Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af lettende svane
Fra : Michael Lund

Dato : 12-10-04 20:10

Hej,

I søndags tog jeg det her billede:
http://www.kodehaj.dk/images/IMG_0571-cropped.jpg

der er beskåret fra dette billede:
http://www.kodehaj.dk/images/IMG_0571.JPG

Der er kørt fuld zoom på mit IXUS 430, og jeg har desværre ikke mulighed
for at justere blænden og billedet er taget med autoindstilling. (men
derfor vil jeg da gerne høre, hvad der kunne være gjort bedre med et
bedre kamera).

Det jeg gerne vil have lidt kritik på er beskæringen - er den god? Hvad
kunne være bedre? Jeg har beskåret billedet som jeg har fordi jeg ville
have så få forstyrrende elementer som muligt, men samtidig ville jeg
gerne have "startbanen" med.

Hvilken efterbehandling ville være god? (jeg har givet billedet lidt
USM, men det er også det hele).

mvh
Michael

Fra : Superfreak

Dato : 12-10-04 20:41

"Michael Lund" <snowman@SLETkodehaj.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> I søndags tog jeg det her billede:
> http://www.kodehaj.dk/images/IMG_0571-cropped.jpg
>
> der er beskåret fra dette billede:
> http://www.kodehaj.dk/images/IMG_0571.JPG

Jeg ville starte med at rotere det en smule mod højre,
så horisont blev vandret!
Eller crop så der kun er vand.

..::Peter::.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-10-04 21:25

In article <416c2c2a$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Michael Lund wrote:
> [...]
> for at justere blænden og billedet er taget med autoindstilling. (men
> derfor vil jeg da gerne høre, hvad der kunne være gjort bedre med et

Bedre kamera ville give skarpt billede. Du lider under det
lille hul i en kompakt-optik. Måske mere USM ?

Næste gang bør du stå lidt foran svanen, det er sjældent helt
så interessant at se dyr og mennesker bagfra.

Jeg ville være zoomet tættere på (480mm effektiv).

Lukketid ser ud til at være OK. Fuglen er lidt overbelyst, kan
eventuelt rettes med shadow/highlighht.

> [...]
> kunne være bedre? Jeg har beskåret billedet som jeg har fordi jeg ville
> have så få forstyrrende elementer som muligt, men samtidig ville jeg

Horisonten ødelægger billedet. Legede lige lidt med det i
browservinduet, og synes det bliver langt bedre hvis du har
græs med i forgrunden i stedet for en forvirret horisont der
får det til at se ud som billedet var taget i et fald.

> Hvilken efterbehandling ville være god? (jeg har givet billedet lidt
> USM, men det er også det hele).

Shadow/Hightligt for at se om der kan hentes mere ud af fuglen.
USM. Jeg giver sjældent mere.

Fra : Michael Lund

Dato : 13-10-04 17:58

Povl H. Pedersen wrote:

> Bedre kamera ville give skarpt billede. Du lider under det
> lille hul i en kompakt-optik. Måske mere USM ?

Det bliver hurtigt kunstigt at se på, men det kan godt tåle lidt til.

> Næste gang bør du stå lidt foran svanen, det er sjældent helt
> så interessant at se dyr og mennesker bagfra.
>
> Jeg ville være zoomet tættere på (480mm effektiv).

Igen er jeg begrænset at compact kameraet. (Men jeg ønsker mig da et D70

> [...]
> græs med i forgrunden i stedet for en forvirret horisont der
> får det til at se ud som billedet var taget i et fald.

Billedet bliver meget bedre efter at være roteret 3 grader.

Tak for kommentarerne.

mvh
Michael