Opkrævning af moms ved salg til momsregist~
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 05-11-04 23:26

Jeg har langt om længe fået oprettet en momsregistreret
enkeltmandsvirksomhed og skal nu til at have udstedt første regning.

Regningen skal udstedes til et momsregistreret firma (offentlig instans).
Den oprindelige aftale med kunden lød på, at jeg skulle have 50.000 for
opfyldelse af første del af kontrakten. Det er disse 50.000, der nu skal
sendes en regning på.

Men hvordan præsenteres dette på regningen? Er det nok, at regningen angiver
et samlet beløb på "50.000 excl. moms", og jeg derefter får udbetalt 50.000
fra kunden - og derefter ikke har noget momsudenstående? Eller skal jeg
opkræve 50.000 + moms = 62.500 kr fra kunden og derefter ligge de 12.500
kroner til side til senere indbetaling i forbindelse med momsopgørelse?

På forhånd tak.

Mvh
Brian

Fra : Holst

Dato : 05-11-04 23:44

Brian Fisker [8900] wrote:

> [...]
> opkræve 50.000 + moms = 62.500 kr fra kunden og derefter ligge de 12.500
> kroner til side til senere indbetaling i forbindelse med momsopgørelse?

Det sidste. Din faktura skal reelt se ud som følger

Navn på dig
Adresse på dig
SE-nr. på dig

Navn på modtager

Fakturanummer Fakturadato

Produkt, bla, bla, bla 50.000,00 kr.

Subtotal 50.000,00 kr.

Moms, 25 % 12.500,00 kr.

Total 62.500,00 kr.

Altsammen opstillet på en eller anden fin måde, som du stort set selv
kan bestemme. Endvidere er der noget med, at man skal anføre en
leveringsdato på fakturaer. Det var et eller andet nyt, der blev indført
vist pr. 1. januar i år. Endvidere vil du sikkert også på fakturaen
gerne anføre noget i stil med "Beløbet bedes indsat på konto xxxx eller
fremsendt på check senest den xxxx"

Told & Skat kan vejlede dig præcist om, hvilken information der skal
fremgå af en faktura.

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 06-11-04 00:09

> Det sidste. Din faktura skal reelt se ud som følger

Takker mange gange!

Mvh
Mandal

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-11-04 09:44

In news:418c0221$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Holst <newsnov04@shelter.dk> wrote:

> Endvidere er der noget med, at man skal anføre en
> leveringsdato på fakturaer. Det var et eller andet nyt, der blev
> indført vist pr. 1. januar i år.

Det er SVJV kun hvis fakturadato er forskellig fra leveringsdato?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 11:53

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@+FjernMig+edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opkræve 50.000 + moms = 62.500 kr fra kunden og derefter ligge de 12.500
> kroner til side til senere indbetaling i forbindelse med momsopgørelse?

Det afhænger af din aftale med kunden. Har i aftalt 50.000 kr ex moms, eller
inkl. moms ?

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 08-11-04 21:00

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Det afhænger af din aftale med kunden. Har i aftalt 50.000 kr ex moms,
> eller
> inkl. moms ?

Da aftalen blev indgået, lød aftalen på, at jeg som privatperson skulle have
udbetalt 50.000 kr, som jeg derefter selv havde ansvaret for at opgive til
skattevæsnet. Da jeg som privatperson ikke må opkræve moms, ser jeg dette
som 50.000 excl. moms. Med tiden fandt min kunde dog ud af, at CVR nummer
var/er nødvendigt.

\Mandal

Fra : H.S.

Dato : 09-11-04 10:17

> [...]
> skattevæsnet. Da jeg som privatperson ikke må opkræve moms, ser jeg dette
- Jeg ser det som værende 50.000 inkl moms - men det kan godt være vi skal
have flere meninger her, for jeg er ikke helt sikker.

>Med tiden fandt min kunde dog ud af, at CVR nummer
> var/er nødvendigt.

Ja, for så kan de trække momsen fra de 50.000 som de skal betale til dig -
men du får så mindre penge 'i lommen'.
Moralsk set, vil jeg mene de skal faktureres 50.000 + moms - for din kunde
ændrer i aftalen.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-11-04 11:58

H.S. wrote:

> - Jeg ser det som værende 50.000 inkl moms - men det kan godt være vi skal
> have flere meninger her, for jeg er ikke helt sikker.

Jeg ser det som 50.000 kr - og ikke et ord om moms.

Der er som Brian beskriver ikke tvivl om, at han skal have 50.000 kr.
Hvis kunden kan fratrække momsen, står begge parter i sidste ende ens,
hvis der opkræves 50.000 kr plus moms.

Brian: Hvis I ikke kan blive enige om momsen, kan du foreslå dem at
udbetale pengene som løn - altså hvor de får dit skattekort og
indeholder skat inden udbetalingen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 10-11-04 07:56

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ser det som 50.000 kr - og ikke et ord om moms.

Samme syn på sagen har jeg. Resultatet på bundlinjen bliver det samme for
kunden.

> Der er som Brian beskriver ikke tvivl om, at han skal have 50.000 kr.
> Hvis kunden kan fratrække momsen, står begge parter i sidste ende ens,
> hvis der opkræves 50.000 kr plus moms.

Yep

> Brian: Hvis I ikke kan blive enige om momsen, kan du foreslå dem at
> udbetale pengene som løn - altså hvor de får dit skattekort og indeholder
> skat inden udbetalingen.

Da jeg i mit nuværende job ikke har tilladelse til at have andre
ansættelsesforhold, kan jeg desværre ikke ty til denne løsning. Ellers tak
for rådet :D

Mvh
Brian