Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt ansigt i gruppen...
Fra : Casper

Dato : 25-10-04 10:27

Hej med jer allesammen

Jeg vil bare lige vise mig fra min høflige side og sige pænt goddag
til jer alle. Jeg har netop vovet springet fra lommekamera til DSLR og
er blevet den stolte ejer af et 20D.

Jeg er dog ikke så velbevandret i denne verden, og skal da også lige
finde ud af de millarder af indstillinger sådan en bandit har. Men jeg
ser frem til kyndig vejledning og bedømmelse når jeg kommer dertil.
Jeg glæder mig også meget til at deltage i foto-stafetten og håber at
kunne være med når der bliver arrangeret ture rundt i landet.

Mvh
Casper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-04 10:37

Casper wrote:
> Jeg vil bare lige vise mig fra min høflige side og sige pænt goddag
> til jer alle. Jeg har netop vovet springet fra lommekamera til DSLR og
> er blevet den stolte ejer af et 20D.

Velkommen og tillykke med købet...

Håber ikke det gør dig lige så fattig som mange af os andre er
blevet

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Casper

Dato : 25-10-04 21:11

On 25 Oct 2004 09:36:56 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Velkommen og tillykke med købet...
>
>Håber ikke det gør dig lige så fattig som mange af os andre er
>blevet

Hej Hans

Tak for velkomsten og "jo" jeg tror desværre at kameraet allerede har
lavet en fæl ridse i min lomme som pengene falder ud af...

Casper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-04 22:24

Casper wrote:
> Tak for velkomsten og "jo" jeg tror desværre at kameraet allerede har
> lavet en fæl ridse i min lomme som pengene falder ud af...

Før man ved af det har man brugt for en mindre formue.... men hvis
man kigger sig godt for (inklusive ebay og udenlandske websites) kan
man spare mange penge på "uundværligt grej".

// Hans - Der har "vundet" Leica-tråden )) muahaha.
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-04 22:36

Hans Joergensen wrote:

> Før man ved af det har man brugt for en mindre formue.... men hvis
> man kigger sig godt for (inklusive ebay og udenlandske websites) kan
> man spare mange penge på "uundværligt grej".

Og når man bliver en gammel erfaren "rotte", så opdager man, at det
meste af det såkaldt "uundværligt grej" sagtens kan undværes, det er
faktisk sådan, at jo ældre man bliver, des mindre og lettere bliver
ens fototaske.

> // Hans - Der har "vundet" Leica-tråden )) muahaha.

Og det gir' Hans ret til at kalde sig for over-knipseren...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-04 22:45

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> meste af det såkaldt "uundværligt grej" sagtens kan undværes, det er
> faktisk sådan, at jo ældre man bliver, des mindre og lettere bliver

Er det ikke bare fordi man bliver slappere og slappere og derfor
ikke kan bære så meget ? Nej, spøg til side..

Jeg vil til stadighed holde på at det kommer an på hvad man
fotograferer.. Hellere have for meget end for lidt med.

> Og det gir' Hans ret til at kalde sig for over-knipseren...

Takker og bukker..

// Hans - over-knipser.
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-04 23:03

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Jeg vil til stadighed holde på at det kommer an på hvad man
> fotograferer.. Hellere have for meget end for lidt med.

Tja - du kan sammenligne med en lille dreng der får en ny cykel, den
skal moteres med alt, racerstyr, bothorn, ringklokke, sidespejl,
stænklapper, kilometertæller, bagagebærer, dynamolygter o.s.v.

Når den lille dreng vokser op, og bliver til en rigtig cykelrytter,
så stripper han cyklen for alting, og han vil hellere blive bemøjet
i regnvejr, end at køre med skærme på cyklen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 23:13

On Tue, 26 Oct 2004 00:02:47 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>så stripper han cyklen for alting, og han vil hellere blive bemøjet
>i regnvejr, end at køre med skærme på cyklen...

Øhh, nej!

Når den lille dreng vokser op, og bliver til en rigtig cykelrytter, så
køber han en cykel til 25K, med alle de dyreste kranksæt, geargrupper,
og hele svineriet. Så har han nemlig fundet ud af at man ikke kan køre
stærkt på plastiklegetøj

/Alex

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-10-04 01:14

> [...]
> køber han en cykel til 25K, med alle de dyreste kranksæt, geargrupper,
> og hele svineriet. Så har han nemlig fundet ud af at man ikke kan køre

Jeg troede han købte en cykel med en STOR motor på

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-04 23:15

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Tja - du kan sammenligne med en lille dreng der får en ny cykel, den
> skal moteres med alt, racerstyr, bothorn, ringklokke, sidespejl,
> stænklapper, kilometertæller, bagagebærer, dynamolygter o.s.v.

Årh... jeg er tilfreds med rimelig optik fra 12mm op til ca.
200mm, og et par TC til udvidelser Så vidt muligt f2.8 på zooms,
og et par faste f1.8 til de situationer hvor lyset er mere sparsomt.

Hvis ambitionerne er at fotografere under lettere ekstreme forhold,
det være action/sport eller koncerter, så kommer man altså ikke ret
langt med et kompakt-kamera.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-10-04 10:51

> [...]
> meste af det såkaldt "uundværligt grej" sagtens kan undværes, det er
> faktisk sådan, at jo ældre man bliver, des mindre og lettere bliver

Tja.... Gammel er du åbenbart blevet, siden du har skiftet tasken ud med et
tastatur.

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 13:23

Benny Mortensen 9380 wrote:

> Tja.... Gammel er du åbenbart blevet, siden du har skiftet tasken ud med et
> tastatur.

Næ - jeg er fotograf, og jeg gider ikke være et pakæsel.

Jeg har iøvrigt to store ROX alukufferter med fotogrej, der
tilsammen vejer over 25 kg., så hvis du er interesseret, så kan du
godt få jobbet som bærer, du kan få en skål ris om dagen i hyre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 13:38

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg har iøvrigt to store ROX alukufferter med fotogrej, der
> tilsammen vejer over 25 kg., så hvis du er interesseret, så kan du
> godt få jobbet som bærer, du kan få en skål ris om dagen i hyre...

Alukufferter er nok også noget af det mest upraktiske.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 27-10-04 11:48

> [...]
> tilsammen vejer over 25 kg., så hvis du er interesseret, så kan du
> godt få jobbet som bærer, du kan få en skål ris om dagen i hyre...

Nå herregud, ikke mere, så kan du jo godt have noget af mit på den anden
skulder. Hvad pokker pylrer du så over. Men uha dog nej, sådan noget fint
udstyr som du snakker om, turde jeg ikke bruge. Jeg tror ikke det kan tåle
at være i selskab med mig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Claus Smith

Dato : 25-10-04 10:54

Velkommen ombord og tillykke med din opgradering af kamera, der åbner sig nu
en helt nyt verden for dig indenfor fotografiet med et D-SLR.

