Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er wide- og tele-adapter noget værd til So~
Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 18-10-04 11:57

Hej

Jeg påtænker at anskaffe dette:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=3844369095&ssPageName=STRK:MEWA:IT

Har nogen erfaring hermed ?

Formålet er at udvide zoom-området med mere vidvinkel:

0.5x på mindste brændvidde

2.0x på største brændvidde

Kameraet har jo et automatisk dæksel ved tænd og sluk. Hvad siger
dette dæksel til at få sådan en tragt påmonteret på linsen. Slår
dækslet fra ?

Jeg går ud fra, at der er store parallakse-effekter med søgeren og
også med display.

På forhånd tak !

John

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-10-04 14:37

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækslet fra ?
>
> Jeg går ud fra, at der er store parallakse-effekter med søgeren og

Hej John.

Ja når de kloge ikke vil svare må de mindre kloge jo prøve.
Jeg ved ikke noget om hvordan det vil påvirke kameraet fysisk, måske er man
nødt at tænde kameraet og derefter sætte linserne på, og tage dem af igen
inden man slukker.
Med hensyn til søgeren så er den så vidt jeg kan se en almindelig
tunnelsøger og så kan du ikke se effekten af forsatslinsen i den, men
derimod vil du jo se det sande billede i lcd displayet.
Med hensyn til kvaliteten af de omtalte linser vil jeg sige at kvaliteten på
sådan noget efter min erfaring er omvendt proportionalt med de superlativer
bruger i forsøget på at sælge dem. D.v.s at når der står high resolution,
high quality, turbo charged, eller lignende er det nok noget billigt lort.
Den gode gamle regel er at hvis noget lyder for godt til at være sandt, er
det nok fordi det er løgn!
Jeg ville prøve at finde nogle linser fra et anerkendt kamerafabrikat, hvis
der ikke findes originale. De bliver godt nok en hel der dyrere.

Mvh, Steen Jakobsen.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 20-10-04 09:18

On Tue, 19 Oct 2004 15:36:49 +0200, "Steen Jakobsen"
<noway@nopost1.tele.xx> wrote:

> [...]
>Jeg ville prøve at finde nogle linser fra et anerkendt kamerafabrikat, hvis
>der ikke findes originale. De bliver godt nok en hel der dyrere.

Ok, men jeg tror nu ikke, at de originale er dyrere. Det stativ der
følger med i det ebay-tilbud, kan jeg imidlertid godt undvære.

Jeg prøver at spørge dem i sony-gruppen i forum på www.dpreview.com om
det praktiske med objektiv-dækslet.

Det lukker nemlig automatisk efter en vis åben-tid for kameraet.

mvh

John