Vedr lån
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-11-04 22:45

Hej.

Jeg har netop sendt nogle lånepapirer afsted. Beløbet bliver udbetalt på
check. Mit spørgsmål er at hvis jeg nu pludselig finder ud af at jeg ikke
vil låne alligevel kan jeg så blot undlade at indløse checken...

Eller "fanger" bordet allerede?

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-11-04 22:57

Martin / Fårevejle wrote:
> [...]
> check. Mit spørgsmål er at hvis jeg nu pludselig finder ud af at jeg ikke
> vil låne alligevel kan jeg så blot undlade at indløse checken...

Hvis du har skrevet under på et lån, så fanger bordet vel.
Medmindre du har en eller anden form for fortrydelsesret i dine lånevilkår.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-11-04 23:02

In article <41895156$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Martin / Fårevejle wrote:
> [...]
> check. Mit spørgsmål er at hvis jeg nu pludselig finder ud af at jeg ikke
> vil låne alligevel kan jeg så blot undlade at indløse checken...

Ekspeditionsgebyret hænger du nok stadig på.Og checken kan du vel
bare bruge til at betale restgælden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-04 11:42

Martin / Fårevejle skrev:

>Eller "fanger" bordet allerede?

Bordet fanger når man skriver under eller evt. bare giver et
mundtligt tilsagn.

I praksis vil det koste oprettelses- og måske indfrielsesgebyrer
at fortryde efter at lånedokumentet er underskrevet.

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 04-11-04 22:17

Martin / Fårevejle wrote:

[klip]

> Eller "fanger" bordet allerede?

Bordet fanger, MEN:

Er låneforholdet omfatttet af kreditaftaleloven, har forbrugeren en
diskretionær indfrielsesret, jf. KAL § 26, samt en deraf afledet ret til
reduktion i kreditomkostninger i overensstemmelse med KAL § 27.
Udgangspunktet vil være, at alene hovedstolen kan kræves, men dog med
undtagelse efter omstændighederne ved visse stiftelsesomkostninger.

Dvs. du er bundet, men er du omfattet af KAL, så kan det eventuelt
betale sig at bruge lånebeløbet til at indfri med det samme.

/Rune Wold