/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Mobiltelefon - ophæve køb ?
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-11-04 17:07

Jeg købte i september en mobiltelefon via shopmore.dk (Telmore).
Fakturadatoen er 16 sep. så de 14 dages fortrydelsesret er længe
overstået.

Det viser sig så med tiden at telefonen er utrolig ustabil forstået
på den måde at den slukker umotiveret i tide og specielt i utide. Det
er en klaptelefon, Siemens CF62, og den slukker ofte ved åbning og
lukning af klappen hvilket er specielt irriterende idet man jo som
regel enten skal bruge den eller lægger den væk (og dermed måske ikke
opdager det). Det sker desuden oftere og oftere at telefonen slukker
mens den er i brug, f.eks. mens der læses SMS.

Det andet store problem er at telefonen er ualmindeligt langsom. Det
ene af de demo java programmer der følger med telefonen kan den ikke
ikke engang køre flydene. Et andet eksempel er at der op til 2 sek.
ventetid på valg af "næste ord" når der skrives sms med T9 funktionen
slået til. Eksempel: Jeg ønsker at skrive ordet "så", et ord på to
bogstaver, første valgmulighed er "på" hvorfor jeg trykker "næste
ord" knappen og kan så vente i 1-2 sek før det rette ord kommer frem.

Telmore vil ikke lade mig returnere telefonen og give mig pengene
tilbage, de vil have den på serviceværksted.
Hvordan er mine muligheder for at fortryde/ophæve købet ?
Hastighedsproblemet er formentlig ikke noget der kan løses på
værkstedet idet det sandsynligvis er underdimensionering af CPUen i
telefonen. Havde jeg vist den var så sløv ville jeg ikke have købt
den - og så mener jeg der foreligger en mangel i henhold til
købeloven.

Skal Telmore have lov at reparere på telefonen ? hvor mange gange ?
er de 14 dage de siger det tager "rimelig tid" ?

Og når vi nu er igang med spørgsmålene, kan jeg kræve at de betaler
portoen til serviceværkstedet hvis det viser sig de ikke kan reparere
telefonen ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Be nice to nerds - you might end up working for one"

 
 
Povl H. Pedersen (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 03-11-04 19:17

In article <Xns9596AE1EBD690HS235dk@130.225.247.90>, Henrik Stidsen wrote:
> Skal Telmore have lov at reparere på telefonen ? hvor mange gange ?
> er de 14 dage de siger det tager "rimelig tid" ?

14 dage er for længe, medmindre du får en erstatningstelefon i
perioden. Kan ikke huske hvor mange forsøg der er rimeligt, om
det er 3 eller 5.

> Og når vi nu er igang med spørgsmålene, kan jeg kræve at de betaler
> portoen til serviceværkstedet hvis det viser sig de ikke kan reparere
> telefonen ?

Jeg vil mene det er rimeligt at de betaler såfremt de ikke afhjælper
fejlen. Men om du har retskrav på det er jeg ikke sikker på.
--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Henrik Stidsen (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-11-04 22:36

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote
in news:slrncoi848.ud.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

>> Skal Telmore have lov at reparere på telefonen ? hvor mange
>> gange ? er de 14 dage de siger det tager "rimelig tid" ?

> 14 dage er for længe, medmindre du får en erstatningstelefon i
> perioden. Kan ikke huske hvor mange forsøg der er rimeligt, om
> det er 3 eller 5.

Efter det link HKJ sendte ser det ud til at det er 1 højest 2 når det
er så væsentlige fejl.

Hvordan vil man i praksis skulle ordne med en lånetelefon ? skal
Telmore fremsende en lånetelefon før eller efter jeg sender min
telefon til dem ?

>> Og når vi nu er igang med spørgsmålene, kan jeg kræve at de
>> betaler portoen til serviceværkstedet hvis det viser sig de
>> ikke kan reparere telefonen ?

> Jeg vil mene det er rimeligt at de betaler såfremt de ikke
> afhjælper fejlen. Men om du har retskrav på det er jeg ikke
> sikker på.

Det kunne være lækkert at få afklaret egentlig.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

HKJ (03-11-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 03-11-04 20:26


"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message
news:Xns9596AE1EBD690HS235dk@130.225.247.90...
> Skal Telmore have lov at reparere på telefonen ? hvor mange gange ?
> er de 14 dage de siger det tager "rimelig tid" ?

Du kan starte med at læse her:
http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2003-12-11/2/




Henrik Stidsen (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-11-04 22:35

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in
news:cmbbbi$1vr3$1@news.cybercity.dk

>> Skal Telmore have lov at reparere på telefonen ? hvor mange
>> gange ? er de 14 dage de siger det tager "rimelig tid" ?

> Du kan starte med at læse her:
> http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2003-12-11/2/

Tak for det link!
Umidelbart vil jeg mene det betyder at Telmore får et og allerhøjest
to forsøg på at afhjælpe problemerne før jeg kan få mine penge igen
jævnfør den sidste af sagsomtalerne. Fejlen er væsentlig og kan
formentlig ikke udbedres.

Det er IMHO utroligt at TDC annoncerer at de bruger 14 dage på en
reperation på trods af sådanne udmeldinger fra Forbrugerstyrelsen.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Morten (04-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 04-11-04 10:49


> Umidelbart vil jeg mene det betyder at Telmore får et og allerhøjest
> to forsøg på at afhjælpe problemerne før jeg kan få mine penge igen
> jævnfør den sidste af sagsomtalerne. Fejlen er væsentlig og kan
> formentlig ikke udbedres.

Hej gruppe,

Nu er det selvfølgelig et spørgsmål om, hvad juraen siger, men jeg vil gerne
lige komme med en beretning fra mit mobile liv vedr. telefonens chancer for
at blive repareret.

Jeg havde en Nokia 3310, der gjorde meget det samme som Stidsens telefon.
Den gik i stå og selvslukkede mv. Jeg levede med det i uendelige tider og
hadede min telefon. Jeg tænkte, at det var uhelbredeligt.
Så en måned før garantien udløb, tog jeg mig sammen og kontaktede Telia, som
havde solgt mig telefonen. De sagde, at jeg skulle aflevere den på mit
lokale servicecenter. Det gjorde jeg og der blev der foretaget en
software-opdatering, der helbredte alle mobilens skavanker (dog ingen
farveskærm :( ) Herefter virkede telefonen igen.
Til min telefon skulle således kun en sw-update til.

For Stidsens telefon kunne der være tale om en hw-fejl, men det kan de
faktisk også løse på et værksted. Det er det, de laver på et værksted

Du smider jo heller ikke en bil væk, bare fordi den ikke kan starte.

Mvh Morten



Henrik Stidsen (05-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 05-11-04 00:28

"Morten" <kontaktfjern@fjernmorten-krogh.dk> wrote in
news:cWmid.1257$9T3.369@news.get2net.dk

> Så en måned før garantien udløb, tog jeg mig sammen og
> kontaktede Telia, som havde solgt mig telefonen. De sagde, at
> jeg skulle aflevere den på mit lokale servicecenter. Det gjorde
> jeg og der blev der foretaget en software-opdatering, der
> helbredte alle mobilens skavanker (dog ingen farveskærm :( )
> Herefter virkede telefonen igen. Til min telefon skulle således
> kun en sw-update til.

> For Stidsens telefon kunne der være tale om en hw-fejl, men det
> kan de faktisk også løse på et værksted. Det er det, de laver på
> et værksted

Jeg tror det er et generelt problem hos Siemens - det er faktisk den
tredje Siemens telefon jeg har der har dårlige forbindelser. En
bekendt købte en telefon magen til der opførte sig præcis som min.
Min søster har en Siemens, den har også problemet at den ind i mellem
slukker af sig selv.

Iøvrigt tror jeg ikke der er kommet nogen softwareopdateringer til
den endnu så det kan værkstedet nok ikke klare :)
(Men Telmores support siger de kan opgradere CPUen så det ville jo
være lækkert...)

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

N_B_DK (08-11-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 08-11-04 18:05

Henrik Stidsen wrote:
> Iøvrigt tror jeg ikke der er kommet nogen softwareopdateringer til
> den endnu så det kan værkstedet nok ikke klare :)

Nej men du er ikke tekniker på et Siemens værksted, og mange gange kan det
godt betale sig at tage kontakt til Senmens selv, har flere gange udleveret
nye telefoner til kunder, hvor Siemens selv har ment at det var deres skyld
og således har tilsendt en ny salgspakke til udlevering.

> (Men Telmores support siger de kan opgradere CPUen så det ville jo
> være lækkert...)

