Tilsigelse ??
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 04-11-04 14:26

Hejsa

Jeg blev for nogle måneder siden standset for at have kørt for stærkt, og
jeg var ikke umiddelbart enig i forholdende omkring målingen, og den
hastighed de mente jeg havde kørt.

Det første brev jeg fik fra politiet med sigtelsen, svarede jeg på i form af
at jeg havde et uddybende spørgsmål.

En måned senere fik jeg svar, og der stod at jeg inden 10 dage skulle skrive
under og returnere, ellers ville det ende med en retslig afgørelse.

Inden for de 10 dage sendte jeg yderligere et brev, hvor jeg bad om
yderligere uddybninger, og spurgte om det var muligt at få en kopi af
politirapporten tilsendt.

Det er nu godt to måneder siden jeg sendte det brev, og har først i dag hørt
noget igen. Da jeg kigger i min postkasse ligger der en lille seddel, hvor
der står "Tilsigelse". Og så står der med håndskreft at anledningen af
tilsigelsen er "Udlevering af personlige papirer." Og så står der jeg skal
møde på en lokal politistation i morgen formiddag. Betyder det mon at det er
en indkaldelse til retten jeg skal ind og hente, eller hvad kan det eller
være? Nogen der har kendskab til sådanne "tilsigelser"?

Mvh. Sjang

Fra : blue

Dato : 04-11-04 17:39

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en meddelelse

> Inden for de 10 dage sendte jeg yderligere et brev, hvor jeg bad om
> yderligere uddybninger, og spurgte om det var muligt at få en kopi af
> politirapporten tilsendt.

Du kan ikke få aktindsigt, når straffesagen ikke er afsluttet.

> Betyder det mon at det er en indkaldelse til retten jeg skal ind og
> hente

Ja, højst sandsynligt.

Fra : alexbo

Dato : 04-11-04 20:30

"Henrik Davidsen" skrev

> [...]
> tilsigelsen er "Udlevering af personlige papirer." Og så står der jeg skal
> møde på en lokal politistation i morgen formiddag.

Jeg tror der har været en betjent ude hos dig for at hente dit kørekort, da
han ikke finder dig hjemme, smider han denne seddel ind af døren.

Du skriver at du efter anden henvendelse bad om yderligere uddybninger,
betyder det at du fik de uddybninger du bad om i første omgang?

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 04-11-04 21:08

> Jeg tror der har været en betjent ude hos dig for at hente dit kørekort,
> da
> han ikke finder dig hjemme, smider han denne seddel ind af døren.

Det vil jeg da ikke håbe han ville. Hvad skulle give grund til at han skulle
hente den?? Jeg har ikke fået noget ubetinget fratagelse af kørekortet -
sigtelsen lyder på en betinget frakendelse, men den er vel ikke afgjort
endnu. Sagen står vel ved at jeg ikke har underskrevet det papir der siger
at jeg vedkender mig at have kørt så og så stærkt, og at det giver en
betinget frakendelse, og at de så enten burde svare mig, eller indkalde mig
til retten. Eller... hvad ved jeg.

> Du skriver at du efter anden henvendelse bad om yderligere uddybninger,
> betyder det at du fik de uddybninger du bad om i første omgang?

Ja, jeg bad om at få at vide hvordan de havde målt, da jeg ikke mente at
deres påstand lød rigtig, og det svarede de også på.
Det svar jeg fik, gav så anledning til en hel stribe nye spørgsmål, som jeg
så sendte afsted. Og det er så det jeg nu har fået denne lille note omkring.

Mvh. Sjang

Fra : alexbo

Dato : 04-11-04 21:29

"Henrik Davidsen" skrev

> Det svar jeg fik, gav så anledning til en hel stribe nye spørgsmål, som
jeg
> så sendte afsted. Og det er så det jeg nu har fået denne lille note
omkring.

Det er da også muligt at det er nogle papirer ang. dine spørgsmål de ønsker
at overrække personligt.
Dette med udlevering er lidt dobbelttydigt, hvem er det der skal udlevere.
En indkaldelse til retsmøde kommer bare med posten.
Det samme med en indkaldelse til afhøring, der er man ikke i tvivl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 04-11-04 21:42

> Det er da også muligt at det er nogle papirer ang. dine spørgsmål de
> ønsker
> at overrække personligt.
> Dette med udlevering er lidt dobbelttydigt, hvem er det der skal udlevere.

Ja meget... Først tænkte jeg også, at der da burde stå hvilke papirer JEG
skulle aflevere - indtil jeg kom i tanker om at det sikkert var noget jeg
selv skulle modtage.

> En indkaldelse til retsmøde kommer bare med posten.
> Det samme med en indkaldelse til afhøring, der er man ikke i tvivl.

Okay... det vil sige at du ikke umiddelbart vil tro at det er en
retsindkaldelse?

Takker for svarene.

Mvh. Sjang

Ps. Jeg finder jo nok ud af det i morgen formiddag - jeg er bare lidt
nysgerrig

Fra : alexbo

Dato : 04-11-04 22:31

"Henrik Davidsen" skrev

> Okay... det vil sige at du ikke umiddelbart vil tro at det er en
> retsindkaldelse?

Næppe.
frit efter hukommelsen.
En indkaldelse til afhøring:
"De tilsiges at give møde på Xbys politistation kl.? for at afgive
forklaring om et eller andet."
De kan medbringe en advokat/bisidder

En retsindkaldelse:
"De indkaldes til at give møde for retten d.d. kl. ? i retslokale xx , ang.
et eller andet, og igen noget om advokat.

De kommer med posten og man er ikke i tvivl om at man ikke bør blive væk.

Men man kan jo ikke vide om netop dit politi, har mistet tiltroen til
postvæsenet, så de ønsker at aflevere en retsindkaldelse personligt.

Jeg kommer i tanke om, at jeg for ikke så længe siden har læst at
trafiksager hvor den anklagede bliver væk og derfor får en udeblivelsesdom,
er en belastning for retssystemet, så det muligt at man vil sikre sig, at du
virkelig også vil i retten.

De gange jeg har været i retten, var det ikke mit valg.

Så mit "Næppe" er nok et måske.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-11-04 10:30

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Men man kan jo ikke vide om netop dit politi, har mistet tiltroen til
>postvæsenet, så de ønsker at aflevere en retsindkaldelse personligt.

Tja, manden svarer jo på alt, hvad de sender ham. Så tilliden til den
nuværende forsendelsesform burde være ubrudt.

--
Allan Olesen

Fra : alexbo

Dato : 06-11-04 12:39

"Allan Olesen" skrev

> Tja, manden svarer jo på alt, hvad de sender ham. Så tilliden til den
> nuværende forsendelsesform burde være ubrudt.

Det er måske nærmere tilliden til modtageren der svigter.
Selv om han har svaret hidtil, er det jo ikke sikkert at han fortsætter med
det.
Det er jo nemt at påstå man ikke har fået en tilsigelse, og derfor ikke
mødte op til retsmødet.
Når man så får udeblivelsesdommen, kan man klage over det.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 06-11-04 12:49

> Når man så får udeblivelsesdommen, kan man klage over det.

Jeg tror ikke, dommeren afsiger udeblivelsesdom med mindre anklageren kan
dokumentere, at tiltalte har fået indkaldelsen til retsmødet - og det kan
anklageren ikke, hvis den er afsendt med almindelig post.

Fra : Jens....

Dato : 05-11-04 03:32

Henrik Davidsen wrote:

> Ps. Jeg finder jo nok ud af det i morgen formiddag - jeg er bare lidt
> nysgerrig

lad os høre hvad det så var.

--
Jens.

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 05-11-04 13:50

> Ps. Jeg finder jo nok ud af det i morgen formiddag - jeg er bare lidt
> nysgerrig

Og nu fandt jeg ud af det... Det var som ventet en indkaldelse til retsmøde.
Så nu må jeg så vente og se hvordan det komme til at gå.

Mvh. Sjang

Fra : alexbo

Dato : 05-11-04 21:56

"Henrik Davidsen" skrev

> Og nu fandt jeg ud af det... Det var som ventet en indkaldelse til
retsmøde.
> Så nu må jeg så vente og se hvordan det komme til at gå.

Fik du nogen forklaring på hvorfor du skulle møde op, eller stak de dig bare
indkaldelsen i hånden?

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 06-11-04 01:01

> Fik du nogen forklaring på hvorfor du skulle møde op, eller stak de dig
> bare
> indkaldelsen i hånden?

Forklaring og forklaring... nej det gjorde jeg sådan set ikke. Men det er jo
nok fordi at de ikke længere gider bruge tid på at svare på mine "dumme"
spørgsmål - så nu må retten afgøre sagen.

/Sjang

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 05-11-04 10:54

> [...]

> udlevere. En indkaldelse til retsmøde kommer bare med posten.
> Det samme med en indkaldelse til afhøring, der er man ikke i tvivl.

Hvor er det praksis at det bliver sendt med posten?
Jeg har været indkaldt som vidne i en retsag flere gange da den sigtede
ikke viste sig de første 3 gange. Og hver gang jeg har fået en
indkaldelse til retsmøde har jeg da enten fået den overbragt eller skulle
møde op på den lokale politistation for at få den udleveret.

--
Thomas Nielsen, http://corno.dk
student of music and computer science

Fra : alexbo

Dato : 05-11-04 21:28

"Thomas Nielsen" skrev

> Hvor er det praksis at det bliver sendt med posten?

Jeg bor i Solrød,
og de 2 gange jeg har været tiltalt fik jeg både tilsigelsen til afhøring og
retsmøde med posten.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 05-11-04 14:11

> En indkaldelse til retsmøde kommer bare med posten.

Nej, det gør den ikke. Hvis tiltalte bliver væk, skal anklageren kunne
dokumentere overfor dommeren, at tiltalte er blevet indkaldt rettidigt, og
det kan man ikke med et almindeligt brev.