Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fest-fotografering!
Fra : Preben Holm

Dato : 18-10-04 20:27

Hej alle

Til de større familie-fester er værterne jo altid interesseret i at der
bliver taget nogle gode billeder af gæster osv., men hvad vil i anbefale
af udstyr? Objektiver/flash mv.? (Til en D70'er)

Jeg har en ide om at en 135 / 2.8 ville være et udmærket objektiv -
desværre ligger en AF'er på omkring 1700 euro hvilket er noget mere end
jeg har råd til. Derudover overvejede jeg en Tokina ATX Pro 80-200/2.8
men den vejer jo også 1.4 kg og til længere tids brug tror jeg ikke at
det måske er optimalt.
Dernæst kiggede jeg på en 135mm/2.8 MF'er, men kan sådan en fætter
bruges til et D70? Den koster jo også lige 700 euro hvis den skal være
ny. Er der ikke andre der producerer sådan en mellemklasse-objektiv til
godt et par tusinde eller måske tre fra ny af som klarer 135/2.8 eller
lign. til en rimelig sum penge? Hverken Sigma, Tamron eller Tokina har
noget på programmet i den retning.
(Det var nu man skulle have valgt Canon: 135mm/2.8 til 299 euro)

Af flash var jeg mest til sinds til at bruge den indbyggede flash da
pengene jo ikke rækker særlig langt i studietiderne, men hvor stor
rækkevidde kan jeg regne med flashen faktisk har - hvad med skygger?

Mvh / Preben Holm

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 18-10-04 20:29

Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:
> Hej alle
> Jeg har en ide om at en 135 / 2.8 ville være et udmærket objektiv -

Jeg synes godt nok det lyder som noget der bliver en rigtig lang
brændvidde på et D70 - omkring 200mm - bliver det ikke en lige lovligt
lang betragtningsafstand?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : dav

Dato : 18-10-04 20:38

Også min tanke!
Skal du stå udenfor og fotografere ind gennem et vindue? (c:
Jeg ville fotografere med vidvinkel.
Ret meget mere end 35 effektive mm skal objektivet ikke være.

Fra : Preben Holm

Dato : 18-10-04 20:48

dav wrote:
> Også min tanke!
> Skal du stå udenfor og fotografere ind gennem et vindue? (c:
> Jeg ville fotografere med vidvinkel.
> Ret meget mere end 35 effektive mm skal objektivet ikke være.

Okay, ja, men normalt (i hvert fald til min families fester) er folk
interesseret i billeder af gæsterne m. 1-2 personer på hvert billede...
Vil en 105, 135 eller 150 mm. (Sigmas nye EX'er til desværre 800 euro)
være passende - jeg hader når halvfulde folk skal skåle mod fotografen
og være pjattede - jeg synes kunsten er at fange folk når de ikke
opdager det og få et rigtig godt billede på den måde. Jeg har 18-70 mm.
objektiv i forvejen (er lidt skuffet over det - vignettering ved
allerede 50mm), og 70 mm. er langt fra nok synes jeg.

Mvh / Preben Holm

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 18-10-04 20:48

dav <hftgtfjern1960@hotmail.com> wrote:
> Ogs? min tanke!
> Skal du st? udenfor og fotografere ind gennem et vindue? (c:
> Jeg ville fotografere med vidvinkel.
> Ret meget mere end 35 effektive mm skal objektivet ikke v?re.

Jeg synes nu de ca. 80-135 effektive mm fungerer fint - og ville nok
selv vælge et fast, hurtigt 50mm-objektiv, der jo bl.a. er dejligt at
fokusere med i det svage lys man kan opleve til den slags fester.

Fra : HKJ

Dato : 18-10-04 20:37

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> Af flash var jeg mest til sinds til at bruge den indbyggede flash da
> pengene jo ikke rækker særlig langt i studietiderne, men hvor stor
> rækkevidde kan jeg regne med flashen faktisk har - hvad med skygger?

Så bør du også regne med tid til at fjerne røde øjne.
En stor afstand mellem opjektiv og flash reducerer risikoen for røde øjne og
med SB600/SB800 er det meget sjældent du får røde øjne.

Fra : Lars Troels

Dato : 18-10-04 20:57

, men hvad vil i anbefale
> af udstyr? Objektiver/flash mv.? (Til en D70'er)
Min anbefaling er at anvende din 18-70'er. Den vil løse opgaven fint hvis du
gør det rigtigt. En SB-600 med en omni-bounser bør du dog købe. Den mener
jeg ikke du kan undvære.