Det lyder ikke helt rigtigt, i langt de fleste tilfælde er CPUen både loddet
OG limet fast, og er derfor umulig at skifte (de limes for at kunne holde
til mere)

--
MVH.
N_B_DK
Fjern / Remove spam


Henrik Stidsen (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-11-04 23:01

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> wrote in
news:cmocft.eg.1@communicator.dyndns.dk

>> Iøvrigt tror jeg ikke der er kommet nogen softwareopdateringer
>> til den endnu så det kan værkstedet nok ikke klare :)

> Nej men du er ikke tekniker på et Siemens værksted, og mange
> gange kan det godt betale sig at tage kontakt til Senmens selv,
> har flere gange udleveret nye telefoner til kunder, hvor Siemens
> selv har ment at det var deres skyld og således har tilsendt en
> ny salgspakke til udlevering.

Det kunne da godt være jeg skulle prøve at foreligge dem problemet.

>> (Men Telmores support siger de kan opgradere CPUen så det ville
>> jo være lækkert...)

> Det lyder ikke helt rigtigt, i langt de fleste tilfælde er CPUen
> både loddet OG limet fast, og er derfor umulig at skifte (de
> limes for at kunne holde til mere)

Det mener jeg også, men det tyder på at supporteren ikke ved så meget
om den slags...

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

N_B_DK (10-11-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 10-11-04 18:13

Henrik Stidsen wrote:
> Det kunne da godt være jeg skulle prøve at foreligge dem problemet.

Ville jeg gøre, mener det er Rikke nerløe du så skal (bør) tale med.

> Det mener jeg også, men det tyder på at supporteren ikke ved så meget
> om den slags...

Jeg mener det ikke, jeg ved det ;)


--
MVH.
N_B_DK
Fjern / Remove spam


Henrik Stidsen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 11-11-04 00:20

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> wrote in
news:cmtlmh.3ic.1@communicator.dyndns.dk

>> Det mener jeg også, men det tyder på at supporteren ikke ved så
>> meget om den slags...

> Jeg mener det ikke, jeg ved det ;)

Teoretisk er det jo en mulighed for at det kan lade sig gøre :)

Men den slags teknik er nok ikke det supportere ved mest om så det er
nok ikke så mærkeligt at de svarer sådan. Er en nem måde at afslutte
et forløb.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

N_B_DK (11-11-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 11-11-04 04:28

Henrik Stidsen wrote:
> Teoretisk er det jo en mulighed for at det kan lade sig gøre :)


Det er det også at vinde 7 rigtige i lotte hver lørdag i en måned ;)

> Men den slags teknik er nok ikke det supportere ved mest om så det er
> nok ikke så mærkeligt at de svarer sådan. Er en nem måde at afslutte
> et forløb.

Ja men ikke særlig professionelt, man kommer nu længere ved at sige, at det
ved man faktisk ikke noget om, men kan undersøge det hvis det måtte have en
interesse, har aldrig oplevet en kunde blive negativ, hvis man har sagt:
desværre jeg ved ikke nok om det, men jeg vil undersøge det, og give dig et
svar når jeg ved det (så er det smarte bare hvis man husker det, men som
menneske og i stresse situationer kan det smutte engang imellem).

--
MVH.
N_B_DK
Fjern / Remove spam


Henrik Stidsen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 11-11-04 18:46

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> wrote in
news:cmupno.3nc.1@communicator.dyndns.dk

>> Men den slags teknik er nok ikke det supportere ved mest om så
>> det er nok ikke så mærkeligt at de svarer sådan. Er en nem måde
>> at afslutte et forløb.

> Ja men ikke særlig professionelt, man kommer nu længere ved at
> sige, at det ved man faktisk ikke noget om, men kan undersøge
> det hvis det måtte have en interesse, har aldrig oplevet en
> kunde blive negativ, hvis man har sagt: desværre jeg ved ikke
> nok om det, men jeg vil undersøge det, og give dig et svar når
> jeg ved det (så er det smarte bare hvis man husker det, men som
> menneske og i stresse situationer kan det smutte engang
> imellem).

Præcis - jeg kontaktede Siemens og fik følgende svar på om det kunne
lade sig gøre at reparere telefonen:
"Jeg kan ikke sige med sikkerhed, om det kan rettes op på ved
en opdatering.
Men det er absolut ikke umuligt. Jeg vil ihvertfald anbefale dig at
indlevere den, så den kan se på den på værkstedet."

Det er da et ærligt svar.

Nå - er vist ikke meget jura tilbage i det her...

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste