kristendom overgået af mysticisme om 20-30~
Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 02:39

I en rapport fremgår det at kristendommen vil blive overgået af mysticisme
om 20-30 år.

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,7-1342587,00.html

Vi behøver vækkelse, men desværre har bibelen profeteret frafald. Vi må bare
selv se til at bede om at vi er blandt dem som er levende når Jesus kommer.
Jesus var bange for at troen ikke ville være at finde når han ville komme,
dete kunne tyde på at menigheden i den største omfang vil være faldet fra
til selvgjort kristendom istedetfor at give plads for Jesus og/eller noget
andet.

Luke 18:8 8 Jeg siger eder, han skal skaffe dem Ret i Hast. Men mon
Menneskesønnen, når han kommer, vil finde Troen på Jorden?"

Ole

Fra : Vidal

Dato : 05-11-04 09:34

Ole wrote:

> Luke 18:8 8

Hvorfor bruger du engelske kildeangivelser? Har du
KJ på dansk?

--
Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 09:53

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bruger du engelske kildeangivelser? Har du
> KJ på dansk?

jeg bruger bibleworks men kun med engelske bognavne, jeg skal forsøge at få
fat i de danske

Ole

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-11-04 09:51

"Ole" <ole at detnyetestamente dk> skrev Fredag den 5. november 2004 02:38 i
beskeden <418ad995$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Luke 18:8 8 Jeg siger eder, han skal skaffe dem Ret i Hast. Men mon
> Menneskesønnen, når han kommer, vil finde Troen på Jorden?"

Personligt mener jeg det manglende engagement kommer sig af at mange af os
er for svage til at sige vores ærlige mening, når noget er forkert. Vi
mangler en evne til at sige tingene som de er, fremfor at pakke dem ind i
"pladderhumanistisk" indpakning.

Nogle gange er Bibelen skarp som et tveægget sværd -- det må vi også være på
nogle af de centrale områder!

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-11-04 10:47

Henrik Vestergaard wrote:

> Nogle gange er Bibelen skarp som et tveægget sværd -- det må vi også være på
> nogle af de centrale områder!

Normalt bruges vendingen "tveægget sværd" ellers i dagligsproget som
udtryk for at noget man siger hurtigt og utilsigtet kan vendes mod een
selv...

Hvilket vi da som kristne også bør være ganske opmærksomme på, IMHO...

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-11-04 11:04

Anders Peter Johnsen skrev Fredag den 5. november 2004 10:46 i beskeden
<418b4ba2$0$250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> selv...
> Hvilket vi da som kristne også bør være ganske opmærksomme på, IMHO...

Det skal vi da i hvert fald også -- og dagligsproget er bestemt værd at
inddrage, men Bibelen kaldes to steder et tveægget sværd, og der er ingen
tvivl om at ligesom Bibelen taler til hver af os, giver den også en
retledning som vi bør tage som en kraftfuld opmuntring til at vi viser
samme autoritet.

Vores eksempel og frelser viste jo også en autoritet i Sin lære, der gjorde
at de blev ganske overvældet af overbevisning og tro (Johannes 12:42) --
"Da Jesus var færdig med denne tale, var skarerne slået af forundring over
hans lære; for han underviste dem som en, der har myndighed, og ikke som
deres skriftkloge." (Matthæus 7:28-29).

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-11-04 21:28

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> tvivl om at ligesom Bibelen taler til hver af os, giver den også en
> retledning som vi bør tage som en kraftfuld opmuntring til at vi viser

Måske skulle man lige "rykke et niveau op" og mene at det altså er Gud,
som åbenbarer sig i Bibelen og - gennem Helligånden, som ikke (kun) er
absolut ensbetydende med Bibelen - dermed taler til os?

Desuden mener jeg at i hvert fald det ene "tveæggede sværd" omtalt i
Bibelen (hhv. Pauli tale om "Guds Ord er som et tveægget sværd, der
skiller ånd og kød" og Åbenbaringens Kaldelsesvision?) snarere er selve
symbolet på Guds Domsmagt.

> [...]
> hans lære; for han underviste dem som en, der har myndighed, og ikke som

Javel, men vi kan nu engang kun hjælpe hinanden med fortolkninger. Selve
talen mener jeg principielt at vi bør lade Gud (og altså også Jesus) om
og bede om Helligånds indsigt i at kunne fortolke. Jeg fristes til at
sammenligne det med en slags "ophavsret", hvis du forstår...

Anders Peter Johnsen