Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300D eller D70?
Fra : PE

Dato : 31-10-04 14:13

Hej kære nyhedsgruppe

Jeg er ny indenfor fotografering, men føler ikke mere mit Olympus 720 slår
til, især ikke når det drejer sig om hurtig fokusering i svag belysning og
så flere billeder lige efter hinanden.

Derfor overvejer jeg nu Canon 300D og Nikon D70. Der er jo en prisforskel,
men hvis jeg leder dybt i lommerne kan jeg nok finde de ekstra penge, men
kan 300D egentlig ikke indfri de krav jeg har stillet tidligere. Uanset
hvad, skal jeg nok også have et zoomobjektiv, da jeg også laver
naturbilleder.

Hjælp mig lige på vej med at tage den sidste beslutning, og hvis det skal
være kan jeg måske godt "udholde" en ventid til f.eks. marts måned.

Hilsen
Poul

Fra : fam. Ager

Dato : 31-10-04 14:30

"PE" <kjoge@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så flere billeder lige efter hinanden.
>
> Derfor overvejer jeg nu Canon 300D og Nikon D70.

hej begge de oven for nævnte kameraer er gode....
farligt spørgsmål, nikon eller canon:0))
men jeg er canon bruger, og vil råde dig til 300D kit også spar sammen til
en 28-135 usm is....en flash skal du nok også ha´i tankerne.......
28-135 er et god all-round objektiv, og IS funktion hjælper dig , når der
ikke er lys nok, godt objektiv...nok det bedste ikke L objektiv fra
canon....

Har du overvejet køb i f.eks tyskland???
der er penge at spare....
og medhensyn til garantien så er der europa garanti hos canon(kender ikke
nikon regler)....
det eneste minus er at du ikke får en dansk manual,men du kan dawnload en
engelsk....

men igen mit råd, 300D med kit objektiv og et 28-135 usm is objektiv...

mvh torben

Fra : PE

Dato : 31-10-04 14:38

From: "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>

> [...]
> 28-135 er et god all-round objektiv, og IS funktion hjælper dig , når der
> ikke er lys nok, godt objektiv...nok det bedste ikke L objektiv fra

Tak for dine synspunkter. Jeg er dog privat blevet gjort opmærksom på
forskellen mellem batteritiden, der skulle være til Nikons fordel.

> [...]
> nikon regler)....
> det eneste minus er at du ikke får en dansk manual,men du kan dawnload en

Kan sagtens leve uden dansk manual, men jeg vil egentlig godt støtte de
danske handlende og jeg er nervøs for garantien. En god fotobutik med et
vidende personale er altså ikke at foragte, men jeg har endnu ikke ledt det
helt store her i min hjemby - Århus - efter en sådan

Fra : fam. Ager

Dato : 31-10-04 14:54

> Tak for dine synspunkter. Jeg er dog privat blevet gjort opmærksom på
> forskellen mellem batteritiden, der skulle være til Nikons fordel.

hmm lad mig høre, hvad skulle være foreskellen.....jeg kan tage ca 450
billeder på en opladning......

torben

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-10-04 15:08

fam. Ager wrote:
> "PE" <kjoge@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> hmm lad mig høre, hvad skulle være foreskellen.....jeg kan tage ca 450
> billeder på en opladning......

Et D70 kan tage et par tusinde, med lidt god vilje.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Trolle

Dato : 31-10-04 15:09

Det med batterietiden, syntes jeg ikke man skal spekulere så meget på,
køb et ekstra istedet for (cirka 250,- for et til Canon).
Hvis det kniber med penge, så nøjes med at købe et kamerahus, så find
2 brugte objektiver til det (18-50 og 75-300mm) , der er masser til
salg. har selv 2 tilsalg, som jeg har svært ved at komme af med, når
så tiden og pengene er kommet, skift dem til nye og noget dyrere
objektiver.

Fra : PE

Dato : 31-10-04 15:13

"Trolle"
> [...]
> salg. har selv 2 tilsalg, som jeg har svært ved at komme af med, når
> så tiden og pengene er kommet, skift dem til nye og noget dyrere

Trolle, kan den her email adresse bruges til dig, hvis jeg nu køber Canon,
for så vil jeg da være interesseret i dine objektiver.

Hilsen
Poul

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-10-04 15:25

PE wrote:
> Tak for dine synspunkter. Jeg er dog privat blevet gjort opmærksom på
> forskellen mellem batteritiden, der skulle være til Nikons fordel.

Det har vist ikke meget at sige... jeg skyder mellem 5 og 800
billeder på et batteri, vil jeg tro..

Jeg bruger dels det orginale, og dels 2 uorginale fra batterier.dk
(købte to kort efter køb af kameraet, har aldrig haft behov for dem begge)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : PE

Dato : 31-10-04 15:31

> [...]
> 28-135 er et god all-round objektiv, og IS funktion hjælper dig , når der
> ikke er lys nok, godt objektiv...nok det bedste ikke L objektiv fra

Torben, en gang ved lejlighed gider du så kigge på
http://www.tawbaware.com/canon_lens_test.htm

Er han fuldstændig urimelig i bedømmelsen af objektivet?

Poul

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 17:00

In article <4184f74f$0$22703$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, PE wrote:
> Torben, en gang ved lejlighed gider du så kigge på
> http://www.tawbaware.com/canon_lens_test.htm
>
> Er han fuldstændig urimelig i bedømmelsen af objektivet?

Jeg har ihvertfald ikke problemer på problemer i tilnærmelsesvis
den grad med mit 28-135 IS. Jeg har ikke lige en avis med hvide børssider,
Men jeg lavede lige et par hurtihge skud af erhvervsbladet - som har
gule sider, og det havde jeg lidt problemer med.

Mine hurtige findings siger:
Bløde hjørner ved 135mm og ca. 70 cm afstand. Problemet var
stort set væk ved 1.5 meters afstand. (De 2 afstande jeg testede).
Minimum fokusafstand for 28-135 er 0.5m.

Ved 40mm på 1 meters afstand var der ikke væsentlig forskel til
en 17-40mm f/4L. Begge sæt taget med f/4. Dog var 17-40mm billederne
noget lysere, hvilket gør det sværere helt at sammmenligne tekst.

Så ja, han er urimelig i bedømmelsen, og bør flytte objektivet længere
væk fra det han fotograferer, medmindre hans plan er at tage billeder
af ting på omkring 50-75 cm afstand.

Fra : fam. Ager

Dato : 31-10-04 21:13

> Torben, en gang ved lejlighed gider du så kigge på
> http://www.tawbaware.com/canon_lens_test.htm
>
> Er han fuldstændig urimelig i bedømmelsen af objektivet?

jeg syntes han er en smule urimelig.......
jeg vil mene at hans test ikke er helt fair,han skulle tage de genstande
lidt længere væk...,husk at objektives nærhedsgrænse hedder 50cm...!

men jeg holder på det er et rigtig godt objektiv...et godt stort zoom
område,, fra 28 mm til 135mm( husk at du skal gange med 1.6 grundet censon
størrelsen)
en hurtig auto fokus,rimelig lys stærk og her kommer IS virkelig dig til
gode, du kan undgå blitz og få den rigtig hyggelige stemning
med...http://rosenauer.dkSå alt ialt et godt objektiv som vil dække dig godt
ind.....

så et brugt 10D eller 300D og så en 28-135 usm is så er du godt dækket
ind....
og som du selv siger er du "nybegynder",og er du meget godt dækket
ind.....det eneste ved dette sæt er at du måske vil mangle lidt vidvinkel...

p.s. jeg ved at Martin Rosenauer ( http://rosenauer.dk )
havde en 28-135 usm is til salg på et tidspunkt,måske har han det inu.......

igen syntes jeg du skulle prøv at se om du ikke kunne komme til at prøve
det hos en vel asorteret fotohandler....

