Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Koncert foto med Nikon D70
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 20-10-04 22:43

Hey!

Jeg har et Nikon D70 med standard objektivet 17-70 mm. Jeg har taget
nogle koncert fotos med hhv. 800 og 1600 iso indstillingerne. Jeg er
dog ikke specielt glad for resultatet med dette ellers fremragende
kamera. Jeg foretrækker ikke at bruge blitz, hvorfor chancen for
rystede billeder naturligvis stiger... Det største problem er dog, at
er der meget lys på f.eks. ansigter, så bliver resultatet nærmest
overstyret...

Er der ikke nogle tricks trods alt?

Andre gode råd mht. koncertfotos med digital kamera modtages også
gerne...

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 20-10-04 23:09

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> overstyret...
>
> Er der ikke nogle tricks trods alt?
>
> Andre gode råd mht. koncertfotos med digital kamera modtages også

Nu har jeg ikke selv prøvet at tage koncertfotos men jeg kunne da forestille
mig at spotmåling eller centerweighted kunne være ret brugbar i den
situation, hvor detaljerne i ansigtet mistes pga. for meget lys. Simpelt hen
vælge spotmåling og mål lyset i ansigtet på kunstnerne, det vil jeg mene er
vejen frem.
En anden metode er at bruge eksponeringskompensation, men hvor meget der
skal til, tør jeg ikke sige noget om. Tror spotmåling er den absolut
nemmeste metode. Nu har du jo også fordelen af, at du kan se resultatet med
det samme, så du kan hurtigt finde ud af, om det virker eller ikke.

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-10-04 23:19

"Thomas Pedersen"

> [...]
> nemmeste metode. Nu har du jo også fordelen af, at du kan se resultatet med
> det samme, så du kan hurtigt finde ud af, om det virker eller ikke.

Der er tit meget mere lys på de optrædende end man umiddelbart sku tro,
Thomas foreslag med spot måling er meget fornuftig. Desuden skifter lyset
tit farve ved koncerter, så det kan være en god ide med RAW.. Auto WB
fungerer ikke ret godt til koncerter, kunstlys plejer at være bedre, men hvis
du har plads på dine cf kort for du bedre resultater med RAW.. Jeg er ellers
ikke den store tilhænger af RAW men i dette tilfælde er det godt..-max-

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 20-10-04 23:24

Super - tak. Jeg vil køre RAW og spotmåling. Der er 1GB ram, så tror jeg
har omkring 88 skud.

Mvh
Gunnar

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-10-04 00:45

> Super - tak. Jeg vil køre RAW og spotmåling. Der er 1GB ram, så tror jeg
> har omkring 88 skud.

Du har meget mere.
Jeg tager normalt omkring 80-100 skud på et 512 kort, indikatoren på D70 er
ret konservativ med hensyn til antallet af eksponeringer

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 00:11

On Thu, 21 Oct 2004 00:08:34 +0200, "Thomas Pedersen"
<sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>nemmeste metode. Nu har du jo også fordelen af, at du kan se resultatet med
>det samme, så du kan hurtigt finde ud af, om det virker eller ikke.

Glem alt om spotmåling af lys - kameraet vil snyde dig alt for mange
gange.
Min erfaring med koncertbilleder er at arbejde med alt på manuelt, og
mine "startindstillinger" er som regel ISO200, F2,8-3,5 og 1/80
sekund. Det justerer jeg så efter et par testskud.
I og med lyset som oftest skifter i intensitet ret hurtigt, skyder jeg
billeder i serier af tre, hvorved et af billederne som regel rammer
plet.
Udøvende kunstnere bevæger sig ret meget, så man skal have en meget
hurtig autofokus for at få skarpe billeder med så lave blændetal. Jeg
plejer at bruge manuel fokus, eller at præfokusere på mikrofonen, og
det giver faktisk rigtig mange skarpe billeder.

/Alex

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-10-04 05:42

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Glem alt om spotmåling af lys - kameraet vil snyde dig alt for mange
> gange.

Naturligvis er (rigtig) spotmåling brugbart.
Spotmåling giver den mest præcise måling, givet at man ikke kan hoppe op på
scenen og måle det indfaldende lys.

> Min erfaring med koncertbilleder er at arbejde med alt på manuelt,

Spotmåling og manuel eksponering er en god og kraftfuld kombination til
svære lysbetingelser (*).

Så kan kameraet ikke snyde - man kan snyde sig selv pga. manglende
dømmekraft.

[8<8<8<]
> Udøvende kunstnere bevæger sig ret meget, så man skal have en meget
> hurtig autofokus for at få skarpe billeder med så lave blændetal.

Giver lavere blændetal langsommere fokusering ?
Det lyder bestemt forkert.

Alt andet lige må
* god objektivlysstyrke (lavt blændetal)
* høj lysintensitet på motiv
give hurtigere autofokus reaktion

Måske mener du at højere blændetal giver større fejlmargin pga. øget
dybdeskarphed ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

* Sagde den gamle bruger af Olympus OM-3 og OM-4

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 07:58

> Spotmåling og manuel eksponering er en god og kraftfuld kombination til
> svære lysbetingelser (*).
>
> Så kan kameraet ikke snyde - man kan snyde sig selv pga. manglende
> dømmekraft.

Du har selvfølgelig ret i at spotmåling af lyset er den eneste måde at finde
sin blænde/lukkertidkombination på afstand. Det jeg mente var at
kontinuerlig spotmåling af lys ikke vil give noget brugbart resultat, for
lyset har ændret sig inden du når at trykke udløseren i bund.

> [...]
> Det lyder bestemt forkert.
>
> Alt andet lige må
> * god objektivlysstyrke (lavt blændetal)

Det er selvfølgelig rigtigt, men med et lavt blændetal (og dermed en lille
dybdeskarphed) når en langsom autofokus aldrig at fange motivet inden for
den korte afstand hvor det vil være skarpt, før det har bevæget sig igen.
Prøv du at stå med 200mm F2,8 og få din autofokus til at fange øjnene på en
person der farer rundt på scenen

> Måske mener du at højere blændetal giver større fejlmargin pga. øget
> dybdeskarphed ?

Det er en anden måde at sige det på, men det er essensen

/Alex

Fra : Lasse R. A.

Dato : 21-10-04 08:10

> [...]
> plejer at bruge manuel fokus, eller at præfokusere på mikrofonen, og
> det giver faktisk rigtig mange skarpe billeder.

Jo spot måling er vejen frem hvis det skal være på automatikken. Jeg
kan ikke lige se hvordan du kan få nok lys ved 200 iso, men hvis det
er om dagen så er det jo en anden sag.

Jeg plejer at bruge 800/1000 iso og blænde 2.8 og så 1/60 og
deromkring. 1/60 kan sagtens håndholdes mne det kræver et
stillestående band..
Og så bruger jeg selvfølgelig altid raw.

Mvh Lasse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-10-04 10:32

Alex Linaa wrote:
> Min erfaring med koncertbilleder er at arbejde med alt på manuelt, og
> mine "startindstillinger" er som regel ISO200, F2,8-3,5 og 1/80
> sekund. Det justerer jeg så efter et par testskud.

Jeg har som normalt kørt blændeprioritet de gange jeg har skudt
koncert.. og det har kameraet klaret fint.
Jeg skyder med 300D, og den kører jo så med denne "partial 9% at
center" når jeg kører i de kreative modes.

Jeg vil dog anbefale RAW, da der godt kan blive brug for lidt
justering af lyset.

Lidt billeder,
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-09/2004-09-05/

De sidste i den serie er af D12 (- Eminem), Roskilde Skatepark.
Taget med Sigma 70-200 f2.8, og her var jeg glad for f2.8 :)

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-10/2004-10-08/

Red Warszawa, Pumpehuset.
Taget primært med EF 50 f1.4, eneste undtagelser er:
CRW_5328.jpg: EF-s 18-55 + 550EX blitz.
CRW_5341.jpg: EF 50 + 2x KenkoTC, focus ligger lidt underlig desværre.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : nyrup

Dato : 20-10-04 23:14

> [...]
> overstyret...
>
> Er der ikke nogle tricks trods alt?
>
> Andre gode råd mht. koncertfotos med digital kamera modtages også

Jeg tror det kan blive vanskeligt at få en jævn belysning ved teater-fotos.
Jeg har tidligere erfaret med mit IXUS400, at det bedste er spotmåling på
ansigterne.
Nu har jeg ikke prøvet at tage teaterbilleder med mit D70, men mon ikke
spotmåling også ville være sagen med det. Man må så finde sig i, at
skyggerne bliver meget mørke. I Nikon Capture vil du muligtvis kunne hente
lidt i skykkerne med DEE. En anden funktion der måske er brugbar i den her
sammenhæng er Auto ISO. Jeg er ikke helt dus med den funktion endnu, men på
D70 mener jeg at den fungerer sådan, at man forudindstiller ISO til en værdi
som man mener er passende. Kan den ikke få en "passende" eksponering med den
forudindstillede ISO, så justerer den selv ISO op eller ned.
(Hvis andre ved mere om Auto ISO på D70 vil jeg gerne høre mere om det!)

mvh,
Nyrup

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-10-04 06:24

On Thu, 21 Oct 2004 00:13:53 +0200, "nyrup"
> [...]
>Nu har jeg ikke prøvet at tage teaterbilleder med mit D70, men mon ikke
>spotmåling også ville være sagen med det. Man må så finde sig i, at

Jeg er enig i at benytte spotmåling - men har også haft held til at
benytte evalueringsmålingen på D70 med godt resultat (ved billeder med
naturlig lys i et del område af billedefladen).

> [...]
>forudindstillede ISO, så justerer den selv ISO op eller ned.
>(Hvis andre ved mere om Auto ISO på D70 vil jeg gerne høre mere om det!)

Jo ISO auto kunne benyttes hvis man kører i lukkertid-styret
eksponering, men jeg ville nu vælge selv at styre ISO-en.

Ifg. Thom Hogans D70-guide virker AutoISO i S-mode ved at den øger
ISO, når det er nødvendig for at objektivet har nået maks blænde. Og
ISOmærket blinker for at vise at den har ændret sig.
I A-mode og special-modene vil ISO først blive ændret når det når
1/8000 del eller lavere hastighed end angivet i Custom setting #5 -
men jeg syntes dette forvirrer mere at anvende dette. Og hvis der
benyttes flash ændres virke måden af AutoISO sig også.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-10-04 07:21

On 2004-10-20, Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:
> [...]
> rystede billeder naturligvis stiger... Det største problem er dog, at
> er der meget lys på f.eks. ansigter, så bliver resultatet nærmest

Hvis der er ekstrem kontrast på musikerne, og du ikke ønsker dele af
dem udbrændte, så er der ikke så mange andre veje frem end brug af
blitz. Dette kan dog også gøres så det ikke ødelægger billederne alt
for meget. Her er et eksempel med blitz;

http://lnx.dk/photos/2004/1002/5/crw_5679.jpg

Blitzen er her vinklet til at pege ca. en halv meter til venstre for
musikerens side, og så er FEC[1] justeret to stop ned.
At billedet godt kunne trænge til lidt støjreducering er noget andet. :)

> Andre gode råd mht. koncertfotos med digital kamera modtages også
> gerne...

Køb nogle hurtige objektiver, helst f2.8 eller derunder. Hurtige
objektiver med fast brændvidde, samt flere huse er selvfølgelig det
ultimative.

Masser af ekstra storage så du ikke behøver bekymre dig om plads under
koncerterne er også en god ting.

Læs Steve Mariachis artikel[2] på photo.net.

1) Flash Exposure Compensation
2) <http://www.photo.net/concerts/mirarchi/concer_i>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 08:03

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blitz. Dette kan dog også gøres så det ikke ødelægger billederne alt
> for meget. Her er et eksempel med blitz;

Problemet er bare at mange musikere frabeder sig brug af blitz fra
fotograferne. Bl.a. på Skanderborg Festival er der næsten totalt blitzforbud
i fotograven.

Her er et eksempel uden blitz:
http://galleri.linaa.com/displayimage.php?album=53&pos=14

Det kan godt lade sig gøre ikke at brænde det ud.

/Alex

Fra : Thomas Kjær

Dato : 21-10-04 09:03

On 2004-10-21, Alex Linaa <> wrote:
> [...]
>
> Problemet er bare at mange musikere frabeder sig brug af blitz fra
> fotograferne. Bl.a. på Skanderborg Festival er der næsten totalt blitzforbud

Det vides. Blitz bør også ses som en sidste udvej.

> Her er et eksempel uden blitz:
> http://galleri.linaa.com/displayimage.php?album=53&pos=14
>
> Det kan godt lade sig gøre ikke at brænde det ud.

Nu er kontrasterne på denne musiker jo heller ikke ret ekstreme. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 21-10-04 08:59

Hej Thomas

Tak for hjælpen. Hvor er det syret - det var netop denne koncert med
Hatesphere hvor jeg havde problemerne (men også et på det tidspunkt
MEGET nyt kamera!)

Mvh
Gunnar

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-10-04 10:35

Thomas Kjær wrote:
> Køb nogle hurtige objektiver, helst f2.8 eller derunder. Hurtige
> objektiver med fast brændvidde, samt flere huse er selvfølgelig det
> ultimative.

Hvis man kan få arbejdsplads til flere huse... det har der ikke
været til de koncerter jeg har været til

Men hvis der er en fotograv er det naturligvis noget andet.

> Masser af ekstra storage så du ikke behøver bekymre dig om plads under
> koncerterne er også en god ting.

Nemlig!

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Steen

Dato : 21-10-04 20:15

Thomas Kjær wrote:

> Køb nogle hurtige objektiver, helst f2.8 eller derunder. Hurtige
> objektiver med fast brændvidde, samt flere huse er selvfølgelig det
> ultimative.

Har sådanne objektiver et specielt navn?

Hilsen

Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-10-04 20:23

Steen wrote:
> Har sådanne objektiver et specielt navn?

Ja, de hedder fx. Sigma 70-200 f2.8 (kender ikke til hvad Nikon har)

Under f2.8 finder man (næsten) kun som faste optikker, altså ikke
zoom.. der kan det anbefales at gå efter nogle med f1.4 eller f1.8,
da de hurtigere f1.2 er ret dyre.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Steen

Dato : 21-10-04 22:35

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Under f2.8 finder man (næsten) kun som faste optikker, altså ikke
> zoom.. der kan det anbefales at gå efter nogle med f1.4 eller f1.8,

Jeg har lige købt et Minolta A1.

Inde på Ebay hedder filtrene noget ala Tele-linse, fish-eye, vid-vinkel og
sådanne ting.

Det var mere sådan et navn jeg tænkte på.

Hilsen

Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-10-04 22:50

Steen wrote:
> Jeg har lige købt et Minolta A1.
> Inde på Ebay hedder filtrene noget ala Tele-linse, fish-eye, vid-vinkel og
> sådanne ting.
> Det var mere sådan et navn jeg tænkte på.

Du har nok mest behov for tele, hvis det er til koncert-foto...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : AS

Dato : 22-10-04 19:46

"Steen" <steengod@jhotmail.com> wrote in message

> Har sådanne objektiver et specielt navn?

Nikon har 70-200 2.8 VR. Pga. VR virker bedre end Sigmas ved længere
eksponering, men koster meget mere. Alternativ kan være 85 1.8 eller 85 1.4,
men 1.4 koster ca. x3 mere end 1.8 version.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 21-10-04 16:59

> Er der ikke nogle tricks trods alt?
>
> Andre gode råd mht. koncertfotos med digital kamera modtages også
> gerne...

Hej Gunnar
Jeg har ikke megen erfaring i koncertfotografering men har prøvet at skyde
lidt ved nogle boksestævner. Du kan se billederne og tilhørende EXIF data
her:

http://bo.joergensen3.person.emu.dk/boksegalla/

Måske kan det give nogle tips

Mvh. Bo

Fra : Jan F.

Dato : 21-10-04 18:31

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt ved nogle boksestævner. Du kan se billederne og tilhørende EXIF data

Hej Bo

Jeg har kigget på dine EXIF data og kan se at du har taget billederne i
TV-mode, prøv evt AV-mode næste gang så kan du få en hurtigere lukkertid ved
flere af dine billeder.

--

Jan F.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 24-10-04 22:23

> Jeg har kigget på dine EXIF data og kan se at du har taget billederne i
> TV-mode, prøv evt AV-mode næste gang så kan du få en hurtigere lukkertid
ved
> flere af dine billeder.

tak.

Skød en digital salve ved en Blue Foundation koncert i lørdags - se dem her,
http://bo.joergensen3.person.emu.dk/BlueFoundation/index.htm

Hilsen Bo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-10-04 22:27

Bo Jørgensen wrote:
> Skød en digital salve ved en Blue Foundation koncert i lørdags - se dem her,
> http://bo.joergensen3.person.emu.dk/BlueFoundation/index.htm

Der er en del ganske herlige.. men jeg ville personligt sortere lidt
grovere :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 25-10-04 06:51

> Der er en del ganske herlige.. men jeg ville personligt sortere lidt
> grovere :)

Tak Hans, jeg ved godt at der er en del mindre gode billeder, websiden var
mere en oversigt til mig selv - men nu da vi havde koncert tråden, syntes
jeg det I skulle se billederne.

Det var faktisk noget af en udfordring af skyde disse billeder. Publikum
stod tæt pakket lige foran scenen, så jeg måtte mase mig igennem og da jeg
endelig var tæt nok, var det bare at udnytte tiden og skyde løs (m. Canon
50mm 1.8) - andre er taget et godt stykke fra scenen med min 100 mm.

Det var i øvrigt en rigtig fed koncert

Hilsen Bo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-04 07:35

Bo Jørgensen wrote:
> [...]
> endelig var tæt nok, var det bare at udnytte tiden og skyde løs (m. Canon
> 50mm 1.8) - andre er taget et godt stykke fra scenen med min 100 mm.

Det er efter min mening måden at gøre det på, ihvertfald til de
koncerter jeg har været til...

Til D12 ved Roskilde Skatepark brugte jeg 70-200mm f2.8, da der var
rigeligt med lys og scenen var ret stor.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 25-10-04 14:32

> Det er efter min mening måden at gøre det på, ihvertfald til de
> koncerter jeg har været til...
>
> Til D12 ved Roskilde Skatepark brugte jeg 70-200mm f2.8, da der var
> rigeligt med lys og scenen var ret stor.

Efter lidt sortering ser billederne sådan ud (slideshow)
http://bo.joergensen3.person.emu.dk/BlueFoundation_slideshow/

Mvh. Bo