Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring af billeder til onlinefremkaldel~
Fra : JS

Dato : 12-10-04 21:19

Hvilken fremgangsmåde bruger I?
Skal de en tur gennem Photoshop for at passe til det format de forskellige
butikker kan håndtere eller er der lettere/andre metoder?
Jeg forudsætter at jeg ikke bare kan sende billederne uden at manipulere dem
først!?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-10-04 00:07

JS wrote:
> [...]
> butikker kan håndtere eller er der lettere/andre metoder?
> Jeg forudsætter at jeg ikke bare kan sende billederne uden at manipulere dem

Det kan du godt, men så får du ikke lov til at bestemme selv..

Prøv http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Det er rigtig godt, og gratis.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Møller

Dato : 13-10-04 09:44

Hej

Jeg har lige prøvet programmet som Hans linker til.
Det er ikke mindre end genialt..!!
Har længe kigget mig lidt omkring efter et program til netop dette.
STOR ros til Toke Eskildsen for dette program.

Mvh
Møller

Fra : fam. Ager

Dato : 13-10-04 10:53

hej

jeg har lige prøvet dette program, men når jeg så henter det beskårne billed
ind i photoshop,og trykker på image size....ja så er det IKKE i den beskårne
størrelse......øhhh, hvad jør jeg forkert????

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-10-04 11:12

fam. Ager wrote:

> [...]
> beskårne billed ind i photoshop,og trykker på image size....ja så
> er det IKKE i den beskårne størrelse......øhhh, hvad jør jeg

Ikke noget. Der er en bug i opdateringen af PPI, hvilket betyder at det
kun er ét sted i filen den sættes til det ønskede. PhotoShop kigget er
andet sted (simpelt sagt). Jeg er klar over det, men det har ikke så
høj prioritet at fikse det.

Hvis du sender billederne til fremkaldelse har den specificerede
fysiske størrelse intet at sige: De sætter altid størrelsen så den
passer til papirets korte side.

Fra : RLJ

Dato : 14-10-04 01:09

> [...]
> kun er ét sted i filen den sættes til det ønskede. PhotoShop kigget er
> andet sted (simpelt sagt). Jeg er klar over det, men det har ikke så

Men et fint lille, simpelt, enkelt og kanongodt program som du
forhåbentlig arbejder videre med.

Fra : fam. Ager

Dato : 14-10-04 07:01

hej toke...

syntes nu det ville gøre dit program tæt på perfekt hvis du fiksede dettte
lille problem....

torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-10-04 08:09

fam. Ager wrote:

> syntes nu det ville gøre dit program tæt på perfekt hvis du
> fiksede dettte lille problem....

Fair nok. Prøv at hente den her og se om det hjælper:
http://ekot.dk/JPEGCrops/alpha/JPEGCrops0.6.19alpha.zip

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 13-10-04 14:05

> [...]
> butikker kan håndtere eller er der lettere/andre metoder?
> Jeg forudsætter at jeg ikke bare kan sende billederne uden at manipulere

Jeg beskærer i Photoshop, men det i princippet ligegyldigt. Jeg kunne aldrig
drømme om at tage hensyn til det format, der tilbydes ved online
fremkaldelse. Jeg beskærer altid udelukkende efter, hvad jeg finder bedst.
Og så beder jeg om, at billederne ikke bliver beskåret ved fremkaldelsen.

Jeg bruger www.billedbutikken.dk som indtil videre har leveret meget fine
resultater. I deres billedbestillingsmodul kan du anføre, at du ikke ønsker
beskæring. Det giver selvfølgelig noget papirspild, men hellere det end
dårlig beskæring. Du kan i øvrigt downloade en speciel farveprofil, som du
konverterer billederne til, inden du billedbehandler. Konflikt mellem
farveprofiler (sRGB, AdobeRGB osv.) er som regel årsag til, at printeren
spytter resultater ud, der slet ikke ligner billedet på skærmen.

Johan Gadegaard