Claus Smith

Fra : den ægte fotomand

Dato : 25-10-04 14:32

> Velkommen ombord og tillykke med din opgradering af kamera, der åbner sig
nu
> en helt nyt verden for dig indenfor fotografiet med et D-SLR.
>
> Claus Smith

hvorfor gør det det? motivet er vel det samme om det tages med det ene eller
andet kamera.

Vh Per

Fra : HKJ

Dato : 25-10-04 14:40

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message
> hvorfor gør det det? motivet er vel det samme om det tages med det ene
eller
> andet kamera.

Korrekt, motivet er det samme, men mulighederne for at fotografere det, er
ikke de samme.
Et SLR giver mulighed for hurtige reaktionstid, mere vidvinkel, mere tele,
mindre lys og bedre flash.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-04 14:58

den ægte fotomand wrote:

> hvorfor gør det det? motivet er vel det samme om det tages med det ene eller
> andet kamera.

Fy - sådan noget må man ikke sige i denne gruppe, flertallet har jo
lige nøjagtig fået sparet sammen til udbetalingen på et af Nikon's
eller Canon's lavpris DSLR-kameraer.

Vi skal heller ikke spekulere over, at der er så langt imellem, at
disse DSLR-ejere viser os nogle af deres billeder, det skyldes nok,
at de har travlt med at tjene hjem til de månedelige afdrag.

Og det er tabu at skrive noget om, at vi undrer os over, at der er
langt imellem, at de viser os nogle supergode og se-værdige fotos,
som de har taget med deres fantastiske DSLR-kameraer, med svinegode
objektiver.

Det er det samme på fotokritik.dk, der oplyser op mod 30%, at de har
et DSLR-kamera, men man kan som hovedregel ikke se forskel på,
hvilke knipserier der er taget med DSLR- eller et point and Shot
kamara, ud af de 150 til 200 billeder der uploades hvert døgn, er
der max. en håndfuld gode se-værdige billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-04 15:11

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Vi skal heller ikke spekulere over, at der er så langt imellem, at
> disse DSLR-ejere viser os nogle af deres billeder, det skyldes nok,
> at de har travlt med at tjene hjem til de månedelige afdrag.

Langt imellem ? det synes jeg da ikke der er ?

Så vidt jeg kan lure fra mig selv skyder man vist altid en masse
halløj når man lige har fået nyt spændende legetøj..

Nu efter opstarts-glæden er ovre bliver man træt af at skyde alt
muligt tilfældigt, og personligt gider jeg kun når lejligheden til
at skyde noget spændende byder sig..

Specielt nu i vinterhalvåret, hvor det er mørkt når jeg kommer hjem
fra arbejde.

> [...]
> langt imellem, at de viser os nogle supergode og se-værdige fotos,
> som de har taget med deres fantastiske DSLR-kameraer, med svinegode

Der er også langt imellem de se-værdige fotos vi ser fra dig og "den ægte
fotomand"

Men du siger da blot hvad du mener... og ja, der er da ret langt imellem
noget særligt, og til tider også langt imellem noget se-værdigt.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-10-04 15:12

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> disse DSLR-ejere viser os nogle af deres billeder, det skyldes nok,
> at de har travlt med at tjene hjem til de månedelige afdrag.

Niels, prøv en psykiater - jeg vil tro at et par års terapi kan hjælpe dig!
Misundelse er sådan en grim ting, og man kan tage ubodelig skade, hvis ikke
man får gjort noget ved det!

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-10-04 15:30

Jan Bøgh wrote:

> Niels, prøv en psykiater - jeg vil tro at et par års terapi kan hjælpe dig!
> Misundelse er sådan en grim ting, og man kan tage ubodelig skade, hvis ikke
> man får gjort noget ved det!

Det er år siden den mulighed blev forpasset.

Når man spreder så meget møj omkring sig uden at kunne se pælen i eget
øje ( ja, det var nærliggende at associere fra møj til noget andet end
pæl, men rendestenssproget overlader jeg til NRE ) er der tale om
nedsmeltning i ram´en.

--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-04 15:25

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

Kunne du og "den ægte fotomand" ikke overveje en anden tråd til jeres
evindelige troll'erier? Den arme Casper må jo tro, vi er fuldstændigt
retarderede i denne gruppe, når vi byder ham velkommen på denne måde.

Og så ville det klæde dig og din med-troll "den ægte fotomand" at hilse pænt
goddag, når andre er høflige nok til at melde deres ankomst i denne gruppe.
Alternativt kunne I jo vælge at holde jeres k*ft, men det er nok for meget
forlangt.

Jeres mor glemte tydeligvis at banke lidt almindelig høflighed og
anstændighed ind i jer, da I var børn.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-10-04 16:03

Jens Bruun wrote:

> Jeres mor glemte tydeligvis at banke lidt almindelig høflighed og
> anstændighed ind i jer, da I var børn.

er jeg den eneste som tænker på dette citat:

---
He's a fountain of misplaced rage. Name your cliche; Mother held him too
much or not enough, last picked at kickball, late night sneaky uncle,
whatever. Now he's so angry that moments of levity actually cause him
pain; give him headaches. Happiness, for that gentleman, hurts.
---

mvh

Carsten Riis

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-04 16:09

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> [...]
> uncle, whatever. Now he's so angry that moments of levity actually
> cause him pain; give him headaches. Happiness, for that gentleman,

Du må sgu' da have autistiske evner, når du kan hive sådan et citat frem

Con Air, right?

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-10-04 21:03

Jens Bruun wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Du må sgu' da have autistiske evner, når du kan hive sådan et citat frem
>
> Con Air, right?

jep..... men jeg må indrømme, at imdb.com en del.

mvh

Carsten Riis

Fra : Johnny Andersen

Dato : 25-10-04 16:08

> [...]
> kamara, ud af de 150 til 200 billeder der uploades hvert døgn, er
> der max. en håndfuld gode se-værdige billeder...

Som du jo blev smidt ud fra Niels.........

/Johnny

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-04 16:34

Johnny Andersen wrote:

> Som du jo blev smidt ud fra Niels.........

Ja de talentløse knipsere på fotokritik.dk kunne i li' at jeg gav
reel kritik til deres knipserier...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-10-04 16:52

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja de talentløse knipsere på fotokritik.dk kunne i li' at jeg gav
> reel kritik til deres knipserier...!

Jeg tror mange har påpeget overfor dig, at der er forskel på reel kritik og
nedladende tilsvininger, samt at kritik bør gives med hensyn til modtagerens
forventede og påståede evner og ambitioner. En anmelder vil ikke anmelde et
amatørteaters forestilling på samme præmisser som en forestilling i Det
Kongelige Teater.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-04 21:48

Morten Wartou wrote:

> ...cut.. kritik bør gives med hensyn til modtagerens forventede
> og påståede evner og ambitioner. ...cut...