da begge kameraer bruger cf-kort sådan et, gerne et med plads på,jeg vil
mener 512 mb som det mindste...tag kortet med rundt,der hvor du kan komme
til at afprøve.og tag hjem og vurder dine "skud".....
Det var på denne måde jeg fandt ud af hvad jeg skulle købe....

torben

Fra : fam. Ager

Dato : 31-10-04 14:34

"PE" <kjoge@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej kære nyhedsgruppe

især ikke når det drejer sig om hurtig fokusering i svag belysning og
> så flere billeder lige efter hinanden.
hej igen..

fik ikke nævnt at bufferen KUN kan indeholde 4 billeder hos 300D,kender ikke
70D......

torben

Fra : PE

Dato : 31-10-04 14:59

"fam. Ager"
> [...]
> hej igen..
>
> fik ikke nævnt at bufferen KUN kan indeholde 4 billeder hos 300D,kender

Nikon D70: 600 billeder på 2½ time og jeg har stadig fuld strøm på mit
batteri.

Det var indholdet af brevet med batteristrøm.

Hilsen
Poul

Fra : fam. Ager

Dato : 31-10-04 15:20

> Nikon D70: 600 billeder på 2½ time og jeg har stadig fuld strøm på mit
> batteri.

Hilsen
> Poul

okey det er mange.....men så ville jeg købe et ekstra batteri, forresten
regner du selv med at skyde det antal af hver gang...For så skulle du
overveje et mere proff cam.....her tænker jeg på holdbarhedden på
lukkeren....

du skal også lige se priserne, canon kontra nikon objektiver.......

for husk at et godt kamerahus tager ikke gode foto´s med "dårlig" optik,det
er trods alt obtikken du tager billedet med,så godt glas burde du også
tænke på...henviser til det jeg tidligere foreslog dig........

men held og lykke med dit valg...Syntes du skulle køre ned i byen til en
fotohandler og prøve begge kameraer....tager evt et cf.kort med så du kan
tage dine skud med hjem........

torben

Fra : PE

Dato : 31-10-04 15:24

"fam. Ager"
> [...]
> regner du selv med at skyde det antal af hver gang...For så skulle du
> overveje et mere proff cam.....her tænker jeg på holdbarhedden på

Nej, slet ikke - men jeg må jo prøve at tage de forhold med i betragtning,
som andre påpeger.

Desuden har jeg den holdning at jeg må hellere kravle op af kamerastigen
lige så langsomt, så jeg fatter lidt undervejs

Der er trods alt langt fra et Olympus C-720 og op ->

> [...]
> optik,det er trods alt obtikken du tager billedet med,så godt glas burde
> du også tænke på...henviser til det jeg tidligere foreslog dig........

Kigger og overvejer alle dine argumenter, mange tak.

> [...]
> fotohandler og prøve begge kameraer....tager evt et cf.kort med så du kan

Ja, det må være tid til at jeg finder en fotohandler.

Poul

Fra : GreatDane

Dato : 01-11-04 08:26

Uha....har lige købt D70'eren, og den kan have 9 billeder i bedste
opløsning. Herefter går det opad jo lavere opløsningen bliver. Jeg
prøvede for sjov at tage billeder så hurtigt jeg kunne, men med et
Ultra-II CF kort kunne jeg ikke fylde bufferen......den nåede
simpelthen at lagre løbende - IMPONERENDE!!!

/Mikkel

Fra : HKJ

Dato : 31-10-04 16:30

"PE" <kjoge@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> kan 300D egentlig ikke indfri de krav jeg har stillet tidligere. Uanset
> hvad, skal jeg nok også have et zoomobjektiv, da jeg også laver

En af de store forskelle mellem 300D og D70 er hastigheden. D70 er altid
klar til skud, hvor 300D skal have nogle sekunder til at blive klar.

D70 har også lidt flere manuelle muligheder, men det kan fuskes ved at lægge
uorginalt software i 300D.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-10-04 17:18

HKJ wrote:
> En af de store forskelle mellem 300D og D70 er hastigheden. D70 er altid
> klar til skud, hvor 300D skal have nogle sekunder til at blive klar.

Det kommer da an på om man lader det gå i sleep ? :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : HKJ

Dato : 31-10-04 20:01

> Det kommer da an på om man lader det gå i sleep ? :)

Sådan nogle forbehold har D70 ikke, om den skal tændes eller om du går med
den tændt (Den kan være tændt MEGET lang tid på en opladning), er den altid
klar.

Hvis man dyrker hurtigskydning, så er den høje skrivehastighed på D70 også
en fordel

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-04 17:02

"PE" <kjoge@stofanet.dk> wrote in message

> Hjælp mig lige på vej med at tage den sidste beslutning, og hvis det
> skal være kan jeg måske godt "udholde" en ventid til f.eks. marts
> måned.

Hvis du starter på helt bar bund, dvs. uden at have objektiver i forvejen,
så er Nikon D70 nok et lidt bedre valg end Canon 300D, da Nikon'en er en
generation nyere og har bedre specifikationer. Jeg ville dog nok kigge mig
om efter et brugt 300D eller 10D, og så bruger lidt ekstra penge på at finde
et par gode objektiver. Der er en del brugte 300D og 10D på markedet i disse
dage.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 17:09

In article <cm32b4$2bvh$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> et par gode objektiver. Der er en del brugte 300D og 10D på markedet i disse

Ligesom brugtmarkedet for Canon objektiver er væsentlig større. På eBay
er der vel 4-5 Canon objektiver for hvert Nikon.

Og når man tænker på at gode objektiver normalt koster over 5000 kr,
så kunne det være man faldt i og købte brugt. Eller man kan komme af med
sine gamle.

Fra : AS

Dato : 31-10-04 17:28

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Ligesom brugtmarkedet for Canon objektiver er væsentlig større. På eBay
> er der vel 4-5 Canon objektiver for hvert Nikon.

Interessant fakt, men der kan være flere årsager til det...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-04 20:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Ligesom brugtmarkedet for Canon objektiver er væsentlig større. På eBay
> er der vel 4-5 Canon objektiver for hvert Nikon.

Det passer ikke helt. Jeg har lige set efter på ebay.de under autofokus
objektiver:

Nikon: 13 sider
Canon: 16 sider.

Det er det jeg vil kalde stort set lige mange.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 22:04

In article <418539e8$0$22706$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Nikon: 13 sider
> Canon: 16 sider.
>
> Det er det jeg vil kalde stort set lige mange.

eBay.de - Søg på Nikon 75-300 og du får et Nikon, et Cosina og
et Sigma + nogle nye.

Hvis du søger på Canon 75-300 så er der:
Tamron: 2
Canon: 9 + 1 stk med IS
Sigma: 2

Med en 50mm er der 13 Canon, med Nikon er der 6-7 stk. Så jeg
holder fast på, at der er langt flere brugte Canon.

Fra : Povl

Dato : 31-10-04 22:10

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Med en 50mm er der 13 Canon, med Nikon er der 6-7 stk. Så jeg
> holder fast på, at der er langt flere brugte Canon.

Der er måske et lille problem med din metode her. Hvor mange får du hvis
du søger på Canon 70-300?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 23:49

In article <cm3kat$3069$1@news.cybercity.dk>, Povl wrote:
> Der er måske et lille problem med din metode her. Hvor mange får du hvis
> du søger på Canon 70-300?

Jeg tog bevidst en størrelse jeg ved mange leder efter.
Men 70-300mm Canon - Her finder jeg 5 brugte til salg i Tyskland.
Men 8 Nikon. Så OK, der er måske ikke en faktor 5 til forskel på
det hele. 75-300 + 70-300 giver ca. en faktor 2 til Canon.

Fra : AS

Dato : 31-10-04 23:17

> Med en 50mm er der 13 Canon, med Nikon er der 6-7 stk. Så jeg
> holder fast på, at der er langt flere brugte Canon.

