Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotobank
Fra : Kjeld Christensen

Dato : 12-10-04 07:53

Hej Gruppe

Er der nogen der kan hjælpe med at finde den bedste fotobank på markedet pt.

Jeg er blevet anbefalet Vosonic X'S-Drive Pro VP300 80GB og Iaudio M3 40 GB.

Er det nogle gode nogen eller er der noget bedre.

Hilsen Kjeld

Fra : Langgaard

Dato : 12-10-04 08:53

"Kjeld Christensen" <kjeld@se.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
GB.

> Er det nogle gode nogen eller er der noget bedre.

Hej

Jeg bruger en ældre bærbar med USB indg. Fylder mere, men er også mere
anvendelig, se, redigere og slette billederne på ferien/rejsen. Du kan også
skrive kommentarer til turen og nedfælde oplevelser i dokumenter !

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-10-04 09:49

Langgaard wrote:
> Jeg bruger en ældre bærbar med USB indg. Fylder mere, men er også mere
> anvendelig, se, redigere og slette billederne på ferien/rejsen. Du kan også
> skrive kommentarer til turen og nedfælde oplevelser i dokumenter !

Ville du medbringe din laptop i grusgraven hvis du skulle skyde
Rally ?

Valget af imagebank afhænger vel sådan set også af hvor og hvad man
skyder.. i mange tilfælde vil en laptop være fint, men i flere
tilfælde vil jeg mene at den er lovligt upraktisk.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-10-04 09:47

Kjeld Christensen wrote:
> Er der nogen der kan hjælpe med at finde den bedste fotobank på markedet pt.
> Jeg er blevet anbefalet Vosonic X'S-Drive Pro VP300 80GB og Iaudio M3 40 GB.

Æh, har Iaudio M3 overhoved CF-interface ?

> Er det nogle gode nogen eller er der noget bedre.

Har du kigget på Archos Gmini-serien ?

Jeg er meget glad for min Gmini 220, den er dejlig let og kompakt,
samt ganske god som mp3-afspiller når man ikke bruger den til
billeder.

Det eneste "problem" Gmini'en har er batterilevetiden, der kun
tillader end at kopiere ca. 9gig billeder ~ 1500 RAW-skud (nok) ind
før den løber tør for strøm.

Jeg har endnu ikke oplevet det som en begrænsning når jeg har været
"i marken" med den.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Povl

Dato : 12-10-04 18:21

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> før den løber tør for strøm.
>
> Jeg har endnu ikke oplevet det som en begrænsning når jeg har været

Jeg har et X-drive II VP-2060. Den fungerer fint nok, men
batterilevetiden rækker nok ikke helt så langt som 9GB - snarere 2-3 GB.
Det er i underkanten til flere dages RAW-fotografering. Den er også
lidt stor sammenlignet med f.eks. en iPod (ved ikke hvor stor Gmini er).

En dedikeret enhed er et must hvis man kun har to flashkort og skal
kunne tage mange billeder uden en længere pause. Det tager kun få
sekunder ekstra at putte kortet i enheden og trykke på "Copy"-knappen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-10-04 20:37

Povl wrote:
> Det er i underkanten til flere dages RAW-fotografering. Den er også
> lidt stor sammenlignet med f.eks. en iPod (ved ikke hvor stor Gmini er).

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-05/2004-05-25/CRW_9664.jpg

Ca. så stor i forhold til et flashkort

Den er lige til at have i lommen.

> En dedikeret enhed er et must hvis man kun har to flashkort og skal
> kunne tage mange billeder uden en længere pause. Det tager kun få
> sekunder ekstra at putte kortet i enheden og trykke på "Copy"-knappen.

Nemlig.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 12-10-04 19:27

Kjeld Christensen wrote:
> [...]
>
> Jeg er blevet anbefalet Vosonic X'S-Drive Pro VP300 80GB og Iaudio M3 40 GB.

X'S-drive Pro er nogenlunde OK. Jeg har en 40 GB udgave, og det rækker
vist til de fleste

Den er omkring 7-8 minutter om at kopiere ½ GB, og akkumulatoren skulle
kunne holde til 2 timers drift. Dermed kan der kopieres 3½-4 GB på en
opladning, og det er vel også tilstrækkeligt til en dags fotos ?

Men Pro-udgaven har et lille konstruktionsmæssigt problem med at
tænd/sluk-knappen kan aktiveres hvis kabinettet får et moderat tryk
midtpå. Det kan betyde at man kommer til at slukke for overførslen uden
at opdage det, og dermed kan et læs fotos ryge sig en tur...

Bemærk også at det ikke er så rart at have 40 eller 80 GB fotos liggende
på en harddisk som eneste kopi. Du bør have mindst ét yderligere
eksemplar af de pågældende fotos, hvis de er vigtige.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Kjeld Christensen

Dato : 12-10-04 21:02

Findes der andre fotobank med indgang til CF kort

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 13-10-04 08:25

Kjeld Christensen wrote:
> Findes der andre fotobank med indgang til CF kort

Vosonic har flere modeller, se f.eks. http://www.xs-drive.com/, men der
findes en del andre fabrikater, f.eks. Archos (Gmini), Sony, Belkin.
Prøv eventuelt at søge på "Portable photo Storage" på Google.

En helt anden ting er, at med det seneste prisfald på flash-RAM kan du
købe 2-4 GB flash-RAM for samme pris som en fotobank. Jeg har på den
anden side også brugt mit eksemplar til et par andre formål, f.eks. som
almindelig USB-disk til backup og overflytning af data. Desuden har den
en indbygget MP3-afspiller, men lydkvaliteten er kun nogenlunde OK.

Så alt i alt, det kommer an på behovet. Prisfaldet på flash-RAM er jo
nok stagneret lidt, men mon ikke der kommer flere prisfald senere

--
Venlig hilsen
Kurt