Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Horisontalt eller vertikalt?
Fra : Mogens Beltoft

Dato : 21-10-04 19:16

I sommer kom jeg forbi Skagensbanen (N57 38.407 E10 26.849), og tog disse to
billeder:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=104844
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=104845

Hvilket af billederne giver den bedste effekt?

Billederne er taget med et Ricoh GR1, og er efter min mening af en meget
bedre kvalitet end den gamle HP flatbedscanner kan levere - jeg har ikke
adgang til bedre :(

/Mogens

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 21-10-04 19:32

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=104844
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=104845
>
> Hvilket af billederne giver den bedste effekt?

Uha... den er lidt svær. Jer synes det horisontale billede virker mere
roligt, og på en måde mere idyllisk, hvor det vertikale billeder på mig
virker mere aggressivt og spændende. Og så er jeg specielt helt vild med det
store blå himmel, med de nuancer der er... Fantastisk synes jeg.

Skal jeg vælge min personlige favorit, bliver det klart den vertikale på
grund af dens større intensitet. Den horisontale synes jeg dog stadig er
go - bare på en mere rolig måde. Hvis det overhovedet giver mening

Mvh. Sjang

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-10-04 19:53

"Mogens Beltoft" <mogensrust@beltoft.dk> wrote in message

> Hvilket af billederne giver den bedste effekt?

Hvilken effekt ønsker du at opnå? Jeg finder begge ualmindeligt kedelige og
er det dén effekt, du ønsker at opnå, er de lige gode.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-10-04 20:23

> Hvilken effekt ønsker du at opnå? Jeg finder begge ualmindeligt kedelige
og
> er det dén effekt, du ønsker at opnå, er de lige gode.

Jeg må sige jeg er enig. Et lidt mere interessant motiv ville give mere
mening. Det er ikke sjældent at jeg beskærer et billede i landscape til at
være portræt, men så ærgrer jeg mig selvfølgelig over at jeg ikke så det, da
jeg tog billedet. Jeg mener ikke man kan lave regler for dette.
Mvh, Hans

Fra : PH

Dato : 21-10-04 22:07

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=104844
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=104845
>
> Hvilket af billederne giver den bedste effekt?

Hvis du med effekt mener "en oplevelse af, at disse skinner fører til verdens ende"
giver den vertikale udgave mest effekt her hos mig

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-10-04 22:38

> [...]
>
> Billederne er taget med et Ricoh GR1, og er efter min mening af en meget
> bedre kvalitet end den gamle HP flatbedscanner kan levere - jeg har ikke

Billedet virker lidt fladt og der er ligesom for meget lys, men det virker
ikke overbelyst men det er måske mest scannerens skyld. Jeg ville nok
foretrække at pege kameraet længere med jorden sådan at man får en ret bred
afstand mellem skinnerne og ikke så meget himmel, men ellers kan jeg rigtig
godt lide billedet.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004