Lars T.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-10-04 21:07

Preben Holm wrote:

> Jeg har en ide om at en 135 / 2.8 ville være et udmærket objektiv -

Når man fotograferer folk på afstand med en tele, så kommer der
temmelig ofte en paparazzi-agtig distance i billederne.

Hvis man vil lave gode, spændende og se-værdige situationsbilleder
af mennesker, så skal man gå tæt på dem, der skal være posetiv
kontakt og respons, så noget widevinkel og/eller et normalobjektiv
vil klart være det bedste valg.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Holm

Dato : 18-10-04 21:38

> [...]
> mennesker, så skal man gå tæt på dem, der skal være posetiv kontakt og
> respons, så noget widevinkel og/eller et normalobjektiv vil klart være

Ja, positiv kontakt - men det får man ikke rigtig med en der er
halvsnaldret - vel? De bedste billeder vi har i familiealbummene er
faktisk dem taget på en lidt større afstand (ikke 20 meter, men 5 måske)
- jeg mener der var brugt en 135 mm (det var min morbror der altid tog
billeder førhen) på film-kamera.

Hvis vi snakker model-billeder er en vidvinkel nok klart at foretrække -
det kan give gode effekter med en vidvinkel, meeen jeg er ikke enig i at
det giver gode seværdige situtationsbilleder til familiefesten. Folk
opdager jo fotografen og det ødelægger jo hele situationen.

Mvh / Preben Holm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-10-04 22:29

Preben Holm wrote:

> Folk opdager jo fotografen og det ødelægger jo hele situationen.

Næ - hvis fotografen er dygtig nok, og kan kommunikere med folk, så
de slapper af og bliver spontane, så er det tæt på, at man får de
unikke billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-10-04 07:46

Preben Holm wrote:

> [...]
> faktisk dem taget på en lidt større afstand (ikke 20 meter, men 5 måske)
> - jeg mener der var brugt en 135 mm (det var min morbror der altid tog

Husk D70 har 1.5* focal length multiplier, så for at få samme
billedvinkel skal du have 90mm brændvidde på dit kamera.

> Hvis vi snakker model-billeder er en vidvinkel nok klart at foretrække -

Man plejer nu at sige ~80-85mm, vidvinkel til portræt vil give
fortegninger (f.eks næser der virker større end set med det blotte øje).

> det kan give gode effekter med en vidvinkel, meeen jeg er ikke enig i at
> det giver gode seværdige situtationsbilleder til familiefesten. Folk
> opdager jo fotografen og det ødelægger jo hele situationen.

Så udnyt at du har et digitalkamera med gratis "film", skyd mange
billeder med flash i løbet af aftenen.

Folk vil først sige "neeej billeder" og stille sig op, dernæst bliver de
lidt irriterede og til sidst har de vænnet sig til det og slapper af
(dermed naturlige billeder). I starten lader jeg motoren køre, så jeg
tager 3 billeder; som regel er det 2'et eller 3'de billed der er bedst.

--
Don't waste space

Fra : Claus Smith

Dato : 19-10-04 06:30

Køb dig en AF 50 mm bl. 1.8, lækkert lille objektiv til portrætfoto.

Claus Smith

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-10-04 07:37

Preben Holm wrote:

[ overvejelser om 135mm objektiv ]

> Af flash var jeg mest til sinds til at bruge den indbyggede flash da
> pengene jo ikke rækker særlig langt i studietiderne, men hvor stor
> rækkevidde kan jeg regne med flashen faktisk har - hvad med skygger?

SVJKS har D70's indbyggede flash ledetal 11(m). Min personlige vurdering
er at den ikke kan lyse nok op, hvis du bruger 135mm(*focal multiplier),
og som andre skriver vil du nok også få seriøst problemer med røde øjne.

Vil tro du mindst skal op på ledetal 40(m) og helst med 'motorzoom' (så
lyskejlen indsnævres afhængigt af din brændvidde), for at få en høj nok
success-%.

Alternativt må du bruge stativ+trådudløser, og så leve med de effekter
der kommer ud af at kameraet vælger lang lukketid med fill-flash ;)

Nu ved jeg ikke hvilke(t) objektiv(er) du allerede har, men mit bud er
at din surt sammensparede SU er bedre brugt på en god flash.

Slutteligt kunne du overveje at købe brugt udstyr...

--
Don't waste space