Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejl på DSLR
Fra : Martin

Dato : 02-11-04 22:31

Nu har der været en del snak omkring en fokus fejl på nogle enkelte D70.

Så det store spørgsmål er, er D70 det eneste kamera der kan have en fejl ?,
hvad med Canons DSLR kameraer, fungerer de alle fejlfrit, eller hører man
bare ikke om evt. fejl ved disse kameraer ?

/Martin

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-04 22:36

Martin wrote:
> [...]
> hvad med Canons DSLR kameraer, fungerer de alle fejlfrit, eller hører man
> bare ikke om evt. fejl ved disse kameraer ?

Der har både været 10D, 20D og 300D med focus-fejl..

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-04 22:52

> Der har både været 10D, 20D og 300D med focus-fejl..

Rigtigt mange 10D'ere endda - det var vist et noget større problem end selv
D70. Mit 20D har været til justering, men de fandt ikke nogen fejl, så de
har mistanke om at det er mit 50 mm f/1,4 objektiv der er problemet (og da
jeg ringede første gang udelukkede de det kunne være objektivet, og sagde
jeg da ikke skulle tage det med...). Jeg har dog afprøvet et andet objektiv
magen til hos forhandleren i dag, og der var samme fejl - på ca. 1,5 meters
afstand stod et objekt der stod 3-4 cm foran det objekt der blev fokuseret
på knivskarpt, mens det der blev fokuseret på ikke var voldsomt skarpt. Så
prøvede vi et andet 20D - samme problem... Og et 300D - samme problem...
Pffffft. Måske 50 mm f/1,4 bare er problematisk - ved ej. Nu ryger alle mine
objektiver og kameraet til PW Service, og så håber jeg de fikser det. :) Det
er utroligt at det kan være så svært at lave en perfekt autofokus på et
dSLR. Det kunne nu være sjovt at prøve med et 1D Mark II - PW Service
hævdede indtil flere gange, at man ikke kunne forvente perfekt autofokus med
et "billigt" kamera som 20D, hvilket for mig lyder fuldstændigt grotesk.

Nogen her der har Canon 50 mm f/1,4 med fokusproblemer ved f/1,4?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-04 23:31

Morten Wartou wrote:
> Nogen her der har Canon 50 mm f/1,4 med fokusproblemer ved f/1,4?

Jeg har faktisk aldrig testet hvor præcist min 1.4 fokuserer.

Men jeg kan da lige gøre det.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-04 23:46

Hans Joergensen wrote:
> Jeg har faktisk aldrig testet hvor præcist min 1.4 fokuserer.
> Men jeg kan da lige gøre det.

Det fokuserer præcist som det skal, testet på en meters afstand mod
kanten af en 50øre der ligger på en avis.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-04 23:55

Hans Joergensen wrote:
> Det fokuserer præcist som det skal, testet på en meters afstand mod
> kanten af en 50øre der ligger på en avis.

Ah, tak. Er det skarpest lige i midten, lidt foran eller lidt bagude? Og
kameraet er?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-04 00:17

Morten Wartou wrote:
> Ah, tak. Er det skarpest lige i midten, lidt foran eller lidt bagude? Og
> kameraet er?

Ca lige midt i.. 300D.

http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/CRW_6870.jpg?orig

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-11-04 00:27

Hans Joergensen wrote:
> Ca lige midt i.. 300D.
> http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/CRW_6870.jpg?orig

Dang. På mit ligger stort set alt det skarpe udenfor det jeg fokuserer på.
Øv-øv-øv. Det må jo næsten være objektivet - måske en dårlig sending, da det
stammer fra samme sending som det jeg prøvede hos forhandleren. Nå, jeg må
høre PW. :) Takker igen.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Peter Schroeder

Dato : 03-11-04 11:18

"Morten Wartou" skrev
> Øv-øv-øv. Det må jo næsten være objektivet - måske en dårlig sending, da det
> stammer fra samme sending som det jeg prøvede hos forhandleren.

Tja, i praksis er det vel kameraet der bestemmer
om fokus er fundet. Så hvis dit objektiv i øvrigt tegner
skarpt, men kameraet ikke fokuserer, må fejlen
vel ligge i kameraet?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-11-04 12:34

> Tja, i praksis er det vel kameraet der bestemmer
> om fokus er fundet. Så hvis dit objektiv i øvrigt tegner
> skarpt, men kameraet ikke fokuserer, må fejlen
> vel ligge i kameraet?

Nej det er ikke rigtigt, både kamera og objektiv kan have behov for
justering for korrekt fokus.
Mvh, Hans

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 03-11-04 13:18

>Nej det er ikke rigtigt, både kamera og objektiv kan have behov for
>justering for korrekt fokus.

Hans: Kan du ikke uddybe det lidt? Jeg er nysgerrig efter at vide i
hvilken grad og hvordan objektivet er med til at bestemme hvornår der
er opnået fokus (modulus at du snakker om misaligned linser mv. altså
- så kan jeg forstå det...)

Mvh Anders
--
Anders Rostgaard Bystrup --- anders_FJERNbystrup@hotmail.com

"He who fights with monsters should be careful lest he thereby become
a monster. And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also
gaze into thee." ---Friedrich Nietzsche

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-04 23:43

Der er mange, der har hævdet at der var fokusproblemer med 10D, men det er
en blanding af reelle fokusproblemer, objektivproblemer og fejlbetjening.
Se her
http://www.luminous-landscape.com/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi?s=1b4af1fa497f4d969ee192855a9af575;act=ST;f=3;t=945
Jeg har skudt mine billeder med en 10D i et år og må sige at fokus er
præcist nok, når man kender dens svagheder. 20D er væsentlig bedre her, men
kan da også skyde ved siden af. Jeg forstår ikke PW Service udtalelser, men
jeg mener altså ikke man skal tage alle udsagn for guldkorn. De er bare et
serviceværksted og man vil sikkert få forskellige svar på de samme spørgsmål
fra forskellige mennesker der.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-11-04 00:31

Hans Kruse wrote:
> [...]
> guldkorn. De er bare et serviceværksted og man vil sikkert få
> forskellige svar på de samme spørgsmål fra forskellige mennesker der.

Blandt de der hævder det er Canon selv - jeg talte med en af de lidt højere
hos Canon, og han sagde at der havde været særdeles store og mange problemer
med 10D's fokus, og PW har da også nævnt at de havde travlt et godt stykke
tid efter 10D kom. :) Jeg kan ikke lige se artiklen/tråden du henviser til -
det kræver at jeg registrerer mig, og det kan jeg slet ikke overskue på
denne tid af døgnet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou