Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldervæsek, fixer, stopbad - hvor køb~
Fra : Holyman

Dato : 19-10-04 20:33

Hej

Nu kan jeg jo godt se at der efterhånden kun skrives indlæg om
digital-fotografering i denne gruppe. Men i håb om at der skulle være
nogle "gamle" fotohajer herinde som kan give lidt hjælp ifbm.
gammeldaus filmframkaldelse, har jeg lige et enkelt spørgsmål...

Jeg har selv et digitalkamera og er i den forbindelse blevet nysgerig
efter at forsøge mig med analog filmfremkaldelse. Her faldt jeg over
denne side, som beskriver processen trin for trin:

http://www1999276.thinkquest.dk

De bruger TETENAL væsker (fremkalder, fixer, stopbad og slutbad). Men
hvor køber man sådan noget på nettet?? Eller er det bare noget man går
udfra sin lokale fotoforretning ligger inde med

Mange tak til den/de der kan svare på dette

Mvh
JesperAxelsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-04 20:41

Holyman wrote:

> Mange tak til den/de der kan svare på dette

Udviklingen går med hastige skridt i den retning, at fotokemier skal
købes i en antikvtetshandel.

Men du kan selv blande dine kemi'er, se link, du skal blot ha' fat i
en præcis vægt og nogle nøjagtige målebærgere, kemikalierne kan
købes hos Struer, og nogle Matas forretninger er også villige til at
ta' kemikalier hjem på bestilling.

http://www.geocities.com/kambydk/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Holyman

Dato : 19-10-04 21:05

Mange tak for det hurtige svar

Jeg havde nu håbet på at finde et sted hvor væskerne kunne købes, så
de kun skulle fortyndes med vand. Jeg er som sagt nybegybder på
området og vil gerne gøre det så enkelt som muligt de første par
gange..

Men endnu engang tak for linkene

Mvh
Jesper Axelsen

Fra : Michael Brøsch

Dato : 19-10-04 21:27

Hej Holyman !

Man kan blande selv hvis man går rundt med en lille kemiker i maven, men det
nemmeste er at købe det færdig blandet. Og da du først skal til at prøve
kræfter med "analogfotografi-gør-det-selv" er der ingen grund til at lege
kemiker først !
Prøv på nettet f.eks. www.speedgraphic.co.uk , eller den lokale fotopusher.
Hvis du bor i nærheden af Århus, er Mimosa på Store Torv svaret !

Hilsen Brøsch

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-04 21:28

Holyman wrote:

> [...]
> de kun skulle fortyndes med vand. Jeg er som sagt nybegybder på
> området og vil gerne gøre det så enkelt som muligt de første par

Ok - de store fotoforretninger i København har nok noget på lager,
eller så kan de skaffe hjem...

http://www.photografica.com/
http://www.fotoc.dk/
http://www.cav.dk/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 20-10-04 06:32

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ok - de store fotoforretninger i København har nok noget på lager,
> eller så kan de skaffe hjem...
>
> http://www.photografica.com/

Dem kan jeg ikke anbefale, de prioriterer s/h kemi og papir meget lavt;
det var i hvertfald min oplevelse for ~1 år siden.

> http://www.fotoc.dk/

foto/c i Holbergsgade derimod gør stadig noget ved det, den detalje at
de opbevarer film korrekt i køledisk siger en del.

Hvis man er moms-registreret ville jeg også overveje:

http://www.goecker.dk/

--
Don't waste space

Fra : Egon Stich

Dato : 21-10-04 13:17

> [...]
> en præcis vægt og nogle nøjagtige målebærgere, kemikalierne kan
> købes hos Struer, og nogle Matas forretninger er også villige til at

Niels - Niels - Niels..
Struers har da lukket for årtier siden.
Opslugt af Merck, der vistnok atter har fusioneret med andre. "men lav en
google på merck."
Men det resulterende firma findes, og sender gladeligt kataloger ud.
De har hvad hjertet kan begære.
Tetenal skaffes af de fleste fotohandlere. Hvid de gider..

MVH
Egon.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-04 13:47

Egon Stich wrote:

> Niels - Niels - Niels..
> Struers har da lukket for årtier siden.

Som tiden dog går, tænk at det er længe siden, at jeg overgik til
den digitale teknologi...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 21-10-04 16:16

> Som tiden dog går, tænk at det er længe siden, at jeg overgik til
> den digitale teknologi...

Ja, jeg blev også overrasket, da jeg genåbnede mørkekammeret.
Een ting var, at kemikalierne var svære at opdrive.
Noget andet, og værre, var, at det ikke mere er til at finde anstændigt
fotopapir.
Især er den helt gal, når man forsøger at tone nutidens discountudgaver.
Ærgerligt at en for mange god hobby om få år er tilbage til udgangspunktet,
hvor vi må bruge vådplader og selv lave vort papir

Det værste synes jeg dog, er at mange er blevet fantastisk ukritiske hvad
kvalitet angår. PGA af at de digitale kameraer, der kan stå distancen, endnu
er udenfor de flestes rækkevidde. Men det ændre sig jo i løbet af få år.

MVH
Egon. (digital, men stadig også analog. Det giver, synes jeg, det største
"kick".

Fra : C. Poulsen

Dato : 22-10-04 22:50

"Egon Stich" <stich@get2net.dk> wrote in message news:<4x6ed.2605$PG4.1603@news.get2net.dk>...
> [...]
>
> MVH
> Egon. (digital, men stadig også analog. Det giver, synes jeg, det største

Egon du har fuldstændig ret i at der er større "kick" ved at lave
billeder i det analoge mørkekammer.
Med hensyn til kvaliteten af fotopapir så vil jeg mene at kvaliteten
er ok, hvis man vil betale for det, det er stadig muligt at få en god
kvalitet barytpapir, jeg benytter mig stadig af www.fotoplaneten.dk de
har hvad jeg skal bruge af kemi og af papir kan de skaffe det meste,
de har godt nok kun Tetenal på siden, men jeg har for nyligt købt
Ilford papir til en ok pris.
send dem en mail om det du skal bruge og så skaffer de det, næsten
hver gang.

Carsten

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-10-04 00:11

C. Poulsen wrote:

> Egon du har fuldstændig ret i at der er større "kick" ved at lave
> billeder i det analoge mørkekammer.

Jeg har ikke noget imod nostalgi, men så skal det også være den ægte
vare, hvor man selv bygger sig et storformatkamera i mahogny, og
bruger våde kollodiumplader.

Et eller andet sted har jeg et link til en web-ring, det er en kreds
af hjemmesider, hvor ejerne for nostalgiens skyld arbejder med
fotografiet, som det blev udført i anden halvdel af 1800-tallet, jeg
kan selvfølgelig ikke finde linket, sådan går det, når man har et
par tusinde bookmarks til fotosites, som ikke er ordenligt
sorteret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 24-10-04 10:11

> [...]
> kan selvfølgelig ikke finde linket, sådan går det, når man har et
> par tusinde bookmarks til fotosites, som ikke er ordenligt

Ak ja.. vådplader..
Problemet er blot, at vore dages politikere, der anser alle for småt
begavede samt potentielle forbrydere, har vedtaget såkaldte "beskyttende"
love, der gør det umuligt at anskaffe sig de fornødne kemikalier uden en
særdeles besværlig gang forhandlinger med ordensmagten for at få en såkaldt
"giftattest".
Prøv blot at få fat på kviksølv..
For ikke så længe siden havde jeg en "morsom" oplevelse. Godt nok i en lidt
anden genre.
Jeg skulle bruge 1 kg Nitrit til fremstilling af bruneringsvædske. Ganske
umuligt. Meget forbudt.
Hvad gør man så?
Man går til sin slagter, og køber det der.
Han bruger det nemlig til sin fremstilling af fødevarer..!!

MVH
Egon.

Fra : Egon Stich

Dato : 24-10-04 10:12

> [...]
> kan selvfølgelig ikke finde linket, sådan går det, når man har et
> par tusinde bookmarks til fotosites, som ikke er ordenligt

Skulle du en dag falde over linket, ville det blive modtaget med behagelig
velvilie

MVH
Egon.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-10-04 11:39

Egon Stich wrote:

> Skulle du en dag falde over linket, ville det blive modtaget med behagelig
> velvilie

Lige efter jeg sendte det forgående indlæg, der ledte jeg faktiktik
i et par timer i mine bookmarks, og lige nu går jeg og spekulerer
over, hvor jeg fandt linket.

Jeg kan dog huske, at en af de sider som havde tegninger og
beskrivelser af, hvordan man selv kan bygge et trækamera var norsk
eller svensk.

Den lysfølsomme kollodiumopløsning kan man købe færdigblandet hos et
amerikansk firma, der også fører alle de øvrige rekvisitter, såsom
fremkaldeskåle i glas og porcelæn - prøv nogle Google søgninger,
dengang da jeg researchede til min artikel om fotografiets historie,
da stødte jeg på mange spændende ting...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-10-04 02:42

Holyman wrote:

> [...]
> udfra sin lokale fotoforretning ligger inde med
>
> Mange tak til den/de der kan svare på dette

Din lokale fotohandler har det næppe på lager, men bestiller fra Voss,
Odense.

--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : C. Poulsen

Dato : 20-10-04 07:56

Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message news:<4175c68c$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Din lokale fotohandler har det næppe på lager, men bestiller fra Voss,
> Odense.

prøv www.fotoplaneten.dk de har Tetenal og kan levere rimelig hurtigt

carsten

Fra : Holyman

Dato : 20-10-04 12:15

Hej Carsten

Den side lyder jo lovende - mange tak for det

også tak til alle jer andre der har svaret på mine indlæg

/Jesper