Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lave sort/hvid blileder
Fra : chrsof

Dato : 21-10-04 11:28

hej.

Kan man lave sine digitale farvebilleder om til sort/hvid,.

Hvis man kan, med hvilket program, og findes der et sted med en beskrivelse af det.

mvh
Lene

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 13:02

"chrsof" <chrsof@chrsof.com> skrev i en meddelelse
> hej.
>
> Kan man lave sine digitale farvebilleder om til sort/hvid,.
>
> Hvis man kan, med hvilket program, og findes der et sted med en
beskrivelse af det.

Lad være med at bruge fotoprogrammernes automatiske konverteringer. Se her
hvordan man får flotte S/H-billeder:
http://foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=24

/Alex

Fra : 2rb1

Dato : 21-10-04 14:04

> Lad være med at bruge fotoprogrammernes automatiske konverteringer. Se her
> hvordan man får flotte S/H-billeder:
> http://foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=24
>
> /Alex

Billedet og metoden du henviser til er ikke særlig heldig (i det givne
tilfælde)
Hvis et billede bliver optaget korrekt er der i princippet ikke gund til at
lave alt det der bliver gjort ved billedet, men blot dæmpe farvemætning
100%.
Originalbilledet i artiklen er ikke lysmålt korrekt!

Metoden som står i artiklen har sandsyndligvis fået pigens lyserøde trøje
til at blæse helt ud i højlyset (sikkert derfor at billedet er beskåret så
kraftig at man ikke ser det).

Alfa og omega er at hvis man optager et billede korrekt, kan næsten alt
gøres ved det uden det går ud over både højlys og skyggeområde.

2rb1

Fra : den ægte fotomand

Dato : 21-10-04 14:18

> [...]
> beskrivelse af det.
> >

> Lad være med at bruge fotoprogrammernes automatiske konverteringer. Se her

bare en dyr løsning, når de fleste kan klare sig med det irfanview gør.

VH Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-10-04 14:50

den ægte fotomand wrote:
> bare en dyr løsning, når de fleste kan klare sig med det irfanview gør.

Man får vel næsten Photoshop Elements med til alle digicams i vore
dage?

Jeg fik det ihvertfald med til både mit gamle Minolta og mit EOS-300D.

Så vidt jeg lige kan se burde elements godt kunne foretage en
sort/hvid-konvertering som den på omtalte side.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 21-10-04 13:29

On Thu, 21 Oct 2004 12:28:06 +0200, "chrsof" <chrsof@chrsof.com>
wrote:

>hej.
>
>Kan man lave sine digitale farvebilleder om til sort/hvid,.
>
>Hvis man kan, med hvilket program, og findes der et sted med en beskrivelse af det.

næsten alle billedbehandlingsprogrammer kan det. F.eks. Irfanview, som
er helt gratis. http://www.tucows.com/preview/194967.html

Vælg Image-menuen øverst oppe
Vælg derefter convert to greyscale

Lars

Fra : den ægte fotomand

Dato : 21-10-04 14:21

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> næsten alle billedbehandlingsprogrammer kan det. F.eks. Irfanview, som
> [...]

eller gå in på www.irfanview.com og download den der. Der kan du også finde
en dansk sprogfil som du også kan installere, så bliver menuer på dansk.

Her hedder det så billede / onverter til gråtone

Vh Per

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 21-10-04 14:47

On Thu, 21 Oct 2004 15:20:59 +0200, "den ægte fotomand"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>eller gå in på www.irfanview.com og download den der.

sitet er nede eller helt væk......