|
| Olie til turboen.. Fra : Oliver Bruchhaus [60~ |
Dato : 06-11-04 13:24 |
|
Heya..
Nu har jeg fundet stort set alle de dele jeg skal bruge til helt okay
priser..
Har kigget MEGET rundt på nettet, og syntes at jeg er ved at være klar til
at kaste mig ud i projectet.
-Som det står til nu bliver delene bestilt i næste uge.. :))
Meeeen...!
Hvordan får jeg bedst et olieflow gennem turboen?
Det skulle jo gerne ende med at være med motorens egen olie system, så jeg
sparer et alt for indviklet system..
Vi er vel enige om at jo simplere et system det er jo mindre kan gå galt!?
Der skulle gerne ende med at være en slange til møllen, og en retur..
-Men hvor skal de enkle slanger sættes til så der kommer tryk på?
Ved godt at der nok ikke er nipler monteret standart, så man kan sætte turbo
på, men det er nok ikke det værste ved projectet at arrangere dette..
-Eller!?
--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
Fra kolding der er blevet en smule midre i ugens løb..
-Sørger med folk fra bydelen seest!
| |
Eg Egemarke (06-11-2004)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 06-11-04 13:26 |
|
Og har du tænkt på at hvis det skal holde lidt mere end bare lige ville det
være en fordel med en Olie/vand kølet turbo ?!?
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
"Oliver Bruchhaus [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cmifod$2vlj$1@news.cybercity.dk...
> Heya..
>
> Nu har jeg fundet stort set alle de dele jeg skal bruge til helt okay
> priser..
> Har kigget MEGET rundt på nettet, og syntes at jeg er ved at være klar til
> at kaste mig ud i projectet.
>
> -Som det står til nu bliver delene bestilt i næste uge.. :))
>
> Meeeen...!
>
> Hvordan får jeg bedst et olieflow gennem turboen?
> Det skulle jo gerne ende med at være med motorens egen olie system, så jeg
> sparer et alt for indviklet system..
>
> Vi er vel enige om at jo simplere et system det er jo mindre kan gå galt!?
>
> Der skulle gerne ende med at være en slange til møllen, og en retur..
> -Men hvor skal de enkle slanger sættes til så der kommer tryk på?
>
> Ved godt at der nok ikke er nipler monteret standart, så man kan sætte
> turbo
> på, men det er nok ikke det værste ved projectet at arrangere dette..
> -Eller!?
>
>
>
>
> --
> --==>Oliver Bruchhaus<==--
> Honda Hornet 600
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
> Fra kolding der er blevet en smule midre i ugens løb..
> -Sørger med folk fra bydelen seest!
>
>
>
| |
Oliver Bruchhaus [60~ (06-11-2004)
| Kommentar Fra : Oliver Bruchhaus [60~ |
Dato : 06-11-04 13:31 |
|
> Og har du tænkt på at hvis det skal holde lidt mere end bare lige ville
det
> være en fordel med en Olie/vand kølet turbo ?!?
---------------
Tak for det hurtige svar..
-Måske lidt for hurtigte svar!?
Det er lige netop det jeg spurgte om..
-Olieflow gennem turboen.
-How to do!?
Hvor kommer det fra, og hvor skal det retur!?
--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
Fra kolding der er blevet en smule midre i ugens løb..
-Sørger med folk fra bydelen seest!
| |
Ukendt (06-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-11-04 13:53 |
|
Ja i min søgen efter samme projekt fandt jeg ud af følgene
Du skal vide hvor stort et olie flow du har brug for , og turboen skal
sættes så højt som muligt , så olien selv kan rende ned i bundkaret dvs.
over olie spejlet/standen endvidre skal du huske at der skal en udluftning
på bundkaret eller mister du en del pakninger rundt i mortoren
Husk lige at finde ud af hvor meget din olie pumpe kan yde og ellers skal du
have en extra evtl en el pumpe på :)
Hvad har du købt kom med nogle www.
Og har du husket extra tykke pakninger eller. hvad vil du gøre ved komp. ?
--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
www.kvikteam.dk
"Oliver Bruchhaus [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cmig5u$3053$1@news.cybercity.dk...
>> Og har du tænkt på at hvis det skal holde lidt mere end bare lige ville
> det
>> være en fordel med en Olie/vand kølet turbo ?!?
> ---------------
> Tak for det hurtige svar..
> -Måske lidt for hurtigte svar!?
>
> Det er lige netop det jeg spurgte om..
> -Olieflow gennem turboen.
>
> -How to do!?
