On Thu, 04 Nov 2004 23:13:32 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
>Som det sikkert vil være en del bekendt er der for nogen tid siden
>faldet en dom i Landsskatteretten vedr. reg.afgift af nye køretøjer
>således at denne kan svares af den reelle købspris og _ikke_ længere
>af den af importøren fastsatte std.pris for en given model.
Og der eksisterer søreme også rent faktisk et cirkulære om emnet :
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C20040007209-REGL
Teksten i dette er gengivet her :
Cirkulære om ændring af praksis om afgiftsberigtigelse af
fabriksnye motorkøretøjer 1)
1. Landsskatteretskendelse om afgiftsberigtigelse af fabriksnye
motor-køretøjer
Landsskatteretten har den 14. april 2004, jf. SKM2004.180.LSR, truffet
afgørelse i en sag om, hvorvidt en allerede anmeldt standardpris for
et køretøj skal benyttes, eller om en parallelimportør kan
afgiftsberigtige på grundlag af en faktisk (og lavere pris end den
anmeldte mindstebeskatningspris) indkøbspris tillagt 9 pct. avance og
moms.
Af Landsskatterettens kendelse fremgår bl.a., at
registreringsafgiftslovens § 9 ikke ses at være til hinder for, at
afgiftsberigtigelse sker på grundlag af en lavere pris end den
anmeldte, såfremt betingelserne i lovens § 8 er opfyldt. Endvidere ses
§ 9 heller ikke at være til hinder for, at en sådan
afgiftsberigtigelse foretages af en anden forhandler/importør end den,
som har foretaget en eventuel anmeldelse efter § 9, stk. 1 (anmeldt
standardpris), blot afgiftsberigtigelsen også opfylder betingelserne i
§ 8.
2. Kendelsens betydning
Kendelsen betyder, at afgiftsberigtigelsen af fabriksnye
motorkøretøjer med anmeldt standardpris, nu også kan ske på grundlag
af en parallelimportørs faktiske indkøbspris tillagt minimum 9 pct.
forhandleravance samt på betingelse af, at importøravancen ikke er
negativ, jf. reglerne i registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1.
Det gælder i de tilfælde, hvor prisen herved ligger under den
mindstebeskatningspris, der fremgår af standardprisanmeldelsen
(importørvirksomhedens indkøbspris tillagt 9 pct. forhandleravance).
En parallelimportør vil således kunne afgiftsberigtige køretøjer på
grundlag af sin faktiske indkøbspris tillagt 9 pct. avance og moms.
Det vil også være muligt at sælge køretøjerne til denne pris til
forbrugere. Afgiftsberigtigelsen følger altid den opnåede pris, dog
således, at den afgiftspligtige værdi ikke kan blive mindre end
indkøbsprisen tillagt minimumsavancen på 9 pct. og moms.
Det bemærkes, at der til den afgiftspligtige værdi skal medregnes alle
omkostninger, dvs. både prisen for selve køretøjet og standardudstyr
samt ekstraudstyr, som er monteret/udført på køretøjet, arbejdsydelser
og garantiordninger, fragt/forsendelsesomkostninger mv.
3. Anmeldelse af standardpris
Det vil som udgangspunkt ikke være muligt for en parallelimportør at
anmelde en standardpris, jf. bestemmelsen i lovens § 9, stk. 1, om at
der kun kan være anmeldt én pris for det samme køretøj.
Hvis køretøjet afviger fra det standardprisanmeldte køretøj, på et
eller flere punkter fx udstyrsmæssigt, kan der anmeldes en
standardpris på sædvanlig måde.
Såfremt der er tale om import af et større antal ens biler, vil prisen
dog kunne anmeldes for og godkendes af ToldSkat Sydsjælland, Region
Høje Taastrup, på samme måde som ved anmeldelse af standardpris.
4. Praksisændring
I praksis betyder kendelsen, at ToldSkat vil acceptere
afgiftsberigtigelse af fabriksnye køretøjer, hvis
forbrugere/erhvervsdrivende importerer et eller flere køretøjer, som
er erhvervet til en lavere pris end den anmeldte standardpris
(herunder også en lavere mindstebeskatningspris). Altså
afgiftsberigtigelse på grundlag af den fremlagte faktura tillagt 9
pct. avance og moms. Hvis køretøjet videresælges, er det en
forudsætning for afgiftsberigtigelse på grundlag af den lavere værdi,
at køretøjets salgspris ikke overstiger dette beløb.
Det er en betingelse, at der rent faktisk er tale om et køretøj, der
er identisk med et allerede standardprisanmeldt køretøj. I modsat fald
skal værdifastsættelsen ske ved en vurdering, jf. lovens § 9, stk. 4.
Er der tidligere foretaget afgiftsberigtigelser efter den oprindelige
standardpris, og er der i den forbindelse betalt et større
registreringsafgiftsbeløb, end der skal efter den nye
beregningsmetode, kan anmodning om tilbagebetaling indgives til de
regionale told- og skattemyndigheder.
Det er udelukkende virksomheder/borgere, der har indbetalt afgiften
til ToldSkat, der kan få tilbagebetalt afgiften.
5. Oplysninger til brug for behandlingen af tilbagebetalingskrav
Det beror på en konkret vurdering af samtlige oplysninger i sagen, om
betingelserne for tilbagebetaling er opfyldt. Det påhviler
virksomheden at give de oplysninger, der er relevante for en konkret
bedømmelse af den enkelte sag.
1) Størrelsen af det rejste krav, herunder oplysning om kravets
fordeling på afgiftsperioder og oplysning om afgiftssatsen, således at
der udelukkende indgår tilbagebetalingsberettiget afgift i kravet.
2) Oplysninger om, at virksomheden i den periode, kravet vedrører, har
været afskåret fra at overvælte afgiften på sine kunder, således at
virksomheden har lidt et tab.
5.1 Dokumentationskravet konkret
En virksomhed, der vil rejse krav om tilbagebetaling, må dokumentere
følgende:
1) Oplysninger og dokumentation af størrelsen af det rejste krav
gennem regnskabsmateriale for den periode, som kravet vedrører.
2) En beskrivelse af virksomheden, dens arbejdsområde, kundegrundlag,
prispolitik mv.
3) Oplysninger om prisfastsættelsen for de enkelte udleveringer
(køretøjer), herunder prispolitik og priskalkulationer, i det omfang
sådanne kalkulationer foreligger, med henblik på belysning af
konkurrencesituationen
4) Fremlægge dokumentation i form af kontrakter, fakturaer o.l. der
dokumenterer køretøjets indkøbspris
5) Fremlægge dokumentation for den faktiske salgspris mv.
5.2 Øvrige oplysninger
Evt. andre oplysninger, som de regionale told- og skattemyndigheder må
anse for nødvendige ved behandlingen af den konkrete sag, fx:
- Oplysninger om navne og beliggenhed vedrørende de konkurrerende
virksomheder, der efter virksomhedens opfattelse hindrede virksomheden
i at indregne forbrugsafgiften i dens priser.
- Oplysninger om de priser, herunder de af konkurrenternes priser, der
er indgået i virksomhedens prisfastsættelse. Virksomheden skal i den
forbindelse sandsynliggøre, at de pågældende oplysninger faktisk er
indgået i prisfastsættelsen.
- Oplysninger om konkurrenceforholdene konkret, herunder oplysninger
om sammenlignelighed, omsætningskalkuler, virksomhedens skønnede
markedsandele o.l.
- Oplysninger om branchen generelt i form af omsætnings-, pris- og
markedsudvikling.
6. Forældelse og forrentning
I henhold til skattestyrelseslovens § 35 B, stk. 2, kan der ske
genoptagelse, hvis anmodning herom fremsættes inden 3 år efter
angivelsesfristens udløb.
Hvis fristen i skattestyrelseslovens § 35 B, stk. 2, er udløbet, kan
der i henhold til skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 1, nr. 1, efter
anmodning, ske ekstraordinær genoptagelse til gunst for den
afgiftspligtige af opgørelsen af afgiftstilsvaret fra og med den
afgiftsperiode, der er helt eller delvist sammenfaldende med den
afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede
i underkendelsen af praksis, eller den afgiftsperiode, der var
påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 5 år forud for underkendelse af
praksis.
Ekstraordinær genoptagelse kan dog kun ske, hvis betingelserne herfor
i skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 1, nr. 1 er opfyldt.
Landsskatterettens kendelser blev afsagt den 14. april 2004.
Den første afgiftsperiode, der var til prøvelse var kalendermåneden
januar 2003.
Anmodning om ekstraordinær genoptagelse skal fremsættes under
iagttagelse af bestemmelsen i skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 2.
Det vil sige, at anmodningen om genoptagelse skal fremsættes inden 6
måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det
forhold, der begrunder fravigelsen af den ordinære genoptagelsesfrist
i skattestyrelseslovens § 35 B.
Reaktionsfristen på 6 måneder i henhold til skattestyrelseslovens § 35
C, stk. 2, regnes fra offentliggørelsen af dette cirkulære på
ToldSkat’s hjemmeside.
Tilbagebetalingskrav forrentes efter de almindelige regler om
forrentning jf. cirkulære nr. 157 af 14. oktober 1987 om forrentning
af visse tilbagebetalingsbeløb. Forrentningen er skattepligtig
indkomst i forhold til skatteskattelovens § 4, litra e.
7. Kompetence og klagefrister
Virksomhedens tilbagebetalingskrav skal rejses overfor virksomhedens
regionale told- og skattemyndighed, der træffer afgørelse i 1.
instans.
Såfremt en virksomhed ønsker at klage over den regionale told- og
skattemyndigheds afgørelse, gælder de almindelige klagebestemmelser.
Landsskatteretten behandler klager over de afgørelser, der er nævnt i
registreringsafgiftslovens § 29 a. Andre afgørelser fx vedrørende
overvæltning og forældelse påklages til Told- og Skattestyrelsen.
Klagefristen til Landsskatteretten og til Told- og Skattestyrelsen er
3 måneder, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 20. I øvrigt finder
reglerne i skatte-styrelseslovens kap. 3 og 3 A anvendelse.
8. Gyldighed
Cirkulæret træder i kraft den 17. august 2004 og ophæves den 31.
august 2009.
Told- og Skattestyrelsen, den 17. august 2004
Ole Kjær
--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/