Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70-optik
Fra : Henning

Dato : 03-11-04 10:38

Jeg har været i USA på ferie og købte et D70 hus. Da jeg kommer hjem
monterer jeg en 28-70mm zoom fra min gamle F601 på den. Stor var min
overraskelse da jeg så at der ingen tele-effekt var i søgeren. Det
mindre "negativformat" i D70 skulle jo give en brændviddeforlængelse
på 1,5 gange i forhold til et 24x36 negativ.
Kan nogen give en forklaring?

Mvh Henning Nørreris

Fra : Peter Schroeder

Dato : 03-11-04 11:14

"Henning" skrev.
> Kan nogen give en forklaring?

Nu bliver din 70mm jo kun til 105mm.
Det vil nok være en overdrivelse at kalde det
en egentlig tele... Det er derimod en udmærket
brændvidde til f.eks portrætter.
Men du burde kunne se tydelig forskel alligevel.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Henning

Dato : 04-11-04 11:00

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message news:<4188af5a$0$86979$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> en egentlig tele... Det er derimod en udmærket
> brændvidde til f.eks portrætter.
> Men du burde kunne se tydelig forskel alligevel.

Hej Peter
Du har fuldstændig ret, men ved 70mm ser jeg motivet i søgeren som jeg
ser det med det blotte øje, hvorfor og hvordan osv?
Skulle CCD'en i min USA model være større end den er i de danske
modeller?

Fra : Reidar Solberg

Dato : 03-11-04 14:08

> [...]
> mindre "negativformat" i D70 skulle jo give en brændviddeforlængelse
> på 1,5 gange i forhold til et 24x36 negativ.

En 28-70 er en 28-70 på din gamle F601.
Når du derimot setter den på D70, vil den virke som en 42-105 mhp
bildevinkelen.

Les mer om "cropfaktor" her:
http://www.fototips.no/index.php?side=dslr_cropfaktor&fra=t

mvh Reidar

Fra : Henning

Dato : 04-11-04 11:04

> Når du derimot setter den på D70, vil den virke som en 42-105 mhp
> [...]

Hej Reidar
Tak for dit link, en rigtig god fotoside.
Her forklares helt korrekt hvad der sker, problemet er bare at det
sker ikke i mit nye kamera.

Mvh Henning

Fra : Lars Troels

Dato : 03-11-04 14:27

skulle jo give en brændviddeforlængelse
> på 1,5 gange i forhold til et 24x36 negativ.

Der er INGEN forstørrelseseffekt. Det er stadig den samme optik som det
altid det har været. Det bliver beskåret med en faktor 1,5. Det er ikke en
forstørrelseseffekt på 1,5. Søgeren i de fleste semipro D-SLR er også lidt
halvdårlig, så sammenlignet med et ældre A-SLR med en god søger skal virke
skuffende.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Henning

Dato : 04-11-04 10:18

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message news:<4188dc90$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> halvdårlig, så sammenlignet med et ældre A-SLR med en god søger skal virke

Hej Lars
Nej optikken og brændvidden er naturligvis den samme på D70 som på
601, men billedvinklen ændres p.gr. af det mindre "negativformat".
Nikon skriver at søgeren i D70 dækker 95% af billedfeltet, så den er
hermed tilpasset "negativformatet". Min 28-70mm skulle så på 70mm give
et søgerbillede hvor der tilsyneladende skulle være en 2x
forstørrelseseffekt.
Når jeg ser i søgeren med højre øje og holder venstre øje åbent ser
jeg tingene under samme vinkel(altså samme størrelse), det er det der
undrer mig.

Mvh Henning

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-11-04 02:07

"Henning" <mthnn@pc.dk> skrev i en meddelelse news:23b15e83.0411040118.3d460514@posting.google.com...
> [...]
> Når jeg ser i søgeren med højre øje og holder venstre øje åbent ser
> jeg tingene under samme vinkel(altså samme størrelse), det er det der

Det er her, at det går galt for dig. Der er ingen optisk forstørrelse ved et DSLR frem for et Analogt kamera.

Faktisk er billedet, der bliver projekteret på kameraets bagvæg gemmen objektivet cirkelrundt! Diameteren er nok omtrent 38-40 mm. Placeret midt i billedet er så filmplanet. I et 135-SLR er det i sagens natur på 24x36 mm. Al billedinformation omkring denne ramme smides altså væk, og for ikke at forvirre dig, har man været så smart, at beskære billedet i søgeren, så det du ser, er det, du får.
På et DSLR er billedchippen mindre; 16x24 mm.. Al billedeinformation, der projekteres uden for denne ramme kommer ikke med. Igen har man så for god ordens skyld beskåret billedet i søgeren, så du kun ser det, der kommer med på billedet.

Billedet, du ser henholdsvis i SLR og DSLR kameraerne er nøjagtigt det samme, bortset fra, at billedet i søgeren på DSLR-kameraet er mindre end det på SLR.
Der kommer ganske enkelt mindre med.
Den kunstige forlængelse af brændvidden opnår du først, når du vælger at printe billedet ud i full frame
Får du foreksempel billederne printet ud i 10x15 full frame, vil du på billedet fra DSLR kameraet se en forstørrelse svarende til, at billedet ville have været skudt med en 105 mm i stedet for en 70 mm.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-04 17:29

In article <418acf0e$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> Faktisk er billedet, der bliver projekteret på kameraets bagvæg gemmen
> objektivet cirkelrundt! Diameteren er nok omtrent 38-40 mm.

Kvadratrod(24*24 + 36*36) = 42.27mm som minimum. Ihvertfald hvis objektiver
er til24x36 objektiver.

> [...]
> ordens skyld beskåret billedet i søgeren, så du kun ser det, der kommer med

Ja, men med det samme objektiv skulle man gerne se meget mindre i søgeren
på dSLR, da den jo kun skal vise ca. det der ramme den noget mindre
digitale film, og derved bør billedet i DSLR se større ud. Desværre viser
søgeren på dSLR ofte et ret lille billede.

> Billedet, du ser henholdsvis i SLR og DSLR kameraerne er nøjagtigt det samme,
> bortset fra, at billedet i søgeren på DSLR-kameraet er mindre end det på SLR.

Det kunne sagtens være samme størrelse, ved at man forstørrede det op inden
det ramte matskiven. Eller mellem matskiven og søgerglasset.