Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony T1 Vs. T3
Fra : Peter Bo Nielsen

Dato : 22-10-04 08:02

Hej Alle

jeg har mistet mit gamle Canon Ixus camera, så jeg er på jagt efter et nyt..

Jeg er faldet over Sony T1 eller den nye model T3 (sort)
(den skal være kompakt)

nogen der kender til om der er tekniske forbedringer på T3 modellen ?
eller er det bare "den manuelle klap" som man har fjernet, og lavet den i
sort.

hvad kan jeg forvente af den lille blitz som er i sony'en ?
nogenlunde det samme som en ixus eller hva' ?

MVH

Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-10-04 09:06

Peter Bo Nielsen wrote:

> Jeg er faldet over Sony T1 eller den nye model T3 (sort)
> (den skal være kompakt)

Kig også på Pentax Optio S40 eller de nye Ixus 30/40. Jeg synes Ixus
40 ser spændende ud, med mulighed for filmklip i ordentlig kvalitet
ligesom T1/T3eren.

> nogen der kender til om der er tekniske forbedringer på T3
> modellen ? eller er det bare "den manuelle klap" som man har
> fjernet, og lavet den i sort.

Så vidt jeg kan se er den eneste rigtigt forskel at den manuelle
skydeklap er erstattet med en maskinel klap. Det var samme historie med
T11, der dog slet ikke havde nogen klap, hvilket oplagt betyder at
glasset støver til meget hurtigt.

Når jeg nærlæser specifikationerne kan jeg se der er kommet en ekstra
scene mode "Candle" til og at flashen er specificeret til at kunne
anvendes op til 1.7meter i stedet for 1.5meter. Desuden kan T3erens
cradle sættes på et fotostativ mens kameraet er placeret i den - noget
af en hovsaløsning, men det virker vel.

Den manuelle klap på T1eren føles lidt som en zippolighter. Klappen er
næppe hurtigere at bruge end en tænd-knap, men det er en god
fornemmelse at hive det op af lommen, mens man skyder klappen til side.
Det betyder desværre også at T1eren er tykkere end T3.

> hvad kan jeg forvente af den lille blitz som er i sony'en ?
> nogenlunde det samme som en ixus eller hva' ?

Nej, værre. Det er en svag blitz og kameraet er ikke særlig lysfølsomt.
T1 er et ringe kamera til indendørsbilleder. Ikke at minikameraer
generelt er gode, men T1 er altså lige en tand dårligere. Blitzen
sidder desuden så tæt på optikken at der næsten altid kommer røde øjne.

Jeg har ikke fortrudt mit T1 køb, men jeg har også prioriteret
størrelse, hastighed, macro og filmklip temmelig højt. Hvis jeg skulle
vælge efter billedkvalitet, ville jeg finde en konkurrent med bedre
egenskaber ved svag belysning.

Tag et kig på http://ekot.dk/dagbog/ hvis du vil se hverdagsbilleder
fra Sonys T1. Billederne tilbage til den 24. juli 2004 er praktisk
taget alle fra det kamera. Hvis du vil se den fulde udgave af nogen af
dem, kan du bare sige til.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 23-10-04 14:16

Hej

> [...]
>
> Kig også på Pentax Optio S40 eller de nye Ixus 30/40. Jeg synes Ixus
> 40 ser spændende ud, med mulighed for filmklip i ordentlig kvalitet

okey, de modeller vil jeg da lige lure på....
jeg er dog bare lidt lun på Sony'en :)

> [...]
> skydeklap er erstattet med en maskinel klap. Det var samme historie med
> T11, der dog slet ikke havde nogen klap, hvilket oplagt betyder at

okey.. jeg har hørt at lukketiden skulle være forbedret og den er bedre til
at tage længere video sekvenser nu.

> [...]
> generelt er gode, men T1 er altså lige en tand dårligere. Blitzen
> sidder desuden så tæt på optikken at der næsten altid kommer røde øjne.

æv.. jeg har nemlig været meget tilfreds med mit gamle IXUS V.
jeg havde også bøvl med røde øjne på min IXUS.

men Sony T3 kan tager vel fine billeder indendørs hvis der er lys nok ?

> [...]
> størrelse, hastighed, macro og filmklip temmelig højt. Hvis jeg skulle
> vælge efter billedkvalitet, ville jeg finde en konkurrent med bedre

ja jeg vægter også størelse...

> [...]
> fra Sonys T1. Billederne tilbage til den 24. juli 2004 er praktisk
> taget alle fra det kamera. Hvis du vil se den fulde udgave af nogen af

det vil jeg da lige lure på..

takker

MVH

Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-10-04 16:02

Peter Nielsen wrote:

[T1 vs. T3]

> okey.. jeg har hørt at lukketiden skulle være forbedret og den er
> bedre til at tage længere video sekvenser nu.

Jeg skal indrømme at jeg ikke har undersøgt det med lukketiden.

Mht. længere video sekvenser forstår jeg ikke hvad der kan forbedres:
T1 kan optage 640x480 pixels, 30fps, så længe der er plads på kortet.

[T1 og svag belysning]

> æv.. jeg har nemlig været meget tilfreds med mit gamle IXUS V.
> jeg havde også bøvl med røde øjne på min IXUS.

Det kommer du næppe udenom med de helt små kameraer, men nogen af dem
er værre end andre. Jeg synes T1 er udpræget slem til det.

> men Sony T3 kan tager vel fine billeder indendørs hvis der er lys
> nok ?

T1s hvidbalance fungere udmærket på auto og ellers kan man sætte den
til elpærer eller lysstofrør. Men almindeligt elektrisk lys er sjældent
nok til brugbar lukketid ved ISO 100 uden blitz, og når man skruer op
for ISO på de små kameraer, bliver det hurtigt ret kornet.

Jeg kan godt prøve at tage nogen testbilleder ved forskellig ISO med
elektrisk lys i aften (med forbehold for at jeg glemmer det).

Fra : Peter Nielsen

Dato : 25-10-04 13:04

Hej

nåå nu kom jeg lige til at købe en Sony T3..

min forhandler havde lige fået dem hjem.
den er nu kompakt...
og nu var mit gamle kamera jo et Ixus, så der skulle lige prøves noget
andet..

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> Peter Nielsen wrote:
>
> [T1 vs. T3]

> Jeg skal indrømme at jeg ikke har undersøgt det med lukketiden.

okey

> Mht. længere video sekvenser forstår jeg ikke hvad der kan forbedres:
> T1 kan optage 640x480 pixels, 30fps, så længe der er plads på kortet.

nogen med at det bliver pakket "bedre" så det fylder mindre og dermed har
nemmere ved at levere det til kortet.

> [T1 og svag belysning]

> Det kommer du næppe udenom med de helt små kameraer, men nogen af dem
> er værre end andre. Jeg synes T1 er udpræget slem til det.

okey.. jeg glæder mig til at teste T3'ern

jeg prøver selv at lege lidt med den

MVH

Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-10-04 13:16

Peter Nielsen wrote:

> nåå nu kom jeg lige til at købe en Sony T3..

Heh. Jeg kender det godt. Nogen gange kribler det for meget i fingrene
til at man kan vente.

Toke:

> nogen med at det bliver pakket "bedre" så det fylder mindre og
> dermed har nemmere ved at levere det til kortet.

Jeg kan have lidt over 6 minutter på 512MB i højeste kvalitet. Det er
ca. 1.4MB/sek. Hvor lang tid melder T3 at den har plads til, når du
sætter den i videomode?

Forresten: Når man tænder T3, laver den så en grim sort bjælke hen over
displayet, hvor den skriver hvilken folder billederne vil blive lagt i?
T1 gør og jeg finder det generende og tåbeligt at man ikke kan slå det
fra.

> jeg prøver selv at lege lidt med den

Det er også en vældig godt kamera at lege med. Jeg faldt ret meget på
halen over macro funktionen: http://ekot.dk/foto/macro/