Den bedste juleøl?
Fra : Karsten Stenløv

Dato : 05-11-04 15:45

Det klassiske spørgsmål, nu når det er J-dag:
Hvilken juleøl kan I bedst li'?

Karsten

Fra : MM

Dato : 05-11-04 15:53

> Det klassiske spørgsmål, nu når det er J-dag:
> Hvilken juleøl kan I bedst li'?

Gouden Carolus Christmas..... mums !
~M

Fra : Morten Bowman

Dato : 05-11-04 17:00

On Fri, 5 Nov 2004 15:52:47 +0100, "MM" <msquaredREMOVETHIS@kampsax.dtu.dk>
wrote:

>Gouden Carolus Christmas..... mums !
>~M

St. Freullien

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 05-11-04 17:48

On Fredag 05 november 2004 17:00, Morten Bowman wrote:
> St. Freullien

Du mener sikkert St. Feuillien.

--
Jonas Kongslund

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-11-04 03:03

On 2004-11-05, Jonas Kongslund <dont@mail.me.at.all> wrote:
> Du mener sikkert St. Feuillien.

Den er i hvert fald rigtig god. Den har jeg nydt et par gange.

En anden medspiller i kampen om bedste julebryg er så sandelig den fra
svaneke bryghus.
Havde de ikke taget 90 kroner flasken på Musen og Elefanten, havde jeg
nok drukket nogle flere af dem.

--
Sune

Fra : Rap

Dato : 08-11-04 14:18

Jeg er helt enig... Gouden Carolus er en rigtig juleøl!

Carsten Berthelsen har også valgt denne til selve juleaften i sin nye
jule-øl-bog.

vh

Lars

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 05-11-04 16:26

Skive bryggeriet Hancock laver én der hedder "Merry Christmas / Happy New
Year" - den er uovertruffen.

Hilsen
Peter

Fra : Harry Lund

Dato : 05-11-04 17:00

Pilsner Urquell er uovertruffen som øl til enhver ret i juletiden og
derefter til næste jul. Det er den ædle ØL. Og det skal være den rigtige --
brygget i PILsen , CZECH.
Venligst
Harry

Fra : Morten Bowman

Dato : 05-11-04 17:03

On Fri, 5 Nov 2004 16:59:32 +0100, "Harry Lund" <harrylund@mail.dk> wrote:

>Pilsner Urquell er uovertruffen som øl til enhver ret i juletiden og
>derefter til næste jul. Det er den ædle ØL. Og det skal være den rigtige --
> [...]

Pilsner har intet med juleæl at gøre.
At det så er en ok pilsner at nogtet andet. Jeg ville dog vælge Budvar

Fra : Splinten

Dato : 05-11-04 17:16

"Karsten Stenløv" <karstenTAENKSELVsten@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:cmg3lg$pf8$1@news.cybercity.dk...
> Det klassiske spørgsmål, nu når det er J-dag:
> Hvilken juleøl kan I bedst li'?

Snebajer fra Tuborg, -alt andet er snobberi af værste grad

Snobberi fra folk der ikke har råd til at drikke ordentlig en vin.

splinten

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 05-11-04 21:05

<klip > Hvilken juleøl kan I bedst li'?
</klip>

Hmm..jeg kan kun li' én juleøl....KB hvidtøl *slurp*
Den kan fåes - og drikkes hele året :)

--
Hilsen Heidi *der ellers ikke kan fordrage øl*
http://chocolade.dk

Fra : Ove Kristensen

Dato : 05-11-04 21:45

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:418bdcf5$0$33740$14726298@news.sunsite.dk...

> Hmm..jeg kan kun li' én juleøl....KB hvidtøl *slurp*
> Den kan fåes - og drikkes hele året :)

Nope !

Den kan kun købes nær jul, og så laver de en mage til der hedder
Påskehvidtøl, men de er sødere end dem du kan købe resten af året )

Jeg elsker også KB hvidtøl

Med venlig hilsen
fra
OveK,

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 05-11-04 21:51

> [...]
>
> Den kan kun købes nær jul, og så laver de en mage til der hedder
> Påskehvidtøl, men de er sødere end dem du kan købe resten af året )

Vissevasse, jeg kan altså købe den hele året i Kvickly, måske har de bare
meget på lager...*smil* men det er ok med mig :)
Dejligt at møde en "nisseøl-ven" *smil* -lad os straks lave en klub *G*

--
Hilsen Heidi
http://chocolade.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-11-04 08:29

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Dejligt at møde en "nisseøl-ven" *smil* -lad os straks lave en klub *G*

Må jeg være med?
Men så skal det altså osse være KB

Hilsen Inger

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-11-04 09:21

In article <418c7d3f$0$33741$14726298@news.sunsite.dk>,
"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> wrote:

> "Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse

> Må jeg være med?
> Men så skal det altså osse være KB

Det er faktisk en ting der har undret mig. Jeg omgås af og til en hel
del "card-carrying" ølentusiaster (jeg er da også selv lidt
"øl-entusiast", men jeg har ikke noget kort) og det er mit indtryk at
der fokuseres ret meget på de stærke øltyper, og meget lidt på de
alhoholmæssigt lettere øl, såsom let/light og hvidtøl.

Jeg kan godt lide stærke øl, men jeg holder også meget af de lettere.

Selv er jeg vokset op med Fuglsang hvidtøl, jeg skal gerne indrømme at
det er længe siden jeg har fået en, men jeg har en fornemmelse af, at
den er lige knap så sød som KB (som jeg i øvrigt er enig i er rigtig
god). Findes der måske noget der er endnu mindre sødt? Findes der i det
hele taget "bedre" hvidtøl, fx fra de forskellige nye bryggerier, eller
er det en niche de har valgt at ignorere totalt?

I øvrigt: i disse så korrekte tider, er det da forkert at give børn et
glas hvidtøl en gang imellem? Jeg har en fornemmelse af, at bortset fra
alkoholindholdet, så er der langt flere sunde ting i en hvidtøl eller
maltøl end i en sodavand.

-Lasse

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-11-04 11:18

> [...]
> glas hvidtøl en gang imellem? Jeg har en fornemmelse af, at bortset fra
> alkoholindholdet, så er der langt flere sunde ting i en hvidtøl eller

Kan de overhovedet li' det? For så har du da sikkert helt ret i, at det MÅ
være mindre skadeligt end cola og den slags også for deres sarte smagsløg.

I min "gamle" SFO fik børnene én gang om året hvidtøl, nemlig når 45 børn
delte en fire,fem stykker til den årlige julegrød. Som jeg husker det,
foretrak de fleste dog den søde, røde saft.

Børnene i denne (ø)SFO er mellem fem og ti år.

Margrete

Fra : Lars Remmen

Dato : 06-11-04 19:50

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> [...]
> der fokuseres ret meget på de stærke øltyper, og meget lidt på de
> alhoholmæssigt lettere øl, såsom let/light og hvidtøl.

Umiddelbart vil jeg tro det er fordi der som hovedregel er mere smag i
de stærke øltyper. Og fordi de lettere (i forhold til de stærke belgiere
er alt vel let) øltyper med forholdsvis meget smag ikke har slået
igennem endnu.

Lars

Fra : Bjarke

Dato : 07-11-04 11:01

> Jeg kan godt lide stærke øl, men jeg holder også meget af de lettere.

Som professionel indenfor branchen (http://www.glocalbeer.dk) giver jeg dig
fuldstændigt ret. Der er tendens til, at det er de stærke (belgiske) øl, der
hele tiden er i vælten. Jeg personligt er mere glad for de øltyper der får
det bedste ud af malt, humle og gæring. Jeg er ikke så meget til råfrugt i
form af f.eks. glukosesirup, da det ofte giver alkohol uden karakter.
Derimod har jeg ikke det fjerneste imod råfrugt såsom ristet byg og umaltet
hvede, der ofte giver øllet en mere kompleks fylde og farve. Jeg vil
anbefale at du holder øje med britiske ales, der er brygget til
hjemmemarkedet. De kan ofte ha' lave alkoholprocenter. Alternativt skal du
kigge efter mørke tjekkiske lagerøl.

> [...]
> hele taget "bedre" hvidtøl, fx fra de forskellige nye bryggerier, eller
> er det en niche de har valgt at ignorere totalt?

Det er en niche der desværre er fuldstændigt glemt af den nye generation af
bryggerier. Jeg har ved flere lejligheder slået et slag for at få drejet
fokus over på genetableringen af de gamle overgærede danske øltyper; primært
hvidtøl, taffeløl og skibsøl. Generelt siges det at disse øltyper
grunlæggende ikke var særligt gode - men jeg vil nu alligevel mene at det er
et forsøg værd.

> [...]
> glas hvidtøl en gang imellem? Jeg har en fornemmelse af, at bortset fra
> alkoholindholdet, så er der langt flere sunde ting i en hvidtøl eller

Maltøl og hvidtøl er ganske sundt m.h.t. især B-vitaminer. Småbørn skal dog
kun ha' maltøl. Jeg har i øvrigt en sjov anekdote. Jeg var på ferie i Bayern
i sommers med med kæreste og 3-årig søn. Vi var ude for flere gange at
tjenerne nægtede at servere cola til min søn, fordi de mente at det var
usundt! Een gang coupede de os ligefrem og gav os æblejuice i stedet for det
bestilte cola. Selvom man selvfølgelig bliver lidt irriteret over
formynderiet, synes jeg alligevel at det var beundringsværdigt. Tænk, at
vejede børnenes helbred højere end ens egen indtjening (æblejuice kostede en
tredjedel af colaens pris). Det kunne DADEKO og alle de
'parallel-importerende' kiosker godt lære noget af.

Bjarke

Fra : Mus

Dato : 20-11-04 01:44

> Maltøl og hvidtøl er ganske sundt m.h.t. især B-vitaminer. Småbørn skal
dog
> kun ha' maltøl.

Egentlig mærkeligt når man på fødeafdelinger giver nybagte mødre hvidtøl for
at få mælken til at løbe til - og det går jo også i modermælken.

LN

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 20-11-04 09:34

In article <cmkrp4$24sp$1@news.cybercity.dk>,
"Bjarke" <bjarke@SPAMSLUSEglocalbeer.dk> wrote:

> [...]
> Derimod har jeg ikke det fjerneste imod råfrugt såsom ristet byg og umaltet
> hvede, der ofte giver øllet en mere kompleks fylde og farve.

Jeg er helt enig. Og taget i betragtning hvor populær Classic typen
synes at være i Danmark, skulle der være muligheder. Jeg ser lige du har
en artikel på den site om "munkeøl". Måske skulle man prøve at indføre
"ateist-øl" som modvægt til trappist-øllet?

> Jeg vil
> anbefale at du holder øje med britiske ales, der er brygget til
> hjemmemarkedet. De kan ofte ha' lave alkoholprocenter. Alternativt skal du
> kigge efter mørke tjekkiske lagerøl.

Ja, den lokale SuperBest (Vejlby-Risskov) har faktisk et ganske suverænt
sortiment i engelsk øl, så det kan være jeg skal gå på opdagelse i
etiketterne og se efter lave procenter. (Mmh, nu får jeg helt lyst til
en Organic Rye.)

Jeg har i øvrigt også slået et lille slag for et (næsten) dansk bryggeri
med en gammel tradition - Flensburger. Dem kan man efterhånden også få
rundt omkring. Selv om det er billigere at hente dem dernede!

Hvad er egentlig en professionels vurdering af Flensburger (Pilsener og
Dunkel - selv foretrækker jeg Dunkel)?

> [...]
> hvidtøl, taffeløl og skibsøl. Generelt siges det at disse øltyper
> grunlæggende ikke var særligt gode - men jeg vil nu alligevel mene at det er

Det kunne man håbe på. Jeg kunne fx godt tænke mig en øl, der havde den
lyse pilsners bitterhed og tørhed, kombineret med lidt farve og fylde
fra hvidtøl. Min "standardøl" næsten siden jeg begyndte at drikke øl
"for alvor" for tyve år siden, var Rød Tuborg (som det elendige bryggeri
godt ku ta å genoplive!), men jeg kunne godt tænke mig en svagere
version, som man kunne drikke mere af.

> Maltøl og hvidtøl er ganske sundt m.h.t. især B-vitaminer. Småbørn skal dog
> kun ha' maltøl.

Hvad er i det hele taget forskellen på maltøl og hvidtøl? En søgning på
"alkoholprocent maltøl hvidtøl" på Google giver som første hit
<http://home11.inet.tele.dk/madsmus/info.htm>, der siger at Thisteds
maltøl er 2%, det er jo omegnen af lys øl (typisk ca 2.2%?) og hvidtøl
(der står 1.7% på den KB Julehvidtøl der ligger ude i køleskabet).

(Undskyld min uvidenhed, men jeg har aldrig været på kursus eller
studeret øl mere videnskabeligt, jeg drikker det først og fremmest!)

-Lasse

Fra : Bjarke

Dato : 22-11-04 01:16

> Hvad er egentlig en professionels vurdering af Flensburger (Pilsener og
> Dunkel - selv foretrækker jeg Dunkel)?

Det er et rigtigt godt bud på en nordtysk pils - hvilket ikke er en pilsner,
ej heller en helles, ikke en pilsener eller pilsator og slet ikke en dansk
pilsner. En nordtysk pils er kendetegnet ved et temmeligt stort indhold af
humle, hvilket har historiske årsager. Nordtyske byer såsom Hamburg, Bremen
og Lübeck var nok de første i Europa til at eksportere øl i større skala,
hvilket skyldtes deres gode adgang til humledistrikterne langs Elben/Vlatav.
Den rigelige brug af humle har holdt ved til i dag i f.eks. Jever,
Dittmarscher og Flensburger Pilsener. Men skal man rigtig ha' den ægte vare
skal man tage ud og besøge husbryggerierne i den tyske del af Friesland. Her
lever traditionerne stadig.

> [...]
> "for alvor" for tyve år siden, var Rød Tuborg (som det elendige bryggeri
> godt ku ta å genoplive!), men jeg kunne godt tænke mig en svagere

Hmm... det lyder som om vi er ovre i de rødlige centraleuropæiske øltyper.
Tyskerne har en øltype de kalder märzen eller festbier. Den er ikke nem at
skaffe i DK, men kig efter Christoffel Robertus - den er et godt bud.
Alternativt kan du gå efter tjekkernes øltype Polotmavý Lezák, som ofte
hedder noget med Granat på etiketten. Rygter vil vide at der snart dukker en
sådan op på det danske marked, så du må ruste dig med tålmodighed.

> [...]
> maltøl er 2%, det er jo omegnen af lys øl (typisk ca 2.2%?) og hvidtøl
> (der står 1.7% på den KB Julehvidtøl der ligger ude i køleskabet).

Maltøl er egentligt bare en urt der ikke er fermenteret. Men navne er jo
ikke hellige og derfor er der helt sikkert bryggerier der kalder deres
lavalkoholøl for maltøl. Men det bør der ikke være ifølge typen. Hvidtøl er
derimod en øl der sagtens kunne være stærkere end den er det i dag. En
original hvidtøl er sådan set bare en gammel overgæret øl fremstillet på
mildt ristet malt. Den er i virkeligheden i slægt med englændernes mild ale,
hollænderens taffelbier og tyskernes altbier. Men hvidtøl i dag er blevet
degraderet til en ordinær undergæret øl tilsat karamel og diverse andre
underlødigheder (Efter min mening). Der er nogle der mener at navnet hvidtøl
kommer af, at der har været anvendt hvede i øllet (ligesom tyskerne har en
weissbier og belgierne en witbier - begge hvedeøl). Men det er helt forkert,
for hvede var alt for kostbart for den enektle bonde og brygger til at bruge
i brygning - hvede var reserveret til brød og bagværk. I øvrigt er der
talrige eksempler på at magthaverne forbød anvendelse af hvede til øl. Byg
er også langt bedre når der skal brygges. Giver et bedre udtræk... Men det
er en længere historie som jeg vil anbefale at du læser om på
http://www.glocalbeer.dk . ;)

Bjarke

Fra : Karsten Stenløv

Dato : 07-11-04 10:44

> Snebajer fra Tuborg, -alt andet er snobberi af værste grad

Hvis det er din definition på god øl, kan jeg godt forstå at du ikke gider
drikke øl... Du kan glæde dig ved at du har mange oplevelser til gode i
øllets verden. Jeg er sikker på, at hvis du ellers skruer lidt ned for
fordommene, vil du med garanti finde en øl der passer netop din smag.

> Snobberi fra folk der ikke har råd til at drikke ordentlig en vin.

Du ved sikkert allerede godt at du er dum at høre på - så det behøver jeg
ikke at gøre med ud af ...

Karsten

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 05-11-04 22:36

Karsten Stenløv wrote:
> Det klassiske spørgsmål, nu når det er J-dag:
> Hvilken juleøl kan I bedst li'?
>
> Karsten

Min egen...

MVH
Kasper Malmber

Fra : Lars Remmen

Dato : 06-11-04 08:56

Kasper Malmberg wrote:

> Min egen...
>

> MVH
> Kasper Malmber

Det svar ville jeg også have givet. Hvis jeg da havde haft tid til at
brygge i sommers...

Lars

Fra : Ole Hansen

Dato : 08-11-04 11:20

Kasper Malmberg <kryton-hophop@tiscali.dk> writes:

> Min egen...

Hvor skal man troppe op for at smage? :)

> MVH
> Kasper Malmber

Malmbeer?

--
Ole Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 10:07

> [...]
meddelelse news:cmg3lg$pf8$1@news.cybercity.dk...
> Det klassiske spørgsmål, nu når det er J-dag:

Julebryggen fra Refvindinge bryggeri er god, den er dog ikke kommet endnu,
men jeg kører snart ned og henter en kasse.

Lasse.

Fra : Kim Malchau

Dato : 06-11-04 20:39

On Fri, 5 Nov 2004 15:45:14 +0100, "Karsten Stenløv"
<karstenTAENKSELVsten@vip.cybercity.dk> wrote:

>Det klassiske spørgsmål, nu når det er J-dag:
>Hvilken juleøl kan I bedst li'?

Jeg vil ikke svare på dit spørgsmål, men blot konstatere at jeg i dag
til min frokost har smagt Tuborgs Kalenderøl.

Den er lidt sjov, og den passede IKKE til min frokost (brød og pålæg).
Mest af alt synes jeg den smager meget hen ad Zulu-lakrids (som man
vidst ikke kan få mere).

Om den er god ar jeg svært ved at bedømme, for den var noget ganske
andet end jeg havde forventet. Som hyggebajer, tror jeg den er fin.

Måske jeg smage nogle flere, så jeg kan danne en mening

Mvh
Kim

--
Cool Drinks ad libitum: http://drinks.vedduhvad.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-11-04 11:27

"Karsten Stenløv" <karstenTAENKSELVsten@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<cmg3lg$pf8$1@news.cybercity.dk>...
> Det klassiske spørgsmål, nu når det er J-dag:
> Hvilken juleøl kan I bedst li'?

Black Chocolate Stout fra Brooklyn Brewery.

Det er den bedste øl, jeg har smagt i meget lang tid. Jeg er normalt
ikke den store stout-elsker men denne her kan omvende hvemsomhelst.
Det er ikke en decideret juleøl men da den brygges i begrænset antal
op mod jul er den vel alligevel en kandidat.

Ebbe

Fra : Vino Veritas

Dato : 09-11-04 00:44

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message
> [...]
> Det er ikke en decideret juleøl men da den brygges i begrænset antal
> op mod jul er den vel alligevel en kandidat.

Helt klart Christmas Pudding!

Jeg har lige fået en julekasse fra www.oeltorvet.dk, hvor der var een der
hed Youngs Christmas Pudding . I starten synes jeg den var lidt mærkelig med
smag af vanilliebudding og mandelessens (?). Men nu har jeg fået smag for
den og jeg kan rigtig godt lide den. Meget speciel.
Men den smager i hvert fald af jul!

Vino Veritas (Hans)