Statens Bilinspektion i Randers. - Good/ba~
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 04-11-04 22:39

Nogen der har erfaringer?

-M
Med næsten synsklar Sierra(mangler lovlig udstødning :) )

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-11-04 22:47

Morten Lorenzen telepaterede følgende til sin PC:
> Nogen der har erfaringer?

Det skal jeg fortælle dig efter onsdag...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-11-04 22:59

On Thu, 04 Nov 2004 22:47:18 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> Morten Lorenzen telepaterede følgende til sin PC:
>
> Det skal jeg fortælle dig efter onsdag...

Jeg har lige haft min bil til syn i Randers, og den dumpede på en defekt
bærekugle (skal til omsyn) selvom min mekker ikke mener at den fejler
noget. Nu bliver den skiftet alligevel og så skulle den fis være slået

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 23:05

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige haft min bil til syn i Randers, og den dumpede på en defekt
> bærekugle (skal til omsyn) selvom min mekker ikke mener at den fejler
> noget. Nu bliver den skiftet alligevel og så skulle den fis være slået

hehe, jeg behøvede ikke at stille igen, med defekt styrekugle.
De stoler nok mere på mig (i Sønderborg) end dig

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-04 23:32

> hehe, jeg behøvede ikke at stille igen, med defekt styrekugle.
> De stoler nok mere på mig (i Sønderborg) end dig

Der er 2 muligheder:
De har opgivet dig.
De kender dig så godt efterhånden og stoler på dig.

Hvilken foretrækker du selv

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-11-04 16:30

On Thu, 04 Nov 2004 23:05:11 +0100, Tom wrote:

> hehe, jeg behøvede ikke at stille igen, med defekt styrekugle.
> De stoler nok mere på mig (i Sønderborg) end dig

Nu var det ikke mig personligt der stillede til syn med bilen, men min
mekaniker (jeg var i USA på ferie ... og det er en lidt underlig
konstallation da det værksted han arbejder for, har en aftale med
synsværkstedet om at de kan få synet biler udenom tidsbestillingen hvis
ikke tiden er booket (det koster dog stadig normal synsgebyr)

Men nu bliver det lavet i weekenden og så må jeg have den godkendt
endeligt og det regner jeg selv med at få gjort.

/Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-11-04 11:42

Thomas Rasmussen wrote:

> har en aftale med
> synsværkstedet om at de kan få synet biler udenom tidsbestillingen
> hvis ikke tiden er booket (det koster dog stadig normal synsgebyr)

Du kan også selv kør i "venterække" eller stille køretøjet ved hallen
"nøglebil" som også kan benyttes af private (dog ikke mange der ved det), du
afleverer nøglen til synspersonalet, sammen med betaling for synet. Hvis der
bliver ledig tid i løbet af dagen, bliver køretøjet synet, og skal afhentes
inden synshallen lukker, p.g.a. ansvar for køretøjet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-11-04 20:20

> hehe, jeg behøvede ikke at stille igen, med defekt styrekugle.
> De stoler nok mere på mig (i Sønderborg) end dig

Jeg har også fået betinget godkendt med defekt styrekugle, men omsyn med
defekt bærekugle. Så de to fejl kategoriseres ikke ens.

Niels

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 04-11-04 23:29

> [...]

> bærekugle (skal til omsyn) selvom min mekker ikke mener at den fejler
> noget. Nu bliver den skiftet alligevel og så skulle den fis være slået

Har lige skiftet bærearme inkl kugler(+ lidt andet), så på det punkt er min
bare i orden :)

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 04-11-04 23:28

meddelelse news:418aa372$0$33738$14726298@news.sunsite.dk...

> Det skal jeg fortælle dig efter onsdag...

Okey, det ser jeg frem til. - Min skal synes der mandagen efter :)

Min skulle være 100% i orden, pånær udstødningen.(Har købt en ny hos Ford,
men skal lige have den monteret)

-M

Fra : Troels Pedersen

Dato : 05-11-04 17:31

Morten Lorenzen wrote:
> Min skulle være 100% i orden, pånær udstødningen.(Har købt en ny hos
> Ford, men skal lige have den monteret)

Hvad måtte du slippe for hos Ford? (Er bare nysgeriig...)

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-11-04 09:37

"Troels Pedersen" <troels_p@fjernogsaaunderscoren_12mail.dk> skrev i en
meddelelse news:418baae7$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvad måtte du slippe for hos Ford? (Er bare nysgeriig...)

1692,00 DKK alt inkl. (mellemrør + bagrør + samling + fittings).
Høyer Autodele tager 1492...

-M

Fra : Soliema

Dato : 05-11-04 07:23

> Nogen der har erfaringer?

Hej Morten
jeg har fået min Opel Vectra synet i Randers, og jeg syntes at de er fair
nok...
var til syn i Randers og fik 3 fejl, så jeg skulle til omsyn, det tog jeg så
i Hadsund, fordi de havde den helt rigtige tid, og kom ud med 4 nye fejl,
fik lavet dem og tog til Randers igen, og den smuttede lige igennem... så
når jeg skal havde synet igen, bliver det helt sikkert i Randers...

/Anne Mette

Fra : Martin Bak

Dato : 05-11-04 09:01

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> fik lavet dem og tog til Randers igen, og den smuttede lige igennem... så
> når jeg skal havde synet igen, bliver det helt sikkert i Randers...

Det lyder lidt mystisk, synes jeg. Når man stiller til omsyn, skal de ikke
starte forfra med hele synet, men blot kontrollere om fejlene fra det første
syn er blevet udbedret. Det er vel også grunden til, at et omsyn er
billigere?>

Martin

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 05-11-04 22:31

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starte forfra med hele synet, men blot kontrollere om fejlene fra det
> første syn er blevet udbedret. Det er vel også grunden til, at et omsyn er

I teorien er man ikke garanteret, at hele bilen gennemgåes ved første syn.
Findes der eksempelvis meget graverende fejl hurtigt i forløbet, er
synsinspektøren i sin gode ret til at dumpe bilen uden et fuldt tjek. Derfor
skal hele bilen (i teorien) også gennemgåes ved andet, tredje, ... syn også.

\Mandal

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-11-04 11:58

Brian Fisker [8900] wrote:

> [...]
> er synsinspektøren i sin gode ret til at dumpe bilen uden et fuldt
> tjek. Derfor skal hele bilen (i teorien) også gennemgåes ved andet,

Nej - det er ikke rigtigt.

Hvis der på køretøjet er så mange fejl at køretøjet ikke kan gennemgåes
inden for den afsatte til (20 minutter) får køretøjet betegnelsen
"godkendelse nægtet" og der skal bestilles et nyt "fuldt" syn.

I princippet skal alt sikkerhedsmæssige ting gennemgåes ved synet, ved omsyn
kontrolleres alene at tidligere konstaterede fejl er udbedret.

Ved godt at det i enkelte til fælde sker at synsmanden ved omsyn "opdager"
nye mangler, men ovenfor beskrevne fremgangsmåde er den korrekte.

Synsfolkene siger hertil at hvis man først kommer til omsyn efter 3-4 uger
kan der opstå nye fejl, disse er også omfattet af de gennerelle
retningslinier for syn. Og - hvem overholder reglen om at køretøjet "ikke er
godkendt" om må kun køre til værksted for repeeration, - nok ikke, hvis
omsynet først sker 3-4 uger efter.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 07-11-04 13:16

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden for den afsatte til (20 minutter) får køretøjet betegnelsen
> "godkendelse nægtet" og der skal bestilles et nyt "fuldt" syn.

Okay, beklager min fejlinformation :D - Godt at se, at nogen var vågen.

\Mandal

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-11-04 14:00

On Sun, 07 Nov 2004 11:57:54 +0100, Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> godkendt" om må kun køre til værksted for repeeration, - nok ikke, hvis

Nok ikke ret mange, men det kunne jo også være at man simpelthen ikke
har kunnet få en tid tidligere, som der står på attesten:

"Køretøjet er ikke lovligt, før det er repareret. De kan dog køre fra
synssted til reparatør."

Dvs. når fejlen er lavet så må du godt køre i bilen igen, men den skal
stadig til syn for at få bekræftet denne reperation.

Jeg skal selv til at have fundet en gensynstid til min gamle golf der lige
er blevet lavet (skiftet bærekugle)... bliver spændende at se hvor lang
tid der går (Århus N)

/Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-11-04 17:10

Thomas Rasmussen wrote:

> Jeg skal selv til at have fundet en gensynstid til min gamle golf der
> lige er blevet lavet (skiftet bærekugle)... bliver spændende at se
> hvor lang tid der går (Århus N)

Skulle ikke være det store problem, der er jo allerede nu konkurence på
omsynsområdet

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : ///JJ

Dato : 05-11-04 14:07

Soliema wrote:
> [...]
> 4 nye fejl, fik lavet dem og tog til Randers igen, og den smuttede
> lige igennem... så når jeg skal havde synet igen, bliver det helt

Det stinker altså rent moralsk at man prøver at fedte sin åbenbart dårlige
bil igennem syn.... Det handler jo ikke om bare at komme igennem hurtigst,
nemmest og billigst, men at sikre sig at ens bil er brugbar i trafikken
(efter gældende regler).

///JJ

Fra : TDN

Dato : 05-11-04 19:32

> [...]
> nemmest og billigst, men at sikre sig at ens bil er brugbar i trafikken

Fuldstændig enig, jeg undrede mig også da jeg læste indlægene. Tænk sig at
spekulere i at spare et par kr. og til gengæld bringe sit eget og andres liv
i fare i trafikken ved at prøve snige en fejlbehæftet bil igennem syn. Jeg
kører også i en 19 år gammel bil, men sørger for at der intet
sikkerhedsmæssigt er at komme efter. Jeg ville ikke kunne leve med at der
skete andre, min datter på 17 mdr. som jeg ofte kører med, noget fordi jeg
vil spare ved at køre på slidte dæk, med dårlige støddæmpere o.s.v.

I mine øjne er det på niveau med det tragiske ulykke med de unge fartbøller
der dræbte 3, forskellen er bare ved dem er det farten der havde skylden,
men i ovenstående tilfælde ville ulykken ske pga. den dårligt vedligeholdte
bil ikke kunne styre eller bremse. Jeg vil have lige lidt sympati for
skadesvolderen.

Mvh
Thomas