Fradrag - privat erhvervelse ind i firmaet~
Fra : Lasse Madsen

Dato : 05-11-04 02:50

Før jeg og min kammerat startede vores virksomhed (et I/S) erhvervede vi en
del (dyrt) måleudstyr til at se om vores ide kunne "blive til virkelighed"
før vi ville registrere os ... jeg har hørt at det skulle være muligt at
kunne (ved ikke lige hvad vi skal kalde det) overføre disse til firmaet til
den værdi de er værd pr. dags dato og man derved kan opnå et fradrag

Er det sandt ? og hvad kræver det ? nogen af tingene er købt hos privat
personer (dog med en "kvittering") på trods af at brugt værdien var op mod
18.000kr for nogen af apparaterne er dette et problem ?

m.v.h.
Lasse Madsen

Fra : H.S.

Dato : 05-11-04 10:05

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> personer (dog med en "kvittering") på trods af at brugt værdien var op mod
> 18.000kr for nogen af apparaterne er dette et problem ?

Jeg kan ikke se hvorfor i ikke kan 'sælge' udstyret til firmaet ? (det giver
selvfølgelig ikke moms fradrag).
Men til mit kendskab kan i ikke fratrække moms, som er købt FØR firmaet blev
oprettet.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-11-04 01:38

Hej H.S

> Jeg kan ikke se hvorfor i ikke kan 'sælge' udstyret til firmaet ? (det
> giver
> selvfølgelig ikke moms fradrag).

Hvis vi nu skulle sælge vores ting til firmaet (lige sørge for at få en
værdi ansættelse på tingene først - selvfølgelig) kan det så lade sig gøre
at de penge vi skulle have haft for at sælge dem kommer til at stå i firmaet
som "gæld" eller bare som yderligere "egenkapital" til os hver især da vi
ikke har penge nok i firmaet til at købe instrumenterne af os selv og
udbetale i kontanter ?

m.v.h.
lasse

Fra : Morten Fix

Dato : 07-11-04 21:26

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
> [...]
> som "gæld" eller bare som yderligere "egenkapital" til os hver især da vi
> ikke har penge nok i firmaet til at købe instrumenterne af os selv og

I kan vel bare indskyde udstyret som egenkapital i firmaet, intet problem,
der ville jeg sige.
Et spørgsmål er dog til hvilken værdi. Er det nogenlunde nemt at vurde hvad
det er værd idag, brugtpris?
Hvis det er relativt nyt udstyr kan man vel stadig bruge nyprisen.
Hvis det er gammelt udstyr (hvor man ikke kan observere nogen pris i
markedet) kunne man finde den værdi det ville have i dag, hvis det var
afskrevet med max afskrivningsprocent gennem årene.

-Morten Fix

Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 11:57

"Morten Fix" <fix@REMOVETHIStelepost.dk> skrev i en meddelelse
> I kan vel bare indskyde udstyret som egenkapital i firmaet, intet problem,
> der ville jeg sige.

Det ville jeg da også gøre, hvis det var mig.

Det trælse er bare at firmaet får en negativ egenkapital, dette gør firmaet
meget lidt kreditværdigt.
Negativ egenkapital gør også årsregnskabet lidt sjov, (det skema Told og
Skat sender, som man skal udfyle). - Told og Skat gå nemlig (på skemaet) ud
fra, at egenkapitalen er posetiv.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-11-04 12:58

H.S. wrote:

> Det trælse er bare at firmaet får en negativ egenkapital, dette gør firmaet
> meget lidt kreditværdigt.

Så er der noget, der er gået galt. Egenkapitalen bliver ikke mindre
af, at I tilfører en værdi (udstyret).
Kapitalen er også ligeglad med, om pengene ligger i kontanter eller
om de står i måleudstyr.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 13:26

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der noget, der er gået galt. Egenkapitalen bliver ikke mindre
> af, at I tilfører en værdi (udstyret).
> Kapitalen er også ligeglad med, om pengene ligger i kontanter eller
> om de står i måleudstyr.

Har jeg ikke ret i at egenkapital afspejler værdi eller gæld ?
Og hvis ejeren har postet flere penge i firmaet, end der er værdi - så er
egenkapitalen negativ ?

Når jeg nu tænker over det, ved jeg godt at det var et lidt dårligt
eksempel, nu hvor der rent faktisk tilføres værdi til firmaet, i kraft af
maskiner. My bad.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-11-04 14:39

"H.S." wrote:

> [...]
>
> Når jeg nu tænker over det, ved jeg godt at det var et lidt dårligt
> eksempel, nu hvor der rent faktisk tilføres værdi til firmaet, i kraft af

Næ, men møj dårlig rådgivning

Det du tilfører, dvs nuværdi af dit måleudstyr -> er driftsinventar, der
afskrives, med forskellige satser, afhængig af værdiforringelse, så det
er som at købe andre driftsmidler,
værdi køb = gæld -> afskrivning = ekstra indtjening,
men noget andet er den skattemæssige opgørelse, der ikke bør bruges til
nogen kreditvurdering - og.. det er ikke noget
at vise for eksterne kreditorer, -kun hvis de spørg..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 15:27

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen kreditvurdering - og.. det er ikke noget
> at vise for eksterne kreditorer, -kun hvis de spørg..

umiddelbar har du en hulens masse mere forstand på det, end jeg har

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-11-04 15:43

"H.S." wrote:

> umiddelbar har du en hulens masse mere forstand på det, end jeg har

Og da nogen føler sig forulempet af det, gider jeg kun sjældent at
blande mig..

Frit forum..

Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 16:30

> Og da nogen føler sig forulempet af det, gider jeg kun sjældent at
> blande mig..

hmm jeg har svært ved at se hvorfor folk skulle føle det - vi kan alle lære
af hinanden..

Fra : Lasse Madsen

Dato : 08-11-04 15:42

Hej Erik

> men noget andet er den skattemæssige opgørelse, der ikke bør bruges til
> nogen kreditvurdering - og.. det er ikke noget
> at vise for eksterne kreditorer, -kun hvis de spørg..

Det var præcis den skattemæssige del jeg var interesseret i... jeg har
følgende forstilling:

Hvis jeg f.eks. poster måleudstyr som er købt privat ind i firmaet som
egenkapital for en værdi af lad os sige vuderet til 20.000kr så må jeg vel
kunne hæve 20.000kr uden at blive beskattet af dem eller når selvangivelsen
kommer skrive disse 20.000kr på min selvangivelse som et underskud for
firmaet (hvis der ikke lige var andre ting i billedet) således at jeg ville
slippe billigere i skat er dette korrekt ?

m.v.h.
l. madsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-11-04 16:11

Lasse Madsen wrote:

> [...]
> firmaet (hvis der ikke lige var andre ting i billedet) således at jeg ville
> slippe billigere i skat er dette korrekt ?

Det er lidt mere kompliceret end det du skriver, men ikke meget,

du skal have en realistisk vurdering -> nøgleord er bla hvad det handles
til blandt private - hvis det handles ?
Har du adskilt din private økonomi med virksomheden.. konto for alene
virksomheden, fra start..
Har du alle bilag for virksomheden.. osv

Du skal sandsynliggøre for "skatterne" at du (eller (her kommer reklamen,
tra tra da... din revisor :::::::) som jeg (gider ikke beskyldes for at
jeg kun hverver kunder her, men det gør jeg - også .....)
har værdisat det korrekt,
-har husket at fordele ejendomsværdiskat korrekt
(gør vi aldrig - koster mere end det du sparer
Det er blot for at advisere dig om, at det er et sundhedstegn at blive indkaldt
det første år..

Men for at gøre det meget kort, med både indlæg for og imod,
du kan få personlig rådgivning for max 5 tkr det første år, med risiko
for at det koster møj mere senere, hvis dine oplysninger er eller
evner til det er helt til rotterne - dvs at du roder som en nørd

Fra : KHJ

Dato : 09-11-04 00:35

Erik G. Christensen wrote:

> Det er lidt mere kompliceret end det du skriver, men ikke meget,

Jeg synes ikke, at man i den her forbindelse skelner mellem selskaber og
privatdrevne firmaer.

I selskaber kan indskyde f.eks. måleudstyr eller andre aktiver bl.a. som
aportindskud og modpostere på en mellemregningskonto, hvorfra beløbet kan
hæves skattefrit (hvis og når der er penge i kassen til det. Det kan
lade sig gøre på den måde, fordi selskabet og indskyderen er 2 af hinanden
juridisk selvstændige enheder. At indskyderen er lønmodtager i eget selskab
spiller ingen rolle.

I personligt drevne virksomheder er det skattemæssigt ligegyldigt, idet det
blot er fra egen venstre lomme og til egen højre lomme, så er aktivet
oprindeligt indkøbt privat incl. moms osv. kan man risikere at komme til at
betale skat af det en ekstra gang, idet der jo nu er tilført firmaet og
dermed indehaveren selv et aktiv. Det er det, der i skattesproget kaldes "en
dobbel".

Løsningen på det problem er at købe aktivet fra en 3. person (din kone,
sambo, bror, nabo etc.) og så trække pengene ud (til vedkommene). Er det en
privat, kan indgående moms ved købet ikke fratrækkes.
KHJ

Fra : Morten Fix

Dato : 09-11-04 23:22

"KHJ" <bito@karby.dk> wrote in message

> [...]
> betale skat af det en ekstra gang, idet der jo nu er tilført firmaet og
> dermed indehaveren selv et aktiv. Det er det, der i skattesproget kaldes

Ok, her bliver jeg forvirret. (det er ikke første gang i denne tråd, men her
ved jeg hvad jeg skal spørge om.)
Manden skyder noget af værdien 20.000 ind i virksomheden (maskine eller
penge mener jeg er lige meget (bort set fra afskrivninger.)) Manden kan så
på et senere tidspunkt hive noget ud af virksomheden til en værdi af 20.000
ud at skulle betale skat af disse penge, da de bliver taget fra
egenkapitalen.

Det overskud, de indskudte 20.000 genererer, skal der selvfølgelig betales
fuld "privat" skat af (årligt), inden de overføres til egenkapitalen (hvis
man gør det).

Det kan godt være at jeg refererer til en af skatteregningmetoderne (eller
hvad de hedder) og I andre til en anden, men så ville det også være godt at
få frem. Så det kan blive lidt mere klart for andre og mig selv.

Det er stadigt et I/S vi snakker om ikke.

Anyone?

> [...]
en
> privat, kan indgående moms ved købet ikke fratrækkes.

Det er vel ikke nogen fidus, hvis der ikke er nok penge i firmaet til at
købe aktivet for. Plus at 3. personen vel skal beskattes af salget, eller
hvordan vil du gøre?

-Morten Fix

Fra : KHJ

Dato : 10-11-04 00:38

Morten Fix wrote:
> Manden skyder noget af værdien 20.000 ind i virksomheden (maskine
> eller penge mener jeg er lige meget (bort set fra afskrivninger.))

Der er ikke noget kapitalkrav til et I/S.

> [...]
> Det overskud, de indskudte 20.000 genererer, skal der selvfølgelig
> betales fuld "privat" skat af (årligt), inden de overføres til

Ja, det er jo i forvejen beskattede kr., men "indskudt" i I/S'et vil det
igen optræde som en værditilvækst, der så beskattes (én gang til).

> [...]
> (eller hvad de hedder) og I andre til en anden, men så ville det også
> være godt at få frem. Så det kan blive lidt mere klart for andre og

Der er stadig tale om B-skat.

> Det er stadigt et I/S vi snakker om ikke.

Jo, jo.

> [...]
>
> Det er vel ikke nogen fidus, hvis der ikke er nok penge i firmaet til
> at købe aktivet for. Plus at 3. personen vel skal beskattes af

Jeg fix'er det på den måde. Der er naturligvis tale om et lån fra 3.mand,
der igen afdrages til 3.mand eterhånden som der er likviditet i firmaet. Der
er ikke tale om vareudveksling eller andet forhold, der involverer hverken
moms eller skat.

Er der tale om et aktiv andet en kontante midler, indkøbes aktivet fra
3.mand, men uden moms, hvis 3.mand ikke er momsregistreret. Det er kone,
sambo, nabo eller andre bekendte jo ikke i den situation.

Indkøb af effekter (og her taler vi om en anskaffelse uanset fra hvem), der
skal anvendes i driften, bogføres som anskaffelse hertil. Er der tale om
indkøb under kr. 10.200, kan det straksafskrives inden for samme
regnskabsår. I modsat fald afskrives det lineæt med 25% p.a. svjv.

Det kan også bogføres i status under aktiver - anlægsaktiver, idet nu er
virksoheden på det punkt blevet "rigere" - næh, nej den er ikke, for der jo
ikke betalt for aktivet endnu.

Det vil fremgå af passivsiden på en konto endten under f.eks. langfristet
gæld eller nok nemmere at administrere i det daglige under kreditorer, hvor
der oprettes konto for den, der ydede aktivet -altså 3. manden

3.mand bliver ikke beskattet af at sælge ud af egne aktiver - det kunne lige
så godt have været en sofa eller hvilket som helst andet, for 3. manden er
der jo ikke om skattepligtig vareomsætning.

Til slut skal jeg lige minde om den samarbejdsaftale, der må være udarbejdet
mellem parterne i I/S'et og så reglerne for hæftelse i et I/S, så der ikke
kommer uforudsete overraskelser på det område - på et eller andet tidspunkt.

Som et I/S med flere partnere er det anbefalelsesværdit at have en revisor -
det har I måske allerede? I givet fald er det nok bedst at endeligt rådføre
sig med ham i den givne situation. Derfor kan man da godt have et par
forslag eller idéer selv og få dem af- eller bekræftet.

Her kan det jo kun blive til kommentarer begrænset til det aktuelle oplæg og
uden egentlige løsninger i de aktuelle tilfælde....Og selv da hænder det, at
man (jeg) ikke læser spørgsmålet godt nok.

Et I/S kan efter min mening være det samme som at sige: Hvad der dit er også
mit, og hvad der er mit, rager ikke dig - eller omvendt.
Nå, det var groft sagt, og fortalerere for I/S'ere er naturligvis ikke enige
med mig..
KHJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-11-04 18:21

In news:fxckd.63206$Vf.3126826@news000.worldonline.dk,
KHJ <bito@karby.dk> wrote:
> Ja, det er jo i forvejen beskattede kr., men "indskudt" i I/S'et vil
> det igen optræde som en værditilvækst, der så beskattes (én gang til).

Siger du at midler, hvad enten det er kontanter, værktøj, eller andre
værdier, der skydes ind i et I/S eller et enkeltmandsfirma, (Reglerne er
SVJV de samme) ikke kan trækkes ud igen, uden beskatning?

> [...]
> udarbejdet mellem parterne i I/S'et og så reglerne for hæftelse i et
> I/S, så der ikke kommer uforudsete overraskelser på det område - på

Ja, det er jo det med solidarisk hæftelse 50/50, og 0/100 kreditor
rækker ud efter mønterne hvor han ser dem.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : KHJ

Dato : 10-11-04 23:22

Petersen_Michael wrote:

> Siger du at midler, hvad enten det er kontanter, værktøj, eller andre
> værdier, der skydes ind i et I/S eller et enkeltmandsfirma, (Reglerne
> er SVJV de samme) ikke kan trækkes ud igen, uden beskatning?

Ja, sådan ser det ud, da du jo ikke får fradrag for det i din personlige
A-skat, desuagtet du tilfører det personligt drevne firma et aktiv.
Skattelovgivningen skelner ikke hvorfra aktivet kommer. Og du kan stadig
ikke få skattegodtgørelse for det, du sælger privat - uanset til hvem.

Så beskatningsmæssigt er det en rigtig grim dobbel. Så meget desto mere, at
medintresenterne skal have del i den værditilvækst, du overføre et privat
aktiv til I/S'et.

> Ja, det er jo det med solidarisk hæftelse 50/50, og 0/100 kreditor
> rækker ud efter mønterne hvor han ser dem.

Ja, og uanset venskab, famillie eller andre former for tætte relationer
ville jeg aldrig træde ind i et I/S, for når kryppen er tom, bides hestene.

Alt andet lige, er man flere, uanset indtjeningsgrundlag, så vil jeg klart
foretrække et selskab - ApS eller A/S, hvor ingen hæfter for mere en sin
indskudte kapital - indskud der kan ske som aport-indskud bestående af andre
aktiver end likvider.

Er man flere, skulle det vel ikke være det store problem at finde de
instrumenter etc. hjemme på hylderne, samt påske lidt på kistebunden for at
skaffe aktiver, der på stiftelsestidspunktet udgør det samlede kapitalkrav
på 125.000,-.

Hvad du derudover på et senere tidspunkt "skyder" ind i selskabet skal ske
ved salg til selskabet til kredit for en mellemregningskonto for dig,
hvorfra du så kan hæve skattefrit.

Årsagen hertil er, at du i et selskab er almindelig lønmodtager, der betaler
A-skat (hvis der da er noget at betale af). Selskabet og dig er således 2 af
hinanden juridisk uafhængige enheder.

Du kan evt. spørge din revisor om de nærmere detaljer for jeres vedkommene,
som han jo må kende til bunds.
KHJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-11-04 17:20

In news:Bwwkd.63356$Vf.3139885@news000.worldonline.dk,
KHJ <bito@karby.dk> wrote:

> [...]
>
> Så beskatningsmæssigt er det en rigtig grim dobbel. Så meget desto
> mere, at medintresenterne skal have del i den værditilvækst, du

Sådan noget skod, Hmm jeg må have min kone til at yde mit enmandsfirma
et rentefrit lån

> Ja, og uanset venskab, famillie eller andre former for tætte
> relationer ville jeg aldrig træde ind i et I/S, for når kryppen er
> tom, bides hestene.

Enig.

> [...]
> instrumenter etc. hjemme på hylderne, samt påske lidt på kistebunden
> for at skaffe aktiver, der på stiftelsestidspunktet udgør det samlede

Enig, og når "know how" hvordan det så end vurderes, kan være en del af
de 125 K Kr. ja så er 125 K Kr. et mål der kan realiseres

Right.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-11-04 13:02

Petersen_Michael wrote:

> Sådan noget skod, Hmm jeg må have min kone til at yde mit enmandsfirma
> et rentefrit lån

Ah, - tal nu lige med en revisor først. Du behøver ikke at betale
skat hver gang du flytter en krone frem og tilbage mellem de to
cigarkasser, der hedder "privat" og "firma".

Fra : KHJ

Dato : 12-11-04 13:49

> [...]
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant

Det første er en god idé.

At have 2 cigarkasser mærket henholdsvis privat og firma i en personlig
drevet virksomhed og så tro, at den hellige grav er velforvaret, er
skattemæssigt drøn naivt iflg. erfaringer, jeg har været vidne til.
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-11-04 14:21

KHJ wrote:

> At have 2 cigarkasser mærket henholdsvis privat og firma i en personlig
> drevet virksomhed og så tro, at den hellige grav er velforvaret, er
> skattemæssigt drøn naivt iflg. erfaringer, jeg har været vidne til.

I en enkeltmandsvirksomhed (ikke virksomhedsskatteordningen (VSO)),
er der såmænd ikke engang grund til at have to kasser. De vil
skattemæssigt blive opfattet som samme kasse.
I VSO skal man derimod på en eller anden måde kunne skelne mellem
privat- og firma-økonomi. Og der kommer cigarkasserne ind som et
billede. Det er ikke nødvendigvis den praktisk bedste løsning!

Fra : KHJ

Dato : 13-11-04 01:13

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> privat- og firma-økonomi. Og der kommer cigarkasserne ind som et
> billede. Det er ikke nødvendigvis den praktisk bedste løsning!

Nøj, vi er enige!

Virksomhedordningen fungerer groft sagt på den måde, at driftsoverskud til
beskatning kan beskattes med satsen som for selskabsskat (32%) Differencen
mellem det, der er selskabsskatten og det, der ville være B-skatten skydes
til efterfølgende år, således, at man får en elastik til at udjævne skatten
henover gode, såvel som knapt så gode år.

Beskatningsforløbet skulle så være sidestillet med beskatning for selskaber,
og jeg mener, at det hele stadig klares (angives) på den udvidede
selvopgiver bilagt regnskab.
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-11-04 13:29

KHJ wrote:

> Nøj, vi er enige!
>
> Virksomhedordningen fungerer groft sagt på den måde, at driftsoverskud til
> beskatning kan beskattes med satsen som for selskabsskat (32%)

Ja, bortset fra at skatten er sat ned til 30%, er vi vist ved at være
enige...

Fra : KHJ

Dato : 14-11-04 02:13

Jonathan Stein wrote:

> Ja, bortset fra at skatten er sat ned til 30%, er vi vist ved at
> være enige...
>
> M.v.h.
>
> Jonathan

Ja, herligt.

Jeg var ikke sikker på satsen. Der er vist noget med, at "forudbetaler" man,
slipper man med de 30%, ellers er det vel noget med 37%, men det kan være,
det også er reduceret?
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-11-04 13:38

KHJ wrote:

> Jeg var ikke sikker på satsen. Der er vist noget med, at "forudbetaler" man,
> slipper man med de 30%, ellers er det vel noget med 37%, men det kan være,
> det også er reduceret?

Satsen er 30% og reglerne siger, at man skal betale et par
aconto-indbetalinger gennem året.

Det er dog lovligt at betale senere (en evt. rest opkræves til
betaling 20/11 det efterfølgende år), men man bliver "straffet" med 10%
tillæg. (Altså reelt 33% minus rentefordel).

Fra : KHJ

Dato : 15-11-04 23:23

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> betaling 20/11 det efterfølgende år), men man bliver "straffet" med
> 10% tillæg. (Altså reelt 33% minus rentefordel).

Jo, jeg vidste, at der var en by, der hed snerp, men jeg kunne ikke huske,
hvor den snerpede hen ad.
KHJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-11-04 13:53

In news:4194a4c4$0$33736$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Ah, - tal nu lige med en revisor først. Du behøver ikke at betale
> skat hver gang du flytter en krone frem og tilbage mellem de to
> cigarkasser, der hedder "privat" og "firma".

Det har jeg også fundet ud af

Et indskud, er ikke en vækst, der skal beskattes.

Fra : KHJ

Dato : 13-11-04 01:07

Petersen_Michael wrote:
> Et indskud, er ikke en vækst, der skal beskattes.

Der kan kun være tale om et indskud i et selskab - ikke i en personlig
drevet virksomhed. Der er og bliver det at flytte fra sin ene lomme til den
anden lomme - oven i købet i det samme par bukser.

Få det nu i det mindste verificeret hos en revisor.
KHJ

Fra : Lasse Madsen

Dato : 10-11-04 02:14

Hej KHJ

> [...]
> betale skat af det en ekstra gang, idet der jo nu er tilført firmaet og
> dermed indehaveren selv et aktiv. Det er det, der i skattesproget kaldes

Lige et spørgsmål til dette for det syntes for mig så lige til ...

Jeg tager måleinstrumenter som er købt og betalt privat for penge som man
selv. har sparet op privat igennem tiderne og putter disse instrumenter ind
i firmaet og får dem vuderet til 20.000kr disse 20.000kr indsættes på _min_
egenkapital i firmaet som var det penge jeg tog fra min private lomme og
satte ind derfor er der jo allerede betalt skat af dem 1 gang og man bliver
svjv. ikke beskattet af sin egenkapital.

Spørgsmål 1:
Når jeg gør det på denne måde mener jeg jo så at man ikke skal betale skat
af disse 20.000kr fordi der er tale om egenkapital og havde man måske
indtækter for 50.000kr kunne man tage sine 20.000kr og trække fra disse så
man i realiteten kun skulle betale skat af 30.000kr ?

Spørgsmål 2:
Hvis de 20.000kr står i regnskabet som penge firmaet skylder til min
egenkapital kan jeg vel hæve 20.000kr fra firmaet's konto uden at skulle
beskattes af disse så snart der indfinder sig 20.000kr på kontoen ?

m.v.h.
lasse madsen

Fra : KHJ

Dato : 10-11-04 13:01

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> egenkapital kan jeg vel hæve 20.000kr fra firmaet's konto uden at
> skulle beskattes af disse så snart der indfinder sig 20.000kr på

Egenkapitalen påvirkes jo af tab/vinding, og den kan du ikke trække
skattefrit på. Da der er tale om personligt dreven virksomhed, er det
stadigvæk bare at flytte fra den ene lomme til den anden i de samme par
bukser. Da det er et I/S og således med flere "direktører", hvor overskud og
underskud skal deles mellem parterne efter vedægterne eller reglerne, der er
vedtaget ved oprettelsen af I/S'et. Og det nok lang fra sikkert, at de
øvrige I/S'ere vil være fornøjet med, at du hiver penge ud uanset beskatning
eller ej.

Er du alene om det, er der for så vidt ingen grund til et I/S. Et personligt
drevet firma kan beskattes efter det, der kaldes virksomhedsordningen, der
virker stor set som for et ApS.
KHJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-11-04 14:07

In news:cmem7n$29ei$1@news.cybercity.dk,
> [...]

> værdien var op mod
> 18.000kr for nogen af apparaterne er dette et problem ?

I kan sælge jeres private værktøj til det firma i har stiftet, det
kræver dog at en uvildig vurderingsmand fastslår værdien. I kan få
momsen retur.

Ovenstående info. Modtog jeg i går på et iværksætter kursus.

Fra : Kai Jensen

Dato : 05-11-04 14:46

snip

> [...]
> momsen retur.
>
> Ovenstående info. Modtog jeg i går på et iværksætter kursus.

For god ordens skyld.
Starter du virksomhed, kan du omsætte for 50.000 kr. uden at betale moms.
Du må så ikke skrive moms på din regning, og virksomheden kan således ikke
fradrage moms, da der ikke er nogen moms.

Virksomneden kan kun fratrække moms, hvis det står på fakturaen (som er
udstedt til den)

Når man køber fra en privatperson er der ikke moms på kviteringen - så man
kan ikke få moms retur.

Øøøhhhh - hvad er det lige for et kursus du går på ?

Vær forøvrigt opmærksom på at i som momsregistreret virksomhed ikke kan
sælge det igen uden at lægge moms oven i.

Det sidste var lige startskudet til en debat

Mange hilser og held og lykke med virksomhed

Kai

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-11-04 15:46

In news:418b8430$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Kai Jensen <hortex@get2xxnet.dk> wrote:

> For god ordens skyld.
> Starter du virksomhed, kan du omsætte for 50.000 kr. uden at betale
> moms.

Ja, men hvad har det nu med noget i den her debat at gøre?

> Du må så ikke skrive moms på din regning, og virksomheden kan
> således ikke fradrage moms, da der ikke er nogen moms.

Right

> Virksomneden kan kun fratrække moms, hvis det står på fakturaen (som
> er udstedt til den)

Right

> Når man køber fra en privatperson er der ikke moms på kviteringen -
> så man kan ikke få moms retur.

Right, der smuttede et _ikke_, jeg beklager meningsforstyrrelsen.

> Øøøhhhh - hvad er det lige for et kursus du går på ?

Ingen kommentarer

> Vær forøvrigt opmærksom på at i som momsregistreret virksomhed ikke
> kan sælge det igen uden at lægge moms oven i.
>
> Det sidste var lige startskudet til en debat

Der er ikke så meget at debattere, det er jo fakta.