Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Underbelyste billeder
Fra : sth

Dato : 31-10-04 22:58

Hej til alle i gruppen

Jeg er ny ejer af et Nikon D70 med en SB-600 blitz og har problemer med
underbelyste billeder. Ikke bare lidt underbelyste, men meget!
Underbelysningen forekommer både når jeg benytter SB-600 og når det er
kameraets indbyggede blitz.

Problemet findes både ved indstillingen "Auto" eller "P", som jeg kan læse
at blitzfotografering skal foregå på.

Jeg har kontrolleret at blitzen følger objektivets brændvidde og endvidere
prøvet den indbyggede mulighed for regulering af +1 blændetrin (e/v ?) uden
resultat.

Nikons helpdesk oplyser at svagt underbelysning er et valg som Nikon har
truffet og at man kan rette det i Photoshop. Det kan jeg også godt, men det
bliver billederne da ikke bedre af og det er også lidt utilfredsstillende at
alle billeder skal gennem vridemaskinen!! Jeg synes godtnok at de er mørke!

Det er sikkert et indstillingsproblem et sted i kameraets jungle af
muligheder. Kan nogen hjælpe?

Jeg har ingen problemer med alm dagslys-billeder.

mvh
Steen

Fra : Povl

Dato : 31-10-04 23:14

sth wrote:
> [...]
> muligheder. Kan nogen hjælpe?
>
> Jeg har ingen problemer med alm dagslys-billeder.

Er det både for- og baggrund som er underbelyste?

Jeg ved ikke så forfærdelig meget om Nikons blitzsystem (bruger selv
Canon), men jeg tror ikke det er rigtigt at du altid skal bruge "Auto"
eller "P". Jeg vil tro at du typisk vil bruge "M" hvis blitzen skal
bruges som hovedlyskilde.

Der er sikkert nogle andre der kan hjælpe. Men ellers kan du prøve at se
hvad Thom Hogan skriver når folk spørger:

http://forums.dpreview.com/forums/postersprofile.asp?poster=hgivifivhm

(Han har også skrevet en e-bog om D70:
http://www.bythom.com/d70guide.htm. Hvis jeg havde et D70 ville jeg ikke
tøve med at købe den.)

Fra : sth

Dato : 01-11-04 21:41

Hej Povl
Tak for dine råd, som dog ikke har hjulpet. Jeg har læst lidt på den
foreslåede hjemmeside (forum) og det ser interessant ud. Den vil jeg følge i
fremtiden. Der synes dog ikke at være svar på mit problem. Der var et
forslag til manuel indstilling af kameraet ifm. blitz, men billederne er
stadig lige mørke.

mvh
Steen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 23:58

In article <cm3mug$n5v$1@news.net.uni-c.dk>, sth wrote:
> [...]
> underbelyste billeder. Ikke bare lidt underbelyste, men meget!
> Underbelysningen forekommer både når jeg benytter SB-600 og når det er

Så brug FEC på dit kamera. Det er noget af det Nikon ejere blærer
sig med de har og 300D ikke har (uden hacket firmware).

Fra : RLJ

Dato : 01-11-04 01:40

> [...]
> at blitzfotografering skal foregå på.
>
> Det er sikkert et indstillingsproblem et sted i kameraets jungle af

Hej Steen

Det må være en indstilling du ikke har fået helt på plads.
Jeg kender dog ikke D70's menu så her må du nok læse manualen
godt igennem.
Du har vel ikke klappet diffuseren til vidvinkel ud ??
For så står den jo på 14mm hele tiden.
Bruger selv SB-600 sammen med Nikon D100 og det virker forrygende.

Ralph

Fra : sth

Dato : 01-11-04 21:52

"RLJ" <list-jensen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> For så står den jo på 14mm hele tiden.
> Bruger selv SB-600 sammen med Nikon D100 og det virker forrygende.

Hej Ralf
Nej jeg har ikke diffuseren ude og blitzen følger også brændvidden OK. Jeg
synes at jeg HAR læst manualen (selvom den er håbløst indviklet!!) og hvis
jeg gør nøjagtigt som der står, er resultatet stadig mørkt, nærmest sort!
Jeg er ved at fortivle

mvh
Steen

Fra : Lars Troels

Dato : 01-11-04 13:28

> Jeg er ny ejer af et Nikon D70 med en SB-600 blitz og har problemer med
> underbelyste billeder. Ikke bare lidt underbelyste, men meget!

Du skal passe på med at holde øje med det lille flash icon længst til højre
i søgeren. Den har garanteret blinket lystigt når du har lavet optagelsen,
som tegn på at i-TTL-BL ikke har fået lys nok. Hvis du trykker en gang på
MODE knappen på SB-600 slår du BL fra ( balanced i-TTL ) og den kører nu
alm. i-TTL.

BL funktionen er avanceret fill-in flash der balancere belysningen i 3D. Men
har du ikke power nok bliver billedet underbelyst. Du får dog advarslen ved
det blinkende icon i søgeren og den røde diode bag på SB-600.

Den indbyggede ved jeg ikke hvordan virker. Jeg har aldrig brugt den til
andet end commander mode.

Jeg brugte nu også en del optagelser til at vænne mig fuldstændig til det
nye flashsystem. Men når først du har fået det ind under huden er det helt
suverænt.....helt suverænt.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : sth

Dato : 01-11-04 22:04

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nye flashsystem. Men når først du har fået det ind under huden er det helt

Hej Lars

Nej jeg har ikke slået BL til og flash-ikonet i søgeren blinker ikke.

Mine indstillinger er:
Kamera i AUTO-mode
Lysmåling: Matrix
Lukker 1/60
Blænde F4
Brændvidde 24 mm og ca 2 meter til en væg med en bogreol. Ingen nævneværdig
(og overbelyst) forgrund.

Alligevel bliver billedet næsten helt sort!! Og det gælder alle forsøg på at
afhjælpe: ændre ISO, skifte til Manuel og indstilling af blænder/lukker.
mvh
Steen

Fra : Lars Troels

Dato : 01-11-04 22:17

> Alligevel bliver billedet næsten helt sort!! Og det gælder alle forsøg på
> at afhjælpe: ændre ISO, skifte til Manuel og indstilling af
> blænder/lukker.
> mvh

Næste skridt må absolut være at ringe til DFA og tale med en tekniker om
hvad der videre skal ske. Der er en der hedder Rune. Han er god.

Lars T.

Fra : sth

Dato : 01-11-04 22:21

> Næste skridt må absolut være at ringe til DFA og tale med en tekniker om
> hvad der videre skal ske. Der er en der hedder Rune. Han er god.
>
> Lars T.

Hej Lars
Ringede for to dage siden og sendte et par billeder. Han har ikke svaret
endnu, så jeg tænkte at jeg ville prøve nogle af alle foto-hajerne i denne
gruppe!

Tak til dig og de andre, som har forsøgt at hjælpe.

mvh
Steen