Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
måneformørkelse
Fra : suzanna ipsen

Dato : 22-10-04 10:57

I næste uge er der måneformørkelse. Jeg kunne godt tænke mig at
fotografere månen, når den går ind i jordens skygge!
Så er spørgsmålet:
Skal jeg gøre noget særligt ved apparatet! Stille det til et eller
andet!
Jeg må anskaffe mig et stativ!
Suzanna

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-04 13:43

"suzanna ipsen" <suzanna@lic-mail.dk> wrote in message
> [...]
> Så er spørgsmålet:
> Skal jeg gøre noget særligt ved apparatet! Stille det til et eller

Det er ikke svært at fotografere månen:

Belysning:
Sæt dit kamera på manuelt, vælg 1/125 sek og bl 11. Husk at månen bare er et
motiv, der ligger i fuldt sollys. Hvis du bruger automatik, vil kameraet
sikkert måle forkert.

brændvidde af optik:
ved lidt geometri, kendskab til månens diameter og afstanden til den, kan
man beregne størrelsen af billedet i millimeter til at være brændvidden delt
med 110.
Eksempel: med en 600mm optik bliver "pletten" på filmen/chip'en ca 5.5mm.
Det gælder uanset hvilket kamera, der er tale om. Et digitalkamera har en
lille chip, ca 6x8mm, mens mit kamera har en film på 24x36mm.

Brug stativ, for det er lange brændvidder, du skal bruge, hvis du vil have
nærbilleder.

Læs evt:
http://www.wrotniak.net/photo/moon/

Kan du fortælle mere præcist hvornår månen formørkes. "næste uge" er en lidt
bred formulering ))

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-04 13:46

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message
> [...]
et
> motiv, der ligger i fuldt sollys. Hvis du bruger automatik, vil kameraet

Tilføjelse: gælder ved 100ASA

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-04 15:26

> Kan du fortælle mere præcist hvornår månen formørkes. "næste uge" er en
lidt
> bred formulering ))

Jeg fandt det selv:

natten mellem torsdag og fredag:
http://www.tycho.dk/article/view/2513/1/32

Bo //

Fra : AS

Dato : 22-10-04 19:15

Det går også fint med spotmetering.

Ellers skal man først bestille klar himlen

Fra : Carsten Kolind

Dato : 22-10-04 14:47

Hej Suzanna

Den formørkede måne kræver relativ lang exponering. Månen vil under
formørkelsen vil uensartet belyst. Alt efter kamera og optik må du forvente
exponeringstider fra 2 sec. til 20 sec.

Exponeringstiden med stativ kan fåes ved 360 grader divideret med
brændvidden = max. exponering i sec.
Exponeres der længere vil jordens rotation gøre at billedet bliver uskarpt.

Venlig hilsen
Carsten

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-04 15:20

"Carsten Kolind" <camok@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den formørkede måne kræver relativ lang exponering. Månen vil under
> formørkelsen vil uensartet belyst. Alt efter kamera og optik må du

Rigtigt,
jeg svarede på belysningen af månen, når den IKKE er i skygge,

sorry,

Bo //

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-10-04 19:31

Hej.

Undskyld jeg lige blander mig, men er der nogen der ved hvor stor en
brændevidde man skal op på, for at man kan se detalje/krater på månen?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-10-04 20:07

In article <417951e4$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:
> Undskyld jeg lige blander mig, men er der nogen der ved hvor stor en
> brændevidde man skal op på, for at man kan se detalje/krater på månen?

Ikke ret meget. 6 mpixel og 300mm er rigeligt. Ihvertfald til det
store krater. Det vigtige er en tilstrækkelig hurtig lukketid.
Månen farer jo hen over himmelen som et jetjager.

1250mm stjernekikkert fylder så rigeligt et 25 mm okkular
helt ud.

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-10-04 21:13

Jørgen Nielsen wrote:
> Undskyld jeg lige blander mig, men er der nogen der ved hvor stor en
> brændevidde man skal op på, for at man kan se detalje/krater på månen?

Dette er taget med et Canon 100-400L IS ved 400 mm med et 8 megapixels Canon
20D. Det er et 1:1-crop.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-10-04 21:17

Morten Wartou wrote:

> Dette er taget med et Canon 100-400L IS ved 400 mm med et 8
> megapixels Canon 20D. Det er et 1:1-crop.

Skal jeg evt. sende en lænke med, så "dette" kan beskues? :)

http://inet.uni2.dk/~unimwl/Moontest.jpg

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : driver

Dato : 22-10-04 22:44

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Skal jeg evt. sende en lænke med, så "dette" kan beskues? :)
>
> http://inet.uni2.dk/~unimwl/Moontest.jpg
>

> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou
>
> --
Kan vi lidt data ? Blænde, Tid, Iso.
mvh
driver

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-10-04 23:02

driver wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Kan vi lidt data ? Blænde, Tid, Iso.

Blænde 10, 1/80 sek., ISO 100, stativ, mirror lock-up. Og hov - det er
faktisk taget med en 1,4x telekonverter ser jeg lige. Beklager. Det bliver
så til 560 mm. Med 20D's "crop-faktor" bliver det til 896 mm.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-10-04 13:18

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> modspil, og det får jeg kun sjældent, løsningen er så, at jeg samtidigt
> deltager i en 3-4 debatter." - Niels Riis Ebbesen
+++++++++++++++++++

Hej Morten.

Jeg kan ikke forstå, at du kan tage det med så kort en lukketid, de gange
jeg har prøvet skulle jeg meget højere op, og så begyndte man at kunne se at
månen flyttede sig.

P.S. Griner lidt over din signatur.

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-10-04 13:33

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke forstå, at du kan tage det med så kort en lukketid, de
> gange jeg har prøvet skulle jeg meget højere op, og så begyndte man
Det har jo at gøre med månens afstand til jorden, skydække, tidspunktet på
aftenen, måneden og året, og alt muligt forskelligt. Det kan en astronom nok
fortælle en hel del mere om end jeg kan. :) Men den bevæger sig, den skide
måne, det skal den da have. Man skal skynde sig at lave sit skud inden den
er fløjet bort fra søgeren.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-10-04 10:13

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Hej.
>
> Undskyld jeg lige blander mig, men er der nogen der ved hvor stor en
> brændevidde man skal op på, for at man kan se detalje/krater på månen?

Brændvidde har jeg beskrevet ovenfor, i det første svar til spørgeren.

Bo //