Næ-næ... den holder ikke, når man gir' kritik til billederne på
fotokritik.dk, så har man ikke en chanche for vide noget om autors
evner og ambitioner.

Og et dårligt billede bliver hverken værre eller bedre af, at det er
en nybegynder som har lavet det.

Det er derimod relevant at forvente, at det er den der har fået en
billedkritik, som forholder sig til, og ser på kritikken i lyset af
afsenderens kompetancer og ambitioner.

Og den syge undskyldning med, at folk kræver konstruktiv kritik, som
forklarer dem, hvad der burde være gjort anderledes, er en kun en
nødbremse, som skal forhindre reel kritik, mange af de knipserier
som der uploades til kritik, er jo regulært affald, som der ikke
findes nogen som helst kur til.

Og folk har ret og slet glemt det velkomstbrev, der bliver sendt til
alle som opretter et log-in på fotokritik.dk

Velkommen til FotoKritik.dk

FotoKritik.dk er stedet hvor du kan uploade dine bedste billeder
samt give kritik på andres værker.

Reglerne er simple : Behandl andre som du selv gerne vil behandles
- men giv naturligvis kritik efter din personlige mening!

o.s.v.

Ja selv fotokrtiks webmoster har glemt hans egne regler...!

MVH Niels Riis Ebbesen
--
Og morten wartou tæller kun for en 1/2 uerfaren debattør...!

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-10-04 23:55

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja selv fotokrtiks webmoster har glemt hans egne regler...!

Det virker som om du blev "bortvist" fra fotokritik.dk og nu griber
efter halmstrå for at retfærdiggøre dig selv.

Hvad siger resten af velkomstbrevet og fotokritik.dk's betingelser.
Garanteret også noget med, at man skal opføre sig ordentligt.

mvh

Carsten Riis

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 00:31

Carsten Riis wrote:

> Hvad siger resten af velkomstbrevet og fotokritik.dk's betingelser.
> Garanteret også noget med, at man skal opføre sig ordentligt.

Resten af velkomstbrevet lyder som flg., og ja jeg er blevet kylet
ud af fotokritik.dk fordi jeg ikke ville deltage i rygklapperiet,
men i stedet gav kritik efter min personlige mening...

[...]

---Nye tiltag på FotoKritik.dk---
Månedens Emne :
I menuen finder du punktet 'Månedens Tema'. Dette er en
månedskonkurrence der kører fra d. 1. i hver måned og måneden ud.
Når konkurrencen starter vil der på siden blive præsenteret et emne
som det gælder om at fortolke efter din smag og tage 1 (og kun 1)
billede og uploade det til serveren indenfor 3 uger. Deadline er
altså 3 uger frem fra d. 1. i hver måned. Den sidste uge bruges til
afstemning. Der kan ikke stemmes på egne fotos. Fotografernes navne
bliver først præsenteret når konkurrencen slutter (d. 1. i næste
måned). Vinderbilledet kommer på forsiden af tema-siden i en måned.

Debat Forum:
Brug dette forum som du vil. Du kan stille spørgsmål vedr.
fotografering eller hvad du nu måtte finde på.

MiniChat:
Mød andre fotografer online og få en hyggesludder.

Du har mulighed for at få din egen fotokritik.dk e-mailadresse. Gå
ind i 'egen opsætning' og i bunden vælger du 'Ja tak!' til at få
oprettet din e-mailadresse der virker som forward til din egen adresse.

Endnu en gang velkommen, og god fornøjelse

Med venlig hilsen
Martin Christian Koch
FotoKritik.dk

Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-04 01:14

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:417D0654.5080600@niels-ebbesen.net...

> [...]
> langt imellem, at de viser os nogle supergode og se-værdige fotos,
> som de har taget med deres fantastiske DSLR-kameraer, med svinegode

Nåda, jeg synes nu ellers Både Max, Thomas Sass P. og Hans Kruse smider links til det ene fantastiske billede efter det andet.
Og regelmæssigt kommer der da også godter fra andre.
Faktisk er standarden for billederne i fotostafetten ved at være rigtig høj.

Nu har jeg ikke selv et D-SLR endnu, men er tæt ved at tage springet for at kunne være med i fuglefotograferingen.
Min ambition er at blive lige så dygtig til det som Thomas Sass P. og Max.

Men bevares, når det kommer til andre motiver end fugle, synes jeg da selv, at jeg godt kan. Men skulle da altid gerne være rum for forbedringer.

Her er et par stykker af mine bedste:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-181
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-169
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-30
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-13
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-17

Alt sammen taget mede et Nikon Coolpix 4500 med eller uden teleforsats.
Dejligt kamera, men fugle duer det altså ikke til.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 15:32

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
>
> Alt sammen taget mede et Nikon Coolpix 4500 med eller uden teleforsats.
> Dejligt kamera, men fugle duer det altså ikke til.

Man er vist lidt af et kvaj, hvis man forsøger at bruge et Nikon
Coolpix 4500 til fuglefotografering, det kræver en lysstærk tele i
20-30 tusind kroners klassen.

Men hvis en dygtig fotograf anvender et Nikon Coolpix 4500 til de
genrer fotografi, som det er velegnet til, så kan han sagtens lave
billeder, der er hundrede gange bedre end dem, som en talentløs
knipser kan lave med et dyrt DSLR-kamera.

Og dine "bedste" har vi vist allerede set, og de da ikke vildt gode,
jeg har ganske vist ikke kommenteret dem tidligere, men du kan da
godt få min mening om disse billeder:

1). jeg savner den hånd som holder violinbuen
2). de to grønne blade der stikker ind i toppen virker forstyrende
3). billedet er udbrændt og uskarpt
4). underlig beskæring, jeg savner det han læner dig op ad
5). det er et nogenlunde billede, det mangler dog noget kontrast

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 15:42

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Man er vist lidt af et kvaj, hvis man forsøger at bruge et Nikon
> Coolpix 4500 til fuglefotografering, det kræver en lysstærk tele i
> 20-30 tusind kroners klassen.

Årh.. mindre kan vel gøre det..
Fx. en Sigma 50-500EX f4.5-6.3, den koster kun ca. 6-8000kr, hvis
man køber den det rigtige sted..

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-10-04 18:13

Hans Joergensen wrote:

> Fx. en Sigma 50-500EX f4.5-6.3, den koster kun ca. 6-8000kr, hvis
> man køber den det rigtige sted..

Har jeg været uheldig?

