Uh ha, nu fik du startet en religionskrig...

Der er mange herinde der bruger MacSOUP der kan være lidt tricky at få
sat op, men har en fantastisk træoverisgt over trådene. Det er en
off-line reader, så hvis du ikke har en always-on linie er det eneste
brugbare løsning. Ellers er det en smagssag om man vil have indlæggene
ned på sin egen harddisk. Du kan læse om opsætningen hos:
<http://www.gylling.net/macsoup>
Det er godt nok lavet med eksempler fra OS 9, men de grundlæggende
indstillinger er de samme på OS X.

Derudover findes der et lang række forskellige; nedenstående link giver
en oversigt ober de fleste, godt nok blandet med rss-readere:
<http://www.macupdate.com/internet.php?sub=9>

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-11-04 20:43

In article <1gmua47.19h1g551olf6m2N%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> [...]
> off-line reader, så hvis du ikke har en always-on linie er det eneste
> brugbare løsning. Ellers er det en smagssag om man vil have indlæggene

MacSOUP er altså en off-line newsreader. Det er sådan set gammeldags, da
de fleste af os har en permanent forbindelse til internettet. På den
anden side kan det være en fordel netop på en bærbar computer. Man kan
nemlig hente en masse indlæg ned og så læse dem et sted, hvor der ikke
er internetforbindelse. Jeg havde gennem to år en togtur på halvanden
time hver vej på arbejde. Da var det alle tiders at hente en masse
indlæg om morgenen, og så kunne bruge de to togture til i ro og mag at
læse og skrive svar. Når jeg som kom hjem sidst på eftermiddagen, sendte
jeg mine svar. Det gav mig en masse tid til nyhedsgrupper, og jeg skulle
ikke sidde så meget ved computeren, når jeg endelig var hjemme.
Jeg har brugt MacSOUP i mange år og synes, det er et rigtig godt
program. Det er enkelt og kan kun det, det skal kunne. Jeg må dog
tilstå, at jeg er gået over til MT-Newswatcher, der er en ny udgave af
en rigtig gammel klassiker. Jeg prøvede også Thunderbird. Det er et godt
program, men jeg syntes, det var lidt umodent. Der var småfejl og små
irritationsmomenter rundt om. Men langt hen ad vejen er det et spørgsmål
om smag og vane, hvilket program man vælger. Prøv nogle stykker. Det er
jo gratis.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-11-04 19:26

Steen B. Jensen wrote:
> [...]
> særligt hårdt - dog er der én ting jeg har spekuleret over.
>
> Hvad bruger man som newsreader på sådan en lille fyr?

Som tidligere winbruger tror jeg næppe du vil kunne føle dig hjemme i
"suppen"

Jeg anbefaler at du bruger Thunderbird som du gratis kan downloade på
mozilla.org. du kan sætte den til at starte i News og den er let og
ligetil både at sætte op og bruge og du kan fint følge trådene i denne
newsreader også !

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-04 02:02

Steen B. Jensen skrev:

> Jeg bruger i øjeblikket XNews, og er meget glad for den - og
> jeg tror ikke den findes til Mac.

Hvis du nogensinde finder noget som kan hamle op med Xnews til
OS X, så sig gerne til, for jeg har opgivet at finde det.

Har prøvet MacSoup, Thoth, OSXnews og MT-NewsWatcher, men ingen
af dem når efter min mening Xnews til sokkeholderne, så i stedet
går jeg pt. på WinXP (Pro) via Remote Desktop, hvis der er brug
for usenettet imens man sidder ved Mac'en.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 07-11-04 20:35

Steen B. Jensen skrev:
> Hvad bruger man som newsreader på sådan en lille fyr?

Hvad med Unison?
http://www.panic.com/unison/

Den fik en del tæsk i starten pga. diverse bugs, men måske fungerer den
aktuelle version 1.5.2 bedre? Brugergrænsefladen er i hvert fald
Macintosh-pæn.

--
Venligst,
Rasmus Bruun