Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raw convertor Bibble 4
Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-10-04 08:47

Er der nogen der har prøvet Bibble 4 ?

http://www.dpreview.com/news/0410/04101401bibble4.asp

Jeg har selv downloaded den og umiddelbart synes jeg der skal færre
justeringer til for at give et bedre eller samme resultat end PS CS.

Bibble
http://photo.klein-jensen.dk/photo.php?n=rawtestnew1.jpg

PS CS
http://photo.klein-jensen.dk/photo.php?n=rawtestnew2.jpg

Man kan sikkert godt forbedre PS resultatet men jeg vil helst justere
så lidt som muligt.

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-10-04 13:10

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Man kan sikkert godt forbedre PS resultatet men jeg vil helst justere
> så lidt som muligt.

Min påstand er, at du ikke kan bruge din sammenligning til en dyt. Med
korrekt justeret standardinstalling for PS CS RAW-konvertering, kan du få
mindst lige så gode resultater som med alle andre
RAW-konverteringsprogrammer. Valg af program er alene et spørgsmål om
temperament (som du også selv er lidt inde på) - altså hvilket program, man
befinder sig bedst med. Der er mange, der påstår, at det ene program kan
producere teknisk/kvalitativt bedre konverteringer end det andet, og dén
tror jeg altså ikke på. Det er - som med så mange andre ting her i livet -
blot et spørgsmål om at lære at justere og bruge værktøjet korrekt.

Du er opmærksom på, at PS CS' standardværdier for RAW-konvertering kan
ændres? Jeg har ændret mine, da PS CS som standard havde nogle værdier, jeg
konsekvent altid skulle rette i. Jeg har bl.a. nulstillet skarphed og
reduktion af farvestøj, ligesom jeg har opjusteret skygger til 10 og
nedjusteret lysstyrke til 40.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 08.10.04)

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-10-04 13:20

On Fri, 15 Oct 2004 14:10:23 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>tror jeg altså ikke på. Det er - som med så mange andre ting her i livet -
>blot et spørgsmål om at lære at justere og bruge værktøjet korrekt.

Enig.

> [...]
>konsekvent altid skulle rette i. Jeg har bl.a. nulstillet skarphed og
>reduktion af farvestøj, ligesom jeg har opjusteret skygger til 10 og

Nej det var jeg ikke opmærksom på, så det kan da være at jeg skal gøre
det. Jeg troede kun den huskede indstillingerne individuelt per
billede ikke at jeg kunne sætte default parametre.

MVH Tommy

Fra : Tom K.

Dato : 15-10-04 18:26

> [...]
> konsekvent altid skulle rette i. Jeg har bl.a. nulstillet skarphed og
> reduktion af farvestøj, ligesom jeg har opjusteret skygger til 10 og

Hvordan er det nu lige at standard værdierne ændres?

--
Tom

Fra : Thomas Corell

Dato : 16-10-04 08:37

Tom K. wrote:

> Hvordan er det nu lige at standard værdierne ændres?

Ændre indstillingerne, tryk på den lille cirkel med trkant i og vælg
'Set Camera Default'.

--
Don't waste space

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-04 08:41

"Tom K." <x@ergrehehehtyfwrregrgr.spam> wrote in message

> Hvordan er det nu lige at standard værdierne ændres?

Nu har jeg (desværre) kun den danske udgave af PS CS, så du får den på
dansk:

Du åbner et RAW-billeder fra filbrowseren og får derved adgang til selve
konverteringsmodulet. Som standard benytter konverteringsmodulet
indstillingsopsætningen "Kamerastandard", der definerer startværdierne for
de forskellige, justerbare parametre. Hvis du nu ændrer dine parametre
(f.eks. øger skygger o.lign.), så ændres indstillingsopsætningen automatisk
til "Brugerdefineret". Når du har justeret parametrene til det, du ønsker
skal være ny "Kamerastandard" (dvs. standard, når du åbner nye
RAW-billeder), klikker du på den lille højrepil ved siden af
indstillingsopsætningen, og du får nu mulighed for at gemme den nuværende
opsætning som standardværdier ved at vælge "Indstil kamerastandard". Du kan
også gemme dine indstillinger under et andet navn end "Kamerastandard", og
så efterfølgende indlæse dem igen. På den måde kan du have forskellige sæt
af standardindstillinger, som du let kan skifte mellem.

Jeg håber, ovenstående er forståeligt. Der er lidt svært at forklare, og den
danske udgave af PS CS gør det ikke lettere...