Beskatning af gave?
Fra : Puk

Dato : 03-11-04 20:18

Hej alle sammen

Min kæreste købte i juli 2003 et sommerhus, der på daværende tidspunkt var
offentligt vurderet til 950.000 kr.

I vurderingen for 2004 er det steget til 1.300.000 kr.

Kæresten og jeg vil nu gerne lægge lånene om i sommerhuset og få mig skrevet
ind i det på såvel skøde som realkreditlån.

Men kan vi bare sådan lige det?
Hvis jeg skrives ind i huset vil det så blive betragtet således, at min
kæreste forærer mig en gave på 350.000/2 = 175.000, som jeg så vil skulle
beskattes af?

Kæresten har ikke nået at betale ret meget af på sommerhuset, da han i en
periode har haft afdragsfrit lån, og altså kun betalt renter. Derfor er vi
ikke ude i at overveje noget med, at jeg køber mig ind i huset ved at
overdrage ham en sum penge, da summen vil være meget lille. Vi ville
simpelthen bare lægge lånene om, så vi begge kom til at stå på dem og få
skrevet mig på skødet, da jeg i forvejen har været med til at betale til
sommerhuset og vil fortsætte med dette. For os er det altså "blot" et
spørgsmål om at få papirerne iorden, således at jeg både er forpligtet og
ejermæssigt står på lige fod med kæresten.

Kan nogen hjælpe?

Mange hilsner
Puk

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 21:31

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan nogen hjælpe?

Ja, en præst.

Gift jer..

Bjørn Jørvad

Fra : Puk

Dato : 04-11-04 14:46

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Ja, en præst.
>
> Gift jer..

Argh vi vil meget meget meget nødig giftes.

Der er aversioner fra begges side mod lige præcis den ting.

Er der intet andet man kan stille op?

Mange hilsner
Puk

Fra : BJ

Dato : 04-11-04 15:22

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der intet andet man kan stille op?

Det kan jeg ikke forestille mig, da mange så ville give sig til at give
slige gaver.

Du skal da også være med til at betale..)

Bjørn Jørvad

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-04 17:45

Scripsit "Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk>

> Argh vi vil meget meget meget nødig giftes.
> Der er aversioner fra begges side mod lige præcis den ting.

Hvad går aversionerne ud på? Hvis det er moralske kvababbelser over
"til døden jer skiller", kan I glæde jer over at de ord ikke indgår i
rådhusproceduren.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Puk

Dato : 04-11-04 17:51

> Hvad går aversionerne ud på? Hvis det er moralske kvababbelser over
> "til døden jer skiller", kan I glæde jer over at de ord ikke indgår i
> rådhusproceduren.

Jeg har prøvet at være gift før og blev siden skilt. Jeg skal blankt
erkende, at jeg bare ikke rigtig har lyst til at prøve det der med giftemål
igen. Jeg ved godt, at det er irrationelt for en fælles økonomi (som et
fælles hus vel kan siges at være) binder fuldstændig lige så meget som det
gør at blive gift.

Kæresten har bare ikke lyst. Præcis hvorfor ved jeg ikke. Jeg har aldrig
rigtig gravet i det, da jeg jo heller ikke selv havde lysten og det for mig
derfor var helt iorden.

Jeg må vist have fat i en advokat som kan råde os til, hvad vi kan gøre.

Mange hilsner
Puk

Fra : BJ

Dato : 04-11-04 17:54

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg må vist have fat i en advokat som kan råde os til, hvad vi kan gøre.

Når i begge ser sådan på giftermålet, er det en rigtig god ide.

PS: Det gør ikke ondt at blive eller være gift og opløses jo så let som en
kniv skærer i blødt smør i vore dage.

Bjørn Jørvad

Fra : Peter

Dato : 06-11-04 16:54

> "Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

Enig.

> Når i begge ser sådan på giftermålet, er det en rigtig god ide.
>
> PS: Det gør ikke ondt at blive eller være gift og opløses jo så let som en
> kniv skærer i blødt smør i vore dage.

Selv jeg også vil anbefale at blive gift igen, så har jeg da efterhånden
fået forståelsen for, hvorfor nogle ikke vil giftes igen.

Men jeg vil da anbefale spørgeren dels at blive gift - dels at kontakte en
advokat og få et ordentligt svar.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : BJ

Dato : 06-11-04 17:12

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Selv jeg også vil anbefale at blive gift igen, så har jeg da efterhånden
> fået forståelsen for, hvorfor nogle ikke vil giftes igen.

Det kan jeg (af forskellige årsager) godt følge dig i, men giftermålet er
vel det mest "sikre" juridiske ståsted i tilfælde af en skilsmisse..?

Bjørn Jørvad

Fra : Peter

Dato : 06-11-04 17:34

[klip]

> Det kan jeg (af forskellige årsager) godt følge dig i, men giftermålet er
> vel det mest "sikre" juridiske ståsted i tilfælde af en skilsmisse..?

Det giver den mest lige fordeling hvis man altså ønsker det. Det er jo ikke
alle.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BJ

Dato : 06-11-04 17:40

KLIP

> Det giver den mest lige fordeling hvis man altså ønsker det.

O.k.

> Det er jo ikke alle.

Det er set før, men kan vel "sikres" med særeje ved indgåelse af
giftermålet..?

Bjørn Jørvad

Fra : Peter

Dato : 06-11-04 17:56

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er set før, men kan vel "sikres" med særeje ved indgåelse af
> giftermålet..?

Yes - man skal også lige huske at lave en inventarliste.... ellers giver det
problemer i praksis, vil jeg tro.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 06-11-04 22:12

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
[klip]
> Yes - man skal også lige huske at lave en inventarliste.... ellers giver
det
> problemer i praksis, vil jeg tro.

Ja, og så skal man også sørge for, at særejemidlerne holdes separat under
ægteskabet, hvis særejet skal kunne opretholdes.

Karina