Jeg har lånt en af ovennævnte til test og synes at mine testbilleder var
temmeligt flade og kedelige, altså manglende kontrast og skarphed, når jeg
kom ud i den lange ende.
Jeg går i øjeblikket og spekulerer på en Nikon AF VR 80-400 4.5-5.6 D ED ,
men har indtil videre ikke haft mulighed for selv at prøveskyde den, så jeg
ved ikke hvordan den tegner ifht. Sigmaen.

vh
Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 19:24

Jan Bøgh wrote:
> Jeg har lånt en af ovennævnte til test og synes at mine testbilleder var
> temmeligt flade og kedelige, altså manglende kontrast og skarphed, når jeg
> kom ud i den lange ende.

Måske, jeg har set masser af glimrende skarpe billeder fra Bigma'en,
men de kan jo være efterbehandlet.

Normalt siger folk at den er skarp ved 500mm, og mindre skarp i den
korte ende.

Men, der er jo så også mange der siger at Sigma's kvalitetskontrol
ikke altid fanger dårlige eksemplarer.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 20:12

Hans Joergensen wrote:

> Men, der er jo så også mange der siger at Sigma's kvalitetskontrol
> ikke altid fanger dårlige eksemplarer.

Dengang da jeg var ung, der var det en offentlig hemmelighed, at når
de store producenter sleb glas til objektivernes linseelementer, så
blev de efterfølgende udmålt og kvalitetskontrolleret.

Første sortering blev brugt til de dyreste varemærke objektiver,
anden sortering blev brugt til de billige varemærke objektiver, og
de efterfølgende sorteringer blev solgt til de fabrikker, som
fremstillede meget billige tredieparts objektiver, dengang var det
Soligor, Tamaron og Kenlok.

Og jeg vil gætte på, at det i dag foregår på nøjagtig samme måde,
med Sigma som aftager af de dårlige sorteringer.

Det er derfor man kan købe et billigt Sigma objektiv, der på næsten
alle punkter er identisk med et tilsvarende Nikon eller Canon
objektiv...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 20:29

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Og jeg vil gætte på, at det i dag foregår på nøjagtig samme måde,
> med Sigma som aftager af de dårlige sorteringer.

Det er da muligt, men så bliver de i så fald normalt ikke brugt i
Sigma's EX-serie.

> Det er derfor man kan købe et billigt Sigma objektiv, der på næsten
> alle punkter er identisk med et tilsvarende Nikon eller Canon
> objektiv...

Det er andet glas, og anden coating.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 27-10-04 13:05

> [...]
>
> Det er derfor man kan købe et billigt Sigma objektiv, der på næsten
> alle punkter er identisk med et tilsvarende Nikon eller Canon

Nu kunne jeg så egentligt godt lide at vide Niels.... Hvornår var du ung
??.... Det ville være lige så skønt at vide... Hvilke af de nævnte mærker
har du selv anvendt ???.... Jeg mindes ikke Tamron, som noget billigt
mærke. Faktisk er deres 2* teleconverter da vist ikke overgået endnu.
Kenlock fik ganske rigtigt, et dårligt navn. Der er dog ingen der har
kunnet forklare hvorfor, for det var aldeles ufortjent. Soligor, tja jeg
ved det ikke, for jeg har kun haft den samme optik derfra, en 135 mm 2,0 Men
det kan ikke være den, der har givet navnet et dårligt ry, for den er
aldeles fortræffelig. Men Sigma har ganske rigtigt været meget svingende.
Men på grund af diverse konkurser og sidste øjebliks salg, prøvet at være
det hele. Lige fra Kvalitetsmærke til Junk.

M.V.H.....Benny..

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-10-04 13:39

Benny Mortensen 9380 wrote:
> har du selv anvendt ???.... Jeg mindes ikke Tamron, som noget billigt
> mærke. Faktisk er deres 2* teleconverter da vist ikke overgået endnu.

Tamron 28-75 f2.8 skulle i øvrigt være en ganske glimrende optik,
ihvertfald rent optisk.. og den koster kun omkring 2000kr

> aldeles fortræffelig. Men Sigma har ganske rigtigt været meget svingende.
> Men på grund af diverse konkurser og sidste øjebliks salg, prøvet at være
> det hele. Lige fra Kvalitetsmærke til Junk.

Sigma uden EX skulle være junk.. Sigma med EX er ofte fint.. men det
svinger vist også lidt ;)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-10-04 01:23

> Man er vist lidt af et kvaj, hvis man forsøger at bruge et Nikon Coolpix
> 4500 til fuglefotografering, det kræver en lysstærk tele i 20-30 tusind
> kroners klassen.

Ved nu ikke helt om det kræver en lysstærk tele. Jeg har taget mange gode
fuglebilleder med en brugt Nikkor AF 75-300 mm f/4.5~5.6. De kan skam nok
bruges, hvis ikke man har en formue til lysstærke teleobjektiver. Jeg har da
fanget svaler i flugten og musvitter samt andet godt med den lille billige
tele-zoom
Jeg vil til gengæld gerne indrømme, at det er betydeligt lettere med en
lysstærk tele, men sådan er alt jo, det rigtige værktøj til den rigtige
opgave, så er arbejdet halvvejs færdigt

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-10-04 11:20

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg vil til gengæld gerne indrømme, at det er betydeligt lettere med en
> lysstærk tele, men sådan er alt jo, det rigtige værktøj til den rigtige

Hørt hørt! Endelig en, der rammer hovedet på sømmet.

Fotografi er ikke kunst men et håndværk. Kun i yderst sjældne tilfælde, hvor
fotografen går helt nye veje for at skabe et visuelt udtryk, kan man tale om
kunst.

Og et håndværk kan læres!
Professionelle fotografer er oftest kanondygtige til at exponere korrekt,
spotte motiver, komponere stilleben og portrætter, men sjældent ser man de
åndedrætsberøvende billeder fra deres hånd, ganske enkelt fordi de ikke har
tid til at vente 2-3-4 timer på bare at få ét billede i kassen.
Det er her amatørens styrke ligger.

Man kan nå, så langt man vil og har ambitioner til.
Især hvis andre dygtigere fotografer velvilligt viser vej.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-10-04 10:36

> Fy - sådan noget må man ikke sige i denne gruppe, flertallet har jo
> lige nøjagtig fået sparet sammen til udbetalingen på et af Nikon's
> eller Canon's lavpris DSLR-kameraer.

Hej Casper

Som du kan se, er Niels en af de dyre drenge... Nå ja
forresten....Velkommen i gruppen, det havde jeg nær glemt.

> Vi skal heller ikke spekulere over, at der er så langt imellem, at
> disse DSLR-ejere viser os nogle af deres billeder, det skyldes nok,
> at de har travlt med at tjene hjem til de månedelige afdrag.

Han får det også til at lyde som om han tjener rigtigt godt...

> [...]
> langt imellem, at de viser os nogle supergode og se-værdige fotos,
> som de har taget med deres fantastiske DSLR-kameraer, med svinegode

Som du nok kan se, så er Niels, og hvem ved, måske også den ægte fotomand
dødseriøse

> [...]
> kamara, ud af de 150 til 200 billeder der uploades hvert døgn, er
> der max. en håndfuld gode se-værdige billeder...

Men på den anden side, så behøver vi jo ikke nødvendigvis at være enige med
dem. Så uanset om det er talentløst eller ej, så skyd for pokker. Hvem
ved, en dag får du lige frem taget et billede, som selv Niels syntes er
godt. Så kan det være, at han forærer dig et Svendebrev.

M.V.H.....Benny..

Fra : Claus Smith

Dato : 25-10-04 16:19

Nå for den da.....den ægte fotomand har talt

Måske kunne du bedre forstå det når jeg så siger at mulighederne er bedre og
i høj grad flere med et D-SLR.

Claus Smith

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-04 16:36

Claus Smith wrote:

> Måske kunne du bedre forstå det når jeg så siger at mulighederne er bedre og
> i høj grad flere med et D-SLR.

Hvornår får vi dem at se...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Smith

Dato : 25-10-04 17:01

> Hvornår får vi dem at se...

Må da sige at du gør vist dit for at nye brugere herinde skal få en dårlig
oplevelse med nyhedsgruppen og dens brugere fra starten.

Med din erfaring indenfor foto overrasker du mig nu endnu en gang.

Tag nu lige en slapper....alle kan vel være med herinde?

Claus Smith

Fra : Deaster

Dato : 25-10-04 18:05

den ægte fotomand wrote:

> nu

> hvorfor gør det det? motivet er vel det samme om det tages med det
> ene eller andet kamera.

Sjovt nok er motivet slet ikke det samme når jeg bruge min 300mm zoom,
som når jeg bruger mit lommekamera på 35mm.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-04 12:13

"Casper" <never@neverland.dk> wrote in message

Hej og velkommen til. Jeg glæder mig til at se dine billeder, og ikke mindst
se dig på vores fælles ture. Du lyder som en rigtig hyggelig fætter.

Fra : 2rb1

Dato : 25-10-04 12:24

>Du lyder som en rigtig hyggelig fætter.

> [...]

??? hvor kan du høre det henne ;0)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-04 12:30

2rb1 wrote:

> ??? hvor kan du høre det henne ;0)

Man skal ikke ha' deltaget ret meget på UseNet for at vide, at Jens
Brunnn er et unikum, som bare ka' registrere sådan noget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-04 12:32

"2rb1" <jule@manden.dk> wrote in message

> ??? hvor kan du høre det henne ;0)

Intuition.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-10-04 12:52

Jens Bruun wrote:

> "2rb1" <jule@manden.dk> wrote in message

> Intuition.

Pssst, intuition er noget kvinder har.

Mænd har instinkt.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-04 19:50

> Pssst, intuition er noget kvinder har.
>
> Mænd har instinkt.

Ved jeg, ved jeg. Feberredning: Det er min kære kone, der fortæller mig, at
Casper er en hyggelig fyr. Jeg selv har intet kendskab til Casper, så han
kunne for min skyld være en skør østjyde eller sådan noget. Nå, jeg stoler
på min _kones_ intuition og regner stadig med, at Casper er en hyggelig fyr.

Fra : Casper

Dato : 25-10-04 21:02

On Mon, 25 Oct 2004 20:49:49 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>på min _kones_ intuition og regner stadig med, at Casper er en hyggelig fyr.

Hej Jens

Hils din søde kone og sig at hun ikke er helt galt på den...

Casper

Fra : Lars

Dato : 25-10-04 20:20

Carsten Riis <cr@carben.dk> said in news:417CE8F6.92D2210C@carben.dk:

> Pssst, intuition er noget kvinder har.
>
> Mænd har instinkt.

Sludder og vrøvl.

Intuition: en evne til umiddelbart at opfatte, forstå og bedømme en
situation el. sammenhæng uden nødvendigvis at have kendskab til el. være
bevidst om alle aspekter af den

Instinkt: en indre ubevidst drift som får én til at handle på en bestemt
måde uden at man har lært det el. først skal tænke over det

Hvori dette ser du kønsrolleopdelingen?
Hvis du ønsker at debatere denne konstatering: FUT til dk.kultur.sprog

--
Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-10-04 12:34

On Mon, 25 Oct 2004 13:30:05 +0200
Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Man skal ikke ha' deltaget ret meget på UseNet for at vide, at Jens
> Brunnn er et unikum, som bare ka' registrere sådan noget...

eller også er det bare fordi at personen rent faktisk tager sig tid til
at introducere sig selv inden han begynder at kommentere andre folks
ting.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-10-04 17:05

Casper <never@neverland.dk> skrev:

> Jeg vil bare lige vise mig fra min høflige side og sige pænt
> goddag til jer alle. Jeg har netop vovet springet fra lommekamera
> til DSLR og er blevet den stolte ejer af et 20D.

Velkommen til Casper. Forhåbentligt er du ikke blevet skræmt
fuldstændig væk af Ebbesen og fotomanden

Og tillykke med dit nye "legetøj".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : OCB

Dato : 25-10-04 17:28

roflmao - dk.fritid.børnehave

Velkommen til Casper..

Nu ved du så allerede fra starten hvilke "personligheder" du møder herinde..
Den ene er "en rigtig fotomand", men han viser bare aldrig nogle "rigtige
billeder" - Den anden er "professionel fotograf og webdesigner", desværre er
han endnu ikke blevet rig på nogle af områderne pga svigtende talent og
bruger istedet tiden på at fortælle vidt og bredt om hvor mange der besøger
hans website.. Fælles for dem begge er; de kan ikke opføre sig ordenligt og
de lærer det aldrig..

Mvh Ole Condrup Boesen

Fra : Casper

Dato : 25-10-04 21:00

On Mon, 25 Oct 2004 18:27:38 +0200, "OCB" <contactREMOVEME@condrup.dk>
wrote:
> [...]
>hans website.. Fælles for dem begge er; de kan ikke opføre sig ordenligt og

Hej igen

Mange tak til (næsten) alle for den meget fine velkomst. Jeg havde dog
ikke regnet med at starte en hel lavine af mudder pga. en simpel "her
er jeg" besked, men jeg skal love for at folk kom ud af busken.

Mht. diverse "personligheder" er jeg ikke så nervøs - jeg har brede
skuldre. Jeg håber dog på konstruktiv kritik af de billeder jeg vil
dele og ikke på den type kritik som de to herrer allerede har
udfoldet... men nu må vi se

Jeg glæder mig til at blive en del af "gruppen" og til at dele
erfaringer mv...

Endnu engang tak for velkomsten!

Casper

Fra :

Dato : 25-10-04 21:17

> [...]
> udfoldet... men nu må vi se
>
> Jeg glæder mig til at blive en del af "gruppen" og til at dele

Jamen jeg vil da også byde dig velkommen.Ja der skal ikke meget til før
mudderet kommer væltende, men derudover er der mange tricks/vejledninger og
velmenende råd og anvisninger i denne NG.Synd med mudderet,men plusserne
opvejer det gudskelov!
Hilsen henrik

Fra : Casper

Dato : 25-10-04 21:04

On 25 Oct 2004 16:05:16 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Velkommen til Casper. Forhåbentligt er du ikke blevet skræmt
>fuldstændig væk af Ebbesen og fotomanden
>
>Og tillykke med dit nye "legetøj".

Hej Morten

Tak for det - og nej der skal mere til at skræmme mig væk

Casper

Fra : Nogen

Dato : 25-10-04 18:28

Dav

Jeg ved ikke om du er helt ny det her med nyhedsgrupper, hvis du er skal du
ikke lade dig forskrække af hvad der lige er sket her. Hvis du på den anden
side er fortrolig med disse grupper så har du nok mødt sådan personligheder
før, så derfor bare klø på. Vi skal være her alle sammen, der er vi også
sådan nogen lunde, vi er heldivis alle forskellige. Det er det der gør det
så ski.... skægt at være med på news. Ok ok ok tillykke med det nye
"legetøj", bare det var mig. Jeg må jo "nøjes" med en 300D, ganske fint
kamera til mig, selv om Hr. Morten Wartou siger at du aldrig ville kunne
tage et "buste-billede", da modelen villle falde om af grin når der kommer
en 300D frem :)(undskyld jeg kunne ikke lade være Morten)

Bare gå på Casper, langt det meste er hårdt men uretfærdigt, eller hva'

Fra : Nogen

Dato : 25-10-04 19:13

Dav igen

Glemte lige at sige, hvis du ikke har billedbehandlet før, så start med at
optage dine billeder i RAW. Der er mange flere muligheder for at justere i
forhold til jpeg. Det er nok lidt mere besværligt men det kan betale sig at
lære det fra bunden. Der sidder mange her der ved en hel masse om dette
emne.
God fornøjelse

Fra : Casper

Dato : 25-10-04 21:04

On Mon, 25 Oct 2004 20:13:13 +0200, "Nogen" <dui@ikke.tilnoget> wrote:

> [...]
>lære det fra bunden. Der sidder mange her der ved en hel masse om dette

Hejsa

Jeg har leget med RAW før, så det er ikke helt nyt. Dog får jeg nok
brug får et større CF kort. Puha, 55 billeder på et 512mb kort. Men
tak for tippet!

Casper

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-04 00:55

"Casper" <never@neverland.dk> skrev i en meddelelse news:hbhpn0tkiricljf9plpu3hpbi60jstfole@4ax.com...
> [...]
> Jeg glæder mig også meget til at deltage i foto-stafetten og håber at
> kunne være med når der bliver arrangeret ture rundt i landet.

Jamen, så velkommen til da

Og til lykke med det nye legetøj. Jeg håber, du har brugt lidt penge på noget ordentligt glas.

Du kan trøste dig med, at fotostafetten og vore småture åbenbart er NRE- og Fotomand-fri, selvom invitationerne til begge dele er helt åbne.
Og begge dele er meget hyggelige.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Langgaard

Dato : 26-10-04 06:46

> [...]
> Jeg glæder mig også meget til at deltage i foto-stafetten og håber at
> kunne være med når der bliver arrangeret ture rundt i landet.

Hej Casper

Velkommen, og tag dig ikke af Nils, her er lige hvad han før har udtalt, det
siger jo alt om ham.

Og tillykke med udstyret !

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 10:03

Foto-oraklet langgaard har talt i tåger:

> Og tillykke med udstyret !

Hej langgaard, glemte du ikke at fortælle Casper, at du er gruppens
brugt-handler, og at han trygt kan henvende sig til dig, hvis han
får brug for noget gammelt forældet fotogrej, for du er altid
leveringsdygtig i foto-skrammel til skyhøje priser...!

MVH Niels Riis Ebbesen
--
Og langgaard tæller kun for en 1/2 uerfaren debattør...!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 10:07

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> får brug for noget gammelt forældet fotogrej, for du er altid
> leveringsdygtig i foto-skrammel til skyhøje priser...!

Synes du ikke snart du burde holde kæft?
Kan du ikke fedte ind i mudderet med dit brok?

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 10:46

Hans Joergensen wrote:

> Synes du ikke snart du burde holde kæft?
> Kan du ikke fedte ind i mudderet med dit brok?

Hmmm... sandhedden er nok ilde hørt...!

Hvor mange af langgaards billeder har du set...?

Hvor ofte oplever du langgaard skrive seriøse indlæg, der handler om
foto og fotografering...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 10:52

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hmmm... sandhedden er nok ilde hørt...!
> Hvor mange af langgaards billeder har du set...?

Ikke nogle jeg kan huske.. lige som jeg heller ikke har set nogle af
dine jeg kan huske (bortset fra et par støjfyldte billeder af nogle
meget små fly)

> Hvor ofte oplever du langgaard skrive seriøse indlæg, der handler om
> foto og fotografering...?

Hvor ofte oplever jeg dig skrive seriøse indlæg der ikke kun handler
om at pådutte andre dine meninger og/eller svine folk til ?

Hvad er der i øvrigt præcist galt med at købe dSLR + dyr optik hvis
man har råd til det ?

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 11:04

Hans Joergensen wrote:

> Hvad er der i øvrigt præcist galt med at købe dSLR + dyr optik hvis
> man har råd til det ?

Det er der ikke noget galt i, der hvor filmen knækker, er når du og
andre stiller sig op og fortæller alt og alle, at DSLR er det eneste
som kan lave gode billeder.

Og det bliver helt komisk, når det ender derude, hvor argumentet er,
at Max, Thomas Sass P. og Hans Kruse tager flotte billeder med deres
DSLR-kameraer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 11:12

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Det er der ikke noget galt i, der hvor filmen knækker, er når du og
> andre stiller sig op og fortæller alt og alle, at DSLR er det eneste
> som kan lave gode billeder.

Under nogle situationer er SLR-systemer altså det eneste der kan lave gode
billeder.. hvis du ikke vil op i mellemformat.

Hvor mange normale digitalkameraer kan tage gode koncertbilleder
indendørs i den eksisterende belysning fx?

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-10-04 16:58

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Hvor mange normale digitalkameraer kan tage gode koncertbilleder
> indendørs i den eksisterende belysning fx?

Ved hvor mange koncerter er det tilladt at tage billeder?