Årsagen kan være, at langt de fleste gik over til Nikon, så sælger de Canon

(just kidding)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-10-04 23:37

Povl H. Pedersen wrote:
> eBay.de - Søg på Nikon 75-300 og du får et Nikon, et Cosina og
> et Sigma + nogle nye.
> Hvis du søger på Canon 75-300 så er der:
> [...]

Ergo, er der ingen der vil have Canon 75-300 ..

// Hans, der er glad for sin Sigma 70-200 + et par TC'er.
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 23:50

In article <slrncoaq95.nc.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:
> Ergo, er der ingen der vil have Canon 75-300 ..

Det er vel bare en flok der opgraderer til Sigma 70-200 eller 100-300.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-11-04 09:06

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]

> Med en 50mm er der 13 Canon, med Nikon er der 6-7 stk. Så jeg
> holder fast på, at der er langt flere brugte Canon.

Det var dog en meget speciel metode!
Man kunne fristes til at tro at hensigten er at manipulere med tallene. Prøv
at søge på f.eks. 80-200 i stedet. Eller 18-70.
Ka' du se hvor jeg vil hen?

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-11-04 17:57

In article <4185ef43$0$210$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Det var dog en meget speciel metode!
> Man kunne fristes til at tro at hensigten er at manipulere med tallene. Prøv
> at søge på f.eks. 80-200 i stedet. Eller 18-70.
> Ka' du se hvor jeg vil hen?

De lange lister (antal sider med emner) duer ikke rigtigt, da der er meget
nyt samt ekstraudstyr blandet ind i det. Så jeg tog hvad jeg regnede med
var et standardobjektiv. Men som en anden skrev, så er det 70-300 på Nikon,
og så blev forholdet et andet, så var der kun ca. dobbelt så mange til
Canon som til Nikon. Dvs jeg ser på 70-300 samt 75-300.
Og det passer nogenlunde med findings med 50mm.

Fra : fam. Ager

Dato : 31-10-04 20:43

Jeg ville dog nok kigge mig
> om efter et brugt 300D eller 10D, og så bruger lidt ekstra penge på at
> finde
> et par gode objektiver.

kan kun give jens b. ret....et brugt 10D, ville nok være kanon....også som
jens nævner,brug lidt flere penge på objektiver...de fås jo også brugt....

torben

Fra : PE

Dato : 31-10-04 21:09

"fam. Ager" <> skrev i en meddelelse news:cm3f8n$2qpp$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> kan kun give jens b. ret....et brugt 10D, ville nok være kanon....også
> som jens nævner,brug lidt flere penge på objektiver...de fås jo også

Men Jens og Torben, det kamera som jeg hidtil har brugt (Olympus C-720) har
også skabt adskillige billeder til aviser m.v. på ganske kort tid, så jeg
anser fotografen som 80% og så hardwaren som de sidste 20%, men der har jeg
nu så oplevet problemer i f t de situationer, hvor der sker lidt action
indendørs.

Fra : fam. Ager

Dato : 31-10-04 21:22

> [...]
> jeg anser fotografen som 80% og så hardwaren som de sidste 20%, men der
> har jeg nu så oplevet problemer i f t de situationer, hvor der sker lidt

lige præcis......her vel du oplæve en stor forskel ved brug at det nævnte
kamera.....
meget stor.. og grunden til at der bliver foreslået 10D er,ihvertfald fra
mig...At du får mere for dine penge ved 10D end ved 300D.....
og ved brugt,bliver der penge til objektiver...det hjælper ikke at have et
godt kamera hus og så nogle "dårlige" objektiver....tro mig jeg har selv
prøvet:0)
det er surt at købe noget man finder udaf ikke er godt,også må sælge igen
med stort tab tilfølge....Så køb fornuftig første gang...

Ja det er sku et svært valg,skal man tage skridtet eller ikke...Men hvis du
kan li´ at fotografere og vil have bedre mulighedder med dårligt lys,ja så
hedder det d-slr...

torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-10-04 17:02

PE wrote:

> [...]
> stillet tidligere. Uanset hvad, skal jeg nok også have et
> zoomobjektiv, da jeg også laver naturbilleder.

Out of the Box er D70 med 18-70 objektivet (kit) bedre end 300D - især fordi
Nikons kit-objektiv er rigtig godt. Selve husene er nok nogenlunde lige
gode - med D70 som det nyeste.
Så hvis dit behov er lidt hverdagsfotografering med medfølgende objektiv og
et yderligere zoomobjektiv, er det nok underordnet hvilket kamera, du
vælger.
Så derfor handler det nok mest om den feeling, der er knyttet til
kameraerne.
Hvis du derimod vil til for alvor at lege amatørfotograf, er det systemet,
du skal tænke mest på. Og det er så vidt jeg kan se ren religion, med
fanatikere i begge lejre (du kan sagtens finde eksempler her i grp.).

Kort:
Canon 300D +:
Billigst
Lavere ISO
Billigere originalobjektiver i topkvalitetsenden.

Nikon D70 +:
Nyere og bedre teknologi
Lækrere og pænere plastik
Mere logisk betjening
Bedre indb. flash og flashsystem
Bedre kitobjektiv (18-70 mm)

vh
Jan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-11-04 03:09

> [...]
>
> Hjælp mig lige på vej med at tage den sidste beslutning, og hvis det skal
> være kan jeg måske godt "udholde" en ventid til f.eks. marts måned.

Hmm, umiddelbart vil jeg mene, at du skal vægte 2 ting, inden du træffer en beslutning.
1. Brugen af kameraet, hvordan det virker i dine hænder og om det er rart at
holde på.
2. Behovet for optikker. Hvilke brændvidder ønsker du, og i hvilken kvalitet?

1. Personligt for mig har Nikon D70 vundet over Canon 20D i en håndtest hos en forhandler. Det skyldes to ting: Nikon D70 er lige en 1 cm højere end Canon 20D. Ved Canon 20D vil min højrehånds lillefinger helst ned under kameraet at ligge, mens Nikon D70 fylder min hånd istedet. Et batterigreb til Canon vil dog løse problemet. Nikon vinder også på en mere logisk betjening. Eksempelvis har Nikon'en 2 hjul, et til tommelfinger og et til pegefinger med henholdsvis lukketid og blænde. Skal man skifte ISO, trykker man ISO-knappen ind og drejer på tommelfingerhjulet. Når knappen slippes, har hjulet igen default funktionen.
På Canon 20D er der et hjul til pegefingeren. Ovenpå huset er der knapper til funktionsskift af hjulet. Vælger man en ny funktion, fastholdes den, indtil en ny vælges.
Til gengæld virker Canon 20D lidt mere hightech.
Der skulle være lidt mindre støj på de højere ISO-værdier. Til gengæld bruger Canon lidt mere aggresive indstillinger på softwaresiden.
Brugbart giver Canon 20D vist en ISO-værdi mere at gøre med end Nikon'en
Det samme gælder vist også for300D

2. På optiksiden har Canon lidt lavere priser på de dyreste objektiver og samtidigt har flere af dem indbygget billedstabilisering.
Hvis du ikke har tænkt dig at ofre en formue på lange lysstærke teler, vil du nok købe trediepartsoptikker, og her er priserne ens, sammen med kvaliteten.

Et rigtigt godt bud på en lang tele til en god pris er Sigma 50-500/5,6-6,3 (Bigma) til omtrent 7000 kr i Tyskland.

Begge fabrikater har gode bud på zoomteler i mellemområdet (70-200) F:/2,8 og Sigma har oxo en fin en af slagsen.

Uanset, hvad du vælger, bliver du ikke snydt, med mindre du gir for meget for kameraet. Canon 300D med 18-55/4,5-5,6 kan fås for omtrent 6000 kr i tyskland, mens Nikon D70 med 18-70 kittet fås for ca. 8200 kr.
Alternativt ligger et Canon 10D uden optik i omtrent 6000 kr brugt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger