Problemer med webhotel firma
Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 05-11-04 00:13

Hej gruppe!

Da jeg har flyttet et domæne til en anden udbyder, har jeg opsagt den gamle
aftale fra min gamle udbyder er der opstået nogle problemer!

Jeg sendte et brev til udbyderen og ytrede ønske om at lukke hotellet, med
de 3 mdr's opsigelse der var. De resterende 3 måneder der var tilbage, ville
jeg så gerne have tilbagebetalt. Endvidere skrev jeg i brevet at jeg gerne
ville modtage en bekræftigelse med posten.
Udbyderen har sendt en mail til mig om at jeg kan se i et eller andet
kontrolpanel system om jeg er opsagt og fra hvornår.
Jeg regerede på det, og sagde at jeg ikke havde modtaget noget med posten og
heller ikke om hvornår jeg var opsagt. I midlertid kunne jeg i dette
kontrolpanel - via deres hjemmeside - se, at jeg var opsagt til om 6. mdr.
Da jeg spurgte omkring dette, svarede firmaet i en mail, at de ikke sender
bekræftigelser ud pr. alm. post og hotellet godt kunne opsiges til om 3
mdr., men da de ikke tilbagebetalte resterende for restperioder, have de
først valgt at lukke abb. til om 6 mdr.

Mit sprøgsmål er derfor.
Kan firmaet nægte at sende brev ud pr. alm post og kan de også nægte at
tilbagebetale penge fra de resterende måneder?

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-11-04 00:22

Scripsit "Lasse C. Johansen" <lj@nospamdata-lasse.dk>

> Kan firmaet nægte at sende brev ud pr. alm post og kan de også nægte at
> tilbagebetale penge fra de resterende måneder?

Hvad siger din aftale?

--
Henning Makholm "So you're nostalgic for a whole two-month period?"

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 05-11-04 08:21

> Hvad siger din aftale?

En ting er vel nogengange hvad der står i aftalen, en anden ting er hvad
loven siger??!
Der står følgende omkring opsigelsen:

---
1.6. Opsigelse af abonnement
Abonnementet kan til enhver tid opsiges fra kundens side med tre måneders
varsel, mens eventuelt forudbetalt abonnement
dog ikke refunderes. Opsigelse skal ske skriftligt på papir med kundens
underskrift. Opsigelsen kan ikke ske via e-mail. Når xxx
har modtaget en opsigelse vil kunden automatisk se modtagelsen af denne via
kundens kontrolpanel inden 8 dage. Hvis
kunden ikke kan se denne registrering på forsiden af xxxs kontrolpanel inden
8 dage, skal kunden indsende en ny opsigelse.
Ønsker xxx at lukke specielle abonnements-typer eller særtjenester, kan xxx
opsige abonnementet med én måneds
varsel. Den forholdsmæssige del af forudbetalt abonnement vil i sådanne
situationer undtagelsesvis blive tilbagebetalt.
Foretager xxx væsentlige ændringer af forringende art i kundevilkårene, kan
kunden opsige abonnementet med én måneds
varsel. Den forholdsmæssige del af forudbetalt abonnement vil i sådanne
situationer ligeledes undtagelsesvis blive
tilbagebetalt. Abonnementet må på ingen måde anvendes til at opnå
uautoriseret adgang til systemer tilsluttet Internettet.
Bliver xxx vidende om sådanne aktiviteter eller andre kriminelle forhold,
dette uanset hvilket lands love der ligger til grund
for lovbruddet, vil abonnementet uden varsel blive lukket og xxx forbeholder
sig ret til at videregive alle relevante
oplysninger til de relevante myndigheder. xxx kan endvidere ophæve
abonnementet uden varsel, med øjeblikkelig virkning
og uden kompensation eller tilbagebetaling af nogen art, såfremt kunden ikke
overholder nærværende vilkår, gør sig skyldig i
spild eller misbrug af de i forbindelse med Internettets tilstedeværende
ressourcer, forstyrrer Internettets funktion,
overtræder den til enhver tid gældende netetikette, f.eks. ved videregiver
oplysninger om andres private forhold, eller på
anden måde via sin adfærd generer andre brugere af Internettet. Data fra
hjemmesider og mailsystemer vil ved et
abonnements opsigelse som hovedregel blive slettet 7 dage efter
abonnementets ophør.

---

Spørgsmålet går på det samme.....

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : BPF

Dato : 05-11-04 09:19

Lasse C. Johansen wrote:
> [...]

Så vidt jeg kan se af de betingelser du har citeret står der ikke noget
om at de nægter at udsende et brev, blot at bekræftelsen på opsigelsen
fremgår af "kundens kontrolpanel".

> En ting er vel nogengange hvad der står i aftalen, en anden ting er hvad
> loven siger??!

Som udgangspunkt er aftaleloven deklaratorisk, hvilket indebærer at den
kan fraviges ved aftale parterne imellem, såfremt det ikke skønnes
urimeligt jf. aftalelovens § 36.

Proceduren du har nævnt er ret almindelig blandt webudbyderer. Den du
har citeret ligner den B-one har. Jeg ved ScanNet har en lignende.

Mvh,
BPF

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 05-11-04 16:23

"BPF" <spam@anonymous.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Proceduren du har nævnt er ret almindelig blandt webudbyderer. Den du har
> citeret ligner den B-one har. Jeg ved ScanNet har en lignende.

OK, der er altså ikke noget juridisk der siger det modsatte af deres
aftalevilkår - så blev jeg så meget klogere.

Tak til både dig og Henning Makholm!

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-11-04 13:29

> [...]

> Abonnementet kan til enhver tid opsiges fra kundens side med tre måneders
> varsel, mens eventuelt forudbetalt abonnement

Her har du så svaret på dit spørgsmål.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"