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 17:15

Carsten Riis wrote:
> Ved hvor mange koncerter er det tilladt at tage billeder?

Ved mange af dem jeg kommer til..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 17:23

On Tue, 26 Oct 2004 17:57:51 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> [...]

En del faktisk. Jeg har erfaring med Minolta Dimage A1, og det er et
fortræffeligt kamera til koncertfotos.

>Ved hvor mange koncerter er det tilladt at tage billeder?

Stort set alle. Men det kræver selvfølgelig at man har et pressekort

/Alex

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 17:49

Alex Linaa wrote:
> En del faktisk. Jeg har erfaring med Minolta Dimage A1, og det er et
> fortræffeligt kamera til koncertfotos.

Må vi se ? :)

Det lykkes mig aldrig at tage nogle koncertfotos med mit Minolta
Dimage der var noget værd.

> Stort set alle. Men det kræver selvfølgelig at man har et pressekort

Så længe det er mindre bands.. og man spørger først, kan man ofte
godt få lov.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 18:16

On 26 Oct 2004 16:49:11 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Må vi se ? :)

Her er et par stykker, taget med Minolta Dimage A1:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=78091
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=84690
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=84690-1
http://galleri.linaa.com/displayimage.php?album=53&pos=0

>Så længe det er mindre bands.. og man spørger først, kan man ofte
>godt få lov.

Ja, det er faktisk ret fedt at arbede med de mindre bands. De er som
regel beærede over at nogen vil tage billeder af dem, til forskel fra
de store bands der lægger alle mulige hindringer i vejen for pressen.

/Alex

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 19:17

Alex Linaa wrote:
> Her er et par stykker, taget med Minolta Dimage A1:

Ja de er jo glimrende

> Ja, det er faktisk ret fedt at arbede med de mindre bands. De er som
> regel beærede over at nogen vil tage billeder af dem, til forskel fra
> de store bands der lægger alle mulige hindringer i vejen for pressen.

Jah..

Jeg håber på at få lov til at fotografere dels Suspekt og
koncerterne i Ungdomshuset i weekenden.. det skal nok blive sjovt.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 19:53

On 26 Oct 2004 18:17:26 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Jeg håber på at få lov til at fotografere dels Suspekt og
>koncerterne i Ungdomshuset i weekenden.. det skal nok blive sjovt.

Hvis man snakker med arrangørene, eller et af bandsene på forhånd, så
er der næsten altid muligheder for at komme til at tage billeder.
Specielt hvis man lover arrangører billeder som "betaling", er de ret
medgørelige.

Jeg har lige været et smut på din hjemmeide, og jeg må sige det er
nogle overbevisende koncertbilleder du har lavet.
Hvis man skriver til en arrangør i god tid, med henvisning til så flot
en portefølje, så vil de stå i kø for at få billeder.

Jeg er selv fast fotograf på to festivaler, hvor aftalen er kommet i
stand vha. ovennævnte metode, så det virker.

God koncert :)
/Alex

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 20:31

Alex Linaa wrote:
> Specielt hvis man lover arrangører billeder som "betaling", er de ret
> medgørelige.

De kan måske få rabat, men få billeder som betaling - nej :) man må
sgu ikke undergrave branchen, tænk hvis man bliver en del af den ? :)

> Jeg har lige været et smut på din hjemmeide, og jeg må sige det er
> nogle overbevisende koncertbilleder du har lavet.

Mange tak.. :)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 20:56

On 26 Oct 2004 19:31:16 GMT, Hans Joergensen

>De kan måske få rabat, men få billeder som betaling - nej :) man må
>sgu ikke undergrave branchen, tænk hvis man bliver en del af den ? :)

Well, sådan ser jeg det nu ikke.
Grøn Koncert, eller diverse festivaler ville aldrig bruge
professionelle fotografer til at få billeder fra deres events. De
bruger i stedet amatører, som mod at levere billeder i lav opløsning,
får pressekort, backstagepass og hele molevitten. Jeg synes egentlig
jeg har haft nogle gode aftaler, hvor jeg mod at levere x antal
billeder har været til festival med alt betalt, samtidig med
muligheden for at møde stjernerne "unplugged" backstage.

Jeg tror ikke jeg undergraver ret meget der, men jeg får chancerne for
et pletskud som jeg ellers ikke ville have fået. Og jeg har jo stadig
ophavsretten til mine billeder.

/Alex

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-10-04 11:27

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvor mange af langgaards billeder har du set...?

Det finder jeg irrelevant. Jeg vurderer folk udfra det de skriver, dette
er jo en *debat* gruppe.

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-10-04 11:46

> Hmmm... sandhedden er nok ilde hørt...!
>
> Hvor mange af langgaards billeder har du set...?
>
> Hvor ofte oplever du langgaard skrive seriøse indlæg, der handler om
> foto og fotografering...?

Hej Niels

Har du nogensinde fået den tanke, at du alene, kunne fratage enhver lysten
til at gøre det ????. Det kunne jo også være, at Langgaards ide om, at
være seriøs, ikke helt ligner din. Hvilket jo kun kan tælle til fordel for
Langgaard.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 12:14

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote in message

> Har du nogensinde fået den tanke, at du alene, kunne fratage enhver
> lysten til at gøre det ????.

Det er NRE fuldstændigt bevist om. Det er grunden til, han byder nye brugere
velkommen på denne måde. NRE har - ifølge eget udsagn - været med siden
internettet blev opfundet, og er nu en falleret og bitter, halvgammel mand
med en opførsel, der er lært på blå stue og som de fleste andre vokser fra
ved femårsalderen. NRE kan ikke kan acceptere, at han ikke længere kører
løbet her (hvis han nogensinde har kørt noget som helst udover sin cykel) og
at andre har mulighed for de ting, han aldrig selv har lykkes med. Derfor
har han valgt at være en nedbrydende troll i stedet for at affinde sig med,
at man også kan "nøjes" med at glæde sig på andres vegne. Ligefrem tage
positivt del i gruppens liv ligger ham tydeligvis uendeligt fjernt. For ham
er succeskriteriet nu at få skræmt så mange "amatører" væk, så han ikke
behøver at blive konfronteret med sin egen fiasko og sit eget mindreværd.

Jeg følger ikke andre grupper, hvor NRE slår sine folder (med undtagelse af
dk.fritid.lystfiskeri), men lidt googling viser hurtigt, at NRE udviser
samme negative adfærd og møder samme massive uvilje overalt på usenet, hvor
han færdes. Faktisk har han den "ære" at være lidt af en institution på den
danske del af usenet.

Hvad han får ud af at være ringeagtet af de fleste er mig en gåde, men det
kan være, det er den eneste form for opmærksomhed, han kan få?

