Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan kommer man igang???
Fra : GreatDane

Dato : 16-10-04 22:12

Jeg er interesseret i at vide noget mere om fotografering. Jeg har
læst div. bøger om emnet, men savner noget hvor man som nybegynder
kommer længere ind under huden på hvordan man kombinerer forskellige
fototeknikker. Det er fint at læse om exponering, blænde, hvidbalance,
div. linser m.m.m. Men hvordan man kombinerer disse ting i forskellige
situationer er jo netop interessant for en nybegynder.

Kan nogen hjælpe med noget godt litteratur/sites på området??

/GreatDane

Fra : Jakob Hansen

Dato : 16-10-04 22:56

Hej Mikkel

> Kan nogen hjælpe med noget godt litteratur/sites på området??

Jeg falder nok i kategorien let øvede amatører. Først og fremmest har jeg
besluttet mig for at fokusere på kompositionen i mine billeder, og så lade
det tekniske komme i anden række. Mit kamera sætter jeg på automatik, men
følger med i hvordan det foreslår blænde/lukketid og leger nogle gange lidt
videre med det selv. Men det kommer for mig i anden række efter billedets
opbygning.

Jeg har købt Politikens Fotobog af Thomas Nykrog på tilbud i SuperBrugsen.
Den synes jeg er fin til at få et overblik.

Her er nogle sites jeg har liggende i mine favorites:

http://groups.msn.com/Asktheoleproaboutphotography/joezeltsman.msnw
http://www.lotte-m.dk/fotografi.php
http://www.hertz-ladiges.com/
http://www.josephholmes.com/
http://www.webphotoschool.com/

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-10-04 23:21

Jakob Hansen wrote:

> Her er nogle sites jeg har liggende i mine favorites:

Og uden at det må opfattes som en anbefaling, for jeg har ikke selv
prøvet kurset, så findes der også: www.fotoskole.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 09:42

In article <fc33n0d7pe3qgm7pqbp0qjrpe53lqra4o3@4ax.com>, GreatDane wrote:
> [...]
> div. linser m.m.m. Men hvordan man kombinerer disse ting i forskellige
> situationer er jo netop interessant for en nybegynder.

Jeg vil sige som Jakob, forsøg at tænke på kompositionen.
Jeg bruger derudover Av mode til 60% af mine billeder (sikrer
mig stor/lille dybdeskarphed) og lader kameraet bestemme lukketid.
Tv bruge rjeg nok til de næste 20% - For at sikre sig en tilstrækkelig
hurtig lukketid til at undgå rystede billeder. Ind imellem på
beskostning af underbelysning. Og de sidste 20% er manuel.

Hvidbalance tænker jeg ikke på når jeg skyder RAW (næsten hele
tiden) - så justerer jeg på computeren. Så den står til AWB.
Hvis jeg skal skyde i JPEG, indendørs, så vil jeg nok justere
hvidbalancen, da mange af de pærer /lamper etc der er ellers giver
mærkeligt lys.

Linser er noget du køber hos bageren, eller en 5-20 af dem pakket
sammen i et objektiv. Mht til objektiver, så anvende men den
brændvidde der giver den bedste komposition.

Fra : PH

Dato : 17-10-04 19:02

.... Det er fint at læse om exponering, blænde, hvidbalance,
> div. linser m.m.m. Men hvordan man kombinerer disse ting i forskellige
> situationer er jo netop interessant for en nybegynder.

Jeg vil foreslå at du bare går igang med at eksperimentere

Lav forsøg hvor du kun ændre én parameter. fx.
- Tag det samme billede på de forskellige blændetrin
- Tag det samme billede med de forskellige hvidbalancer
- Tag det samme billede med de forskellige iso-værdier

Når du ser på resultaterne forstår du den parameter du har ændret på

Prøv at kopiere dine idoler (jo det må man godt når man træner - spørg en musiker hvordan han har lært at spille)
Find pletskud på nettet og se hvilke indstillinger der er brugt.

Stil dig nogle meget afgrænsede opgaver og spørg efter kritik af dine billeder her i gruppen
så får du (til tider hård men) lærerig kritik.
Deltag evt. i stafetten, hvor du får en ny opgave hver uge og får brugbar kritik af dine løsninger.

Her er et par links til inspiration

http://www.photo.net/
http://www.fotokritik.dk
http://www.photosig.com
http://www.photoinspiration.dk
http://www.pbase.com

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/billag/html/index.html

Fra : Froggy

Dato : 17-10-04 22:49

"PH" <send@ejspam.dk> skrev i en meddelelse:

> ... spørg efter kritik af dine billeder her i gruppen
> så får du (til tider hård men) lærerig kritik.

Til GreatDane

Vær dog forberedt på, at du meget vel kan risikere slet ikke at få svar
på det, du egentlig spørger om - men i stedet får 'bedrevidende'
kommentarer, der er spørgsmålet (spørgsmålene) totalt uvedkommende.
Bare lige et lille surt opstød tl gruppen ... så'n apropos forleden dag

Alle i gruppen morede sig over en tyrkfejl
undtagen -max-
han var vaks

--
Froggy