> Hvor kommer det fra, og hvor skal det retur!?
>
>
>
>
> --
> --==>Oliver Bruchhaus<==--
> Honda Hornet 600
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
> Fra kolding der er blevet en smule midre i ugens løb..
> -Sørger med folk fra bydelen seest!
>
>
| |
Oliver Bruchhaus [60~ (06-11-2004)
| Kommentar Fra : Oliver Bruchhaus [60~ |
Dato : 06-11-04 14:09 |
|
> Du skal vide hvor stort et olie flow du har brug for
Jaaa.. Hellere for meget end for lidt.. -Tror jeg!? Det er nogen af
de ->mange<- småting der lige skal undersøges nærmere..
(er ved at lave en problem liste)
> og turboen skal sættes så højt som muligt , så olien selv kan rende ned i
bundkaret dvs.
> over olie spejlet/standen endvidre skal du huske at der skal en udluftning
> på bundkaret eller mister du en del pakninger rundt i mortoren
Der var lidt mere til problem listen!
(Bliv ved.. heller at det kommer nu end at det kommer for sent!)
> Husk lige at finde ud af hvor meget din olie pumpe kan yde og ellers skal
du
> have en extra evtl en el pumpe på :)
Jebber...
> Hvad har du købt kom med nogle www.
Det hele kan jo findes på: www.mc-xpress.com
Ellers er der også lidt info på:
http://www.uponone.com/linkscat41.php
Har desuden søgt på google billeder under turbo og kopieret alle tegninger
og eksempler så jeg har lidt ideer at gå efter..
> Og har du husket extra tykke pakninger eller. hvad vil du gøre ved komp. ?
Jeg prøver først om jeg kan hitte nogle smede stempler til en okay pris,
ellers får den en ordentlig pakning..
-De siger ved mc xpress at et par originale også kan gøre det, meeen..!
-Nogen der har en mening om dette med ekstra pakninger!?
--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
Fra kolding der er blevet en smule midre i ugens løb..
-Sørger med folk fra bydelen seest!
| |
Eg Egemarke (06-11-2004)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 06-11-04 14:46 |
|
Hvad med at købe et Komplet Marklund kit til din Mc istedet det er mere
eller mindre plug & play
Jeg ku selvfølgelig Ikke liiige finde et link til ham men her er lidt tråd
om sagen :
http://www.sporthoj.com/forum/printthread.php?t=13368
Her et link til hvad der er til salg i sverige ligenu med Turbo på !!!
http://www.blocket.se/search?q=turbo&caller=mo_s&l=0&city=0&category=6&where=3
Held og lykke med projektet !!
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
"Oliver Bruchhaus [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cmiicu$p9$1@news.cybercity.dk...
>> Du skal vide hvor stort et olie flow du har brug for
>
> Jaaa.. Hellere for meget end for lidt.. -Tror jeg!? Det er nogen af
> de ->mange<- småting der lige skal undersøges nærmere..
> (er ved at lave en problem liste)
>
>> og turboen skal sættes så højt som muligt , så olien selv kan rende ned i
> bundkaret dvs.
>> over olie spejlet/standen endvidre skal du huske at der skal en
>> udluftning
>> på bundkaret eller mister du en del pakninger rundt i mortoren
>
> Der var lidt mere til problem listen!
> (Bliv ved.. heller at det kommer nu end at det kommer for sent!)
>
>> Husk lige at finde ud af hvor meget din olie pumpe kan yde og ellers skal
> du
>> have en extra evtl en el pumpe på :)
>
> Jebber...
>
>> Hvad har du købt kom med nogle www.
>
> Det hele kan jo findes på: www.mc-xpress.com
>
> Ellers er der også lidt info på:
> http://www.uponone.com/linkscat41.php
>
> Har desuden søgt på google billeder under turbo og kopieret alle tegninger
> og eksempler så jeg har lidt ideer at gå efter..
>
>> Og har du husket extra tykke pakninger eller. hvad vil du gøre ved komp.
>> ?
>
> Jeg prøver først om jeg kan hitte nogle smede stempler til en okay pris,
> ellers får den en ordentlig pakning..
> -De siger ved mc xpress at et par originale også kan gøre det, meeen..!
>
> -Nogen der har en mening om dette med ekstra pakninger!?
>
>
>
> --
> --==>Oliver Bruchhaus<==--
> Honda Hornet 600
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
> Fra kolding der er blevet en smule midre i ugens løb..
> -Sørger med folk fra bydelen seest!
>
>
>
>
>
>
| |
KubikH (06-11-2004)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 06-11-04 14:41 |
|
"Oliver Bruchhaus [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cmiicu$p9$1@news.cybercity.dk...
> > Du skal vide hvor stort et olie flow du har brug for
>
> Jaaa.. Hellere for meget end for lidt.. -Tror jeg!? Det er nogen af
Ang. olie til turbo: Den er vel tryksmurt, så der kan vel laves et udtag ved
olietrykspressosteten, og en returslange til olietank / sump.
> -Nogen der har en mening om dette med ekstra pakninger!?
Hvorfor ekstra pakninger?, der må da være nogle erfaringer hist og her, og i
den sidste ende, er det dig der bestemmer ladetrykket!!
Mvh
Niels
PS: Hatten af for ildhuen, lav det nu fornuftigt fra starten af, og test det
lidt forsigtigt ud, til du er ved at have greb om tingene.
Det er jo dyre legetøjer, du skaffer dig der
| |
Steen Gruby (06-11-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-11-04 17:43 |
|
On Sat, 6 Nov 2004 14:41:01 +0100, "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk>
wrote:
Hej.
>
>Ang. olie til turbo: Den er vel tryksmurt, så der kan vel laves et udtag ved
>olietrykspressosteten, og en returslange til olietank / sump.
>
Sådan en mølle drejer rundt med 150.000 RPM, og det eneste lejerne
flyder i er olie.
Lejerne kan være "dobbelt" flydende, hvilket vil sige at lejet selv
roterer, hvilket nedsætter hastigheden mellem aksel og leje en del.
Det betyder at olietilførslen er yderst vigtig idet hele lejet flyder
på en oliefilm.
Og så er olien en vigtig medspiller når det gælder kølingen af
turboen.
Derfor er en turboladet motor også noget hårdere ved olien end en
konventionel motor.
>
>Hvorfor ekstra pakninger?, der må da være nogle erfaringer hist og her, og i
>den sidste ende, er det dig der bestemmer ladetrykket!!
>
Mange der monterer turbo sænker kompressionen lidt ved at montere en
1,5-2,5 mm kobber pakning mellem cylinder og krumtaphus.
Det giver et større trykspillerum at arbejde indenfor når turbotrykket
skal stilles.
En lille remainder: Husk at montere en tryksikring på
indsugningsmanifolden der kan afbryde tændingen på to af cylinderne
ved overcharge.
Du skal ikke lade den tage alle fire sådan som det er lavet på min
XN85 - Det er farligt.
Når den når godt 1 bar slukker den for al EL til tændsystemet, hvilket
bevirker at turbotrykket omgående falder - Motorbremsen er enorm.
Når den så passerer 1 bar på vej nedad slår tændingen til igen - Og
så er det med at holde fast
Det er bestemt ikke behageligt, jeg har prøvet det en tidlig morgen på
vej over Farø broerne
Normtrykket på XN85 er ca. 0,6 bar ved full charge, men en fjeder på
Waste Gate kan "stramme" den til lige under 1 bar.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Bo-gsxR (06-11-2004)
| Kommentar Fra : Bo-gsxR |
Dato : 06-11-04 21:18 |
|
endvidre skal du huske at der skal en udluftning
> > på bundkaret eller mister du en del pakninger rundt i mortoren
der er vel for mentlig allerede et hul øverst i bundkaret bag ved cylinderene?
> > Husk lige at finde ud af hvor meget din olie pumpe kan yde og ellers skal
> du
> > have en extra evtl en el pumpe på :)
> Har desuden søgt på google billeder under turbo og kopieret alle tegninger
> og eksempler så jeg har lidt ideer at gå efter..
send en mail hvis der er noget jeg kan hjælpe med mht. billeder.
> > Og har du husket extra tykke pakninger eller. hvad vil du gøre ved komp. ?
>
> Jeg prøver først om jeg kan hitte nogle smede stempler til en okay pris,
> ellers får den en ordentlig pakning..
> -De siger ved mc xpress at et par originale også kan gøre det, meeen..!
orig. stempler kan på min gixxer holde til minimum 300HK!!! og 330-350 på
busa'en. og kender en gut med en gixxer '96 med 180hk. og std. indmad!
smedede stempler kan holde til et højere tryk, men hvis den tændingsbanker
eller kører for magert, så smelter de også ret hurtigt - ingen forskel der.
smedede stempler og plejlstænger er kun hvis du lader med over 1,3 bar ca.!
altså 250hk. på din hornet ca.
har sendt dig en mail.
mvh
bo-gsxr
| |
Gert Bo thorgersen (07-11-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 07-11-04 02:22 |
|
"Oliver Bruchhaus [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> wrote in message
news:cmig5u$3053$1@news.cybercity.dk...
> > Og har du tænkt på at hvis det skal holde lidt mere end bare lige ville
> det
> > være en fordel med en Olie/vand kølet turbo ?!?
> ---------------
> Tak for det hurtige svar..
> -Måske lidt for hurtigte svar!?
>
> Det er lige netop det jeg spurgte om..
> -Olieflow gennem turboen.
>
> -How to do!?
> Hvor kommer det fra, og hvor skal det retur!?
>
>
>
>
> --
> --==>Oliver Bruchhaus<==--
> Honda Hornet 600
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
> Fra kolding der er blevet en smule midre i ugens løb..
> -Sørger med folk fra bydelen seest!
>
>
Hvis du selv laver dit turbo system skal du tænke på at mange turboer nu om
dage, ihvertfald i biler, har et system så de fortsætter med at dreje/få
olie igennem lidt efter at motoren er stoppet. Dette fordi turboen jo stadig
er meget varm og hvis olie ikke fortsætter med at flyde lidt endnu så bliver
den ødelagt, og metaldelene har også bedre af lidt køling samt smøring som
stadig holder mellem fladerne/metallerne til det er mere koldt.
Allerede for mange år siden fandtes der japanske turboer som kan tage op til
240.000 omdr./min. Hvad dekan klare er jo bestemt af metallets
trækstyrke/kvalitet og så turboens yderdiameter. Og med den der kan tage
flest omdr./min. vil man jo også (så godt som givet) for det turbopower som
reagerer hurtigst på drejning af gashåndtaget.
Mvh. Gert
| |
-V- (07-11-2004)
| Kommentar Fra : -V- |
Dato : 07-11-04 08:25 |
|
Gert Bo thorgersen wrote:
> Allerede for mange år siden fandtes der japanske turboer som kan tage
> op til 240.000 omdr./min. Hvad dekan klare er jo bestemt af metallets
> trækstyrke/kvalitet og så turboens yderdiameter. Og med den der kan
> tage flest omdr./min. vil man jo også (så godt som givet) for det
> turbopower som reagerer hurtigst på drejning af gashåndtaget.
Eh?
Der er da ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem max rpm og max poweroutput?
Turbolag er afhængig af spinuptiden, og dermed lufthastighed og
rotordiameter (og sikkert en masse andre ting)?
-V-
| |
Gert Bo thorgersen (07-11-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 07-11-04 11:56 |
|
"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
news:418dcdc7$0$250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Gert Bo thorgersen wrote:
>
> > Allerede for mange år siden fandtes der japanske turboer som kan tage
> > op til 240.000 omdr./min. Hvad dekan klare er jo bestemt af metallets
> > trækstyrke/kvalitet og så turboens yderdiameter. Og med den der kan
> > tage flest omdr./min. vil man jo også (så godt som givet) for det
> > turbopower som reagerer hurtigst på drejning af gashåndtaget.
>
> Eh?
> Der er da ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem max rpm og max
poweroutput?
>
> Turbolag er afhængig af spinuptiden, og dermed lufthastighed og
> rotordiameter (og sikkert en masse andre ting)?
>
> -V-
>
Vi er helt enige, der er IKKE sammenhæng mellem max rpm og max poweroutput
(vedr. max poweroutput kommer stemplernes kompression ind i billedet). Det
som jeg skriver er at netop spinuptiden næsten givet bliver mindre på en der
kan klare et højere max omdrejningstal end en anden. For vi har jo
centrifugalkraften der virker på rotoren jo bestemmer hvornår "vingerne"
rives over/hvad trækstyrken i metallet kan klare. Og for samme metal kan der
jo klares højere omdrejningstal hvis vingerne er kortere/mindre diameter. Og
med mindre diameter vil vi jo (normalt) også få mindre enertimoment, og
dermed kortere tid før turboen starter med at virke; kontra en kompressor
der jo virker med samme procenttillæg over alle omdrejninger.
Gert
| |
Soren Lindholt (23-11-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 23-11-04 23:06 |
|
> Hvis du selv laver dit turbo system skal du tænke på at mange turboer nu
> om
> dage, ihvertfald i biler, har et system så de fortsætter med at dreje/få
> olie igennem lidt efter at motoren er stoppet. Dette fordi turboen jo
> stadig
> er meget varm og hvis olie ikke fortsætter med at flyde lidt endnu så
> bliver
> den ødelagt, og metaldelene har også bedre af lidt køling samt smøring som
> stadig holder mellem fladerne/metallerne til det er mere koldt.
Det er ikke nødvendigvis helt rigtigt. Tricket er at arrangere vandslangerne
til torboen, så vandet kan selv cirkulere (afgangen i toppen) således at man
med stoppet motor stadig køler turboen ved at den selv cirkulere vandet
rundt og trækker "kold" vand ind til køling.
Desuden har jeg div turbo dele på lager ala trykregulator, bensin pumpe og
lidt forskellige intercollere olign hvis det skulle blive nødvendig (til
billige priser
Mads Lund
Ninja 9 RT som nok blive uden turbo til næste forår
| |
Bo-gsxR (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Bo-gsxR |
Dato : 24-11-04 20:35 |
|
> Mads Lund
> Ninja 9 RT som nok blive uden turbo til næste forår
længe siden jeg har set nogle beskeder fra dig, hvordan går
det med kværnen? fuskede du ikk lidt med noget indsprøjting
og muligheden for en kompressor? for 1-2 år siden?
mvh
bo-gsxR
| |
Gert Bo thorgersen (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 24-11-04 16:49 |
|
"Soren Lindholt" <lindholt@FJERNESperson.dk> wrote in message
news:41a3b453$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Hvis du selv laver dit turbo system skal du tænke på at mange turboer nu
> > om
> > dage, ihvertfald i biler, har et system så de fortsætter med at dreje/få
> > olie igennem lidt efter at motoren er stoppet. Dette fordi turboen jo
> > stadig
> > er meget varm og hvis olie ikke fortsætter med at flyde lidt endnu så
> > bliver
> > den ødelagt, og metaldelene har også bedre af lidt køling samt smøring
som
> > stadig holder mellem fladerne/metallerne til det er mere koldt.
>
> Det er ikke nødvendigvis helt rigtigt. Tricket er at arrangere
vandslangerne
> til torboen, så vandet kan selv cirkulere (afgangen i toppen) således at
man
> med stoppet motor stadig køler turboen ved at den selv cirkulere vandet
> rundt og trækker "kold" vand ind til køling.
>
> Desuden har jeg div turbo dele på lager ala trykregulator, bensin pumpe og
> lidt forskellige intercollere olign hvis det skulle blive nødvendig (til
> billige priser
>
> Mads Lund
> Ninja 9 RT som nok blive uden turbo til næste forår
>
Hvis vandet køler godt så olie der står stille bliver for varm er det
naturligvis ok; men vi har jo stadig også motorcykler uden vandkøling.
Gert
| |
Armand (07-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-11-04 13:05 |
|
Oliver Bruchhaus [6000] <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cmifod$2vlj$1@news.cybercity.dk...
>
> Nu har jeg fundet stort set alle de dele jeg skal bruge til helt okay
> priser..
> Har kigget MEGET rundt på nettet, og syntes at jeg er ved at være klar til
> at kaste mig ud i projectet.
> -Som det står til nu bliver delene bestilt i næste uge.. :))
Er det nu vi skal lave en pulje over hvor mange udgifter der løber på i
løbet af de næste to sæsoner, samt hvor mange (få?) km's der løber på
speedo'et i samme periode?
Kom evt. selv med et oplæg (som det naturligvis vil blive sjovt at hænge
dig op på fremover)!!!
--
Armand.
| |
Ukendt (07-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-04 13:43 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Oliver Bruchhaus [6000] <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:cmifod$2vlj$1@news.cybercity.dk...
>> Har kigget MEGET rundt på nettet, og syntes at jeg er ved at være klar
til
>> at kaste mig ud i projectet.
>
>Er det nu vi skal lave en pulje over hvor mange udgifter der løber på i
>løbet af de næste to sæsoner, samt hvor mange (få?) km's der løber på
>speedo'et i samme periode?
Grill !
tak for sidst i øvrigt, også til de andre (få) DFM'ere, samt chauffører
mvh
Orla
>
>--
>Armand.
| |
Armand (07-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-11-04 23:01 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418e183a$0$93908$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> tak for sidst i øvrigt, også til de andre (få) DFM'ere, samt chauffører
Selv tak for visitten.
Jeg selv opgav pludseligt da jeg fik kørelejlighed hjem og kunne pleje min
gårsdags-hovedpine (fra én Tuborg-kalenderøl!), og på det tidspunkt så det
ud til at Grewy havde passeret grænsen for selskabelighed, så jeg håber at
du blev holdt til som gæst af andre tilstedeværende.
--
Armand.
| |
|
|