Tagsten sømmet på !!!!!!!!!!!!!
Fra : ULLA MORTENSEN

Dato : 06-11-04 11:38

Hej Nyhedsgruppe
I anledning af decemberstormen fik vi året efter repareret vores ene kvist.
Tagstenene blev lagt om og en vindskede blev genopsat.
I denne våde sommer har vi konstateret at der er vandskader i vores
soveværelse og utætheder i undertaget.
Det har vi fjernet, det var helt mørt. derefter har vi understrøget
tagstenene.
Vi fik noget af et chok et par dage efter. det væltede ned med vand. Ved
nærmere undersøgelse viser det sig at tagstene er sømmet fast og vandet
pipler ned igennem disse huller.
Det er jo snart 5 år siden denne reperation er udført. har jeg så noget at
komme efter?
Det er en Aut tømrer der har udført arbejdet som er betalt af vores
forsikringsselskab.

hilsen Ulla

---

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 15:57

> Vi fik noget af et chok et par dage efter. det væltede ned med vand. Ved
> nærmere undersøgelse viser det sig at tagstene er sømmet fast og vandet
> pipler ned igennem disse huller.

Det er "meget" normalt at der er sømhuller i tagsten, forstået på den måde
at der er et hul øverst midt på tagstenen, dette er bl.a. kendt fra Benders,
og der findes specialsøm til at sømme tagstene med. Hullet er selvfølgelig
placeret således at det dækkes af den ovenliggende tagsten.

Så i den henseende har han ikke gjort noget forkert. Såfremt han ellers har
lagt stenene efter gældende læggevejledning.

Kan det tænkes at vandet kommer fra andre steder.
Rygning eller skotrende f.eks ?

VH Henrik

Fra : ULLA MORTENSEN

Dato : 06-11-04 17:06

Det er gamle teglsten fra knapstrup tegl.
Vandet kommer fra hullerne og der er også boret huller som ikke er brugt.

"H. Johansen" <henrik-snabel-a-duls-punktum-dk> skrev i en meddelelse

> Det er "meget" normalt at der er sømhuller i tagsten, forstået på den måde
> at der er et hul øverst midt på tagstenen, dette er bl.a. kendt fra
> Benders,

---

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 06-11-04 18:45

"ULLA MORTENSEN" <hr_mortensen@get2net.dk> wrote in message
> Det er gamle teglsten fra knapstrup tegl.
> Vandet kommer fra hullerne og der er også boret huller som ikke er brugt.

Hullerne er lavet fra fabrikken....

Br,
Morten

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 06-11-04 20:15

> Hullerne er lavet fra fabrikken....

Er du helt sikker på det ?

Knabstrup teglværk lukkede jo for mange år siden, og i gamle dage brugte man
vist mere at binde i knuppen på bagsiden af stenen og understryge.

Det med at sømme, skrue og bruge forskellige bindere af metal er så vidt jeg
ved noget, der først er opstået, efter at man er begyndt at bruge undertag -
her er det jo tæt på umuligt at binde i knuppen på bagsiden.

--
Johansen

Fra : Leo

Dato : 07-11-04 00:56

Jeg vil da lige tage en snak med forsikringen, da det jo er dem der har
betalt for arbejdet, så er de sikkert også interesseret i at vide om
arbejdet er lavet som det skal.