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-10-04 10:48

> Synes du ikke snart du burde holde kæft?
> Kan du ikke fedte ind i mudderet med dit brok?

> [...]

Tror du virkeligt, at vi kunne være så heldige ????

M.V.H.....Benny..

Fra : Langgaard

Dato : 26-10-04 11:52

> [...]
>
> MVH Niels Riis Ebbesen
> --
> Og langgaard tæller kun for en 1/2 uerfaren debattør...!

Hej Nils

Jeg sælger sådan set ikke noget fotoudstyr, men jeg formidler en del, meget
mere end der er på siden, jeg sender til det meste af verden, Japanerne er
vilde med de første Spejlreflekskameraer, og de betaler godt, meget godt.
Tyskerne har ingen penge mere, så alt Zeiss Ikon går også til Japan, Korea
er også ved at være godt med.
Priserne, ja den bestemmer dem som ejer varen, jeg gør ikke.
Ved du for øvrigt hvad der sker når man ikke tænker sig om, nej, det ved du
nok ikke, men jeg vil lige vise dig hvad du kom til at skrive:

[...]

Er det ikke sjovt at 4 linier kan beskrive et menneske så godt!

Hvad tænkte du på da du skrev det, tænkte du overhovedet ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 12:14

Langgaard wrote:
> mere end der er på siden, jeg sender til det meste af verden, Japanerne er
> vilde med de første Spejlreflekskameraer, og de betaler godt, meget godt.

Gamle spejlrefleks er også fantastisk herlige... har jeg opdaget
inden for de sidste par måneder.

Det er ganske enkelt rart at tage afsted kun bevæbnet med et lille kompakt
manuelt SLR med standard-optik (ca. 50 f1.8 fx:) Ihvertfald så længe
det ikke er en decideret fototur man er ude på.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 13:40

Foto-oraklet langgaard har talt i tåger:

> Jeg sælger sådan set ikke noget fotoudstyr, men jeg formidler en del, meget
> mere end der er på siden, jeg sender til det meste af verden, ...cut...

Ja-ja... du er verdensmester i snak-snak om dine fantastiske evner,
men lad os nu se nogle af dine billeder...!

MVH Niels Riis Ebbesen
--
Og langgaard tæller kun for en 1/2 uerfaren debattør...!

Fra : N/A

Dato : 26-10-04 14:56

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 14:56

Langgaard wrote:
> For resten, er du på understøttelse, en søgning på google viser at du ikke
> har tid til at arbejde, du laver indlæg hele dagen, hver dag ?

Vi er jo nogle der er så heldige at have et arbejde der tillader at
man checker news af og til

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 15:35

Hans Joergensen wrote:

> Vi er jo nogle der er så heldige at have et arbejde der tillader at
> man checker news af og til

Ja og jeg har lige været ude i et par timer, og snuppe nogle skud af
de flotte efterårsfarver, det blæser desværre lidt vel meget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 26-10-04 15:13

> Ja-ja... du er verdensmester i snak-snak om dine fantastiske evner,
> men lad os nu se nogle af dine billeder...!
>
> MVH Niels Riis Ebbesen

Du, jeg har lagt et på Fotokritik.dk, det kan du jo pisse på, hvis du ellers
færdes på den side blandt os amatører!

http://www.fotokritik.dk/pics/105807

Hvis du imod al forventning skulle kunne lide billedet, er det nok for stor
en skam for dig at indrømme det, så pis du bare løs.

Fra : Allan

Dato : 26-10-04 13:17

> [...]

> Jeg glæder mig også meget til at deltage i foto-stafetten og håber at
> kunne være med når der bliver arrangeret ture rundt i landet.

Hej Casper og velkommen

Jeg håber at du får glæde af gruppen. Desværre - IMHO - skal man bag
skærmen have et godt filter på da der kommer mange mindre væsentlige
kommentarer.
Som du selv kan se er denne tråd et godt eksempel. Du skriver "Hej" og du
har faktisk skabt en af de fem længste tråde igennem de sidste par
måneder

Men der er heldigvis nogle gode svar fra hjælpsomme folk i blandt "det
andet"

/Allan der hverken har dSLR eller billeder til kritik

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-10-04 20:05

> [...]
> Jeg glæder mig også meget til at deltage i foto-stafetten og håber at
> kunne være med når der bliver arrangeret ture rundt i landet.

Jamen velkommen, det er jo ikke så ofte nogen introducerer sig selv i
gruppen, men det er da en god idé. Jeg ser at der har været en del
reaktioner og nogle ganske underholdende korrespondencer allerede (er lige
kommet hjem fra en rejse i et par dage). Jeg er også én af dem, der har
investret i 20D og i den del objektiver. Jeg skal nok afholde mig fra at
påstå at det giver bedre billeder, men hvis jeg må tage en analogi fra
cykling, så det noget sjovere at cykle ræs på en racer med kulfiberstel og
et rigtigt godt Shimanosæt end en billig alluminiumsracer (jeg har selv lige
taget springet fra en billig Bianchi til en Trek, som normalt ville koste de
25K). Betyder det at man kan køre hurtigere i længere tid? Så afgjort!!
Betyder det at man kommer i bedre form? Ikke nødvendigvis, men
sandsynligvis, da det er sjovere. Man kan så selv drage analogien til
fotoverdenen!! Min kære kone ville forklare det her på en helt anden måde:
Mænd har en ualmindelig stor trang til dimser og jo dyrere og mere
specialiseret, jo bedre! Hvad gør min kone så? Jo hun køber tøj for stort
set ligeså mange penge som jeg køber fotoudstyr for Om man så kan
konkludere at man ikke er en rigtig mand, hvis ikke....ja det er jo et andet
spørgsmål.

Nok om det og tonen er jo fornemt lagt an allerede her ved introduktionen i
gruppen, så fremover kan der vel ikke komme de store overraskelser på den
front, men der er ingen tvivl om at du vil lære noget, få noget feedback og
fremfor alt få noget inspiration fra en noget blandet skare af fotofreaks.

Mvh, Hans

Fra : Casper

Dato : 27-10-04 09:11

On Tue, 26 Oct 2004 21:05:19 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>fremfor alt få noget inspiration fra en noget blandet skare af fotofreaks.

Tak for de pæne ord. Du lyder som manden jeg skal gå til hvis jeg vil
vide noget om hvilke objektiver der skal på mit 20D.

Jeg glæder mig til det fremtidige "samarbejde".

Casper

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-10-04 09:54

> [...]
> Jeg glæder mig også meget til at deltage i foto-stafetten og håber at
> kunne være med når der bliver arrangeret ture rundt i landet.

Velkommen i gruppen, Casper, fin måde at introducere dig selv på. Det bliver
spændende at følge dig i stafetten og håber da at se dig på nogle af de
fotosafarier der bliver holdt.

MVH
Thomas