Luther-Hitler-ligheder
Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-04 06:05

Luther-Hitler-ligheder

Nietzsche ser jøder som en velsignelse for Europa, selvom deres
"resentiment"( hævn-misundelses-fortrængning) har skabt skadelig
moraliseren og medlidenhed. Han mener at jødedommen opstod ved at _vrede
rendyrkedes_

- og man kan nok kalde Luther og Hitler de mest jødiske personer i verden.
At børn foragter deres forældre, som de ligner, er der intet nyt i.

Luther nød at hidse sig op. Og det gjorde ham til en karismatisk folkefører,
som var en gave til fyrster og matriarkat, der ville stjæle hhv gods og
parforholds-smagsdommeri fra katolikkerne, og fjerne magtcentrum fra
Middelhavet.

Hitlers skadelige genialitet opstod ved WW1-krigsslutning hvor hævnlyst blev
betændt i hans underbevidsthed, og han rendyrkede sine evner til at
begejstre med sit had.

Idag er det hele kopieret af medieverdenen og smurt tyndt ud over popmusik,
læsestof, computerspil osv osv

Her lidt citater fra de to ordkunstnere - oversættelsen af biblen til tysk
skabte det sprog som skabte Hitler, og "Gud er i gramatikken"( siger
Nietzsche ).

At vore USA-styrede medier ønsker at nedgøre den fine Lutherfilm til "en
gang Illustrerede Klassikere historieundervisning" er usympatisk, men
forståeligt.

Fra : Martin Schoedt

Dato : 04-11-04 18:55

> [...]
>

> At vore USA-styrede medier ønsker at nedgøre den fine Lutherfilm til "en
> gang Illustrerede Klassikere historieundervisning" er usympatisk, men

Hvem er Luther? Jeg har lige købt en film der hedder luther, men jeg har
ikke set den.

Mvh Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-04 23:44

"Martin Schoedt" <schoedt5442@commonmail_5_.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er Luther? Jeg har lige købt en film der hedder luther, men jeg har
> ikke set den.
>
> Mvh Martin

Martin Luther , største Europæer mellem Sokrates og Nietzsche

Startede reformation og dermed oplysningstid.

Munk, teolog, præst men mere end det

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 05-11-04 12:17

> "Martin Schoedt" <schoedt5442@commonmail_5_.dk> skrev i en meddelelse

> Martin Luther , største Europæer mellem Sokrates og Nietzsche
>
> Startede reformation og dermed oplysningstid.
>
> Munk, teolog, præst men mere end det

Og glem ikke... berømt konditor

Deraf navnet Luther-lagkage

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : David Schjelde

Dato : 07-11-04 14:31

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Og glem ikke... berømt konditor
>
> Deraf navnet Luther-lagkage

Hahahahaha, se det er gog reformationshumor

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-04 08:18

"David Schjelde" <schjeldenyheder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse
>
> [snip]

> Hahahahaha, se det er gog reformationshumor

Lutherkager har ikke andet tilfælles med lagkage end at de er søde og fede

Men det er ikke god bagerværkstedshumor, sorry.

Da Wienerbrødenes by navngav efter en konditor, der hed Luther, valgtes
navnet selvfølgelig fordi protestanter er rigere end katolikker - der er
klasse over Luther-navnet.

Se filmen - selvom den fortier at reformationens drivkraft var, at fyster
ville stjæle kirkegods for milliarder og matriarkat ville øge sex-snerperi,
så er det årtiets bedste film, kunstnerisk såvelsom folkeoplysende.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 08-11-04 15:52

> [...]
>
> Da Wienerbrødenes by navngav efter en konditor, der hed Luther, valgtes
> navnet selvfølgelig fordi protestanter er rigere end katolikker - der er

Bo... du er vel godt klar over at det var en reference til ordsproget "det
er lutter lagkage".

Tag lidt let på tingene engang imellem. Selvom jeg dog er forbavset over din
store viden indenfor konditorfaget

Men jeg har nu alligevel tænkt mig at se filmen.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-04 22:46

> [...]
din
> store viden indenfor konditorfaget
>
> Men jeg har nu alligevel tænkt mig at se filmen.

At noget ikke er "lutter lagkage" kan ikke kaldes et ordsprog.
Ordsprog står nær aforismer , og udgøres af en hel sætning med meningsfuldt
grundled, genstandsled og udsagnsord.(subjekt, objekt, verbum)
Man kan vist kalde det "mundheld" , "bevinget ord" eller blot et
"bogstavrim"(alliteration).

Hvordan vurderer du om nogen tager noget tungt eller let? Vitser der
udtrykker foragt for sprogets latterlighed eller for personer, vil nogen
kalde let tale - jeg ser kun tung og dyster tale i når man omtaler Europas
skæbnetime, om vi får vendt folkevandringen. Men alle ord er lettere end
papirkugler...
Snakkesalig ordonani som min og din nu er vel ikke tung - måske ligegyldig
dvs let

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 09-11-04 20:11

SNIP

> [...]
> grundled, genstandsled og udsagnsord.(subjekt, objekt, verbum)
> Man kan vist kalde det "mundheld" , "bevinget ord" eller blot et

Det er rigtigt ja... Jeg var vist lidt hurtig på tastaturet.

> [...]
> skæbnetime, om vi får vendt folkevandringen. Men alle ord er lettere end

ja, nogle emner fordrer alvorligere snak end andre jo...
Jeg hentydede selvfølgelig til din lidt tunge respons på mit ordspil.
Men snip snap snude nok om det... vandet er under broen og broen er brændt

Mvh Anders

Fra : David Schjelde

Dato : 09-11-04 20:29

> [...]
> papirkugler...
> Snakkesalig ordonani som min og din nu er vel ikke tung - måske ligegyldig

At sætte lighedstegn mellem ligegyldig og let indebærer dog det problem at
han så hedder Flemming Ligeghyltig. At denne så er en meget talende "gør det
selv" mand, og dermed let kan påklistres betegnelsen "ordonani" må betrages
som et tilfælde.

Mvh
David

Fra : Martin Schoedt

Dato : 05-11-04 15:39

Ok tak for det. Jeg har hørt om Martin Luther. Jeg må vist hellere se
filmen.

Mvh Martin