Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cyan farvet I det hvide
Fra : Jane M. :o)

Dato : 05-11-04 17:59

Er der nogen der har oplevet følgende med Nikon D70.

Når jeg tager fotos bliver det, der skulle være hvidt utrolig cyan-farvet -
Generelt bliver billedet mere cyan end "virkeligheden", men mest det hvide.

Jeg har ikke haft tid til at sætte mig detaljeret ind I kameraet endnu og
kører på auto, men dog burde det ikke have noget farve-mæssig betydning I et
sådan omfang - eller?

Jeg kan faktisk huske fra et tidligere Nikon Digital kamera jeg har haft (et
coolpix), at det også var lettere cyan-farvet I billedet.

Har I nogle idéer til hvad det kan være/løsning...?

Mvh Jane
---
http://www.janemark.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 05-11-04 18:17

"Jane M. " <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når jeg tager fotos bliver det, der skulle være hvidt utrolig cyan-farvet -
> Generelt bliver billedet mere cyan end "virkeligheden", men mest det hvide.

Er det hele flader, der har et cyan-farvestik eller er det små områder mellem
meget lyse og meget mørke områder?

Har du målt en værdi (med pipetten i Photoshop) at det rent faktisk er et
cyan-farvestik - eller er det nogen du bare oplever på skærmen? Jeg tænker på,
om det kan være din skærm der ikke viser farven korrekt i forhold til
virkeligheden. Hvis du laver en måling med pipette-værktøjet i Photoshop, og
derefter tjekker farven vil du tydeligt kunne se, om den hælder mærkbart mod
cyan.

Kan du ikke lige lave en 800 x 600 pixels udgave af et par typiske billeder,
hvor problemet er udtalt, og uploade dem til en
hjemmeside eller news:dk.binaer

> Jeg har ikke haft tid til at sætte mig detaljeret ind I kameraet endnu og
> kører på auto, men dog burde det ikke have noget farve-mæssig betydning I et
> sådan omfang - eller?

Når du kører på Auto, går jeg også ud fra, at D70'eren stiller
farvetemperaturen automatisk. Dermed burden den netop "filtrere" evt.
farvestik fra en speciel lyskilde ect.

> Jeg kan faktisk huske fra et tidligere Nikon Digital kamera jeg har haft (et
> coolpix), at det også var lettere cyan-farvet I billedet.

Hvis det ikke er et speciel Nikon-problem (eller bare et bevist valg fra deres
side af), synes jeg det kunne tyde på et skærm- eller kalibreringsproblem.
Prøv at gå ind i Start > Indstiller > Kontrolpanel > Adobe Gamma og kør guiden
igennem og gem profilen. Det er godt nok et husmands-kalibrering, men stadig
bedre end slet ingen...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jane M. :o)

Dato : 05-11-04 19:36

On 05/11/04 18:16, in article 418bb570$0$13728$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> igennem og gem profilen. Det er godt nok et husmands-kalibrering, men stadig

Det er ikke skærmen. Har målt I Photoshop.

Vil lige lave et billede senere som I kan se.

Prøvede at tage et billede af et HVIDT stykke A4 papir. Det blev ganske cyan
- mere end godt.

Mvh Jane

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-04 22:05

In article <BDB186B7.D89B%virker@hotmail.com>, Jane M. wrote:
> Det er ikke skærmen. Har målt I Photoshop.
>
> Vil lige lave et billede senere som I kan se.
>
> Prøvede at tage et billede af et HVIDT stykke A4 papir. Det blev ganske cyan
> - mere end godt.

Så brug manuel hvidbalance, eller skyd i raw som os andre, og
ret hvisbalancen når du tager billedet ind i computeren.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-11-04 22:10

meddelelse news:slrnconqn8.11a.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Så brug manuel hvidbalance, eller skyd i raw som os andre, og
> ret hvisbalancen når du tager billedet ind i computeren.

> [...]

- Og husk at forskelligt lys (sol, glødepærer, lysstofrør o.a.) giver stor
forkskel på de farver, du ser. Og som kameraet ser....

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-04 22:12

In article <418bec26$0$216$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jesper Hedegaard wrote:

> - Og husk at forskelligt lys (sol, glødepærer, lysstofrør o.a.) giver stor
> forkskel på de farver, du ser. Og som kameraet ser....

Enig. Og lavenergipærer er der næsten intet der kan hamle op med.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 00:09

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> ....eller skyd i raw som os andre, og
> ret hvisbalancen når du tager billedet ind i computeren.

Hvem er os andre?

Hedder det iøvrigt ikke NEF når det er et Nikon-kamera?

--
mvh kajo

Fra : Kenneth K

Dato : 06-11-04 00:48

On Sat, 6 Nov 2004 00:09:19 +0100, Kajo <Fiffi.tiscali.dk> wrote:

> Hvem er os andre?

Mig f.eks... :) Jeg ville dog ikke anbefale helt grønne nybegyndere til at
lege med RAW som det første.

> Hedder det iøvrigt ikke NEF når det er et Nikon-kamera?

....jow, ligesom Canon har CRW og Minolta MRW, men fælles for dem alle er
at deres formater alle er rå (raw) og ubehandlede. Det er alle
raw-formater, de hedder bare noget forskelligt.

vh,
Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-04 07:06

In article <418c083f$0$86980$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Kajo wrote:

> "Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> Hvem er os andre?

Der er en del her i gruppen der skyder raw.

> Hedder det iøvrigt ikke NEF når det er et Nikon-kamera?

Det er stadig raw. Efternavnet på filen er NEF. Ligesom Canon
bruger CRW og CR2.

Det er ikke svært at rette hvisbalancen i raw - det er bare at
bruge pipetten til at finde noget sort eller hvidt og klikke herpå.

Det samme hvis du vil rette et JPEG. Så ind i Levels, og brug den
midterste (grå) pipette til at klikke på noget farveneutralt.

Fra : Jan F.

Dato : 06-11-04 08:46

meddelelse news:slrncooqet.11s.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Der er en del her i gruppen der skyder raw.

Jeg skyder i jpg

--

Jan F.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 10:12

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> Der er en del her i gruppen der skyder raw.

Jeg mente bare at det er almindelig kutyme, kun at udtale sig på egne vegne.
Jeg bruger f.eks ikke raw.

> Det er stadig raw. Efternavnet på filen er NEF. Ligesom Canon
> bruger CRW og CR2.

Jeg udmærket klar over at det er det samme, spørgsmålet gik mere på hvad det
hedder i menuen når man vælger optagekvalitet på et D70.

--
mvh kajo

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-11-04 11:03

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote in message

> Jeg mente bare at det er almindelig kutyme, kun at udtale sig på egne
> vegne.

Povl udtalte sig ikke på andres vegne - han konstaterede et faktum.

> Jeg bruger f.eks ikke raw.

Det gør jeg.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 11:27

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse news:cmi7gl$2nmi$1@news.cybercity.dk

> Povl udtalte sig ikke på andres vegne - han konstaterede et faktum.

Det er med andre ord et faktum at alle andre end Jane bruger raw!

--
mvh kajo

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-11-04 11:31

Kajo wrote:

> Det er med andre ord et faktum at alle andre end Jane bruger raw!

Det er et faktum at Povl og flere andre bruger raw, ergo kan han godt
sige "os".

Skal vi ikke få stoppet dette flueknepperi ?

--
Don't waste space

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 13:40

"Thomas Corell" skrev i en meddelelse

> Det er et faktum at Povl og flere andre bruger raw, ergo kan han godt
> sige "os".

Nej det kan han ikke, han kan kun udtale sig på egne vegne.
Når han skriver "os andre", udtaler han sig som om hele gruppen bruger raw.

> Skal vi ikke få stoppet dette flueknepperi ?

Jo

--
mvh kajo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-04 14:25

In article <418cc652$0$55577$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Kajo wrote:

> "Thomas Corell" skrev i en meddelelse

> Nej det kan han ikke, han kan kun udtale sig på egne vegne.
> Når han skriver "os andre", udtaler han sig som om hele gruppen bruger raw.

Nej, os hentyder til en gruppe gruppe omfattende mig. Og jeg mener altså
vi er nogle stykker her fra gruppen, og jeg ved Jens Bruun gør det, og
kender også andre. JPEG er for meget besvær hvis man synes billedet lige
trænger tilnoget ekstra.

Men jeg skyder raw + den lille JPEG (1728x1152 pixels) - Så jeg kan bruge
JPEG'en direkte hvis jeg synes. Men jeg vil ikke smide data væk ude i
marken hvis jeg kan undgå det.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-11-04 00:38

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote:

>Jeg udmærket klar over at det er det samme, spørgsmålet gik mere på hvad det
>hedder i menuen når man vælger optagekvalitet på et D70.

I menuen står både NEF og RAW. På topdisplayet står der kun RAW. Man
behøver iøvrigt ikke gå ind i menuen for at ændre det - bare tryk på
QUAL-knappen og drej det forreste kommandohjul.

Peter

Fra : Kenneth K

Dato : 05-11-04 18:56

On Fri, 05 Nov 2004 17:58:58 +0100, Jane M. <virker@hotmail.com> wrote:

> [...]
> (et
> coolpix), at det også var lettere cyan-farvet I billedet.
>
> Har I nogle idéer til hvad det kan være/løsning...?

Det er højst sansynligt din hvidbalance som giver blåstik. D70s
hvidbalance er meget kold og som default giver det blåstik, gjorde mit
ihvertfald. Kig på side 48 i din manual og specielt side 50 omkring
finjustering af hvidbalance. Jeg mener alle mine hvidbalance presets står
på -1 eller -2.

Men kig i din manual, det tager 2 sek. at rette.

vh.
Kenneth

Fra : Jane M. :o)

Dato : 05-11-04 19:37

On 05/11/04 18:55, in article opsgz6qttdxk021p@news2.tele.dk, "Kenneth K"
<fake@it.com> wrote:

> [...]
> på -1 eller -2.
>
> Men kig i din manual, det tager 2 sek. at rette.

Det vil jeg prøve at kigge nærmere på.

Takker.

Mvh jane