/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Parallelimport af nye motorcykler...
Fra : MKS - 74


Dato : 04-11-04 23:14

Som det sikkert vil være en del bekendt er der for nogen tid siden
faldet en dom i Landsskatteretten vedr. reg.afgift af nye køretøjer
således at denne kan svares af den reelle købspris og _ikke_ længere
af den af importøren fastsatte std.pris for en given model. I
forbindelse med at jeg fik tilbudt en spritny CBR600F4I årg. 2004 for
en md's tid siden fra D. til ca. 50000 DKK prøvede jeg så at tale med
den lokale skatteregion om hvad sådan een ville koste (jeg købte den
nu ikke) på danske plader og svaret er som flg.

Cyklen kan ved eksport blive momsrefunderet i D. dvs -16%, dertil skal
lægges den danske moms på +25% hvorefter man får cyklens pris i DK.

Ved beregning af registreringsafgiften pålægges den afgiftspligtige
værdi en tvungen (forhandler)avance på 9% uanset at man som privat
person ikke har en sådan, noget fjollet kan man synes, i det aktuelle
tilfælde ville cyklens pris uden afgift i DK blive ca :

50000/1.16*1.25 = 53880

og den afgiftspligtige værdi

53880*1.09 = 58728

Dette giver en registreringsafgift på :

(105 pct. af 7700-14100 kr. og 180 pct. af resten)

(58728-14100)*1.8+(14100-7700)*1.05 = 87050

Og den samlede gadepris bliver derfor ca.

53880+87050 = 140930 kr.

Honda DK's pris for samme cykel er ca. 160000 kr og der er derfor i
det aktuelle tilfælde godt 19.000 at spare - naturligvis er der så
også forhold som garanti/reklamationsret (selvom cyklen blev leveret
med 2 års tysk do er det jo ikke helt så brugbart) og prisen for at
hente cyklen hjem. Faktorer der nok har forskellig værdi for den
enkelte - Dette blot et enkelt tilfælde der udelukkende skal
illustrere at det er muligt, at der _kan_ være lidt at hente hvis man
finder den helt rigtige cykel til den rigtige pris samt nogle af de
elementer man skal være opmærksom på, T&S oplyser iøvrigt at det
foreløbigt er yderst få der har benyttet sig af muligheden og
opfordrer interesserede til at henvende sig så man kan foretage en
konkret beregning _inden_ man henter en eller flere cykler til DK...

--
-Michael
No. 74 in limbo...

 
 
Thomas Jensen (05-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 05-11-04 08:38

> Honda DK's pris for samme cykel er ca. 160000 kr og der er derfor i
> det aktuelle tilfælde godt 19.000 at spare - naturligvis er der så
> også forhold som garanti/reklamationsret

Men de har lige dumpet prisen på netop den model:

http://www.mpmc.dk/mcer/2687.htm

Men bortset fra det er det da en pæn sum at spare på en cykel.
Men hvad med reklamationret ? er det så tyskland man skal til ?

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11




MKS - 74 (05-11-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 05-11-04 09:12

On Fri, 5 Nov 2004 08:37:54 +0100, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

>Men de har lige dumpet prisen på netop den model:
>
>http://www.mpmc.dk/mcer/2687.htm

"Særtilbud gælder KUN i sept!!" står der nu ellers.

Så det er jo nok spørgsmålet , men naturligvis rigtigt at visse
modeller også kan komme på tilbud i DK, så man skal se sig godt for.

>Men bortset fra det er det da en pæn sum at spare på en cykel.
>Men hvad med reklamationret ? er det så tyskland man skal til ?

Ja det skal man jo nok, her var dog tale om en forhandler i Hamborg,
så ikke det store problem, men det er jo akkurat den slags
overvejelser den enkelte må gøre sig - hvor meget er den slags værd...

Som skrevet skulle eksemplet mest illustrere at det er muligt og
hvilke overvejelser man skal gøre sig på forhånd...

Personligt har jeg ikke tænkt mig at købe _ny_ cykel hverken i år
eller næste år - Der er (for mig) _langt_ bedre økonomi og valuta for
pengene i en brugt , bliver det på et tidspunkt sådan at også
brugte køretøjer kan afgiftsvurderes efter købspris, ja så bliver der
_virkelig_ noget at hente.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Thomas Jensen (05-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 05-11-04 09:16

>
> "Særtilbud gælder KUN i sept!!" står der nu ellers.
>
> Så det er jo nok spørgsmålet ,

nårh, kostede den også i august da jeg kiggede på den salgsgejl.

> >Men bortset fra det er det da en pæn sum at spare på en cykel.
> >Men hvad med reklamationret ? er det så tyskland man skal til ?
>
> Ja det skal man jo nok, her var dog tale om en forhandler i Hamborg,
> så ikke det store problem, men det er jo akkurat den slags
> overvejelser den enkelte må gøre sig - hvor meget er >den slags værd...

jeg var glad for min garanti på min nye fazer da TPSén røg.

>
> Som skrevet skulle eksemplet mest illustrere at det er muligt og
> hvilke overvejelser man skal gøre sig på forhånd...
>

helt klart, og det er bestemt værd at overveje.

>bliver det på et tidspunkt sådan at også
> brugte køretøjer kan afgiftsvurderes efter købspris, ja så bliver der
> _virkelig_ noget at hente.

åh ja, så kommer Køge MC under pres

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



MKS - 74 (05-11-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 05-11-04 10:07

On Fri, 5 Nov 2004 09:16:00 +0100, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

>nårh, kostede den også i august da jeg kiggede på den salgsgejl.

'K - jeg kan jo kun forholde mig til annonceteksten

>jeg var glad for min garanti på min nye fazer da TPSén røg.

Personligt vil jeg ikke give ret meget for en garanti, primært fordi
jeg som regel køber Honda'er og så får man jo sjældent brug for den
alligevel , mere seriøst så kan alt købes på eBay til en brøkdel af
DK-priser og kan man selv fejlsøge og lave tingene, skal det virkelig
gå meget galt før værdien af en garanti overstiger 3-5.000 -
yderligere er der jo så også det faktum at man _får_ en tysk do, og
ting kan jo f.eks sendes og går det helt galt med motorhaveri så kan
man jo stadig køre derned igen med (ikke på) cyklen (selv motorer kan
dog fås billigt på eBay, også til helt nye cykler)

>helt klart, og det er bestemt værd at overveje.

Man kan jo lege lidt med det (ikke den) om man så må sige og se på om
det kunne være en ide, der er nu så megen grøde på området at man skal
være forsigtig, tingene (afgiftssystemet) er under pres og kan hurtigt
ændres.

>åh ja, så kommer Køge MC under pres

Som jeg har hørt det fra nu 3 uafhængige forhandlere så er hans
priser ikke engang det værste , den mand har virkelig et anstrengt
forhold til store dele af det danske MC-miljø.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Kong (05-11-2004)
Kommentar
Fra : Kong


Dato : 05-11-04 22:21

Når der er tale om en helt ny cykel er det vel produktgaranti man regner
med? Dvs. at Honda står for garantien lige meget hvor du køber den så længe
det er indenfor EU (findes regler derom jeg ikke lige kan finde nu). Bliver
der problemer kontakter man vel bare Honda som må udpege et sted der skal
reparere den.

Ret mig hvis jeg tager fejl.

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:418b2dbf$0$33743$14726298@news.sunsite.dk...
> > Honda DK's pris for samme cykel er ca. 160000 kr og der er derfor i
> > det aktuelle tilfælde godt 19.000 at spare - naturligvis er der så
> > også forhold som garanti/reklamationsret
>
> Men de har lige dumpet prisen på netop den model:
>
> http://www.mpmc.dk/mcer/2687.htm
>
> Men bortset fra det er det da en pæn sum at spare på en cykel.
> Men hvad med reklamationret ? er det så tyskland man skal til ?
>
> --
> mvh
>
> Thomas Jensen
> FZ6S Fazer ´04
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
>
>
>



MKS - 74 (07-11-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 07-11-04 11:12

On Fri, 5 Nov 2004 22:21:21 +0100, "Kong" <kongerslev@hotmail.com>
wrote:

>Når der er tale om en helt ny cykel er det vel produktgaranti man regner
>med? Dvs. at Honda står for garantien lige meget hvor du køber den så længe
>det er indenfor EU (findes regler derom jeg ikke lige kan finde nu). Bliver
>der problemer kontakter man vel bare Honda som må udpege et sted der skal
>reparere den.

Jeg er nu ikke ganske sikker på at en Honda garanti gælder hele EU og
ikke kun de enkelte lande og at man umiddelbart kan få lavet ting på
garantien i DK såfremt cyklen er indkøbt i D. Derimod er en Honda-D
garanti gældende i hele D og dermed er det jo for mange ikke noget
større problem idet man burde kunne nøjes med en tur til grænseområdet
ved evt. garantisager, bor man f,eks i Sønderjylland er det måske
endog rent faktisk nemmere .

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Armand (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-04 13:06


Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418b2dbf$0$33743$14726298@news.sunsite.dk...
> > Honda DK's pris for samme cykel er ca. 160000 kr og der er derfor i
> > det aktuelle tilfælde godt 19.000 at spare - naturligvis er der så
> > også forhold som garanti/reklamationsret
>
> Men de har lige dumpet prisen på netop den model:
> http://www.mpmc.dk/mcer/2687.htm

Honda kalder det måske nok et måneds-tilbud, men inden midten af den
koemmende sommer, hvor modeller uden den seneste emmissions-norm har
sidste salgmulighed, skal der nok dukke ét og andet tilbud op der skal
rydde
lagrene :-/
Er man cool venter man og ser tiden an !

--
Armand




MKS - 74 (07-11-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 07-11-04 10:48

On Thu, 04 Nov 2004 23:13:32 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

>Som det sikkert vil være en del bekendt er der for nogen tid siden
>faldet en dom i Landsskatteretten vedr. reg.afgift af nye køretøjer
>således at denne kan svares af den reelle købspris og _ikke_ længere
>af den af importøren fastsatte std.pris for en given model.

Og der eksisterer søreme også rent faktisk et cirkulære om emnet :

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C20040007209-REGL

Teksten i dette er gengivet her :

Cirkulære om ændring af praksis om afgiftsberigtigelse af
fabriksnye motorkøretøjer 1)

1. Landsskatteretskendelse om afgiftsberigtigelse af fabriksnye
motor-køretøjer

Landsskatteretten har den 14. april 2004, jf. SKM2004.180.LSR, truffet
afgørelse i en sag om, hvorvidt en allerede anmeldt standardpris for
et køretøj skal benyttes, eller om en parallelimportør kan
afgiftsberigtige på grundlag af en faktisk (og lavere pris end den
anmeldte mindstebeskatningspris) indkøbspris tillagt 9 pct. avance og
moms.

Af Landsskatterettens kendelse fremgår bl.a., at
registreringsafgiftslovens § 9 ikke ses at være til hinder for, at
afgiftsberigtigelse sker på grundlag af en lavere pris end den
anmeldte, såfremt betingelserne i lovens § 8 er opfyldt. Endvidere ses
§ 9 heller ikke at være til hinder for, at en sådan
afgiftsberigtigelse foretages af en anden forhandler/importør end den,
som har foretaget en eventuel anmeldelse efter § 9, stk. 1 (anmeldt
standardpris), blot afgiftsberigtigelsen også opfylder betingelserne i
§ 8.

2. Kendelsens betydning

Kendelsen betyder, at afgiftsberigtigelsen af fabriksnye
motorkøretøjer med anmeldt standardpris, nu også kan ske på grundlag
af en parallelimportørs faktiske indkøbspris tillagt minimum 9 pct.
forhandleravance samt på betingelse af, at importøravancen ikke er
negativ, jf. reglerne i registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1.

Det gælder i de tilfælde, hvor prisen herved ligger under den
mindstebeskatningspris, der fremgår af standardprisanmeldelsen
(importørvirksomhedens indkøbspris tillagt 9 pct. forhandleravance).

En parallelimportør vil således kunne afgiftsberigtige køretøjer på
grundlag af sin faktiske indkøbspris tillagt 9 pct. avance og moms.
Det vil også være muligt at sælge køretøjerne til denne pris til
forbrugere. Afgiftsberigtigelsen følger altid den opnåede pris, dog
således, at den afgiftspligtige værdi ikke kan blive mindre end
indkøbsprisen tillagt minimumsavancen på 9 pct. og moms.

Det bemærkes, at der til den afgiftspligtige værdi skal medregnes alle
omkostninger, dvs. både prisen for selve køretøjet og standardudstyr
samt ekstraudstyr, som er monteret/udført på køretøjet, arbejdsydelser
og garantiordninger, fragt/forsendelsesomkostninger mv.

3. Anmeldelse af standardpris

Det vil som udgangspunkt ikke være muligt for en parallelimportør at
anmelde en standardpris, jf. bestemmelsen i lovens § 9, stk. 1, om at
der kun kan være anmeldt én pris for det samme køretøj.

Hvis køretøjet afviger fra det standardprisanmeldte køretøj, på et
eller flere punkter fx udstyrsmæssigt, kan der anmeldes en
standardpris på sædvanlig måde.

Såfremt der er tale om import af et større antal ens biler, vil prisen
dog kunne anmeldes for og godkendes af ToldSkat Sydsjælland, Region
Høje Taastrup, på samme måde som ved anmeldelse af standardpris.

4. Praksisændring

I praksis betyder kendelsen, at ToldSkat vil acceptere
afgiftsberigtigelse af fabriksnye køretøjer, hvis
forbrugere/erhvervsdrivende importerer et eller flere køretøjer, som
er erhvervet til en lavere pris end den anmeldte standardpris
(herunder også en lavere mindstebeskatningspris). Altså
afgiftsberigtigelse på grundlag af den fremlagte faktura tillagt 9
pct. avance og moms. Hvis køretøjet videresælges, er det en
forudsætning for afgiftsberigtigelse på grundlag af den lavere værdi,
at køretøjets salgspris ikke overstiger dette beløb.

Det er en betingelse, at der rent faktisk er tale om et køretøj, der
er identisk med et allerede standardprisanmeldt køretøj. I modsat fald
skal værdifastsættelsen ske ved en vurdering, jf. lovens § 9, stk. 4.

Er der tidligere foretaget afgiftsberigtigelser efter den oprindelige
standardpris, og er der i den forbindelse betalt et større
registreringsafgiftsbeløb, end der skal efter den nye
beregningsmetode, kan anmodning om tilbagebetaling indgives til de
regionale told- og skattemyndigheder.

Det er udelukkende virksomheder/borgere, der har indbetalt afgiften
til ToldSkat, der kan få tilbagebetalt afgiften.

5. Oplysninger til brug for behandlingen af tilbagebetalingskrav

Det beror på en konkret vurdering af samtlige oplysninger i sagen, om
betingelserne for tilbagebetaling er opfyldt. Det påhviler
virksomheden at give de oplysninger, der er relevante for en konkret
bedømmelse af den enkelte sag.

1) Størrelsen af det rejste krav, herunder oplysning om kravets
fordeling på afgiftsperioder og oplysning om afgiftssatsen, således at
der udelukkende indgår tilbagebetalingsberettiget afgift i kravet.

2) Oplysninger om, at virksomheden i den periode, kravet vedrører, har
været afskåret fra at overvælte afgiften på sine kunder, således at
virksomheden har lidt et tab.

5.1 Dokumentationskravet konkret

En virksomhed, der vil rejse krav om tilbagebetaling, må dokumentere
følgende:

1) Oplysninger og dokumentation af størrelsen af det rejste krav
gennem regnskabsmateriale for den periode, som kravet vedrører.

2) En beskrivelse af virksomheden, dens arbejdsområde, kundegrundlag,
prispolitik mv.

3) Oplysninger om prisfastsættelsen for de enkelte udleveringer
(køretøjer), herunder prispolitik og priskalkulationer, i det omfang
sådanne kalkulationer foreligger, med henblik på belysning af
konkurrencesituationen

4) Fremlægge dokumentation i form af kontrakter, fakturaer o.l. der
dokumenterer køretøjets indkøbspris

5) Fremlægge dokumentation for den faktiske salgspris mv.

5.2 Øvrige oplysninger

Evt. andre oplysninger, som de regionale told- og skattemyndigheder må
anse for nødvendige ved behandlingen af den konkrete sag, fx:

- Oplysninger om navne og beliggenhed vedrørende de konkurrerende
virksomheder, der efter virksomhedens opfattelse hindrede virksomheden
i at indregne forbrugsafgiften i dens priser.

- Oplysninger om de priser, herunder de af konkurrenternes priser, der
er indgået i virksomhedens prisfastsættelse. Virksomheden skal i den
forbindelse sandsynliggøre, at de pågældende oplysninger faktisk er
indgået i prisfastsættelsen.

- Oplysninger om konkurrenceforholdene konkret, herunder oplysninger
om sammenlignelighed, omsætningskalkuler, virksomhedens skønnede
markedsandele o.l.

- Oplysninger om branchen generelt i form af omsætnings-, pris- og
markedsudvikling.

6. Forældelse og forrentning

I henhold til skattestyrelseslovens § 35 B, stk. 2, kan der ske
genoptagelse, hvis anmodning herom fremsættes inden 3 år efter
angivelsesfristens udløb.

Hvis fristen i skattestyrelseslovens § 35 B, stk. 2, er udløbet, kan
der i henhold til skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 1, nr. 1, efter
anmodning, ske ekstraordinær genoptagelse til gunst for den
afgiftspligtige af opgørelsen af afgiftstilsvaret fra og med den
afgiftsperiode, der er helt eller delvist sammenfaldende med den
afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede
i underkendelsen af praksis, eller den afgiftsperiode, der var
påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 5 år forud for underkendelse af
praksis.

Ekstraordinær genoptagelse kan dog kun ske, hvis betingelserne herfor
i skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 1, nr. 1 er opfyldt.
Landsskatterettens kendelser blev afsagt den 14. april 2004.

Den første afgiftsperiode, der var til prøvelse var kalendermåneden
januar 2003.

Anmodning om ekstraordinær genoptagelse skal fremsættes under
iagttagelse af bestemmelsen i skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 2.
Det vil sige, at anmodningen om genoptagelse skal fremsættes inden 6
måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det
forhold, der begrunder fravigelsen af den ordinære genoptagelsesfrist
i skattestyrelseslovens § 35 B.

Reaktionsfristen på 6 måneder i henhold til skattestyrelseslovens § 35
C, stk. 2, regnes fra offentliggørelsen af dette cirkulære på
ToldSkat’s hjemmeside.

Tilbagebetalingskrav forrentes efter de almindelige regler om
forrentning jf. cirkulære nr. 157 af 14. oktober 1987 om forrentning
af visse tilbagebetalingsbeløb. Forrentningen er skattepligtig
indkomst i forhold til skatteskattelovens § 4, litra e.

7. Kompetence og klagefrister

Virksomhedens tilbagebetalingskrav skal rejses overfor virksomhedens
regionale told- og skattemyndighed, der træffer afgørelse i 1.
instans.

Såfremt en virksomhed ønsker at klage over den regionale told- og
skattemyndigheds afgørelse, gælder de almindelige klagebestemmelser.

Landsskatteretten behandler klager over de afgørelser, der er nævnt i
registreringsafgiftslovens § 29 a. Andre afgørelser fx vedrørende
overvæltning og forældelse påklages til Told- og Skattestyrelsen.

Klagefristen til Landsskatteretten og til Told- og Skattestyrelsen er
3 måneder, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 20. I øvrigt finder
reglerne i skatte-styrelseslovens kap. 3 og 3 A anvendelse.

8. Gyldighed

Cirkulæret træder i kraft den 17. august 2004 og ophæves den 31.
august 2009.

Told- og Skattestyrelsen, den 17. august 2004

Ole Kjær

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste