Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
35 mm film
Fra : Henrik Andersen

Dato : 19-10-04 21:15

Jeg er blandt de fotografer, der trods anskaffelsen af et udmærket
digitalkamera, stadig holder meget af at tage billeder med mit analoge Nikon
spejlreflekskamera.

I den forbindelse vil jeg spørge om nogen har kendskab til, om der er nogen
bestemte mærker film, der er bedre end andre, eller om Aldis "2 x 36
billeder Agfa" til 30 kroner lige så gode som alle mulige andre.

Jeg vil desuden gerne høre om nogen har nogle gode erfaringer med
fremkaldelse. Jeg har selv brugt forskellige fotohandlere og
radioforretninger, men jeg synes ikke at der har været væsentlig forskel på
kvaliteten.

Mvh

Henrik Andersen

Fra : Carsten Kolind

Dato : 19-10-04 22:04

Hej Henrik

Jeg kan kun anbefale dig at bruge professionel film, og ikke de skodfilm der
sælges i forretningerne. Du vil få markant flottere billeder med prof. film.
Kig på fabrikanternes hjemmesider og se hvilke film de betegner som prof.
Jeg køber alle mine film online, da danske fotohandlere hellere sælger
metervarer end kvalitetsvarer !

Hilsen
Carsten

Fra : AS

Dato : 20-10-04 10:09

"Carsten Kolind" <camok@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Kig på fabrikanternes hjemmesider og se hvilke film de betegner som prof.
> Jeg køber alle mine film online, da danske fotohandlere hellere sælger

Hvis man har også en digital kamera, det er meget sansynligt, at man bliver
interesseret at skanne filmbilleder. Jeg er også lige i gang med mine. Nu
kan jeg anbefale fra min egen erfaring at det er bedst at bruge diasfilm.
Jeg har haft mest negativer, både Fuji og Agfa. Det er royal pain in the a..
at få rigtige farver, eller næsten umuligt. Hvis man har slider, så kan man
finder en kalibrerings target til denne bestemt slidefilm, og så resten er
bare op til scaneren og PC. Dog ikke med negativer. Teoretisk er det muligt,
hvis man har eksponeret IT8 target på hver batch af filmfermkaldelse, med
det er mere teori. Jeg har snakket med få eksperter i denne område, bl.a.,
en som laver selv IT8 targets, men konklusion var ca. den samme. Nu
fortryder jeg meget, at jeg brugt mest negativer, men denne gang var jeg
mere koncentreret på papirbilleder, og de kunne laves nemmere fra negativer.
Det skal man overveje, hvis man tænker om kvalitet.

Fra : Henrik Andersen

Dato : 20-10-04 14:36

Tak for de gode råd.

Jeg kan ikke lige finde nogen danske netshops, der sælger prof. film. Er der
nogen danske ? Jeg kan sagtens finde forskellige steder i USA, hvor jeg kan
købe.

Fra : AS

Dato : 20-10-04 14:42

Du kan sagtens købe fra de tyske, hollandske og lign. Fra USA kan være
højere pris for shipping. Hvis man købe lidt mere, så komme skat + moms.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-10-04 15:32

> [...]

> Jeg kan ikke lige finde nogen danske netshops, der sælger prof. film. Er
> der nogen danske ? Jeg kan sagtens finde forskellige steder i USA, hvor

www.speedgraphic.co.uk har gode priser og fornuftige fragtpriser og så skal
du ikke tænke på moms, told mv.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-10-04 23:02

> [...]
> fremkaldelse. Jeg har selv brugt forskellige fotohandlere og
> radioforretninger, men jeg synes ikke at der har været væsentlig forskel

Jeg har haft rigtig god erfaring med Fujicolor og Fuji Velvia (disafilm),
det er de film jeg bruger. Men kig på Fujis hjemmeside og find de film de
betegner som professionelle, hold dig fra kvickly og aldi og fra de billige
agfa og Kodak.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-10-04 08:50

Simon Nielsen wrote:
> Jeg har haft rigtig god erfaring med Fujicolor og Fuji Velvia (disafilm),
> det er de film jeg bruger. Men kig på Fujis hjemmeside og find de film de

Hvordan med fremkaldelsen ? hvad vil fx. Fuji-fremkaldelsen i
Brugsen sige til Fujicolor/Velvia ?

Jeg formoder de sendes til et lap i Tyskland?

Jeg har lige fået fremkaldt et par Aldi-film (brugt primært til at
teste lukkeren i et par gamle SLR) i Brugsen, og når man tænker på
at det var film til hhv. 12 og 15kr stk. blev resultatet sådan set
udemærket.
Og der var kun 2 fejlbelyste billeder, så jeg kan åbentbart godt finde
ud af at skyde med film :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking